سخن مشاور

غلبه بر استرس در زمان های نزدیک کنکور

با نزدیک شدن به کنکور بسیاری از داوطلبان دچار ترس و تشویش خاطر می شوند . منشأ این ترس می تواند تجربیات تلخ و ناموفق گذشته ، عدم خواندن کافی ، مسائل شخصی و خانوادگی و … باشد . در این متن چندان بیش از آنکه قصد ریشه یابی این استرس را داشته باشیم تصمیم بر رفع آن داریم چرا که دلایل آن می تواند بسیار زیاد باشد .

از دلایل این استرس می توان به مسائل شخصی و خانوادگی اشاره کرد که منجر به اختلاف نظرها و بحث های مختلفی بین شخص و اطرافیانش می شود . باید عرض کنم این مورد تاثیر مستقیم در روند یادگیری شخص خواهد گذاشت و داوطلب به جای تمرکز بر روی فهم مطلب ، مدام بحث و جدل اتفاق افتاده را در ذهن خود مرور می کند . و این کار به شدت انرژی او را گرفته و بر استرس وی می افزاید .

راه حل : 

سعی کنید وارد بحث نشوید و تا جای ممکن خارج از خانه و در نزدیکترین کتابخانه موجود به مطالعه بپردازید . هرگز وارد بحث نشوید . اگر ارتباط شما به دلایل مختلف با تنش همراه است بیشتر اوقات فراغت را به فعالیت ها و تفریحات فردی و کامپیوتری اختصاص دهید تا احتمال تنش کاهش یابد .  

———————————————————————————————————————————————————–

گاهی علت استرس خاطرات تلخ و تلاش های ناموفق گذشته است و این موضوع که ” من باز هم نمی توانم ” فکر را آشفته می سازد .

راه حل : 

بدانید این یه فکر کاذب است و هر فردی با دقت به مطالعه بپردازد و با روش های درست پیش برود قطعاً برنده خواهد بود . داخل نرم افزار WORD یک کارنامه ارشد به نام خود درست کرده و درصد های مطلوب خود به همراه رتبه مورد نظر را در آن ثبت و از آن یک پرینت گرفته و روزی چند مرتبه به آن نگاه کنید . مخصوصاً روزی یکبار قبل از خواب و پس از بیدار شدن . 

———————————————————————————————————————————————————–

گاهی استرس به علت ترس از تعداد داوطلبان است .

راه حل : 

هرگز به این موضوع که چند نفر را باید پشت بگذارم فکر نکنید . فقط به این نکته فکر کنید که به این درصد باید برسم .

———————————————————————————————————————————————————–

گاهی دلیل استرس ، ترس از خود درس مورد نظر است .

راه حل : 

بدانید سخت ترین دروس را با خواندن آرام و حل تمرینات می توانیدزیر 300 ساعت به تسلط کامل برسید . این موضوع برای نویسنده این متن ثابت شده است . 

———————————————————————————————————————————————————–

برخی مواقع استرس به علت عدم اطمینان به خود است .

راه حل : 

بدانید بنده در دوران دبیرستان دوستی داشته ام که نمرات زیر 5 از 20 می گرفت . این شخص یکسال ترک تحصیل کرده به دنبال شغل تعمیرات اتوموبیل رفت که متأسفانه به علت بدرفتاری رییس خود پس از یکسال به درس بازگشت و جالب است بدانید نمرات او از آن به بعد زیر 19 نمی آمد و بیشتر 20 و ببه ندرت 18 در کارنامه اش ثبت می شد . بنابراین همه افراد توانایی رسیدن به اوج را دارند . فقط درس را با دقت بخوانید و بس …

———————————————————————————————————————————————————–

گاهی دلیل استرس کمبود وقت تا کنکور و حجیم بودن مطالب کتب و درسی است .

راه حل : 

ساعات مطالعه را زیاد کنید روزی 12 تا 14 ساعت بخوانید و تستها را از نزدیکترین سالهای آزمون شروع کنید به حل کردن . افزایش ساعات درس تآثیر شگفت انگیزی در از بین بردن استرس دارد .

اگر وقتتان کم است دو کار می توانید انجام دهید . 

1- خواندن جزوات سبک به جای کتاب های قطور مثل جزوه دست نویس معادلات استاد آقاسی به جای کتاب ایشان . و کتاب الکترونیک باغستانی که ظاهرا چاپ جدید ندارد و باید دست دوم آن را فراهم کرد . 

2-رفتن به کلاس خصوصی . اگر اساتیدی برای این کار پیدا نکردید مطمئناً از بین دانشجویان هستند کسانی که توانایی آن را داشته باشند . 

———————————————————————————————————————————————————–

مهمترین روش از بین بردن استرس :

افزایش ساعات خواندن درس تا بالای 12 ساعت . با این روش ظرف یک تا چند روز استرس شما از بین می رود . 

مهندس جواد کاکاوند

کارشناسی مهندسی الکترونیک دانشگاه شیراز / کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک دانشگاه علم و صنعت / درصد الکترونیک آزمون ارشد 1393 = %81.82 / مدرس الکترونیک ارشد / مشاور در زمینه های : 1- روش های مطالعه دروس مختلف و برنامه ریزی زمان . 2- تکنیک های تسلط روی مطالب و جلوگیری از فراموشی . 2- روش های ایجاد حوصله و روحیه در طول مطالعه برای آزمون ارشد . 3- روش های حل سریع تست های درس الکترونیک 4- تقویت روحی و آمادگی برای جلسه آزمون ارشد . 5- مدیریت حل تست دروس مختلف در جلسه آزمون . 6- آشنایی با رشته الکترونیک 7- تدریس درس الکترونیک برای آمادگی آزمون کارشناسی ارشد ، کاردانی به کارشناسی و تقویتی

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. جناب مهندس واقعا خیلی ازتون ممنونم که با این راهنماییتون من رو از نا امیدی در آوردین.نمیدونم چطوری ازتون تشکر کنم ولی امیدوارم خدا هیچوقت ناامیدتون نکنه
    به نظرتون الان بیشتر وقتم رو روی کدوم یکی از دروس ریاضی مهندسی و کنترل و سیگنال و الکترونیک بذارم؟
    همش احساس میکنم اون مطالبی که خوندم و مرور کرده بودم یادم رفته به نظرتون دوباره برگردم اونا رو هم بخونم؟
    یه سوال دیگه اینکه برای مدار همزمان مدار 1 و مدار 2 رو میشه خوند؟ به نظرتون در کل برای زدن 4 یا 5 تست درست در درس مدار کدوم مطالب رو بخونم؟ من مدار کتاب کارو زرگر دارم
    با تشکر از زحمات شما

    1. سلام.برای زدن 4 تست مدار شما کار سختی را در پیش نخواهید داشت.یکسری از موضوعات همیشه جزو سوالات هستند.برای مثال تحلیل یک مدار مقاومتی همیشه جزو سوالات کنکور است.همچنین تحلیل یک مدار مرتبه اول.همچنین مفهوم فرکانس طبیعی.اگر از قبل مدار یادتان مانده باشد مشکلی در مطالعه همزمان مدار 1 و 2 نخواهید داشت.سعی کنید تا اول اردیبهشت مطالعه کنید و دو هفته زمان باقی مانده را فقط از همه مباحث تست حل کنید تا مطالب برایتان مرور شود.

  2. با عرض سلام و خسته نباشید.جناب مهندس کاکاوند من قبل از امتحانات ترم یعنی اواسط آبان و آذر تقریبا نصف مدار1 و کل معادلات و فصل اعداد مختلط از ریاضی مهندسی و تا فصل پاسخ گذرای کنترل رو خوندم اما بنا به دلایلی از 10 دی تا الان نتونستم مطالعه برای کنکور داشته باشم.من کارشناسی کنترل بودم و در ضمن میخوام در گرایش کنترل یا مخابرات ادامه تحصیل بدم.
    میخواستم از شما خواهش که من رو راهنمایی کنید که اگه الان خوب شروع کنم و در حدود 10 تا 12 ساعت در روز مطالعه کنم آیا امیدی هست که بشه در این مدت 2.5 ماه رتبه حدود رتبه 1000 بیارم.میتونم رتبه ای رو بیارم که مثلا حداقل بشه باهاش برای مخابرات دانشگاه امام حسین اقدام کرد؟
    سوال دیگه من این هست که به نظر شما من برای درس کنترل و ریاضی مهندسی که از روی کتاب مدرسان میخونم چکار کنم چون احساس میکنم حجم مطالب این کتاب ها بالاست آیا شما جزوه ای خلاصه میتونید پیشنهاد کنید که بشه با خوندنش 3 یا 4 تست درست در کنترل و همچنین ریاضی مهندسی زد؟
    ببخشید اگه با این حرف طولانی وقتتون رو گرفتم چون من ناخواسته نتونستم خوب مطالعه کنم الان احساس ناامیدی میکنم خواستم اگه لطف کنید من رو راهنمایی کنید.
    با تشکر از شما

    1. سلام .
      ممنونم .
      اشکالی نداره که نوشته طولانی شده .
      جواب سوال اولتون که گفتید اگر از الان روزی 10 تا 12 ساعت بخونید …
      بله . حتی رتبه زیر 500 هم میارید .
      کل معادلاتو خوندید و این قدم بزرگیه سوالات کنکورو زیاد حل کنید . و باقی مواردی رو که گفتید .
      کنترل هومن سجادیان و ریاضی مهندسی حسین نامی منظورتونه ؟
      ببینید اگه این دو کتاب جدید هستند و تستهای آخرین کنکورو هم پوشش دادن بعید می دونم مشکلی داشته باشن هرچند منظور شما زمان هست . شما زمان خوندنتون رو به زیر 12 یا 14 ساعت نکشونید حالا هفته ای یک روز استراحت کنید اما به نظر بنده اگه براتون مقدور هست یک یا دو کلاس خصوصی برید تأثیر شگفت انگیزی در رتبتون می گذاره . اما جزوه یا کتاب خلاصه برای ریاضی مهندسی اینو پیشنهاد میدم نوشته دکتر معتقدی هست :

      http://s6.picofile.com/file/8239672084/riyazi_mohandesi.pdf.html

      برای کنترل چیزی خاطرم نیست ولی برای الکترونیک اگه می خونید کتاب مهندس باغستانی که ورژن جدید نداره ظاهراً و باید دست دومشو از نت تهیه کنید .

      در کل سعی کنید اگر کتابی به دو قسمت متوسط و پیشرفته تقسیم شده متوسطشو بخونید و سعی کنید بعد از خوندن هر فصل به جای حل همه تستای اون فقط تستای سه تا 5 ساله اخیرو بزنید و برید فصل بعد چون معمولا تستای کنکور ارشد ساده و آسون هستند (60 تا 70 درصدشون) و درصد کمتری به اون قسمتای پیشرفته اختصاص دارن اگه وقت شد (تا قبل زمان دوره) برگردیبد و تستای سال قبلتر و پیشرفته رو بخونید و بزنید . با این روش دست کم توانایی 60 تا 70 درصد تستای کنکورو خواهید داشت و با تمرین و بکارگیری تکنیک دوره کلی تستا سر جلسه می تونید به این درصد نزدیک بشید و این درصد مختص رتبه های تک رقمیه !!!

      دقت کنید بعضی تستا به طرز خنده آوری تکراری و یا ساده هستند شاید از 12 تست هر درس 7 تا 8 تا این حالتو داشته باشن .

      کنترل سعی کن تستای 90 به بعدو از هر جا شده گیر بیاری چند بار حل کنی تحلیل کنی جوری که اصلاً حفظ بشی راه حلشو حتی اگه نرسیدی درسشو بخونی و فراموش نکن گاهی تست فتوکپی سالهای قبل میدن بدون حتی تغییر خواسته و گزینه !!! . فقط همینو بگم شما حتی اگه شب کنکور (که اصلاً پیشنهاد نمیشه) تستای سال قبل کنترل رو بخونی راهشو یاد بگیری شک نکن 4 تا تستشو یعنی 33 درصدو به راحتی می زنی اگه تکنیک دوره کلی تستا سر جلسه رو خوب بلد باشی . یعنی یه دور تستا رو نگاه کنی هر کدون 10 تا 20 ثانیه .
      دو ماه شدید بخون و دو هفته آخر هر چی خوندی رو مرور کن و دیگه اصلا چیز جدید نخون . همون برای زیر 500 کافیه . و اگر همه تکنیکای تست زنی و اعتماد به نفسو اجرا کنی حتی زیر 200 .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا