نحوه مرور درسها (ماشینهای الکتریکی 1 و 2: قسمت اول)
یکی از دغدغههای مهم داوطلبان در روزهای پایانی درس خواندن برای کنکور نحوه مرور درسها است. یکی از مهمترین درسهای گرایش قدرت و کنترل، درس ماشینهای الکتریکی است. این درس شامل 4 فصل عمده است که سعی میکنیم نکات مهم و ضروری هر فصل را که باید خوب مرور کنید و تستهای آن را حل کنید را در این مطلب بیان کنیم.
فصل اول: مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی) از این فصل معمولاً 2 سوال در کنکور مطرح میشود. نکات بسیار مهم در این فصل شامل محاسبه انرژی در هسته مغناطیسی و فاصله هوایی، نحوه محاسبه اندوکتانس خودی و متقابل، مفاهیم انرژی و کوانرژی، معادله نیرو و انرژی، نحوه تغییرات شارمغناطیسی و جریان در حالتهای AC و DC با تغییر فاصله هوایی و مدارهای تک تحریک و دوتحریک است. مطالب این فصل بسیار زیاد است و یکی از فصلهای بسیار طولانی درس ماشین است. داوطلبانی که تابحال این فصل را نخواندهاند توصیه میشود حداقل نحوه محاسبه اندوکتانس متقابل را یاد بگیرند چون احتمال طرح سوال از آن بسیار زیاد است. داوطلبان باید بخوبی تفاوت بین انرژی و کوانرژی و نحوه محاسبه شارپیوندی، جریان و نیرو را با استفاده از آنها یاد بگیرند که بسیار مهم است چون تقریباً هر سال از آن سوال مطرح خواهد شد.
فصل دوم: ماشینهای DC) یکی از فصلهای بسیار مهم درس ماشین است که اختلاف اصلی در درصدها را رغم میزند. از این فصل هر سال حداقل 4 سوال مطرح خواهد شد. نکته بسیار مهم حل سوالات این فصل این است که بخوبی شکل و روابط مداری حاکم بر ماشینهای تحریک مستقل، شنت، سری و کمپوند را باید بلد باشید. همچنین دانستن دو رابطه مهم ولتاژ القایی و گشتاور از نان شب هم واجبتر است. ولتاژ القایی با سرعت و میدان رابطه دارد و گشتاور القایی هم با جریان آرمیچر و میدان رابطه دارد. همیشه دو نوع سوال در مورد میدان مطرح است. در بعضی سوالات طرح میشود که میدان خطی است یعنی رابطه بین شار مغناطیسی و جریان تحریک خطی است و در سوالاتی که میگوید میدان غیرخطی است یعنی یک رابطهای غیرخطی بین شار مغناطیسی و جریان تحریک وجود دارد (مانند سوال 117 کنکور 93). در ادامه سوالات مهمی که ممکن است از هر قسمت مطرح شود را مرور میکنیم:
ماشین تحریک مستقل: از این نوع ماشین کمتر سوال مطرح میشود معمولاً در این نوع ماشین از رابطه ولتاژ القایی بر حسب شار و سرعت سوال مطرح می شود مانند سوال 120 کنکور 92
ماشین شنت: پر سوالترین قسمت ماشین DC، ماشینهای شنت است. از این قسمت مخصوصاً با دادن جدول و یا نمودار بین ولتاژ القایی و جریان تحریک بسیار سوال مطرح میشود. پیدا کردن مقاومت شنت ضروریترین کاری است که در حل سوالات این ماشین باید انجام داد. در این ماشین همیشه به یاد داشته باشید که تغییر ولتاژ خروجی باعث تغییر جریان تحریک و در نتیجه تغییر ولتاژ القا شده و سرعت موتور خواهد شد. همچنین نحوه پیدا کردن ماکزیمم جریان آرمیچر در نقطه برگشت منحنی خروجی نیز جزوه سوالات مهم کنکور است که سال گذشته از آن سوال مطرح شده بود.
ماشین سری: نکته مهم این نوع ماشینها این است که هر سه جریان تحریک، آرمیچر و خروجی با هم برابرند. سوال پرکاربرد این ماشین این است که یه مقاومت با مقاومت سری موازی میشود که باعث تغییر جریان تحریک و در نتیجه ولتاژ القایی و سرعت موتور خواهد شد مانند سوال 121 کنکور 91.
ماشین کمپوند: همیشه حداقل یک سوال از این ماشین در کنکور مطرح میشود. نکته مهم این است که سیم پیچ سری می تواند آمپردور سیم پیچ موازی را زیاد (کمپوند اضافی) یا کم (کمپوند نقصانی) کند. در بسیار از سوالات هدف به دست آوردن تعداد دور سیم پیچ سری است. در این ماشین مفهومی به نام جریان تحریک موثر در کنار جریان تحریک واقعی مطرح میشود که کلید اصلی حل سوالات این قسمت است. مفهوم جریان تحریک موثر، جریان تحریک در حضور سیم پیچ سری و در حالت کمپوندی است درحالیکه مفهوم جریان تحریک واقعی همان جریان تحریک مدار شنت است.
فصلهای ترانس و ماشین القایی در قسمت بعدی مورد تحلیل قرار خواهند گرفت. داوطلبان عزیز اگر سوالی دارند میتوانند روی همین مطلب بپرسند و یا در طرح مشاور ثبت نام کرده وتلفنی مشکلات خود در این درس را مطرح کنند.
با عرض سلام و خسته نباشید . من می خوام برای کنکور 97 ان شالله آماده بشم . بعضی از درس ها رو هم شروع کردم . ولی تازه می خوام درس ماشین رو شروع کنم . کتاب مدرسان شریف گرفتم ولی نمی دونم چطوری بخونم . آیا از فصل 1 تا 5 مرتب پشت سر هم به ترتیب کتاب بخونم ؟ اگه به این ترتیب مطالب رو بخونم به نظر شما مشکلی ایجاد میکنه : 1- ماشین القایی . 2-ترانسفورماتورها . 3- مدار مغناطیسی . 4- تبدیل انرژی الکترومکانیکی . 5- ماشین DC.
بسیار ممنون و تشکر
سلام، چون مطالب ماشین تقریبا مستقل از هم هستند مشکلی پیش نمیاد فقط ترانس رو جلوتر از ماشین القایی بخونید، موفق باشید
با سلام
من درس ماشین رو به ماشین القایی رسوندم هنوز کنترل هم شروع نکردم
لطفا راهنماییم کنید که در چه وضعیتی ام؟
سلام، بهرحال تو این چند سال کنکور خیلی سخت بوده ولی باید سعی کنید کنترل رو هم بخونید لااقل فصولی که راحترند
سلام.مرسی از راهنماییاتون.من دو فصل اولو خوندم اما تست کم حل کردم.احساس میکنم به مطالب اشراف دارم و میتونم با یک خلاصه مناسب تست بزنم.به نظرتون اینکارو بکنم ؟چون خوندن همه مطالبی که بلدم به نظرم کار بیهوده و زمانبریه.
بله خوبه
سلام جناب.
من ماشین رو امروز تموم کردم با خلاصه .
بنظرتون تستها رو فصلی بزنم یا جامع؟
سلام، در حال حاضر فصلی بهتره ولی هرچی نزدیکتر به کنکور میشیم باید جامع بزنید