اختصاصی سایتدانشگاه های بورسیه و دارای شرایط خاص

معرفی دانشگاه شهید ستاری

معرفی دانشگاه هوایی علوم و فنون شهید ستاری


باسمه تعالی

سرهنگ دکتر حسن عیسوند ، دانش آموخته رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه هوایی ستاری است که در سال 82 بعنوان دانش آموخته نمونه دانشگاه مفتخر به دریافت جایزه از مقام معظم رهبری شد. کارشناسی ارشد هوافضا گرایش آیرودینامیک را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکترای هوافضا را از دانشگاه دولتی مسکو روسیه با رتبه عالی اخذ کرد. در سال 2000 از سوی انستیتوی مکانیک دانشگاه دولتی مسکو  بعنوان دانشمند جوان شناخته شد. در طول خدمت به عنوان قائم مقام دانشکده هوافضا، جانشین مرکز تحصیلات تکمیلی، رئیس مرکز پژوهش و فناوری و جانشین معاونت آموزش دانشگاه به فعالیت پرداخت و در طرحها و پروژه­های نهاجا شرکت داشت. از وی بیش از سی مقاله در مجلات علمی و کنفرانسهای داخلی و خارجی به چاپ رسیده است. سرهنگ عیسوند در سال 1389 بعنوان استاد نمونه دانشگاه در مراسم تحلیف و دانش­آموختگی دانشگاههای آجا مفتخر به دریافت جایزه از دست مبارک مقام معظم رهبری گردید. ایشان عضو هیئت علمی وزارتی دانشگاه و در تدریس دروس کارشناسی طراحی هواپیما و آیرودینامیک خلبانی، دروس کارشناسی ارشد طراحی بر اساس ایمنی، آیرودینامیک مادون صوت و آیرودینامیک غیر دائم فعالیت داشته و در حال حاضر معاون آموزش دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری است.

سرهنگ دکتر حسن عیسوند در گفتگویی با خبرنگار ما به تشریح آخرین وضعیت این دانشگاه و معرفی فعالیت ها و رشته های مختلف دانشگاه شهید ستاری پرداخته است.این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری از چه سالی و با چه هدفی آغاز به کار کرد ؟

نیاز به وجود یک مجتمع آموزشی عالی هوایی ابتدا در سال 53-1352 احساس گردید و به دنبال آن نمایندگانی از نیروی هوایی برای بازدید از تأسیسات آموزشی انگلستان و آمریکا به این کشورها اعزام شدند و از پایگاه های گرانفیلد انگلستان، دانشگاه رابرت، پایگاه هوایی راندلف، پایگاه هوایی دنیا، باشگاه پروازی هوندا، پایگاه ویس آمریکا و … بازدید به عمل آوردند. نتایج این بازدیدها منجر به توافقهایی برای ایجاد مجتمع آموزش عالی هوایی شد. این مجتمع آموزش عالی هوایی شامل چندین دانشکده و چندین آموزشگاه جهت تربیت خلبان، مهندس، ناوبر، متخصص فنی و همینطور تسهیلات پروازی(سه باند پرواز، آشیانه‌های مربوط به تأسیسات و اماکن زیست شبانه‌روزی و غیره) پیش‌بینی شده بود که به دلایل مختلف به مرحله اجرا در نیامد. به همین منظور با ایجاد دو ارگان تحت عناوین مرکز مطالعات و تحقیقات و مدیریت تحقیقات و برنامه‌ریزی آموزشی(تبا) اقدام به بررسی ساختار سازمانی، نظام طبقه‌بندی مشاغل و نظام آموزشی نمود و مطالعات کارشناسی صورت پذیرفت که در این راستا پرسنل مجرب و با  سابقه نیرو و همچنین اساتید دانشگاهی نقش عمده‌ای داشتند.

طرح ایجاد دانشگاه هوایی به منظور تأمین نیازهای پرسنل در تخصص های کارشناسی خلبانی، عملیاتی فنی در رابطه با تجهیزات متنوع( انواع هواپیما‌ها، موشکها، سیستمهای تسهیلات فرودگاهی و پروازی، راداری، پدافند هوایی، مخابراتی و رایانه‌ای) تهیه و از تصویب فرماندهی معظم کل قوا و شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشت. پس از تصویب طرح فوق، با همت و پایمردی تعدادی از مسؤولین علاقه‌مند به آموزش طی کوتاه‌ترین زمان ممکن با تشکیل گروه‌های کاری مختلف (طراحی و اجرایی) و با هماهنگی و همکاری صادقانه، خردمندانه و دلسوزانه امیر فرماندهی وقت   نیرو، سرلشکر شهید منصور ستاری و مساعدت مسؤولین محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه هوایی با ایجاد رشته‌های کارشناسی مورد نیاز و گزینش دانشجو از طریق آزمون سراسری در سال تحصیلی 68-67 آغاز بکار نمود و در تاریخ 15/8/67 به طور رسمی توسط مقام معظم رهبری(ریاست جمهوری وقت) افتتاح شد.


این دانشگاه در کدام منطقه واقع شده است و پذیرش دانشجو در آن از چه زمانی آغاز گردیده است ؟

محل فعلی دانشگاه هوایی شهید ستاری زمانی معروف به پادگان شماره 3 مهرآباد جنوبی بود و یگانهایی که در آن مستقر بودند از مراکز آموزشی بودند که مأموریت آموزشهای عرضی نهاجا را برعهده داشتند که عبارت بودند از: مرکز آموزش نگهداری، مرکز آموزش پدافند، مرکز آموزش الکترونیک، مرکز آموزش نجات خدمه . بالاخره اولین پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 68-1367 صورت پذیرفت و از طریق آزمون سراسری اولین فارغ‌التحصیلان دانشگاه در سال تحصیلی 73-1372 محقق گردید و هم‌ اکنون دانشگاه هوایی در مرحله شروع دهه سوم تأسیس خود، فعالیت های آموزشی خود را در کنار طرح و اجرای پروژه‌های متنوع مورد نیاز نهاجا براساس برنامه‌ریزیهای مناسب با بهره‌گیری از راهکارهای نوین آموزشی و پژوهشی با مدیریت منطقی به پیش می‌برد.

دانشکده ها و رشته­های تحصیلی دانشگاه را معرفی کنید؟

دانشکده پرواز دارای 4 رشته تحصیلی شامل کارشناسی هوانوردی خلبانی، کارشناسی هوانوردی ناوبری هوایی، کارشناسی مراقبت پرواز (کنترل ترافیک هوایی) و کارشناسی پهپاد است. دانشکده مهندسی هوافضا دارای دو رشته هوافضا (مکانیک هواپیما) و تعمیر و نگهداری سامانه­های هوایی است.دانشکده مهندسی برق دارای رشته برق با گرایشهای الکترونیک هوایی، مخابرات هوایی و جنگ الکترونیک(جنگال) است. دانشکده مهندسی فرماندهی وکنترل هوایی دارای 4 رشته شامل کنترل شکاری، عملیات موشک، اطلاعات عملیات و رشته پدافند غیرعامل گرایش عمران و استحکامات است.دانشکده مهندسی رایانه دارای رشته رایانه گرایش نرم‌افزار است. دانشکده مدیریت (لجستک هوایی) دارای رشته­های مدیریت آماد هوایی، مدیریت آموزشی، مدیریت ترابری هوایی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی، مدیریت تأمین حفاظتی(پلیس هوایی)است و دانشکده علوم پایه هم که در آن دروس عمومی و پایه کلیه رشته­های تحصیلی آموزش داده می­شود و دانشجویان جهت فراگیری دروس اصلی و تخصصی در دانشکده­ها آماده می­شوند.

مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه دارای 6 رشته کارشناسی ارشد شامل مهندسی هوافضاگرایش بررسی سوانح هوایی و صلاحیتهای پروازی، مهندسی هوافضا  گرایش آیرودینامیک، مهندسی هوافضا  گرایش سازه­های هوایی، مهندسی مخابرات گرایش رمز، مهندسی مخابرات گرایش مخابرات و کارشناسی ارشد آماد است.

نحوه پذیرش، گزینش و جذب دانشجو به چه ترتیبی است؟

در حال حاضر پذیرش دانشجو از طریق کنکور اختصاصی آجا صورت می­گیرد. ثبت نام  در اواخر بهمن ماه و اوایل اسفند ماه در مراکز استانها انجام می­شود در اردیبهشت ماه سال بعد کنکور اختصاصی برگزار شده و از بین قبول شدگان جهت انجام معاینه پزشکی و مصاحبه عقیدتی و امنیتی دعوت می­شود از بین قبول شدگان این مرحله بر اساس امتیاز کسب شده در آزمون ورودی و مطابق ظرفیت مدنظر قبول شدگان نهایی اعلام می­گردند.

داوطلبانی که دارای مدرک پیش­دانشگاهی باشند می­توانند در کنکور اختصاصی آجا شرکت کنند. برای مثال رشته­های خلبانی فنی از بین دارندگان مدرک ریاضی فیزیک و در رشته های مدیریت از بین دارندگان مدرک علوم تجربی پذیرش می­شود. زمان ثبت­نام ، شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو از طریق رسانه­ها، روزنامه­ها و  سایت آجا و نهاجا اعلام می­شود.


نحوه انتخاب رشته چگونه است؟

داوطلبین رشته­های هوانوردی از جمله خلبانی، ناوبری و مراقبت پرواز که نیاز به معاینات پزشکی تکمیلی دارند در صورت قبولی در همان مرحله اول بر اساس آزمون اختصاصی تعیین رشته می­گردند و سایر پذیرفته شدگان در رشته­های نهاجا پس از طی دوره آموزش مشترک رزم مقدماتی (کلیه پذیرفته­گان دانشگاههای آجا در دوره آموزش مشترک رزم مقدماتی شامل آمادگی جسمانی، مشق صف جمع، اسلحه شناسی، تیراندازی، آشنایی با آیین نامه های مختلف نظامی، کلاسهای عقیدتی و حفاظتی به مدت حدود دو ماه شرکت می­کنند) به دانشگاه هوایی اعزام شده و پس برگزاری جلسه آشنایی با رشته­ها و تخصص­های نهاجا اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته نموده که بر اساس معدل دیپلم، نمره آزمون ورودی (کنکور اختصاصی) و علاقمندی تعیین رشته انجام می­شود.

نحوه تحصیل در دانشگاه هوایی چگونه است؟

قبول شدگان در این دانشگاه از بدو شروع دوره آموزش رزم مقدماتی به استخدام رسمی نیروی ­هوایی الهی آجا در آمده و به تحصیل بصورت شبانه­روزی پرداخته و از حقوق و مزایا طبق مقررات بهره­مند می­گردند. برنامه­ریزی بگونه­ای انجام شده که در مدت سه سال تحصیلی دانشجویان با طی 140 واحد درسی و گذراندن دروس فوق­برنامه دانش­آموخته شده و مفتخر به اخذ درجه ستواندومی و دریافت مدرک کارشناسی(مهندسی) مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور می­گردند و بعنوان افسر کارشناس (مهندس) جهت طی دوره مقدماتی تخصصی و متعاقب آن خدمت در نهاجا اعزام می­گردند.

نحوه تعیین تخصص و محل خدمتی چگونه است؟

در نیروی هوایی تخصص­های متعدد و متنوعی وجود دارد تعیین تخصص و محل خدمتی بر اساس مجموع امتیازهای کسب شده از دروس علمی، امتیاز دروس عقیدتی و حفاظتی، امتیاز دروس نظامی و فعالیت های نظامی، امتیاز فعالیت های ورزشی و فرهنگی و علاقمندی شخصی انجام می­شود.

نحوه جذب اعضاء هیئت علمی دانشگاه چگونه است؟

در بدو تأسیس دانشگاه از متخصصین خبره و مجرب نهاجا، اساتید دانشگاه­های برتر کشور و کارکنان وظیفه با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد (طرح خدمت سربازی) استفاده می­شد. تعدادی  به مرور دانش­آموختگان دانشگاه هوایی که هم از بعد علمی و هم عملی توانمندی بالایی داشتند موفق شدند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای درجه یک کشور و خارج از کشور پذیرفته شده و با رتبه ممتاز دانش­آموخته شوند و ضمن احراز شرایط هیأت علمی وزارت علوم، کادر هیأت علمی را تشکیل داده­اند. همچنین از بین دانش­آموختگان دانشگاه که در پایگاهها هوایی و مناطق  عملیاتی تجربیات عملی کسب نموده و دارای مدارک تحصیلات تکمیلی هستند جهت تکمیل کادر هیئت علمی استفاده می­گردد. در ضمن از یادگاران 8 سال دفاع مقدس که دارای تجربیات ارزشمندی از میدان نبرد دارند بعنوان استاد سازمانی یا مدعو، دانشگاه بهره­مند می­گردد. بر اساس سیاستهای آموزشی دانش­آموختگان رتبه اول تا سوم هر رشته که سایر شرایط مد نظر نظام آموزشی را داشته باشند جهت ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی هدایت تا جهت تأمین اعضای هیئت علمی آینده دانشگاه بکار گرفته شوند.

داوطلبان خلبانی چه ویژگی­هایی باید داشته باشند و مراحل آموزش آنها چگونه است؟

داوطلبان خلبانی علاوه بر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی استخدام بایستی از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار بوده و دارای دیپلم و پیش­دانشگاهی ریاضی-فیزیک با معدل بالا (حداقل 14 ) باشند. این داوطلبان لازم است علاوه بر داشتن آمادگی جسمانی بالا قدرت تجزیه و تحلیل مسایل پیچیده را در زمان کوتاه داشته باشند چراکه در آینده هدایت هواپیماهایی را عهده­دار می­گردند که قیمت بسیار بالایی داشته و همچنین در طول خدمت در مسایل کلان نظامی و حیاتی کشور تصمیم­ساز و تصمیم­گیری خواهند بود. مراحل آموزش خلبانی بدین صورت است که پس از طی دوره آموزش مشترک رزم مقدماتی در ترم­های اولیه به آموزش دروس عمومی و نظامی دروس پایه در دانشکده علوم پایه و هیأت آموزش نظامی، دوره کامل زبان انگلیسی در حد سطح چهار بین­المللی هوانوردی (level 4) در مرکز زبان دانشگاه، دروس اصلی و تخصصی پروازی در دانشکده­های تخصصی و دانشکده پرواز خواهند پرداخت. پس از طی دروس تخصصی در دانشکده پرواز جهت  گذراندن دورهFTD (دوره زمینی) و انجام پرواز مقدماتی با هواپیمای ملخی بونانزا (F-33) به پایگاه آموزشی قیام (کوشک نصرت -تحت فرماندهی دانشکده پرواز) اعزام می­گردند. پس از اتمام پرواز SOLO و فارغ التحصیلی گردان پرواز مقدماتی F-33 و گذراندن دوره های چتر پاراسل و اتاق ارتفاع برای گذراندن مرحله آموزشی پایه به تیپ آموزشی پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ( گردانPC-7 ) اعزام می­گردند. دانشجویان پس از طی موفقیت آمیز دوره پایه (هواپیمای توربوپراپPC-7 ) دانش­آموخته کارشناسی هوانوردی شده و به درجه ستواندومی مفتخر می­گردند و در ادامه تحت آموزشهای پیشرفته خلبانی با هواپیماهای جت آموزشی پیشرفته از جمله F7و F5 قرار می­گیرند. خلبانان انواع هواپیماهای جنگنده، شکاری، بمب­افکن و رهگیر هوایی نهاجا از جمله اف-5، اف-4، اف-14، میگ 29، سوخو-24 و هواپیماهای ترابری از جمله ث-130 و مسافربری از جمله بوئینگ 707 و بوئینگ 747 و سایر هواپیماهای موجود در نیروهای سه­گانه آجا و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) از دانش­آموختگان خلبانی دانشگاه هوایی تامین می­گردد.

آیا دانشجویان پدافند نیز در دانشگاه هوایی تحصیل می­کنند؟

از مهرماه 1392 با تأسیس دانشگاه خاتم­الانبیاء غالب دانشجویان ورودی 92 پدافند در دانشگاه خاتم مشغول تحصیل گردیدند و بخشی از آنها از جمله دانشجویان رشته­های مدیریت آماد، مهندسی رایانه و مهندسی جنگال(جنگ الکترونیک) در دانشگاه هوایی تحصیل می­کنند. البته کلیه دانشجویان ورودی­های ماقبل 92 پدافند تا دانش­آموختگی در دانشگاه هوایی تحصیل خواهند نمود.

چه تفاوتهایی بین آموزش های دانشگاه هوایی با سایر دانشگاه ها وجود دارد؟

دانشگاه هوایی ویژگیهای آموزشی مختص به خود را دارد و علاوه بر پوشش کامل سرفصل های مشابه در کشور، آموزش های مصوب و فوق­برنامه از جمله آموزش های عقیدتی، حفاظتی، نظامی ، زبان خارجی و ورزشی تخصصی داده می­شود که آموزش های عقیدتی(گروه معارف)، آموزشهای حفاظتی، آموزش های نظامی و آموزش های زبان­های خارجه اشاره کرد.

چه فعالیت های تحقیقاتی در دانشگاه هوایی صورت گرفته است؟

خوشبختانه دانشگاه هوایی شهید ستاری از اعضای هیئت علمی بسیار خوبی از بعد کمی و کیفی برخوردار است و این اساتید طرح­ها و پروژه­های مهمی در سطح نهاجا، آجا و ملی انجام داده است. که از جمله می­توان به طراحی هواپیمای جنگنده صاعقه، عمر دهی هواپیماهای جنگنده، طراحی و ساخت انواع پهپاد از جمله پهپاد طوفان، طراحی انواع موشک­های هوا به زمین، طراحی و ساخت انواع تونل­های باد مادون و مافوق صوت، مشارکت در طراحی موشک­های ماهواره­بر، طراحی و ساخت انواع رادار،طراحی و ساخت ابررایانه، طراحی و ساخت انواع شبیه­سازهای هوانوردی از جمله سیمولاتور برج مراقبت، سیمولاتورهای کنترل شکاری، سیمولاتور هواپیمای     اف-14، پیاده سازی و اجرای مدیریت دانش در نهاجا و دهها طرح دیگر اشاره نمود. در حال حاضر طرحهایی در دست اقدام است که می­توان به طراحی هواپیمای جنگنده بمب­افکن نیمه سنگین مافوق صوت، طرح کاهش سطح راداری هواپیما با مواد جاذب نانویی و طرح پهپاد با مداومت پروازی بالا و برد بلند، طرح تونل باد ماوراء صوت (Hypersonic wind tunnel) اشاره کرد.

در زمینه چاپ مقالات و کتب آموزشی چطور ؟

در زمینه نشریات، تعداد متعدد و متنوعی کتابهای آموزشی و تخصصی توسط اساتید دانشگاه تألیف و چاپ شده است و مقالات قابل توجهی در مجلات علمی و کنفرانس های ملی و بین­المللی توسط اساتید این دانشگاه ارایه و چاپ شده است. همایش­های متعددی از جمله همایش­ ملی اشیاء پرنده ناشناس نورانی(اپن)، همایش ملی دفاع هوایی ناهمتراز، کنفرانس ملی هوافضا، همایش جنگ الکترونیک و پدافند غیر عامل در این دانشگاه برگزار گردیده است که در سال 93 نیز کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل(С4I) در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

اکنون هم مجلات علمی معتبری در این دانشگاه به چاپ می رسد که می­توان به مجله علمی- پژوهشی مهندسی هوانوردی، مجله علمی-ترویجی مطالعات منابع انسانی و مجله علمی علوم و فنون هوایی اشاره کرد.

برنامه هایتان برای ادامه مسیر در دانشگاه هوایی شهید ستاری چیست ؟

چراغ راه ما فرمایشات مقام معظم کل قوا امام خامنه­ای عزیز است که در ابتدا فرمودند ، دانشگاه موتور حرکت جامعه است و در ثانی این که ، دانشگاه های نیروهای مساح باید پیشقراول و الهام بخش باشند. این دوجمله آقا مسئولیت سنگین و شیرینی را بر دوش ما دانشگاهیان نهاده است و تکلیف خط مقدمی دانشگاهی چون دانشگاه هوایی جهت رسیدن کشور به افق 1404 ترسیم  شده است.

در این راستا برای دانشگاه هوایی دو اولویت اساسی تعریف شده است، اولین اولویت تربیت و آموزش افسرانی متدین، متعهد، ولایی و متخصص که تاکنون انجام پذیرفته و در آینده تقویت خواهد شد و دومین اولویت که هم وزن اولویت اول و موازی آن خواهد بود بستر سازی و برنامه­ریزی جهت برتری علمی-دانشی در سطح منطقه بر اساس چشم­انداز 1404 و قدم در راستای جهاد علمی خواهد بود. به فضل پروردگار گام های اولیه بستر سازی جهاد علمی با توسعه تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه برداشته شده است. در دو سال اخیر رشته­های کارشناسی ارشد از 2 رشته به 6 رشته افزایش داده شده و بیش از 10 رشته کارشناسی ارشد دیگر که از رشته های خاص است جهت تصویب در برنامه توسعه ای دانشگاه قرار دارد. با توجه به پتانسیل بسیار بالای اعضاء هیئت علمی و امکانات این دانشگاه، شرایط مد نظر وزارت علوم جهت ایجاد مقاطع دکتری در رشته­های مهندسی هوافضا و مهندسی برق مهیا بوده که در صورت موافت سلسله مراتب در سال 93 اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری خواهیم نمود و مقدمات لبیک به فرمان جهاد علمی فراهم­تر خواهد شد.

و در پایان . . .

درود و رحمت خدا بر روح والای موسس دانشگاه علوم و فنون هوایی، فرمانده فقید و  متفکر وقت نهاجا سرلشکر شهید منصور ستاری و سلام و دورد بر همرزمان علمی و دانشی ایشان که سهم بزرگی در تاسیس ، هدایت و راهبری دانشگاه داشته­اند از جمله فرماندهان و مسئولین وقت دانشگاه تیمسار غلامرضا فرهی، تیمسارعلی­اکبر شوقی ، امیر عزت اله عباسی ، امیر عباس اوتادالعجم و امیر اسدالهی، که با زحمات شبانه­روزی و طاقت فرسا بالندگی را به نیروی هوای الهی ارزانی داشتند. همچنین از فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری امیر سرتیب 2 خلبان محمد بخشنده که پرچم­دار رشد علم و فناوری و شتاب دهنده حرکت علمی جهادی دانشگاه هوایی هستند کمال تشکر و قدردانی را دارد. از خداوند منان برای کلیه خدمتگزارن راستین  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عمر بابرکت و خدمت صادقانه تحت زعامت فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه­ای(مدظله­العالی) مسئلت می­طلبم.

تهیه و تنظیم گزارش: ستوانیکم احمد مرادی

 

از زمانی که انسان چشم به جهان می‌گشاید رؤیای مصحور کننده پرواز همواره فکر و ذهن او را مشغول خویش می‌دارد . راه پرواز راهی است که جای جای آن یادآور تلاش‌ها، ‌خلاقیت‌ها ، ‌نوآوری‌ها و حتی از جان‌گذشتگی انسان‌هایی است که جزء نخبگان جامعه خود و یا تمام زمان‌ها بوده‌اند. پس از دست‌یابی بشر به این قلمرو اولین دل‌مشغولی دولت مردان بویژه لشکریان، حفاظت از قلمرو فضایی کشور خود و ضربه زدن به دشمن از طریق آسمان بوده است. بر همین اساس ابتدا در کشورهای پیشرفته و سپس به تدریج در تمام کشورها ساختاری در ارتش شکل گرفت تا پاسدار آسمان باشند . به لحاظ پیچیدگی‌های لازم برای وسایل پرنده، نیروی هوایی پیشگام فنآوی در جهان گردید و پیچیده‌ترین و مدرن‌ترین وسایل و تجهیزات در نیروی هوایی به خدمت گرفته شد. اما برای استفاده بهینه از این وسایل، نیروی انسانی کارآمد و ورزیده و متخصص مهم‌ترین اصلی است که باید همواره در نظر گرفته شود در همین راستا در تمامی کشورها آکادمی‌ها و کالج‌ها و دانشگاه‌های هوایی ساخته شده‌اند تا نقطه فزاینده‌ برای تأمین پرسنل نیروی هوایی گردند.

نیروی‌هوایی‌ارتش‌ جمهموری اسلامی ایران بویژه فرمانده شهید آن امیر سرلشکر منصور ستاری با درک ویژگی‌های نیروی هوایی به ساختار گسترش دانشگاه‌هوایی شهید ستاری همت گماشت .

با توجه به تحولی که در عصر انفجار اطلاعات در تمامی گستره‌های علم و دانش پدید آمده است موارد ذیل در دانشگاه‌هوایی شهید‌ستاری مورد توجه قرار گرفت:

 

1 ـ پرورش افسران متخصص در رشته‌های راهبردی علوم با بالاترین سطح علمی بجای پرورش تعداد زیادی از افراد اما با تخصص در رشته‌های با دید محدود . این امر سبب می‌شود تا راه برای حرفه‌ای شدن ارتش در آینده هموار شود.

2 ـ توجه به چهار بعد علمی، انضباطی، عقیدتی سیاسی و جسمانی در آموزش افسران.

3 ـ استفاده از برترین امکانات و تجهیزات با آینده‌نگری نسبت به تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی که ممکن است مورد نیاز واقع شوند یا بعداً‌ بوجود آیند.

با توجه به موارد فوق دانشگاه هوایی در سال 1367 افتتاح گردید. هم اکنون دانشگاه هوایی شهید ستاری با 13 رشته کارشناسی و دو رشته کارشناسی ارشد مشغول تربیت نیروی متخصص برای نیروی هوایی و سایر سازمان‌ها می‌باشد.

 

معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه هوایی شهید ستاری

الف ـ دانشکده پرواز :

1 ـ کارشناسی هوانوردی ـ خلبانی و کارشناسی هوانوردی ـ  ناوبری هواپیما

فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها برای هدایت انواع هواپیما‌های موجود در نیروی‌هوایی ، اعم از شکاری، ترابری، شناسایی تاکتیکی، هواپیمای سبک و ارتباطی و همچنین انواع هلی‌کوپتر‌ها بمنظور دفاع از قلمرو فضایی کشور با توانایی شناخت، بهره برداری، مدیریت در سیستم‌های مختلف‌هوانوردی، مشاوره، طراحی و ساخت، گسترش و بهسازی و نوسازی سیستم‌های پروازی و تهیه و تدوین طرح‌ها، خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز در جهت توسعه و جایگزینی سیستم‌های پروازی تربیت می‌شوند.

 

2 ـ کارشناسی هوانوردی ـ مراقبت پرواز

مراقبت پرواز علم نظارت و کنترل ترددهای هوایی وسایل پرنده در فضای کشور و سطح فرودگاهها می‌باشد.

هدف از ایجاد این رشته ، تربیت کارشناس مراقبت پرواز با توانایی در زمینه کنترل ترافیک هوایی، ‌بهره برداری از دستگاه‌های پیشرفته ناوبری و سیستم‌های ترافیک هوایی می‌باشد.

 

ب ـ دانشکده مهندسی برق

1 ـ کارشناسی مهندسی برق ـ الکترونیک و کارشناسی مهندسی برق ـ مخابرات

هدف از ایجاد این رشته‌ها تربیت افسران کارشناس الکترونیک و مخابرات با توجه به تنوع تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی زمینی و هوایی موجود در نیروی‌هوایی با توانایی کافی در شناخت نحوه عملکرد در چگونگی نگهداری و بهره‌برداری از این سیستم‌ها و کنترل و اجرای پروژه در هر گرایش، شناسایی تکنولوژی‌های جدید و ارزیابی آنها بمنظور کاربرد طرح، توسعه و نو‌آوری و شرکت در انجام پروژه‌های‌صنعتی، تحقیقاتی و فنی در زمینه گرایش تخصصی و کسب توانایی‌های لازم جهت تجزیه و تحلیل سیستم‌ها و طراحی‌ آن‌ها می‌باشد.

 

ج ـ دانشکده مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی

1 ـ کارشناسی مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی در سه گرایش اطلاعات عملیات ، عملیات موشک ، کنترل شکاری ، سیستم‌های فرماندهی و کنترل هوایی در توان نظامی کشور از نظر نظامی و سیاسی نقش مهمی را ایفا می‌نماید این اهمیت وقتی مضاعف می‌شود که توانایی بکارگیری آنها در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که ‌دارای دشمنان بسیار است وجود داشته باشد لذا تربیت افسران کارشناس فرماندهی و کنترل هوایی بمنظور ایجاد یک شبکه قدرتمند منسجم دفاع هوایی در کشور جهت مقابله با تهدیدات احتمالی با توجه به اهمیت اقتصادی دفاع از مناطق حیاتی و صنعتی کشور و همچنین ایجاد توانایی علمی و عملی لازم بمنظور همگام شدن با پیشرفت سریع تکنولوژی و تجهیزات سیستم‌های موشکی، فرماندهی و کنترل هوایی از اهداف مهم ایجاد این رشته می‌باشد .

 

د ـ‌ دانشکده مهندسی هوافضا

1 ـ‌کارشناسی مهندسی هوافضا

هدف از ایجاد این رشته ارائه اصول مهندسی هوافضا در سطح کارشناسی بمنظور تربیت افسران کارشناس جهت فعالیت در صنایع مربوط به هواپیما و هلی‌کوپتر در نیرو و سازمان‌های مشابه با توانایی محاسبات، طراحی و ساخت قسمت‌هایی از صنایع مختلف هواپیمایی، هلی‌کوپتر‌سازی و موشکی می‌باشد. آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌هوایی شهید ستاری که در ارتباط با دروس نظری این مجموعه ایجاد شده در مقایسه با دانشگاه‌های کشور که رشته هوافضا دارند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

2 ـ کارشناسی مهندسی نگهداری هواپیما

تربیت افسران کارشناس با تکیه بر اصول مهندسی نگهداری ، بهسازی و مدیریت تعمیر سیستم‌های مکانیکی هواپیما، هلی‌کوپتر و غیره که قادر خواهند بود نیاز صنایع مختلف هواپیمایی، هلی‌کوپتر‌سازی و موشکی و دیگر صنایع نیروی هوایی و سازمان‌های مشابه را در حد کارشناسی تأمین کنند از اهداف غایی این رشته می‌باشد . آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های کاربردی منحصر به فرد با انجام کارآموزی و پروازهای مرتبط با رشته تحصیلی از ویژگی‌های آموزشی این رشته در دانشگاه‌هوایی شهید ستاری  می‌باشد.

 

ه – دانشکده کامپیوتر

1- کارشناسی مهندسی کامپیوتر (نرم‌فزار(

هدف ایجاد رشته کارشناسی مهندسی رایانه با گرایش نرم افزار، تربیت افسران کارشناسی بمنظور طراحی، ساخت و راه‌اندازی سامانه‌های نرم‌افزاری برای تجهیزات و شبکه‌های رایانه‌ای موجود در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ارائه روشهای بهره‌برداری، نگهداری، عیب‌یابی، اصلاح و توسعه آنها در راستای تأمین نیازمندیهای نیروی هوایی می‌باشد.

و – دانشکده مدیریت

کارشناس مدیریت دولتی و بازرگانی

هدف از ایجاد رشته کارشناسی مدیریت با دو گرایش دولتی و بازرگانی ، تربیت افسران و مدیران آتی نیروی هوایی ارتش جمهموری اسلامی ایران در راستای اعمال مدیریت موثر و کارآمد منابع انسانی و مادی بمنظور تحقق اهداف عالیه نهاجا در جهت حراست از قلمرو هوایی کشور و دفاع از آرمانهای جمهوری اسلامی ایران می باشد .

 

شرایط جذب

الف ـ شرایط عمومی:

1 ـ متدین به دین مبین اسلام

2 ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران

3 ـ ایمان به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و آمادگی فداکاری در راه تحقق اهداف آن

4 ـ اعتقاد و التزام به ولایت مطلقه فقیه

5 ـ فقدان محکومیت مؤثر کیفری و محکومیت ناشی از اقدام علیه امنیت کشور، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی

6 ـ نداشتن عضویت و یا وابستگی و هواداری نسبت به احزاب، گروهها و سازمانهای سیاسی

7 ـ دارا بودن حداقل سن17 سال تمام و حداکثر 22 سال و در صورت انجام خدمت سربازی 24 سال تمام ( تبصره : برای خانواده درجه 1 شهداء ،‌5 سال به حداکثر سن داوطلبان اضافه می‌شود(

8 ـ‌حداکثر سن برای رشته خلبانی هواپیما 20 سال می‌باشد

9 ـ عدم معروفیت به فساد اخلاقی برابر ضوابط اولیه استخدام

10 ـ داشتن سلامت جسم و روان ( برابر معاینات اولیه استخدام(

تبصره : حداقل قد برای عموم داوطلبان 165 سانتی متر و دید چشم برای رشته‌های خلبانی و ناوبری 10/10 و برای سایر رشته‌ها حداقل 10/8 است.

ب  ـ شرایط اختصاصی :‌

1 ـ سپردن تعهد خدمتی برابر ضوابط قانون ارتش

2 ـ داشتن حداقل معدل کل14 جهت فارغ‌التحصیلان رشته تجربی و ریاضی

3 ـ قبولی در آزمون علمی، معاینات پزشکی ،‌مقاومت جسمانی و صلاحیت گزینشی ( تبصره : استخدام معاف شدگان پزشکی از خدمت وظیفه عمومی در نیروهای مسلح امکان پذیر نیست(

4 ـ نداشتن تعهد خدمتی یا استخدامی به دستگاههای دولتی و بخش خصوصی

 

امتیازات

1 ـ‌ تحصیل در دانشگاه‌ هوایی شهید ستاری بعد از طی دوره رزم مقدماتی مشترک در لشکرک به صورت شبانه‌روزی می‌باشد  2ـ پوشاک، ‌تغذیه،‌آموزش و درمان دانشجویان رایگان است3 ـ به دانشجویان در طول دوره، کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود4 ـ دانشجویان پس از طی هفت‌ترم موفقیت‌آمیز تحصیلی به درجه ستواندومی نائل می‌گردند و پس از دانش‌آموختگی به آنان دانشنامه کارشناسی در رشته مربوطه اعطا می‌گردد.

رشته‌های تحصیلی دانشگاه هوایی شهید ستاری و کد مربوطه برای انتخاب رشته

ردیف   رشته تحصیلی          کد رشته        نوع رشته

1        کارشناسی هوانوردی ـ خلبانی هواپیما       251     خاص

2        کارشناسی هوانوردی ـ ناوبری هواپیما         252

3        کارشناسی هوانوردی ـ مراقبت پرواز  253

4        کارشناسی مهندسی برق ـ الکترونیک         250     عمومی

5        کارشناسی مهندسی برق ـ‌ مخابرات

6        کارشناسی مهندسی هوافضا

7        کارشناسی مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما

8        کارشناسی مهندسی رایانه (نرم‌افزار(

9        کارشناسی مدیریت (دولتی-بازرگانی)

10      کارشناسی مهندسی تکنولوژی فرماندهی وکنترل هوایی

)کنترل شکاری(

11      کارشناسی مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی

) علمیات موشک(

12      کارشناسی مهندسی تکنولوژی فرماندهی وکنترل هوایی

)اطلاعات عملیات(

 

استعفاء

استعفاء یا انصراف دانشجویان برابر ضوابط مقرر در ماده‌ 123 قانون آجا می‌باشد و در صورت انصراف در دوران تحصیل مکلف به پرداخت کلیه‌ی هزینه‌های مصروفه به مأخذ دو برابر خواهند بود.

 

اخراج :

اخراج دانشجویان به منزله‌ی اخراج از نهاجا می‌باشد. بنابراین در صورت اخراج موظف به پرداخت هزینه‌های مستقیم آموزش خواهند بود.

تبصره : در صورت اخراج و یا استعفای دانشجویان، از نظر وضعیت خدمت دوره‌ی ضرورت با آنان برابر مقررات قانون خدمت وظیفه‌ عمومی رفتار خواهد شد .

7629_orig 11387_orig 11407_orig HM-201310823813880359391415190584.2524 IMAGE635178823808194096

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۳۱ دیدگاه ها

  1. با سلام بنده افسر عملیات هوایی(خلبان پهپاد) در نیروی زمینی ارتش هستم برا کارشناسی ارشد همین رشته در دانشگاه شهید ستاری و بورسیه شدن چه اقدامی باید انجام بدم؟؟؟؟ لطفا کامل راهنماییم کنید
    با تشکر فراوان

  2. با سلام و عرض ادب
    بنده افسر عملیات هوایی(خلبان پهپاد)هستم با مدرک کارشناسی برای کارشناسی ارشد و بورسیه شدن در دانشگاه شهید ستاری چه اقدامی باید انجام بدم؟؟؟لطفا راهنمایی بفرمایید

  3. سلام خسته نباشید من دانش آموز سال یازدهم ریاضی هستم.
    خواستم بدونم میتونم داخل آزمون دی ماه دانشگاه شرکت کنم؟
    و اینکه در دانشگاه هنوز رشته خلبانی مسافربری تدریس میشه؟
    ممنون میشم جواب بدید

  4. سلام وقت بخیر من دانشجوی دانشگاه امام علی هستم ایا بعدازگذراندن رزم مقدماتی میتوانم به دانشگاه شهید ستاری انتقالی بگیرم؟

  5. با سلام بند کارشناسی کنترل و ابزار از دانشگاه فنی دارم ایا بنده میتونم ارشدم را در دانشگاه شهید ستاری بگذرونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا