اختصاصی سایتسخن مشاورمصاحبه با رتبه های برتر ارشد برق

مصاحبه اختصاصی با رتبه 10 مخابرات – 12 الکترونیک کنکور ارشد 95

مصاحبه سایت برق ارشد با آقای حنظله اکبری نودهی رتبه 10 مخابرات و 12 الکترونیک کارشناسی ارشد سال 95 :

برق ارشد: با سلام و احترام و ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا خود را مختصرا معرفی کرده و بفرمایید رشته و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید؟ آیا در حین مطالعه برای کنکور شاغل یا دانشجو بودید؟
پاسخ:  سلام. حنظله اکبری نودهی هستم. در دوران کنکور دانشجوی ترم آخر بودم، مقطع کارشناسی گرایش دیجیتال، دانشکده مهندسی برق شریف. معدلم هم 17.39 بود.

برق ارشد: لطفا درصدهای خود در دروس مختلف کنکور ارشد و رتبه خود را بیان کنید؟
پاسخ:  زبان 60، ریاضی 81، مدار 36، الکترونیک 50، سیگنال 77، کنترل 0 و الکترومغناطیس 38
رتبه 10 مخابرات و 12 الکترونیک

برق ارشد: آیا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشتید؟ این آزمونها و کلاسها را تا چه در موفقیت خود موثر می دانید؟ 
پاسخ:  کلاس کنکور شرکت نداشتم، ولی در آزمون های آزمایشی مدرسان شریف شرکت میکردم. تا قبل از آزمون های جامع متاسفانه شرایطم طوری بود که خیلی نمی تونستم با آمادگی سرجلسه شرکت کنم، لذا هر از گاهی می رفتم و یه آزمونی میدادم. آزمونای جامع رو شرکت کردم که باعث شد یخرده دیدم نسبت به اوضاع بهتر بشه و اعتماد به نفس کافی رو بدست بیارم. به نظرم اساسا این آزمون ها فایدش اینه که میتونه به کسایی که میخوان برنامه ریزی بلند مدت بکنن برا خودشون، نقشه راه بده و کمک کنه تا از هدف دور نشن و میشه بهش به عنوان یه ابراز مفید نگاه کرد، نه ابزار ضروری! در مورد کلاس ها هم به شخصه خیلی فایده خاصی برای خودم تو این کلاس ها نمی دیدم نه به این معنی که بی نیاز از نکات آموزشی تو کلاس باشم، بلکه وقتی که در اختیار داشتم ، ایجاب میکرد با اتکا به مطالعه شخصی خودم کنکور بخونم. البته این نکته رو هم باید اشاره بکنم که در طول دوران کارشناسی درس ها رو نسبتا خوب پاس کردم، خصوصا دروس پایه رو و این خب نکته مهمی بود که خیلی به نفعم شد و نیاز به کلاس رفتن رو برام از بین برد ولی این نکته یه قاعده کلی نیست، ممکنه یکی با کلاس رفتن نتیجه بگیره و خیلی هم خوبه که بره کلاس با توجه به شرایطش.

برق ارشد: از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟
پاسخ:  من از تابستون تا عید درگیر یه سری کارهای دانشجویی (شورای صنفی دانشکده)، پروژه های درسی و غیر درسی و پروژه کارشناسی بودم در کل این بازه دو فصل از ریاضی مهندسی و معادلات خوندم و یک دور خیلی سریع سیگنال رو خوندم، بدون اینکه تست بزنم (چون پروژه کارشناسیم در مورد مباحث پردازش سیگنالی بود و با این تیپ درسا حال میکردم، سرعت خوندنم به نسبت بالا بود) از روز 5 ام عید به صورت جدی رفتم رو کنکور ( از استادم وقت گرفتم برا کنکور) و تقریبا تموم برنامم شده بود خوندن کنکور، کلاس های دانشگاه رو تقریبا نمی رفتم، تمرینا و درسا و پروژه ها رو هم بیخیال شدم، این تایم باقیمونده رو کلا کنکور خوندم که معمولا 6 الی 9 ساعت میشد تقریبا تو این بازه زمانی 40 روزه.

برق ارشد: کدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟ 
پاسخ:  مخابرات سیستم دانشگاه شریف

برق ارشد: کتابها و منابع پیشنهادی شما در هر یک از دروس رشته برق کدامها هستند و در هر درس چه توصیه های خاصی به داوطلبان دارید؟
پاسخ:  من کتابایی رو که خوندم اینها بودند:
ریاضی  محمود نصیری انتشارات نصیر
مدار کتاب پارسه و راهنمایی های دوستم آقای مهران ایمانی
زبان یه سری لغت از کتاب 504 نیگا کردم ولی خیلی براش وقت نذاشتم، درطول کارشناسی یه سری کتاب رو زبون اصلی خوندم، بخاطر همین تو ریدینگ خیلی مشکل خاصی نداشت. در مورد لغت هم تو بازه ای که داشتم کار خاصی نمیتونستم بکنم به جز همون نیگا کردن کتاب 504
کنترل دیدی ندارم
الکترومغناطیس کتاب پارسه رو خوندم
الکترونیک کتاب پارسه به انضمام فیلم های دکتر شریف بختیار
سیگنال تجزیه  و تحلیل سیستم ها انتشارات راهیان ارشد
آمار هم مدرسان خوندم
خلاصه نویسی تو این دروس خیلی میتونه کمک کنه، چون نکات به نسبت زیاده و فراره ، زدن تعداد زیاد تست میتونه به ماندگاری نکات کمک شایانی بکنه. به نظرم اگه زود به خوندن کنکور اقدام میکنید، بعد از فهمیدن نکات درسی، از کتابای مختلف تستای مختلف رو بررسی کنید تا دید کلی نسبت به قضیه پیدا کنید. دروسی مثله آمار و معادلات، دروس به نسبت آسونی هستن و کافیه شما تیپ سوالا رو بفهمین که این مهم با فهم دقیق نکات درسی و تست زیاد حل کردن به دست میاد.

سیگنال هم به نظر من کلا درس خوش دستیه، حداقل از الکترومغناطیس بهتره تو این درس ضریب خطا بالاس، که فقط و فقط حل تستای زیاد میتونه در برطرف کردن این نقطه ضعف کمکتون کنه.

در مورد الکترومغناطیس، هر کتابی رو که شما شروع کنین، اولش یخرده سخته براتون و طول میکشه تا بیفتین رو غلتک، بخاطر همین خلاصه نویسی تو این درس اهمیت مضاعفی داره تا شما بتونین دوره کنین. الکترونیک هم جزو دروسی هست تا دستتون اصطلاحا کثیف نشه نمیتونین خیلی از نکات رو درک کنین، بایستی تست زیاد حل کنید.
به نظر من در هر درس یه سری مباحث هستند که آسونترن و چون شما اصلا و ابدا نیاز نیست هر درسی رو صد بزنین، بایستی به فراگیری اون نکات ساده اهتمام ویژه ای بکار ببرید، مثلا آمار و معادلات.

برق ارشد: به طور کلی چه توصیه هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد دارید؟
پاسخ: 
نکته ای که معمولا دوستان باهاش مواجه میشن، تعدد منابع موجود و تردید در انتخاب بین اونهاست. واقعیت امر تفاوت خیلی زیادی بین منابع وجود نداره و کلیت همه اونها یکیه، بهتره این نکته رو بیخیال بشید، بیشتر تمرکزتون رو بذارین رو خوب فهمیدن مباحث. در آزمون ارشد مدیریت زمان به مراتب مهمتر از آزمون کارشناسی هست به نظر من. شما بایستی بین دروس مختلف و بین سوالای مختلف همیشه سراغ اونهایی برید که با صرف وقت کمتری به نتیجه مطلوبی برسید سر جلسه، بخاطر همین بایستی قابلیت تمیز دادن این نکته رو داشته باشین و این بدست نمیاد الا به وسیله تمرین و تمرین و تمرین. سعی کنید در یک محیط آروم درس بخونید تا حواستون پرت مباحث حاشیه ای نشه. از استفاده همزمان گوشی همراه موقع درس خوندن جدا بپرهیزید.

اگه احیانا در اواسط کار به عقب موندگی درسی رسیدید، خیلی نگران نشید، میتونین با برنامه ریزی اکیش کنین و همیشه این نکته رو مدنظر داشته باشید که شما قرار نیست همه دروس رو 100 بزنین، کافیه میانگین عملکردتون خوب باشه.

برق ارشد: آیا از ابتدا به رشته برق علاقه داشتید و چطور شد که این رشته را انتخاب کردید؟
پاسخ:  نه، من در بدو ورود به دانشگاه علاقه چندانی و چه بسا شناخت چندانی به رشته برق و هیچ رشته دیگه ای به جز کامپیوتر نداشتم ، ولی به مرور زمان به برق علاقه مند شدم و فهمیدم که کارهایی که میخوام تو کامپیوتر انجام بدم، از طریق برق و برخی گرایش ها هم میشه انجام داد و این دو رشته ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. دلیل اینکه اول کار این رشته رو انتخاب کردم، از اصرار اطرافیان و امثال هم که بگذریم، میخواستم فضای دانشکده برق رو تجریه کنم، و میدونستم که چون رشته به نسبت خوبیه، امکان تغییر رشته از اون به رشته های دیگه خیلی کار سختی نیست.

برق ارشد: چی شد که حس کردید باید کنکور ارشد بدید؟ واقعا به این حس که نیاز به کارشناسی ارشد دارید رسیده بودید یا جو جامعه و سایر دانشجوها، فشار خانواده و … باعث این تصمیم شد.
پاسخ: خودم واقعا بی میل نبودم مقطع ارشد رو بگذرونم، خصوصا اینکه در مقطع کارشناسی گرایش دیجیتال میخوندم و در ارشد میخواستم برم گرایش مخابرات. نمیگم از همه گرایش های برق خوشم میاد، نه ، ولی برخی گرایش های برق برای من خیلی جذابه و دوس دارم در اون زمینه عمیق تر مسائل رو یاد بگیرم و حس میکنم خوندن ارشد تو این هدف میتونه کمکم کنه. البته شاید اگر در شرایط ایده آل زندگی میکردم، مدتی رو بدون دغدغه تحصیل میرفتم کار میکردم و فضای کار رو تجربه میکردم، بعد اگه نیاز میکردم، ادامه تحصیل میدادم. منتها هراس رفتن به سربازی تو این مقطع سنی اجازه همچین کاری رو بهم نمیده و البته نمیشه از اصرار و تشویق و حتی تهدید خانواده هم چشم پوشی کرد

برق ارشد: از روند درس خوندنتون برامون بگید، اگر از روزی که خوندن رو برای کنکور کارشناسی ارشد شروع کردید رو به بازه‌های زمانی دو ماهه تقسیم کنیم، تو هر بازه چه قدر درس میخوندید و رو چه دروسی تمرکز می‌کردید؟
پاسخ: 
وقتی که قرار بود درسی رو برای اولین بار بخونم، خیلی سرعت درس خوندن برام ملاک نبود بیشتر سعی میکردم هر چقدر مبحثی رو که میخونم، مفهومی بخونم. خلاصه برداری هم جز نکاتی بود که بهش دقت خاصی داشتم. بعد از خوندن هر درس یه تعداد تست حل میکردم تا نکات اون درس رو به طور کامل بفهمم. اواخر هم که داشتم درس ها رو دوره میکردم، تو خلاصه برداریم یه سری سوال خوب هم نوشته بودم که تو فرایند دوره کردن موثر بود خیلی برام. نزدیکای آزمون، از خودم با شبیه سازی شرایط کنکور، آزمون میگرفتم و با فهمیدن نقاط ضعف، میرفتم سراغ برطرف کردنشون.

سعی میکردم خیلی به اینکه بقیه دوستام تو آزمون ها چه درصدی رو میزنن و چیکار میکنن نداشته باشم و بیشتر تمرکزم رو کار خودم بود.

من تقریبا کل خوندن کنکورم همون بازه دوماهه بود. برنامه دیگه ای جز کنکور نداشتم. من از همون اول تصمیم داشتم کنترل نخونم، لذا برگردم هم نمیخونم کنترل رو. ولی در صورت برگشتن به دوران کنکور روی دروس مدار، زیان و الکترومغناطیس بیشتر وقت میزاشتم. خصوصا الکترومغناطیس درسیه که خیلیا نمیزنن و درصد بالا تو این درس به شرطی که درصد بقیه درسا رو خراب نکنه میتونه کمک شایانی بکنه. با توجه به وقتی که در اختیار داشتم، عملکردم از دید خودم خوب بود و برگردم هم، تقریبا همین مسیر رو طی کنم.

برق ارشد: نحوه درس خوندنتون چطور بود؟ کجا درس می‌خوندین؟ خونه یا کتاب خونه؟ گروهی یا فردی؟
پاسخ:  من عمدتا توی اتاق درس میخوندم، با هم اتاقیم. گاهی اوقات هم سری به سالن مطالعه مرکزی دانشگاه هم میزدم.

برق ارشد: روش خاصی برای تست زدن داشتید؟ مثلا تستهای سخت رو بپرید یا تستی رو علامت بزنید و
پاسخ:  تستای سخت رو دور اول ول میکردم و دوباره میومدم حلشون میکردم.

برق ارشد: در زمان درس خوندن برای کنکور تفریح هم داشتی؟ چند ساعت صرف تفریحاتتون می کردین در طول هفته؟
پاسخ:  تو اون مقطع تقریبا دو ماهه خیلی تفریح خاصی نداشتم، به جز دیدن یه سری سریال که دنبالشون میکردم. گاهی اوقات با دوستان کنکوری جمع میشدیم و دور هم خوش میگذروندیم. البته وبگردی و فضای مجازی رو هم میشه تفریح حساب کرد!

برق ارشد: چه کسانی تو این راه پر پیچ و خم کمکت کردن و در موفقیتتون بیشترین تأثیر رو داشتن؟
پاسخ:  قطعا اصلی ترین عامل بعد از عنایت حضرت حق، خانواده و حمایت بی چون چراشون بود از من. اینکه خیلی براشون مهم نبود نتیجه ارشد چی میشه خیلی به استرس نداشتنم کمک میکرد. در مرحله بعدی دوستانم، خصوصا هم اتاقیام ، محمد و مجتبی، که شرایط اتاق به گونه ای بود که با آرامش میتونستم کنکور بخونم. دوستانی که تو این مسیر همیشه بهم روحیه میدادن و به افزایش اعتماد به نفسم کمک میکرد، مثه دوست خوبم پوریا. دوستان خوبم تو پروژه های مشترک تو این مقطع جور منو کشیدن که بایستی ازشون تشکر کنم، خصوصا دوست خوبم پارسا. یکی از دوستان همیشه در مراحل کنکور کمکم میکرد و از راهنمایی های ایشون چه از لحاظ درسی و چه از لحاظ روحی استفاده میکردم، اقای مهران ایمانی که واقعا از ایشون متشکرم.

برق ارشد: کاری هست که از انجام ندادنش افسوس بخوری؟ در این مورد چه توصیه‌ای برای داوطلبین داری؟
پاسخ:  جدی تر خوندن زبان و مدار

برق ارشد: به نظرت باید برای هر درس چند تا منبع رو خوند یا به عبارتی یک منبع کامل کافیه؟
پاسخ:  یک منبع کافیه، با خلاصه نویسی و حل تستای زیاد میشه به تسلط رسید.

برق ارشد: ممکنه بفرمائید به چه نحوی درس میخونید، از چه منابعی استفاده می کردید و اینکه آیا اگر دوباره برگردید بازهم از همان منابع و همان شیوه مطالعه استفاده می کنید یا خیر؟
پاسخ:  روش درس خوندن تقریبا توضیح دادم، بله، از همون روش استفاده میکنم.

برق ارشد: به نظر شما کلاس رفتن برای موفقیت در کنکور ارشد الزامیه یا بدون کلاس هم میشه رتبه خوبی آورد؟
پاسخ:  جواب کلی ای نمیشه به این جمله داد. شرایط برای افراد مختلف، متفاوته

برق ارشد: بچه ها اگر بخوان در کلاس های کنکور ثبت نام کنند باید به چه نکاتی توجه داشته باشن؟ چه پارامترهایی برای انتخاب استاد مناسب وجود داره؟ 
پاسخ:  چون خودم در کلاس خاصی شرکت نکردم، دیدی ندارم نسبت به قضیه.

برق ارشد: آیا شما شرکت در آزمون های آزمایشی رو توصیه میکنید یا اگر دوستان بشینن خونه و درسشون رو خوب بخونن میتونن موفق باشن؟
پاسخ:  بله، شرکت تو آزمون به برنامه ریزی هرچه بهتر کمک میکنه و آزمون های جامع آخر میتونه از نظر جامعه آماری هم دید خوبی نسبت به رتبه کنکور به آدم بده.

برق ارشد: آیا کسی که دروسی رو که در کنکور میان (مثل مدار و سیگنال و …) با کیفیت پاس نکرده باشه میتونه تو کنکور ارشد موفق باشه؟
پاسخ: بله، هیچ دلیل نداره نتونه درصد خوبی بزنه. کافیه اراده کنه و از منابع موجود در بازار برای فهمیدن و تست زدن استفاده کنه. مجددا یاد آوری میکنم که قرار نیست همه درس ها رو 100 بزنیم، کافیه مباحثی رو که آسونترند، یاد بگیریم و رو اونها تمرکز کنیم. اتفاقا تعداد کسایی که شرایط اینچنین داشتند کم نیست و من در دانشگاه خودمون، زیاد از این مثال ها دیدم. بالاخره ممکنه تو شرایطی که اون درس رو میخواست پاس کنه نتونسته خوب درس بخونه و یا حتی نخواسته، لزومی نداره که الان نتونه این کار رو انجام بده.

برق ارشد: شما چه برنامه ای رو برای تابستان، پاییز و زمستان (قبل کنکور) داشتید؟ مثلا آیا یه سری از درس ها رو در تابستان خونده بودید و یه سری رو در پاییز یا همه رو با هم پیش بردید؟
پاسخ: در پاییز و تابستان کاری نکردم، در زمستان دو فصل از معالدلات و ریاضی مهندسی و یک دور سیگنال رو خوندم.

برق ارشد: درس خواندن جدی برای کارشناسی‌ارشد را از کی شروع کردی؟
پاسخ :  ایام عید

برق ارشد: همه درس‌ها را به یک اندازه می‌خواندی؟
پاسخ: نه، دروسی مثله سیگنال و ریاضی مهندسی رو به نسبت سریعتر میخوندم چون تا حد زیادی بلد بودم ولی درسی مثله اکترو مغناطیس رو با طمانینه و تمرکز بیشتری میخوندم.

برق ارشد: کدام درس برایت آسان‌تر از همه درس‌ها بود؟
پاسخ:  سیگنال

برق ارشد: و سخت‌ترین درس؟
پاسخ:  الکترومغناطیس

برق ارشد: تجاربی که فکر میکنید برای پشت کنکوریها مفیده بیان کنید ؟
پاسخ:  هر درس سوالات آسونی داره که خیلی راحت میشه اون ها رو حل کرد، کافیه به این حد از شناخت با تلاش و کوشش برسین. اعتماد به نفس داشته باشین و بدونین کنکور همه زندگی نیست، یه بخش کوچیکی از اونه.

برق ارشد: در پایان مهم‌ترین توصیه‌ای که برای داوطلبان کنکور سال بعد دارید چیه؟
پاسخ: 
دو بیت از حافظ و این کلام خدا رو همیشه یادتون باشه:

من نه آنم که زبونی کشم از چرخ و فلکچرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد
—————-
تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریستراهرو گر صد هنر دارد، توکل بایدش
———
وَ مَن یَتَقِ الله یَجعَل له مَخرَجا و یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب

برق ارشد: آیا با سایت برق ارشد آشنا بودید و ارتباط داشتید و از مطالب آن استفاده می کردید؟ چگونه با سایت برق ارشد آشنا شدین و بیشتر از کدام مطالب آن استفاده میکردید؟
پاسخ:  در طول دوران کنکور از طریق سرچ با این سایت آشنا شدم و از مطالب مفیدش استفاده کردم.

برق ارشد: با تشکر از وقتی که برای مصاحبه و کمک به دانشجویان سال آینده دادید.

کارنامه 10 مخابرات
کارنامه 10 مخابرات


مطالب سایت برق ارشد و مشاوره ای در کانال تلگرام

https://telegram.me/joinchat/BvebbTv3jEWlnF-1uBecKg

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    من ۱۸ سالمه از شهرستان پردیس و در حال حاضر رشته امور اداری میخونم ولی علاقه مند به رشته برق الکترونیک هستم و به این دلیل برق رو نتونستم بخونم که شهرستان پردیس رشته برق برای دختران را ندارد
    من دوست ندارم که در دانشگاه رشته امور اداری رو بخونم.
    دوست برق الکترونیک رو بخونم و به دانشگاهی بروم
    و اینکه نمیدونم باید از کجا شروع کنم
    و چطوری به دانشگاه دولتی بروم و برق رو بخونم
    خواهش میکنم کمکم کنید
    حتی اگه لازم باشه از اول میشینم و برق رو میخونم
    از بچگی دنبال برق بودم و حتی استعداد هم دارم ولی نتونستم تو دبیرستان برق رو بخونم
    خوااااهش میکنم بهم بگید من چی کار کنم
    🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

  2. با سلام و خسته نباشید
    من دانشگاه گیلان مخابرات سیستم قبول شدم،روزانه
    چطور دانشگاهیه؟در مخابرات سیستم قویه؟کسی شناختی داره ازش؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا