اخبار کنکور و دانشگاه

تبدیل واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد به دانشگاه سبز

به گزارش دانشگاه آزاد اسلامی، کرسی انرژی های تجدید پذیر و انرژی های پاک در منطقه، طی مراسمی با حضور وزیرعلوم، تحقیقات و فن آوری و ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اعطا شد.

علی عباسپور در این مراسم گفت: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با اعطای کرسی انرژی های تجدیدپذیر به عنوان مرکز تبادل اطلاعات و شبکه تبادل تخصص و مهارت های زیست محیطی انرژی های پاک و جایگزین در منطقه فعالیت می کند.

وی افزود: واحد علوم و تحقیقات در چارچوب این کرسی در راستای ارتقای فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی در ارتباط با بکارگیری انرژی های نو مانند انرژی آب، باد، خاک، زمین، گرمایی و پسماند فعالیت می کند.

عباسپور، هماهنگی بین تمامی مراکز آموزشی و تحقیقاتی در زمینه انرژی نو و پاک در منطقه و جهان و همچنین حلقه ارتباط بین این مرکز با جهان و سازمان های بین المللی فعال در این زمینه را از جمله اهداف مدنظر این همکاری ذکر کرد.

وی تاکید کرد: تحقیقات زیست محیطی واحد علوم و تحقیقات که در این کرسی به آن اشاره شده است در اختیار مراکز تحقیقات جهانی قرار خواهد گرفت و به طور متقابل این اطلاعات مراکز جهانی در اختیار محققان دانشگاهی کشور و اساتید دانشگاه های منطقه بسیار مفید و حائز اهمیت خواهد بود.

علی عباسپور با بیان این مطلب که اعطای کرسی انرژی های تجدید پذیر و انرژی های پاک به واحد علوم و تحقیقات، این دانشگاه را در مسیر ارتباط بین المللی با سایر دانشگاه های جهان قرار می دهد، افزود: توجه به انرژی های نو و پاک از منظر کاهش گازهای گلخانه ای و دمای زمین بسیار حائز اهمیت است و جهان چاره ای جز حرکت به سمت استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر نخواهد داشت.

رئیس واحد علوم و تحقیقات به مفاد و اهداف این تفاهم نامه همکاری با یونسکو اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مدنظر این پروژه مشترک، همکاری های دوجانبه و انجام تحقیقات و مطالعات مربوط به بهره برداری از انرژی های جایگزین مانند خاک، انرژی های خورشیدی، گرمایی، زمین و انرژی های ناشی از پسماندها است.

عباسپور به انتفاع دو جانبه اعطای کرسی انرژی های تجدید پذیر میان واحد علوم و تحقیقات و سازمان یونسکو اشاره کرد و گفت: از یک سو سازمان یونسکو و سازمان های جهانی از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی موجود واحد علوم و تحقیقات بهره مند شده اند و از سوی دیگر نیز ارتقای علمی ما در کیفی سازی دانشگاه در گرو ارتباطات بین المللی با سایر سازمان های علمی و تحقیقاتی در جهان است که از طریق یونسکو دست یابی به این هدف بسیار تسهیل می شود.

عباسپور، یکی از فعالیت های مدنظر این پروژه را تحقق مطالعه امکان سنجی برای تأسیس مرکز منطقه ای انرژی پاک و پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد.

وی از برنامه های واحد علوم و تحقیقات در راستای تحول به ˈدانشگاه سبز ˈ خبر داد و گفت: فعالیت های واحد علوم و تحقیقات در راستای بکارگیری انرژی های پاک و تجدید پذیر، این واحد دانشگاهی را به یک دانشگاه سبز در سطح منطقه تبدیل می کند.

وی با بیان این مطلب که واحد علوم و تحقیقات به عنوان یک ˈ Green university ˈ دانشگاه سبز در کشور و منطقه شناخته خواهد شد، گفت: دانشگاهی می تواند عنوان دانشگاه سبز را از آن خود کند که آلودگی ها را به حداقل برساند و این واحد نیز برای دستیابی به این هدف تاکنون گام های موثری برداشته و از این پس نیز برخواهد داشت.

وی تاکید کرد: واحد علوم و تحقیقات به عنوان یک دانشگاه سبز به دنبال مصرف و استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مناسب برای انرژی های فسیلی خواهد بود و تلاش می شود مواد و انرژی که در واحد علوم و تحقیقات مصرف می شود به محیط زیست آسیب نرساند و از تولید پسماند و ضایعات تا حداکثر ممکن بکاهد.

عباسپور با بیان اینکه مساله آلودگی و وجود گازهای دی اکسید کربن Co₂ محدود به کشور خاصی نیست و در این زمینه همکاری جهانی برای رفع معضلات زیست محیطی در کشورهای جهان نیاز است، خاطرنشان کرد: بر این اساس واحد علوم و تحقیقات نیز به عنوان عضوی از این همکاری جهانی تلاش دارد در قالب تفاهم نامه های مشترک با یونسکو از تحقیقات زیست محیطی حمایت کند.

تفاهم نامه همکاری میان واحد علوم و تحقیقات و سازمان یونسکو در زمینه انرژی های تجدیدپذیر به مدت چهار سال خواهد بود.

یونسکو تاکنون 11 کرسی تخصصی به دانشگاه های ایران اعطا کرده است.

Examiner

Winning is a Science, educate yourself to Win

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا