اختصاصی سایت

تعریفی کلی از IEEE 1394

تعریفی کلی از IEEE 1394 :

1) IEEE 1394 چيست؟

IEEE1394 با نامهاي ديگري نيز از قبيل Apple FireWire و Sony I-LINK شناخته ميشود . اين اسامي يک درگاه ديجيتال ارزان قيمت, انعطاف پذير و با استفاده آسان است که ميتواند بسياري از مشکلات مصرف کنندگان را براي اتصال ابزارهاي جانبي با سرعت بالا به PC و به يکديگر را حل نمايد.
اين گذرگاه براي اولين بار توسط شرکت Apple معرفي شد و سپس توسط گروه کاري 1394 در داخل موسسه مهندسان برق و الکترونيک ((Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) توسعه داده شده و استاندارد گرديد. استاندارد IEEE 1394 کليه مشخصات مورد نياز براي اين گذرگاه را تعريف مينمايد. اين گذرگاه به خاطر استفاده مستقيم از داده هاي ديجيتال که نياز به تبديل داده ها را از ميان برميدارد توانايي انتقال سيگنالها با کيفيتي بسيار بهتر را دارا ميباشد. بعلاوه اين گذرگاه با استفاده از يک کابل سريال نازک و کوچک بسياري از مشکلات به وجود آمده توسط گذرگاههاي موازي عريض با کابلهاي پهن و بزرگ را حل مينمايد.

همچنين اين گذرگاه با نصب کاملا” خودکار کليه پيچيدگيهاي نصب نرم افزاري به صورت دستي را حذف نموده است. با پشتيباني از عملکرد Hot-Plug توانايي نصب نمودن و برداشتن ابزارها را در زمان کار سيستم بدون نياز به Reboot ارايه مي نمايد. IEEE1394 گذرگاهي بينهايت انعطاف پذير و قابل تنظيم است و ميتواند در سرعتهاي 100,200,400Mbps به وسيله يک کابل پيوسته بسته به نوع نياز عمل نمايد. با استفاده از اين گذرگاه ميتوان ابزارها را به صورت ستاره اي به همراه يک هاب مرکزي و يا به صورت حلقوي و بدون نياز به هاب مرکزي به يکديگر متصل نمود. همچنين به وسيله IEEE 1394 ميتوان ابزارها را بدون نياز به اتصال به يک PC به يکديگر نيز متصل کرد و اتصالاتPeer-To-Peer به وجود آورد.
اين گذرگاه با استفاده از تکنيکهايي زمانهاي بحراني به وجود آمده در انتقال اطلاعات جرياني مخصوصا” کاربردهاي صدا و ويديو را از ميان برداشته و به اين صورت از هزينه ميکاهد.

2) IEEE1394 توانايي انجام چه کارهايي را دارا ميباشد؟

IEEE 1394 در ابتدا تنها يک درگاه براي اتصال کامپيوتر به دوربينهاي فيلم برداري ديجيتال براي کاربردهاي ويديويي بود. IEEE1394 همچنين به عنوان يک استاندارد درگاه ديجيتال به وسيله(Digital VCR Conference (DVC) و (Digital Video Broadcasters(DVB) در اروپا به عنوان درگاه تلويزيون ديجيتال مورد تاييد قرار گرفته بود. VESA))Video Experts Standards Association نيز اين گذرگاه را به عنوان گذرگاه شبکه هاي خانگي پذيرفته است. اما اين تنها آغاز کار است.
تعداد زيادي از توليدات غير ويديويي قبلا” استفاده از IEEE 1394 را در آغاز نموده اند. از جمله اين ابزارها ميتوان به دوربينهاي عکاسي ديجيتال, چاپگرها و اسکنرهاي با سرعت و دقت بالا, هاب هاي شبکه و ابزارهاي جانبي ذخيره سازي اطلاعات اشاره نمود.

3) کابل و اتصال دهنده هاي IEEE 1394 چگونه است؟

اتصالهاي داخلي IEEE 1394 هميشه از يک کابل 6 سيمه که داراي 2 زوج سيم به هم تابيده براي انتقال داده ها بعلاوه دو سيم يکي براي انتقال توان و ديگري براي اتصال زمين و به دور همه اينها يک محافظ خارجي تشکيل شده است. 2 جفت سيم به هم تابيده عمل ارسال و دريافت داده ها را در اتصالات انجام ميدهند و اتصالات توان, توان مصرفي مورد نياز براي برخي از ابزارها را از 8V تا 30V و با جريان 30A تامين ميکند. با اينکه بيشتر ابزارهاي جانبي از اتصال دهنده هاي 6 پين استفاده مينمايند, برخي از ابزارها مانند دوربينهاي فيلم برداري ديجيتال از يک اتصال دهنده 4 پين کوچکتر براي کوچکتر نمودن اندازه مورد نياز اتصال دهنده استفاده مينمايند. در اين اتصال دهنده, دو اتصال مربوط به توان و زمين حذف شده است. اتصال دهنده هاي 4 پين IEEE 1394 بخشي از اين استاندارد براي استفاده در ابزارهايي هستند که نياز به تغذيه به وسيله گذرگاه ندارند و خود داراي مدار تغذيه داخلي هستند.

4) محدوديت طول کابل در IEEE 1394 چقدر است؟

محدوديت طول کابل در اين گذرگاه قبل از اينکه سيگنالها مورد تحريف واقع شوند 4/5 متر است. استفاده از IEEE 1394 نياز به کابلهايي با طول حداقل 10 متر دارد. در صورتي که سرعت گذرگاه را به 200Mbps کاهش دهيم ميتوانيم طول آن را تا 14 متر افزايش دهيم. همچنين امکان اجراي شبکه هاي IEEE 1394 با استفاده از کابلهاي فيبر نوري پلاستيکي(POF)یا ( Plastic Optical Fiber) تا مسافت 70 متر امکان پذير است. ميتوان اين گونه کابلها را براي سيم کشي هاي داخل ديوار نيز به کاربرد.

5) حداکثر تا چند ابزار را ميتوان به يک درگاه IEEE1394 متصل نمود ؟

به وسيله IEEE 1394 ميتوان تا حداکثر 63 ابزار را به يک درگاه متصل نمود. زماني که گذرگاه IEEE 1394.1 در دسترس قرار گيرد امکان اتصال تا 000/60 ابزار را به يک درگاه واحد خواهد داد. ابزارهاي جانبي استفاده کننده از درگاه IEEE 1394 مانند دوربينهاي ديجيتال, اسکنر ها و چاپگرهاي با سرعت و وضوح بالا, ديسکهاي سخت و ديسک درايوهاي خارجي, بين تعداد زيادي از PC بدون نياز به اتصال به يک کامپيوتر مرکزي. همه ميتوانند به اشتراک گذاشته شوند . به همين دليل IEEE 1394 اولين گزينه براي استفاده به عنوان گذرگاه شبکه هاي خانگي است که توسط(VESA) و ديگر انجمن هاي صنعتي الکترونيک مورد تاييد قرار گرفته است.

6) کداميک از ابزارها ميتوانند توسط IEEE 1394 با يکديگر ارتباط برقرار نمايند ؟

IEEE 1394 براي اتصال ابزارهاي جانبي ديجيتال به يکديگر يا به PC طراحي شده است. اين درگاه با تجهيزات آنالوگ قديمي ناسازگار است. از اين گذرگاه ميتوان براي اتصال دوربين هاي DV و VCR ها, دوربينهاي عکاسي ديجيتال, Digital Set-Top Box تلويزيون هاي ديجيتال و تعداد زيادي از ديگر ابزارهاي جانبي ديجيتال که مجهز به اتصال دهنده IEEE 1394 هستند استفاده نمود.

7) اگر کامپيوتر داراي اتصال دهنده IEEE 1394 نباشد چه بايد کرد؟

برخي از شرکتها تبديل کنده هاي ارزان قيمت IEEE 1394 و کارتهاي الحاقي داخل PC را براي اين منظور ارايه ميکنند. اين کارتها مانند ديگر کارتهاي الحاقي موجود ميتوانند به راحتي داخل يکي از شکافهاي توسعه مادربرد شما (معمولا” شکاف PCI) در داخل کامپيوتر نصب شوند. اين کارت شامل يک کنترل کننده IEEE 1394 بعلاوه يک يا چند اتصال دهنده است که شما را قادر ميسازد به راحتي ابزارهاي جانبي IEEE 1394 خود را به کامپيوترتان متصل نماييد.

8) تفاوت بين IEEE 1394 و USB در چيست؟

درگاههاي USB 1.1 و جانشين پر سرعت آن يعني USB 2.0 گذرگاه هاي سريال با برخي شباهت هاي تکنيکي به IEEE1394 هستند. هرچند USB و IEEE1394 داراي کاربردهاي متفاوتي در بازار هستند اما آنها گذرگاههاي متمم يکديگر ميباشند. گذرگاه USB به عنوان يک راه حل ارزان قيمت و داراي عملکردهاي Plug-and-Play و Hot-Plug براي اتصال ابزارهاي جانبي به کامپيوتر طراحي و توسعه داده شده است.
USB در حقيقت يک ابتکار صنعتي براي طراحي ابزارهايي با کاربرد آسان تر است. در طراحي و توسعه اين درگاه توجه زيادي به نياز و علاقه مندي هاي مصرف کنندگان شده است. اين درگاه داراي ظرفيت و کارايي مناسب براي از ميان بردن تاخير ها در استفاده از درگاههاي مشابه براي مصرف کننده عام است. اين درگاه ميتواند وظايف درگاههاي سريال, موازي, درگاه بازي و PS2 و نظاير آنها را به راحتي انجام دهد. درگاه USB1.1 دارايي اين قابليت است که به طور عمومي در PC هاي امروز مورد استفاده قرار گيرد و نسل جديد اين درگاه يعني USB2.0 نيز مايل است تا اين راه را ادامه دهد.
همگام با ارايه USB, سازندگان کامپيوتر و مصرف کنندگان صنايع الکترونيک به سمت IEEE1394 جذب شده اند. به همين خاطر اين درگاه ميتواند راهي براي بهم پيوند دادن نسل بعدي ابزارهاي ديجيتال CE با يکديگر ايجاد نمايد. اين ابزارهاي جديد يک سيستم سرگرمي خانگي کامل را نشان ميدهد که ميتواند تنها توسط يک کابل براي اتصال هر ابزار اجرا شود. اين سيستم حجم بالاي سيمها را که از خصوصيات سيستم هاي سرگرمي خانگي امروز است را از ميان بر ميدارد.
برخي از شرکتهاي CE معتقد هستند که IEEE1394 داراي استعداد بالقوه اي براي فعال نمودن يک شبکه صوتي / تصويري خانگي , براي انتقال حجم بالايي از داده ها به هر جاي خانه ميباشد. با وجود اين USB2.0 و IEEE1394a تقريبا داراي مشخصات تکنيکي قابل مقايسه اي هستند. اين دو درگاه هرکدام در محدوده مختص به خودشان رشد نموده اند و داراي راه و روش مجزاي براي پيشرفت ميباشند. درگاه USB براي استفاده از ابزارهاي جانبي PC طراحي شده است و IEEE1394 براي مصرف کنندگان ابزارهاي الکترونيکي ديجيتال. مطمئناً  اين خط مشي جدا گانه براي هر دو درگاه در آينده محو خواهد شد و به همين خاطر اکثر ابزارها از هر دو درگاه به طور همزمان پشتيباني خواهند نمود. اما ما عقيده داريم هر دو گذرگاه توانايي موفق شدن در زمينه هاي مختلف را دارا هستند و توسعه دهندگان نيز علاقه مندند تا از امکانات هر دو گذرگاه به طريق مناسبي استفاده نمايند.
اين مساله فرصت جالب و مهيجي براي کاربران PC فراهم آورده است. اين همگرايي و هماهنگي داراي اين پتانسيل است که با دستيابي به جهان ديجيتال CE و محتويات آن, تجربه هاي جديدي را براي مصرف کنندگان PC فراهم آورد. اين يک «پل همگرايي ديجيتال» است که توسط IEEE1394 در دسترس قرار گرفته است.

9) آيا جانشيني براي IEEE 1394 در نظر گرفته شده ؟

بله , استاندارد IEEE 1394b مدت زمان زيادي است که به عنوان جانشين معرفي گشته است . IEEE 1394b بايد سرعت باس را به 800 تا 1600Mbps افزايش دهد. همچنين اين معماري توانايي افزايش سرعت تا حد 3200Mbps را دارا ميباشد، اگرچه مشخصات سيگنال دهي براي سرعت 3200Mbps هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است. IEEE 1394b همچنين از کابلهايي استفاده ميکند که با مشخصات فعلي IEEE 1394a سازگار نيستند. دست آورد اين تکنولوژي جديد يک افزايش چشمگير در طول کابل مجاز از 4.5m با کابلهاي مسي در استاندارد اصلي به 100m در استاندارد جديد به وسيله استفاده از کابلهاي نوري پلاستيکي است.
همچنين امکان افزايش طول به چندين کيلومتر با استفاده از کابلهاي نوري شيشه اي نيز موجود ميباشد. بعلاوه با کاهش سرعت به 100Mbps، با استفاده از کابلهاي مسي زوج به هم تابيده CAT5 ميتوان داده را تا فاصله 100 متري منتقل نمود. اکثر توليدکنندگان IEEE 1394b را به عنوان جايگزين IEEE 1394a پذيرفته اند و در حال حاضر ما شاهد توزيع گسترده مادربردها و کارتهاي توسعه مجهز به اين گذرگاه پر قدرت در بازار کشورمان هستيم.

 

پایان 

Examiner

Winning is a Science, educate yourself to Win

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا