تست زدنریاضیاتسخن مشاور

بررسی روشهای تستی و روشهای اصلی در ریاضی مهندسی

با عرض سلام خدمت داوطلبان گرامی در ادامه مقاله قبل(شروع ریاضی مهندسی ) قصد داریم به این مقوله بپردازیم که ایا واقعا لازم است تمامی روابطی که در کتابهای کنکور در درس ریاضی مهندسی هست رو حفظ کنیم یا خیر .

متاسفانه خیلی از کتاب های موجود در بازار فرمول های بسیار زیاد و حجیمی واسه این درس ارائه دادند و عملا حفظ کردن انها غیر ممکن است حتی اگه داوطلبی بتواند همه انها را حفظ کند (بر فرض محال) سر جلسه کنکور استفاده زیادی از اونها نمیتواند کند و قطعا نتیجه جالبی از این درس نخواهد گرفت پس توصیه بسیار حیاتی این است که حتی الامکان از روابط اضافه و حفظ کردن در این درس فاصله بگیرید .
بهتره کمی روی مباحث مهم و سوال خیز این درس زوم بشیم
و تو این مباحث از روش های مبتنی بر مفهوم و روابط اصلی درس و روشهای تستی استفاده کنیم به جای حفظ کردن فرمول های حجیم و طولانی.

تو فصل اول و مبحث محاسبه سری فوریه نکات تستی زیادی وجود دارد که میتواند حذف گزینه کند( مثل بررسی مقدار Dcتابع ،بررسی زوج و فرد بودن An و Bn , صفر شدن حد انها در بی نهایت ،داستان علامت اولین جمله سینوس و کسینوس، تقارن های نیم موج زوج و فرد و…..) که تقریبا تو تمام کتابا هست البته در کنکور های گذشته بسیار بیشتر مورد استفاده بود ولی هنوزم کاربردشون رو از دست ندادند ولی طراحا دیگه بیشتر حواسشون جمع این شده و ما پیشنهاد میکنیم در کنار این روش ها ،روش اصلی هم بلد باشید.

در قسمت محاسبه مقدار یک سری با استفاده از سری فوریه نیز روش هایی تستی و مبتنی بر تقریب زدن وجود دارد(بلد بودن مقدار تقریبی بعضی از سری ها ) که اگه طراح سوال ناشی باشد به سرعت میتوان سوال رو حل کنید که بلد بودنشون میتونه مفید باشه.

در فصل مشتقات جزئی هم روشهای تستی برای حذف گزینه وجود دارد مثل ( چک کردن شرایط مرزی ،توابع ویژه ) که متاسفانه شاید در سال های گذشته و مخصوصا کنکورهای رشته های دیگه کاربرد داشتند اما تو کنکور های جدید برق کاربردشون کم شده و دیگه طراحا حواسشون هست و تعداد کمی سوال میشه پیدا کرد که تو کنکور های جدید برق قابل حل باشد پس در این فصل اصلا به روش های تستی به صورت تنها بسنده نکنید.

در قسمت نگاشت که از قسمت های مهم درس هست عمدتا دو تیپ سوال وجود دارد:اولی که فرم پر تکرار تری است معمولا یک ناحیه به عنوان ورودی داده میشود ( یا معادلش) و تحت نگاشت خاصی ناحیه یا معادله خروجی خواسته میشود
تقریبا تمامی سوال های این تیپ با نقطه گذاری هدفمند ( نه هر نقطه گذاری ) قابل حل است که با تمرین و تکرار میتونید به این مهارت برسید و لازم نیست دیگه روش اصلی رو بریدو تیپ دوم ناحیه خروجی به صورت اسمی خواسته میشود ( دایره ، بیضی ، …)
که راهی جز روش اصلی نیست
بهتر است در قسمت نگاشت سعی کنید ابتدا تمامی نگاشت ها و نگاشت های ترکیبی را بررسی کنید و روش نقطه گذاری را بعنوان راهی میان بر استفاده کنید.

در قسمت تابع تحلیلی متاسفانه کتاب های کنکوری تا جایی که تونستن فرمول دادن و از هیچ تلاشی نیز دریغ نکردن !!! در حالی که تقریبا تمام تست های این بخش با چک کردن شرط کوشی ریمان قابل حل است تیپ عمده سوالات این بخش قسمت حقیقی یا موهومی تابع رو به ما میده و اون یکی رو میخواد. تو این قسمت روش های زیادی برای حل کردن سوالات وجود دارد (٣ ۴ تا روش)ولی بیشنهاد نمیشه و چک کردن شرط کوشی ریمان و این نکته که قسمت حقیقی در معادله لاپلاس صادق است برای این بخش کفایت میکند.

پیشنهاد نهایی: حفظ کردن صرف فرمول ها در این درس شما رو از نتیجه مطلوب دور میکنه و تو این درس سعی کنید تا حد ممکن با مفهوم پیش برید و سبک سفر کنید یادتون نره که با توجه به کم شدن تعداد سوالات در این درس و حجیم بودن کل مطالب بهتره که از مباحث کم اهمیت دوری کرد و تمرکز روی مباحث سوال خیز و پر تکرار گذاشت.

مهندس عاطفه محیسنی

فارغ التحصیل مهندسی برق قدرت از دانشگاه شهید چمران اهواز رتبه 12 گرایش الکترونیک قدرت در کنکور 97

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا