اخبار کنکور و دانشگاه

پیشنهاد نایب رییس شورای سیاست گذاری عملی کشور: پایان نامه اختیاری شود تا سطح کیفیت پژوهش ها افزایش یابد

سیدابراهیم عمرانی عصر یکشنبه در میزگرد تخصصی آثار و پیامدهای سرقت علمی در پایان نامه و رساله های با اعلام این مطلب افزود: دانشجویان بعد از طی دوره کارشناسی ارشد ورود به صنعت و بازار به جای ادامه تحصیل و تحقیق و پژوهش در مقاطع بالاتر انتخاب می کنند. در صورت اختیاری کردن ارائه پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد می توان انتظار داشت تنها دسته ای که راه ادامه تحصیل را برگزیده اند پژوهش هایی با سطح بالا ارائه دهند.

وی همچنین با بیان اینکه اکنون شاهد افزایش جمعیت خواهان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مواجه هستیم گفت: در شرایط فعلی باید بیشتر به فکر اشتغال و یا اجرای پژوهش ها با روش درست به این قشر باشیم.

** افراد باید در دوره دانش آموزی خود تحقیق را بیاموزند

نایب رییس شورای سیاست گذاری و تامین منابع علمی کشور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه افراد باید پژوهش را در دوران دانش آموزش خود بیاموزند گفت: درسی با عنوان «روش تحقیق» در مقطع کارشناسی به عنوان یک درس غیرضروری بین دانشجویان مطرح است و علت این امر این است که پژوهش قبل از دوره دانشجویی به افراد آموزش داده نشده است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری بین وزارت آموزش و پرورش با نظام آموزش عالی کشور باید اهمیت پژوهش و روش های انجام آن به دانش آموزان آموزش داده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری گفت: این افزایش تعداد دانشجویان باعث سردرگمی برای دانشجویان شده است. زیرا دانشجویان برای فارغ التحصیلی باید پایان نامه ارائه دهند

عمرانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارزشیابی در نظام آموزش عالی تنها به ارائه پایان نامه و گرفتن نمره محدود می شود

در حالی که باید از دانشجویان خواسته شود تا برای فارغ التحصیلی بررسی تحلیلی از پایان نامه خود ارائه دهند تا از این راه حجم تقلب و سرقت علمی در پایان نامه ها کاهش یابد.

دومین میزگرد تخصصی آثار و پیامدهای سرقت علمی در پایان نامه ها و رساله ها با ارائه موضوعاتی همچون بررسی راهکارها و اثربخشی آنها در جلوگیری از سرقت علمی در پایان نامه ها و رساله ها، جلوگیری از سرقت علمی و اهمیت نقش اعضای نظام آموزشی و به طور کلی پیامدهای سرقت علمی در نظام آموزشی کشور در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد.

Examiner

Winning is a Science, educate yourself to Win

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا