زبانسخن مشاور

مهارت های خوندن متن های زبان (بخش سوم)

خب با سلام دوباره با یک متن دیگه در خدمتتون هستیم .

اینبار میخوایم یک رویکرد ناجوانمردانه از طراح رو ببینیم و بررسی کنیم . در این رویکرد طراح در اوج خصومت!! در درس زبان نه سه متن بلکه پنج متن یا شاید هم بیشتر را برای خوندن به شما میده و این یعنی طراح قصد داره که یا شما از خیر زبان بگذرین یا از خیر مدار و ریاضی !! چون مسلما خوندن 5 متن خیلی کار وقت گیریه :

خب ما امروز یکیشو بررسی میکنیم و نشون میدیم که طراحی که همچین کاری کرده یک راه فرار هم کنارش گذاشته . متن زیر رو بخونین :

1111111111

 

 

 

 

 

خوندین؟ خب دیگه اشتباه کردین!!!! حالا میگم چرا !

وقتی من میگم 5 تا متن هست و قراره با این وجود وقت کنیم همشون رو جواب بدیم پس یعنی راهش این نیست که 5 تا متن با این حجم رو بخونیم ! پس اول سوال ها رو نگاه کنین!! احتمالا قراره دو یا سه تا از متن ها رو بدون خوندن کامل متن و تنها با گشتن دنبال کلید واژه ها حل کنیم :

خوب به سوالا نگاه کنید و بدون نیاز به خوندن کامل متن باید جواب بدین :

4-1

سوال اول رو ببینید گفته که خواص نازک کردن oxide-gate چیه :

یادتون هست که من این واژه ها رو چرا معنی نمیکنم. به خاطر اینکه بهتون نشون بدم که لازم نیست تا معنی واژه ها رو بدونین !!

خب متن رو سریع بیارید و بگردید دنبال جاییکه واژه های thin و oxid gate با فاصله کمی مطرح شده باشند .

42

خب میبینید که به وضوح سریع شدن ترانزیستور مطرح شده . و برای اینکه کار مثلا سخت بشه به جای واژه rise در متن از واژه boost استفاده شده … فکر کنم تفریبا همه بدونیم boost یعنی تفویت و زیاد شدن و  …. (اگه کسی شک داشت به اینکه همه معنی boost رو میدونیم بیاد تا بهش اثبات کنم که میدونیم!) پس سریعا میفهمیم که جواب گزینه 4 است .

 

خب سوال یعدی از اون دسته سوالاتیه که زیر یک واژه خط کشیده میشه و ازش سوال میپرسن..این گونه سوالا اومده تا افرادی رو که وقت ندارند اما میخوان درصدشون رو بالا ببرند رو نجات بده(اینجوری بگم بهتون که اگه ی زمانی مثلا وفت نداشتین همه متن های زبان رو بخونید خداقل یک نگاهی بندازین شاید از این سوالا توش باشه که زیر یک واژه خط کشیده شده چون این سوالا در زمان بسیار کمی پاسخ داده میشند.)

خب سوال پرسیده که them  به چی برمیگرده در این متن!یعنی مرجع ضمیر!

پس برگردین به متن و اون جمله شامل ضمیر مذکور رو از اول بخونید ! سعی کنید نقش های اصلی دستور زبانی رو نگه دارید و باقی رو بریزید دور :

2222222222222

من جمله رو این شکلی میبینم :

barriers blocked current but  now electrons barrel through them

خب حالا اگه جمله رو ببینید واضحه که مرجع ضمیر barrier هست..

دقت شود که تمامی صفات و توضیحات اضافی جمله رو حذف کردیم که بتونیم با ساده ترین شکل جمله روبرو بشیم

راستی زیر واژه pesky خط کشیده شده اما هیچ سوالی ازش مطرح نشده !!!!!

حواستون باشه که شاید یک سوال هم در ادامه سوالات همین متن میومد که پاسخ دهیش نیازمند خوندن کامل متن بود در این صورت توصیه من اینه که اون سوال رو رد کنید(علتش رو در انتهای مقاله ذکر کردم) و اگر هم قصد پاسخ دادن بهش داشتین به روش زیر عمل کنید :

همیشه یادتون باشه وقتی به همچین متنی برخورد میکنید که تقریبا بلنده و تنها دو سوال ازش مطرح شده به این شکله که یا واقعا نیازی به خوندن کل متن نیست یا اگر به شکل اتفاقی واقعا طراح قصدش آزار و اذیت باشه شما باید به این شکل برخورد کنین که از متن رد بشین و وقت نذارین و وقتی سوالات ریاضی و مدار رو دیدین اگه ریاضی و مدار سوالا در سطح خوبی مطرخ شده بود پس بچسبین به مدار و ریاضی و همون زبانی که در زمان مقرر پاسخ دادین کافیه اما اگر سطح سوالات ریاضی و مدار اذیت کننده بود و دیدین واقعا بیخودی بیشتر از این دارین وقت روشون هدر میدین برگردین و زبان رو دوباره بالا بیارین درصدش رو !! پس سعی کنید به زبان به شکل یک درس شناور نگاه کنید که سطخ سوالات ریاضی و مدار مشخص کنه که چه مقدار رو زبان وقت بذارین

 

(در ضمن یادتون باشه در  کنکور ارشد کسی موفقه که بتونه یک سری درصد های متوسط و قابل قبول داشته باشه و قرار نیست بریم سر جلسه برای اینکه همه درس ها رو خیلی بالا بزنیم و بیایم .این نکته یادتون نره هیچوقت!!!!!! ) این همون علتیه که میگم اون سوال که نیازمند خوندن کامل متن بود رو رد کنید..البته یادتون یاشه این حرف من در این جا صدق میکنه که با 5 تا متن روبرو هستیم!!!

تا متن بعدی  و ب قولی تا درودی دیگر بدرود!!!!

 

مهندس برمکی

دانشجوی کارشناسی رشته برق دانشگاه تهران ورودی 91 . رتبه 10 مهندسی برق قدرت در کنکور ارشد 1395

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با سلام . من می خوام یه کتاب برای زبان تخصصی برق تهیه کنم و در فرصت باقیمانده تا کنکور مطالعه کنم . شما چه کتابی رو پیشنهاد میکنید ؟ و علت پیشنهاد این کتاب نسبت به سایر کتب موجود در بازار چیست ؟ با تشکر

    1. با سلام
      برای زبان کنکور ارشد برق طبق نظر عموم داوطلبینی که این درس را مطالعه نموده اند، کتاب زبان تخصصی کنکور مدرسان شریف را پیشنهاد کرده اند. اما اگر وقت کافی در اختیار ندارید برای مطالعه زبان یا در این درس ضعیف هستید، توصیه می کنیم یا نخونید این درس رو یا لغات ۵۰۴ رو تهیه کنید و مطالعه نمائید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا