معرفی دانشگاه شهید ستاری
معرفی دانشگاه هوایی علوم و فنون شهید ستاری
باسمه تعالی
سرهنگ دکتر حسن عیسوند ، دانش آموخته رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه هوایی ستاری است که در سال 82 بعنوان دانش آموخته نمونه دانشگاه مفتخر به دریافت جایزه از مقام معظم رهبری شد. کارشناسی ارشد هوافضا گرایش آیرودینامیک را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکترای هوافضا را از دانشگاه دولتی مسکو روسیه با رتبه عالی اخذ کرد. در سال 2000 از سوی انستیتوی مکانیک دانشگاه دولتی مسکو بعنوان دانشمند جوان شناخته شد. در طول خدمت به عنوان قائم مقام دانشکده هوافضا، جانشین مرکز تحصیلات تکمیلی، رئیس مرکز پژوهش و فناوری و جانشین معاونت آموزش دانشگاه به فعالیت پرداخت و در طرحها و پروژههای نهاجا شرکت داشت. از وی بیش از سی مقاله در مجلات علمی و کنفرانسهای داخلی و خارجی به چاپ رسیده است. سرهنگ عیسوند در سال 1389 بعنوان استاد نمونه دانشگاه در مراسم تحلیف و دانشآموختگی دانشگاههای آجا مفتخر به دریافت جایزه از دست مبارک مقام معظم رهبری گردید. ایشان عضو هیئت علمی وزارتی دانشگاه و در تدریس دروس کارشناسی طراحی هواپیما و آیرودینامیک خلبانی، دروس کارشناسی ارشد طراحی بر اساس ایمنی، آیرودینامیک مادون صوت و آیرودینامیک غیر دائم فعالیت داشته و در حال حاضر معاون آموزش دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری است.
سرهنگ دکتر حسن عیسوند در گفتگویی با خبرنگار ما به تشریح آخرین وضعیت این دانشگاه و معرفی فعالیت ها و رشته های مختلف دانشگاه شهید ستاری پرداخته است.این گفت و گو را در ادامه می خوانید.
دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری از چه سالی و با چه هدفی آغاز به کار کرد ؟
نیاز به وجود یک مجتمع آموزشی عالی هوایی ابتدا در سال 53-1352 احساس گردید و به دنبال آن نمایندگانی از نیروی هوایی برای بازدید از تأسیسات آموزشی انگلستان و آمریکا به این کشورها اعزام شدند و از پایگاه های گرانفیلد انگلستان، دانشگاه رابرت، پایگاه هوایی راندلف، پایگاه هوایی دنیا، باشگاه پروازی هوندا، پایگاه ویس آمریکا و … بازدید به عمل آوردند. نتایج این بازدیدها منجر به توافقهایی برای ایجاد مجتمع آموزش عالی هوایی شد. این مجتمع آموزش عالی هوایی شامل چندین دانشکده و چندین آموزشگاه جهت تربیت خلبان، مهندس، ناوبر، متخصص فنی و همینطور تسهیلات پروازی(سه باند پرواز، آشیانههای مربوط به تأسیسات و اماکن زیست شبانهروزی و غیره) پیشبینی شده بود که به دلایل مختلف به مرحله اجرا در نیامد. به همین منظور با ایجاد دو ارگان تحت عناوین مرکز مطالعات و تحقیقات و مدیریت تحقیقات و برنامهریزی آموزشی(تبا) اقدام به بررسی ساختار سازمانی، نظام طبقهبندی مشاغل و نظام آموزشی نمود و مطالعات کارشناسی صورت پذیرفت که در این راستا پرسنل مجرب و با سابقه نیرو و همچنین اساتید دانشگاهی نقش عمدهای داشتند.
طرح ایجاد دانشگاه هوایی به منظور تأمین نیازهای پرسنل در تخصص های کارشناسی خلبانی، عملیاتی فنی در رابطه با تجهیزات متنوع( انواع هواپیماها، موشکها، سیستمهای تسهیلات فرودگاهی و پروازی، راداری، پدافند هوایی، مخابراتی و رایانهای) تهیه و از تصویب فرماندهی معظم کل قوا و شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشت. پس از تصویب طرح فوق، با همت و پایمردی تعدادی از مسؤولین علاقهمند به آموزش طی کوتاهترین زمان ممکن با تشکیل گروههای کاری مختلف (طراحی و اجرایی) و با هماهنگی و همکاری صادقانه، خردمندانه و دلسوزانه امیر فرماندهی وقت نیرو، سرلشکر شهید منصور ستاری و مساعدت مسؤولین محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه هوایی با ایجاد رشتههای کارشناسی مورد نیاز و گزینش دانشجو از طریق آزمون سراسری در سال تحصیلی 68-67 آغاز بکار نمود و در تاریخ 15/8/67 به طور رسمی توسط مقام معظم رهبری(ریاست جمهوری وقت) افتتاح شد.
این دانشگاه در کدام منطقه واقع شده است و پذیرش دانشجو در آن از چه زمانی آغاز گردیده است ؟
محل فعلی دانشگاه هوایی شهید ستاری زمانی معروف به پادگان شماره 3 مهرآباد جنوبی بود و یگانهایی که در آن مستقر بودند از مراکز آموزشی بودند که مأموریت آموزشهای عرضی نهاجا را برعهده داشتند که عبارت بودند از: مرکز آموزش نگهداری، مرکز آموزش پدافند، مرکز آموزش الکترونیک، مرکز آموزش نجات خدمه . بالاخره اولین پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 68-1367 صورت پذیرفت و از طریق آزمون سراسری اولین فارغالتحصیلان دانشگاه در سال تحصیلی 73-1372 محقق گردید و هم اکنون دانشگاه هوایی در مرحله شروع دهه سوم تأسیس خود، فعالیت های آموزشی خود را در کنار طرح و اجرای پروژههای متنوع مورد نیاز نهاجا براساس برنامهریزیهای مناسب با بهرهگیری از راهکارهای نوین آموزشی و پژوهشی با مدیریت منطقی به پیش میبرد.
دانشکده ها و رشتههای تحصیلی دانشگاه را معرفی کنید؟
دانشکده پرواز دارای 4 رشته تحصیلی شامل کارشناسی هوانوردی خلبانی، کارشناسی هوانوردی ناوبری هوایی، کارشناسی مراقبت پرواز (کنترل ترافیک هوایی) و کارشناسی پهپاد است. دانشکده مهندسی هوافضا دارای دو رشته هوافضا (مکانیک هواپیما) و تعمیر و نگهداری سامانههای هوایی است.دانشکده مهندسی برق دارای رشته برق با گرایشهای الکترونیک هوایی، مخابرات هوایی و جنگ الکترونیک(جنگال) است. دانشکده مهندسی فرماندهی وکنترل هوایی دارای 4 رشته شامل کنترل شکاری، عملیات موشک، اطلاعات عملیات و رشته پدافند غیرعامل گرایش عمران و استحکامات است.دانشکده مهندسی رایانه دارای رشته رایانه گرایش نرمافزار است. دانشکده مدیریت (لجستک هوایی) دارای رشتههای مدیریت آماد هوایی، مدیریت آموزشی، مدیریت ترابری هوایی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی، مدیریت تأمین حفاظتی(پلیس هوایی)است و دانشکده علوم پایه هم که در آن دروس عمومی و پایه کلیه رشتههای تحصیلی آموزش داده میشود و دانشجویان جهت فراگیری دروس اصلی و تخصصی در دانشکدهها آماده میشوند.
مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه دارای 6 رشته کارشناسی ارشد شامل مهندسی هوافضاگرایش بررسی سوانح هوایی و صلاحیتهای پروازی، مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک، مهندسی هوافضا گرایش سازههای هوایی، مهندسی مخابرات گرایش رمز، مهندسی مخابرات گرایش مخابرات و کارشناسی ارشد آماد است.
نحوه پذیرش، گزینش و جذب دانشجو به چه ترتیبی است؟
در حال حاضر پذیرش دانشجو از طریق کنکور اختصاصی آجا صورت میگیرد. ثبت نام در اواخر بهمن ماه و اوایل اسفند ماه در مراکز استانها انجام میشود در اردیبهشت ماه سال بعد کنکور اختصاصی برگزار شده و از بین قبول شدگان جهت انجام معاینه پزشکی و مصاحبه عقیدتی و امنیتی دعوت میشود از بین قبول شدگان این مرحله بر اساس امتیاز کسب شده در آزمون ورودی و مطابق ظرفیت مدنظر قبول شدگان نهایی اعلام میگردند.
داوطلبانی که دارای مدرک پیشدانشگاهی باشند میتوانند در کنکور اختصاصی آجا شرکت کنند. برای مثال رشتههای خلبانی فنی از بین دارندگان مدرک ریاضی فیزیک و در رشته های مدیریت از بین دارندگان مدرک علوم تجربی پذیرش میشود. زمان ثبتنام ، شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو از طریق رسانهها، روزنامهها و سایت آجا و نهاجا اعلام میشود.
نحوه انتخاب رشته چگونه است؟
داوطلبین رشتههای هوانوردی از جمله خلبانی، ناوبری و مراقبت پرواز که نیاز به معاینات پزشکی تکمیلی دارند در صورت قبولی در همان مرحله اول بر اساس آزمون اختصاصی تعیین رشته میگردند و سایر پذیرفته شدگان در رشتههای نهاجا پس از طی دوره آموزش مشترک رزم مقدماتی (کلیه پذیرفتهگان دانشگاههای آجا در دوره آموزش مشترک رزم مقدماتی شامل آمادگی جسمانی، مشق صف جمع، اسلحه شناسی، تیراندازی، آشنایی با آیین نامه های مختلف نظامی، کلاسهای عقیدتی و حفاظتی به مدت حدود دو ماه شرکت میکنند) به دانشگاه هوایی اعزام شده و پس برگزاری جلسه آشنایی با رشتهها و تخصصهای نهاجا اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته نموده که بر اساس معدل دیپلم، نمره آزمون ورودی (کنکور اختصاصی) و علاقمندی تعیین رشته انجام میشود.
نحوه تحصیل در دانشگاه هوایی چگونه است؟
قبول شدگان در این دانشگاه از بدو شروع دوره آموزش رزم مقدماتی به استخدام رسمی نیروی هوایی الهی آجا در آمده و به تحصیل بصورت شبانهروزی پرداخته و از حقوق و مزایا طبق مقررات بهرهمند میگردند. برنامهریزی بگونهای انجام شده که در مدت سه سال تحصیلی دانشجویان با طی 140 واحد درسی و گذراندن دروس فوقبرنامه دانشآموخته شده و مفتخر به اخذ درجه ستواندومی و دریافت مدرک کارشناسی(مهندسی) مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور میگردند و بعنوان افسر کارشناس (مهندس) جهت طی دوره مقدماتی تخصصی و متعاقب آن خدمت در نهاجا اعزام میگردند.
نحوه تعیین تخصص و محل خدمتی چگونه است؟
در نیروی هوایی تخصصهای متعدد و متنوعی وجود دارد تعیین تخصص و محل خدمتی بر اساس مجموع امتیازهای کسب شده از دروس علمی، امتیاز دروس عقیدتی و حفاظتی، امتیاز دروس نظامی و فعالیت های نظامی، امتیاز فعالیت های ورزشی و فرهنگی و علاقمندی شخصی انجام میشود.
نحوه جذب اعضاء هیئت علمی دانشگاه چگونه است؟
در بدو تأسیس دانشگاه از متخصصین خبره و مجرب نهاجا، اساتید دانشگاههای برتر کشور و کارکنان وظیفه با مدارک دکتری و کارشناسی ارشد (طرح خدمت سربازی) استفاده میشد. تعدادی به مرور دانشآموختگان دانشگاه هوایی که هم از بعد علمی و هم عملی توانمندی بالایی داشتند موفق شدند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای درجه یک کشور و خارج از کشور پذیرفته شده و با رتبه ممتاز دانشآموخته شوند و ضمن احراز شرایط هیأت علمی وزارت علوم، کادر هیأت علمی را تشکیل دادهاند. همچنین از بین دانشآموختگان دانشگاه که در پایگاهها هوایی و مناطق عملیاتی تجربیات عملی کسب نموده و دارای مدارک تحصیلات تکمیلی هستند جهت تکمیل کادر هیئت علمی استفاده میگردد. در ضمن از یادگاران 8 سال دفاع مقدس که دارای تجربیات ارزشمندی از میدان نبرد دارند بعنوان استاد سازمانی یا مدعو، دانشگاه بهرهمند میگردد. بر اساس سیاستهای آموزشی دانشآموختگان رتبه اول تا سوم هر رشته که سایر شرایط مد نظر نظام آموزشی را داشته باشند جهت ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی هدایت تا جهت تأمین اعضای هیئت علمی آینده دانشگاه بکار گرفته شوند.
داوطلبان خلبانی چه ویژگیهایی باید داشته باشند و مراحل آموزش آنها چگونه است؟
داوطلبان خلبانی علاوه بر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی استخدام بایستی از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار بوده و دارای دیپلم و پیشدانشگاهی ریاضی-فیزیک با معدل بالا (حداقل 14 ) باشند. این داوطلبان لازم است علاوه بر داشتن آمادگی جسمانی بالا قدرت تجزیه و تحلیل مسایل پیچیده را در زمان کوتاه داشته باشند چراکه در آینده هدایت هواپیماهایی را عهدهدار میگردند که قیمت بسیار بالایی داشته و همچنین در طول خدمت در مسایل کلان نظامی و حیاتی کشور تصمیمساز و تصمیمگیری خواهند بود. مراحل آموزش خلبانی بدین صورت است که پس از طی دوره آموزش مشترک رزم مقدماتی در ترمهای اولیه به آموزش دروس عمومی و نظامی دروس پایه در دانشکده علوم پایه و هیأت آموزش نظامی، دوره کامل زبان انگلیسی در حد سطح چهار بینالمللی هوانوردی (level 4) در مرکز زبان دانشگاه، دروس اصلی و تخصصی پروازی در دانشکدههای تخصصی و دانشکده پرواز خواهند پرداخت. پس از طی دروس تخصصی در دانشکده پرواز جهت گذراندن دورهFTD (دوره زمینی) و انجام پرواز مقدماتی با هواپیمای ملخی بونانزا (F-33) به پایگاه آموزشی قیام (کوشک نصرت -تحت فرماندهی دانشکده پرواز) اعزام میگردند. پس از اتمام پرواز SOLO و فارغ التحصیلی گردان پرواز مقدماتی F-33 و گذراندن دوره های چتر پاراسل و اتاق ارتفاع برای گذراندن مرحله آموزشی پایه به تیپ آموزشی پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ( گردانPC-7 ) اعزام میگردند. دانشجویان پس از طی موفقیت آمیز دوره پایه (هواپیمای توربوپراپPC-7 ) دانشآموخته کارشناسی هوانوردی شده و به درجه ستواندومی مفتخر میگردند و در ادامه تحت آموزشهای پیشرفته خلبانی با هواپیماهای جت آموزشی پیشرفته از جمله F7و F5 قرار میگیرند. خلبانان انواع هواپیماهای جنگنده، شکاری، بمبافکن و رهگیر هوایی نهاجا از جمله اف-5، اف-4، اف-14، میگ 29، سوخو-24 و هواپیماهای ترابری از جمله ث-130 و مسافربری از جمله بوئینگ 707 و بوئینگ 747 و سایر هواپیماهای موجود در نیروهای سهگانه آجا و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) از دانشآموختگان خلبانی دانشگاه هوایی تامین میگردد.
آیا دانشجویان پدافند نیز در دانشگاه هوایی تحصیل میکنند؟
از مهرماه 1392 با تأسیس دانشگاه خاتمالانبیاء غالب دانشجویان ورودی 92 پدافند در دانشگاه خاتم مشغول تحصیل گردیدند و بخشی از آنها از جمله دانشجویان رشتههای مدیریت آماد، مهندسی رایانه و مهندسی جنگال(جنگ الکترونیک) در دانشگاه هوایی تحصیل میکنند. البته کلیه دانشجویان ورودیهای ماقبل 92 پدافند تا دانشآموختگی در دانشگاه هوایی تحصیل خواهند نمود.
چه تفاوتهایی بین آموزش های دانشگاه هوایی با سایر دانشگاه ها وجود دارد؟
دانشگاه هوایی ویژگیهای آموزشی مختص به خود را دارد و علاوه بر پوشش کامل سرفصل های مشابه در کشور، آموزش های مصوب و فوقبرنامه از جمله آموزش های عقیدتی، حفاظتی، نظامی ، زبان خارجی و ورزشی تخصصی داده میشود که آموزش های عقیدتی(گروه معارف)، آموزشهای حفاظتی، آموزش های نظامی و آموزش های زبانهای خارجه اشاره کرد.
چه فعالیت های تحقیقاتی در دانشگاه هوایی صورت گرفته است؟
خوشبختانه دانشگاه هوایی شهید ستاری از اعضای هیئت علمی بسیار خوبی از بعد کمی و کیفی برخوردار است و این اساتید طرحها و پروژههای مهمی در سطح نهاجا، آجا و ملی انجام داده است. که از جمله میتوان به طراحی هواپیمای جنگنده صاعقه، عمر دهی هواپیماهای جنگنده، طراحی و ساخت انواع پهپاد از جمله پهپاد طوفان، طراحی انواع موشکهای هوا به زمین، طراحی و ساخت انواع تونلهای باد مادون و مافوق صوت، مشارکت در طراحی موشکهای ماهوارهبر، طراحی و ساخت انواع رادار،طراحی و ساخت ابررایانه، طراحی و ساخت انواع شبیهسازهای هوانوردی از جمله سیمولاتور برج مراقبت، سیمولاتورهای کنترل شکاری، سیمولاتور هواپیمای اف-14، پیاده سازی و اجرای مدیریت دانش در نهاجا و دهها طرح دیگر اشاره نمود. در حال حاضر طرحهایی در دست اقدام است که میتوان به طراحی هواپیمای جنگنده بمبافکن نیمه سنگین مافوق صوت، طرح کاهش سطح راداری هواپیما با مواد جاذب نانویی و طرح پهپاد با مداومت پروازی بالا و برد بلند، طرح تونل باد ماوراء صوت (Hypersonic wind tunnel) اشاره کرد.
در زمینه چاپ مقالات و کتب آموزشی چطور ؟
در زمینه نشریات، تعداد متعدد و متنوعی کتابهای آموزشی و تخصصی توسط اساتید دانشگاه تألیف و چاپ شده است و مقالات قابل توجهی در مجلات علمی و کنفرانس های ملی و بینالمللی توسط اساتید این دانشگاه ارایه و چاپ شده است. همایشهای متعددی از جمله همایش ملی اشیاء پرنده ناشناس نورانی(اپن)، همایش ملی دفاع هوایی ناهمتراز، کنفرانس ملی هوافضا، همایش جنگ الکترونیک و پدافند غیر عامل در این دانشگاه برگزار گردیده است که در سال 93 نیز کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل(С4I) در این دانشگاه برگزار خواهد شد.
اکنون هم مجلات علمی معتبری در این دانشگاه به چاپ می رسد که میتوان به مجله علمی- پژوهشی مهندسی هوانوردی، مجله علمی-ترویجی مطالعات منابع انسانی و مجله علمی علوم و فنون هوایی اشاره کرد.
برنامه هایتان برای ادامه مسیر در دانشگاه هوایی شهید ستاری چیست ؟
چراغ راه ما فرمایشات مقام معظم کل قوا امام خامنهای عزیز است که در ابتدا فرمودند ، دانشگاه موتور حرکت جامعه است و در ثانی این که ، دانشگاه های نیروهای مساح باید پیشقراول و الهام بخش باشند. این دوجمله آقا مسئولیت سنگین و شیرینی را بر دوش ما دانشگاهیان نهاده است و تکلیف خط مقدمی دانشگاهی چون دانشگاه هوایی جهت رسیدن کشور به افق 1404 ترسیم شده است.
در این راستا برای دانشگاه هوایی دو اولویت اساسی تعریف شده است، اولین اولویت تربیت و آموزش افسرانی متدین، متعهد، ولایی و متخصص که تاکنون انجام پذیرفته و در آینده تقویت خواهد شد و دومین اولویت که هم وزن اولویت اول و موازی آن خواهد بود بستر سازی و برنامهریزی جهت برتری علمی-دانشی در سطح منطقه بر اساس چشمانداز 1404 و قدم در راستای جهاد علمی خواهد بود. به فضل پروردگار گام های اولیه بستر سازی جهاد علمی با توسعه تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه برداشته شده است. در دو سال اخیر رشتههای کارشناسی ارشد از 2 رشته به 6 رشته افزایش داده شده و بیش از 10 رشته کارشناسی ارشد دیگر که از رشته های خاص است جهت تصویب در برنامه توسعه ای دانشگاه قرار دارد. با توجه به پتانسیل بسیار بالای اعضاء هیئت علمی و امکانات این دانشگاه، شرایط مد نظر وزارت علوم جهت ایجاد مقاطع دکتری در رشتههای مهندسی هوافضا و مهندسی برق مهیا بوده که در صورت موافت سلسله مراتب در سال 93 اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری خواهیم نمود و مقدمات لبیک به فرمان جهاد علمی فراهمتر خواهد شد.
و در پایان . . .
درود و رحمت خدا بر روح والای موسس دانشگاه علوم و فنون هوایی، فرمانده فقید و متفکر وقت نهاجا سرلشکر شهید منصور ستاری و سلام و دورد بر همرزمان علمی و دانشی ایشان که سهم بزرگی در تاسیس ، هدایت و راهبری دانشگاه داشتهاند از جمله فرماندهان و مسئولین وقت دانشگاه تیمسار غلامرضا فرهی، تیمسارعلیاکبر شوقی ، امیر عزت اله عباسی ، امیر عباس اوتادالعجم و امیر اسدالهی، که با زحمات شبانهروزی و طاقت فرسا بالندگی را به نیروی هوای الهی ارزانی داشتند. همچنین از فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری امیر سرتیب 2 خلبان محمد بخشنده که پرچمدار رشد علم و فناوری و شتاب دهنده حرکت علمی جهادی دانشگاه هوایی هستند کمال تشکر و قدردانی را دارد. از خداوند منان برای کلیه خدمتگزارن راستین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عمر بابرکت و خدمت صادقانه تحت زعامت فرمانده کل قوا حضرت امام خامنهای(مدظلهالعالی) مسئلت میطلبم.
تهیه و تنظیم گزارش: ستوانیکم احمد مرادی
از زمانی که انسان چشم به جهان میگشاید رؤیای مصحور کننده پرواز همواره فکر و ذهن او را مشغول خویش میدارد . راه پرواز راهی است که جای جای آن یادآور تلاشها، خلاقیتها ، نوآوریها و حتی از جانگذشتگی انسانهایی است که جزء نخبگان جامعه خود و یا تمام زمانها بودهاند. پس از دستیابی بشر به این قلمرو اولین دلمشغولی دولت مردان بویژه لشکریان، حفاظت از قلمرو فضایی کشور خود و ضربه زدن به دشمن از طریق آسمان بوده است. بر همین اساس ابتدا در کشورهای پیشرفته و سپس به تدریج در تمام کشورها ساختاری در ارتش شکل گرفت تا پاسدار آسمان باشند . به لحاظ پیچیدگیهای لازم برای وسایل پرنده، نیروی هوایی پیشگام فنآوی در جهان گردید و پیچیدهترین و مدرنترین وسایل و تجهیزات در نیروی هوایی به خدمت گرفته شد. اما برای استفاده بهینه از این وسایل، نیروی انسانی کارآمد و ورزیده و متخصص مهمترین اصلی است که باید همواره در نظر گرفته شود در همین راستا در تمامی کشورها آکادمیها و کالجها و دانشگاههای هوایی ساخته شدهاند تا نقطه فزاینده برای تأمین پرسنل نیروی هوایی گردند.
نیرویهواییارتش جمهموری اسلامی ایران بویژه فرمانده شهید آن امیر سرلشکر منصور ستاری با درک ویژگیهای نیروی هوایی به ساختار گسترش دانشگاههوایی شهید ستاری همت گماشت .
با توجه به تحولی که در عصر انفجار اطلاعات در تمامی گسترههای علم و دانش پدید آمده است موارد ذیل در دانشگاههوایی شهیدستاری مورد توجه قرار گرفت:
1 ـ پرورش افسران متخصص در رشتههای راهبردی علوم با بالاترین سطح علمی بجای پرورش تعداد زیادی از افراد اما با تخصص در رشتههای با دید محدود . این امر سبب میشود تا راه برای حرفهای شدن ارتش در آینده هموار شود.
2 ـ توجه به چهار بعد علمی، انضباطی، عقیدتی سیاسی و جسمانی در آموزش افسران.
3 ـ استفاده از برترین امکانات و تجهیزات با آیندهنگری نسبت به تکنولوژیها و فناوریهایی که ممکن است مورد نیاز واقع شوند یا بعداً بوجود آیند.
با توجه به موارد فوق دانشگاه هوایی در سال 1367 افتتاح گردید. هم اکنون دانشگاه هوایی شهید ستاری با 13 رشته کارشناسی و دو رشته کارشناسی ارشد مشغول تربیت نیروی متخصص برای نیروی هوایی و سایر سازمانها میباشد.
معرفی دانشکدهها و رشتههای تحصیلی دانشگاه هوایی شهید ستاری
الف ـ دانشکده پرواز :
1 ـ کارشناسی هوانوردی ـ خلبانی و کارشناسی هوانوردی ـ ناوبری هواپیما
فارغالتحصیلان این رشتهها برای هدایت انواع هواپیماهای موجود در نیرویهوایی ، اعم از شکاری، ترابری، شناسایی تاکتیکی، هواپیمای سبک و ارتباطی و همچنین انواع هلیکوپترها بمنظور دفاع از قلمرو فضایی کشور با توانایی شناخت، بهره برداری، مدیریت در سیستمهای مختلفهوانوردی، مشاوره، طراحی و ساخت، گسترش و بهسازی و نوسازی سیستمهای پروازی و تهیه و تدوین طرحها، خطمشیها و دستورالعملهای مورد نیاز در جهت توسعه و جایگزینی سیستمهای پروازی تربیت میشوند.
2 ـ کارشناسی هوانوردی ـ مراقبت پرواز
مراقبت پرواز علم نظارت و کنترل ترددهای هوایی وسایل پرنده در فضای کشور و سطح فرودگاهها میباشد.
هدف از ایجاد این رشته ، تربیت کارشناس مراقبت پرواز با توانایی در زمینه کنترل ترافیک هوایی، بهره برداری از دستگاههای پیشرفته ناوبری و سیستمهای ترافیک هوایی میباشد.
ب ـ دانشکده مهندسی برق
1 ـ کارشناسی مهندسی برق ـ الکترونیک و کارشناسی مهندسی برق ـ مخابرات
هدف از ایجاد این رشتهها تربیت افسران کارشناس الکترونیک و مخابرات با توجه به تنوع تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی زمینی و هوایی موجود در نیرویهوایی با توانایی کافی در شناخت نحوه عملکرد در چگونگی نگهداری و بهرهبرداری از این سیستمها و کنترل و اجرای پروژه در هر گرایش، شناسایی تکنولوژیهای جدید و ارزیابی آنها بمنظور کاربرد طرح، توسعه و نوآوری و شرکت در انجام پروژههایصنعتی، تحقیقاتی و فنی در زمینه گرایش تخصصی و کسب تواناییهای لازم جهت تجزیه و تحلیل سیستمها و طراحی آنها میباشد.
ج ـ دانشکده مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی
1 ـ کارشناسی مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی در سه گرایش اطلاعات عملیات ، عملیات موشک ، کنترل شکاری ، سیستمهای فرماندهی و کنترل هوایی در توان نظامی کشور از نظر نظامی و سیاسی نقش مهمی را ایفا مینماید این اهمیت وقتی مضاعف میشود که توانایی بکارگیری آنها در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که دارای دشمنان بسیار است وجود داشته باشد لذا تربیت افسران کارشناس فرماندهی و کنترل هوایی بمنظور ایجاد یک شبکه قدرتمند منسجم دفاع هوایی در کشور جهت مقابله با تهدیدات احتمالی با توجه به اهمیت اقتصادی دفاع از مناطق حیاتی و صنعتی کشور و همچنین ایجاد توانایی علمی و عملی لازم بمنظور همگام شدن با پیشرفت سریع تکنولوژی و تجهیزات سیستمهای موشکی، فرماندهی و کنترل هوایی از اهداف مهم ایجاد این رشته میباشد .
د ـ دانشکده مهندسی هوافضا
1 ـکارشناسی مهندسی هوافضا
هدف از ایجاد این رشته ارائه اصول مهندسی هوافضا در سطح کارشناسی بمنظور تربیت افسران کارشناس جهت فعالیت در صنایع مربوط به هواپیما و هلیکوپتر در نیرو و سازمانهای مشابه با توانایی محاسبات، طراحی و ساخت قسمتهایی از صنایع مختلف هواپیمایی، هلیکوپترسازی و موشکی میباشد. آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاههوایی شهید ستاری که در ارتباط با دروس نظری این مجموعه ایجاد شده در مقایسه با دانشگاههای کشور که رشته هوافضا دارند از جایگاه ویژهای برخوردار است.
2 ـ کارشناسی مهندسی نگهداری هواپیما
تربیت افسران کارشناس با تکیه بر اصول مهندسی نگهداری ، بهسازی و مدیریت تعمیر سیستمهای مکانیکی هواپیما، هلیکوپتر و غیره که قادر خواهند بود نیاز صنایع مختلف هواپیمایی، هلیکوپترسازی و موشکی و دیگر صنایع نیروی هوایی و سازمانهای مشابه را در حد کارشناسی تأمین کنند از اهداف غایی این رشته میباشد . آزمایشگاهها و کارگاههای کاربردی منحصر به فرد با انجام کارآموزی و پروازهای مرتبط با رشته تحصیلی از ویژگیهای آموزشی این رشته در دانشگاههوایی شهید ستاری میباشد.
ه – دانشکده کامپیوتر
1- کارشناسی مهندسی کامپیوتر (نرمفزار(
هدف ایجاد رشته کارشناسی مهندسی رایانه با گرایش نرم افزار، تربیت افسران کارشناسی بمنظور طراحی، ساخت و راهاندازی سامانههای نرمافزاری برای تجهیزات و شبکههای رایانهای موجود در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ارائه روشهای بهرهبرداری، نگهداری، عیبیابی، اصلاح و توسعه آنها در راستای تأمین نیازمندیهای نیروی هوایی میباشد.
و – دانشکده مدیریت
کارشناس مدیریت دولتی و بازرگانی
هدف از ایجاد رشته کارشناسی مدیریت با دو گرایش دولتی و بازرگانی ، تربیت افسران و مدیران آتی نیروی هوایی ارتش جمهموری اسلامی ایران در راستای اعمال مدیریت موثر و کارآمد منابع انسانی و مادی بمنظور تحقق اهداف عالیه نهاجا در جهت حراست از قلمرو هوایی کشور و دفاع از آرمانهای جمهوری اسلامی ایران می باشد .
شرایط جذب
الف ـ شرایط عمومی:
1 ـ متدین به دین مبین اسلام
2 ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران
3 ـ ایمان به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و آمادگی فداکاری در راه تحقق اهداف آن
4 ـ اعتقاد و التزام به ولایت مطلقه فقیه
5 ـ فقدان محکومیت مؤثر کیفری و محکومیت ناشی از اقدام علیه امنیت کشور، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی
6 ـ نداشتن عضویت و یا وابستگی و هواداری نسبت به احزاب، گروهها و سازمانهای سیاسی
7 ـ دارا بودن حداقل سن17 سال تمام و حداکثر 22 سال و در صورت انجام خدمت سربازی 24 سال تمام ( تبصره : برای خانواده درجه 1 شهداء ،5 سال به حداکثر سن داوطلبان اضافه میشود(
8 ـحداکثر سن برای رشته خلبانی هواپیما 20 سال میباشد
9 ـ عدم معروفیت به فساد اخلاقی برابر ضوابط اولیه استخدام
10 ـ داشتن سلامت جسم و روان ( برابر معاینات اولیه استخدام(
تبصره : حداقل قد برای عموم داوطلبان 165 سانتی متر و دید چشم برای رشتههای خلبانی و ناوبری 10/10 و برای سایر رشتهها حداقل 10/8 است.
ب ـ شرایط اختصاصی :
1 ـ سپردن تعهد خدمتی برابر ضوابط قانون ارتش
2 ـ داشتن حداقل معدل کل14 جهت فارغالتحصیلان رشته تجربی و ریاضی
3 ـ قبولی در آزمون علمی، معاینات پزشکی ،مقاومت جسمانی و صلاحیت گزینشی ( تبصره : استخدام معاف شدگان پزشکی از خدمت وظیفه عمومی در نیروهای مسلح امکان پذیر نیست(
4 ـ نداشتن تعهد خدمتی یا استخدامی به دستگاههای دولتی و بخش خصوصی
امتیازات
1 ـ تحصیل در دانشگاه هوایی شهید ستاری بعد از طی دوره رزم مقدماتی مشترک در لشکرک به صورت شبانهروزی میباشد 2ـ پوشاک، تغذیه،آموزش و درمان دانشجویان رایگان است3 ـ به دانشجویان در طول دوره، کمک هزینه تحصیلی پرداخت میشود4 ـ دانشجویان پس از طی هفتترم موفقیتآمیز تحصیلی به درجه ستواندومی نائل میگردند و پس از دانشآموختگی به آنان دانشنامه کارشناسی در رشته مربوطه اعطا میگردد.
رشتههای تحصیلی دانشگاه هوایی شهید ستاری و کد مربوطه برای انتخاب رشته
ردیف رشته تحصیلی کد رشته نوع رشته
1 کارشناسی هوانوردی ـ خلبانی هواپیما 251 خاص
2 کارشناسی هوانوردی ـ ناوبری هواپیما 252
3 کارشناسی هوانوردی ـ مراقبت پرواز 253
4 کارشناسی مهندسی برق ـ الکترونیک 250 عمومی
5 کارشناسی مهندسی برق ـ مخابرات
6 کارشناسی مهندسی هوافضا
7 کارشناسی مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما
8 کارشناسی مهندسی رایانه (نرمافزار(
9 کارشناسی مدیریت (دولتی-بازرگانی)
10 کارشناسی مهندسی تکنولوژی فرماندهی وکنترل هوایی
)کنترل شکاری(
11 کارشناسی مهندسی تکنولوژی فرماندهی و کنترل هوایی
) علمیات موشک(
12 کارشناسی مهندسی تکنولوژی فرماندهی وکنترل هوایی
)اطلاعات عملیات(
استعفاء
استعفاء یا انصراف دانشجویان برابر ضوابط مقرر در ماده 123 قانون آجا میباشد و در صورت انصراف در دوران تحصیل مکلف به پرداخت کلیهی هزینههای مصروفه به مأخذ دو برابر خواهند بود.
اخراج :
اخراج دانشجویان به منزلهی اخراج از نهاجا میباشد. بنابراین در صورت اخراج موظف به پرداخت هزینههای مستقیم آموزش خواهند بود.
تبصره : در صورت اخراج و یا استعفای دانشجویان، از نظر وضعیت خدمت دورهی ضرورت با آنان برابر مقررات قانون خدمت وظیفه عمومی رفتار خواهد شد .
با سلام بنده افسر عملیات هوایی(خلبان پهپاد) در نیروی زمینی ارتش هستم برا کارشناسی ارشد همین رشته در دانشگاه شهید ستاری و بورسیه شدن چه اقدامی باید انجام بدم؟؟؟؟ لطفا کامل راهنماییم کنید
با تشکر فراوان
با سلام و عرض ادب
بنده افسر عملیات هوایی(خلبان پهپاد)هستم با مدرک کارشناسی برای کارشناسی ارشد و بورسیه شدن در دانشگاه شهید ستاری چه اقدامی باید انجام بدم؟؟؟لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام خسته نباشید من دانش آموز سال یازدهم ریاضی هستم.
خواستم بدونم میتونم داخل آزمون دی ماه دانشگاه شرکت کنم؟
و اینکه در دانشگاه هنوز رشته خلبانی مسافربری تدریس میشه؟
ممنون میشم جواب بدید
سلام وقت بخیر من دانشجوی دانشگاه امام علی هستم ایا بعدازگذراندن رزم مقدماتی میتوانم به دانشگاه شهید ستاری انتقالی بگیرم؟
با سلام بند کارشناسی کنترل و ابزار از دانشگاه فنی دارم ایا بنده میتونم ارشدم را در دانشگاه شهید ستاری بگذرونم