اخبار کنکور و دانشگاهدانشگاه های بورسیه و دارای شرایط خاص

معرفی رشته مهندسی برق – پدافند غیر عامل گرایش افا

معرفی و اطلاعات مفیدی از گرایش پدافند غیر عامل در سایت قرار گرفت.

 

دانشجویانی که در سال های گذشته
در این گرایش  پذیرفته شده اند لطفا رتبه های خود را اعلام نمایند.

 

برای مشاهده اطلاعات فوق به ادامه مطلب مراجعه نمائید.

معرفی و اطلاعات مفیدی از گرایش پدافند غیر عامل در سایت قرار گرفت.

 

پدافند غیرعامل چیست؟

 

پدافند (دفاع) غیرعامل (Passive Defence) به معنی کلیه اقدامات و تدابیر با رویکرد غیر تهاجمی و بدون استفاده از تسلیحات نظامی ( رویکرد غیرشروع کننده) می باشد که در جهت کاهش آسیب پذیری ، کمینه نمودن خسارات و تلفات اقتصادی و انسانی و افزایش پایداری ملی در مقابل حملات نظامی دشمن به کار گرفته می شود .

به بیان دیگر هر اقدام غیر مسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی‌انسانی، ساختمان‌‌ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن گردد، پدافند غیرعامل گفته می‌شود.

 

اصول پدافند غیرعامل
در اکثر منابع علمی و نظامی دنیا اصول و یا موضوعات پدافند غیرعامل شامل 6 الی 7 اقدام می‌باشد، که در طراحی و برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اجرایی دقیقاً می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

1. استتار Camouflage
2. اختفاء Concealment
3. پوشش Cover
4. فریب Deception
5. تفرقه و پراکندگی Separation & Dispersion
6. مقاوم‌سازی و استحکامات Hardening
7. اعلام خبر Early Warning

انجام اقدامات دفاع غیرعامل، در جنگ‌های نامتقارن امروزی در جهت مقابله با تهاجمات خصمانه و تقلیل خسارت ناشی از حملات‌هوایی، زمینی و دریایی کشور مهاجم، موضوعی بنیادی است که وسعت و گستره آن تمامی زیرساخت‌ها و مراکز حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی، سیاسی، ارتباطی، مواصلاتی نظیر بنادر، فرودگاه‌ها، و پل‌ها، زیر ساخت‌های محصولات کلیدی نظیر پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، مجتمع‌های بزرگ صنعتی، مراکز هدایت و فرماندهی و جمعیت مردمی کشور را در برمی‌گیرد تا حدی که حفظ امنیت ملی و اقتصادی، شکست‌ناپذیری در جنگ، به نحو چشمگیری وابسته به برنامه‌ریزی و ساماندهی همه جانبه در موضوع حیاتی دفاع غیرعامل می‌باشد.

 

– برای مثال اگردر یک پایگاه هوایی با استتار تاسیسات خود ، از بمباران آنها توسط هواپیماهای دشمن جلوگیری کنیم ، پدافند(دفاع) ما از نوع غیرعامل است اما در صورتی که با پرتاب موشک های هوا به هوا به سمت هواپیماهای دشمن ، مانع از بمباران تاسیسات خود شویم ، پدافند ما از نوع عامل می باشد .

هدف از اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل کاستن از آسیب‌پذیری نیروی انسانی و تاسیسات و تجهیزات حیاتی و حساس و مهم کشور علیرغم حملات خصمانه و مخرب دشمن و استمرار فعالیت‌ها و خدمات زیربنایی و تامین نیازهای حیاتی و تداوم اداره کشور در شرایط بحرانی ناشی از جنگ است.

به عنوان مثال، از پدافند غیرعامل می‌توان به استتار، اختفا و ایجاد سرپناه برای تاسیسات مهم و استراتژیک اشاره کرد.

در پدافند عامل مثل سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، فقط نیروهای مسلح مسئولیت دارند. در حالی که در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش مؤثری بر عهده گیرند.

تصاویر زیر نشان می‌دهد که چگونه یکی از کارخانجات مهم هواپیماسازی در آمریکا (متعلق به شرکت لاکهید) در جریان جنگ جهانی دوم برای در امان ماندن از تیررس هواپیماهای ژاپنی مورد اختفا قرار گرفته به طوری که از بالا شبیه یک دهکده متروک به نظر می رسد:

 

قبل از استتار

بعد از استتار

درباره ی رشته آفا:

دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران در کنکور سراسری کارشناسی ارشد سال 1389 برای اولین بار اقدام به جذب دانشجو در رشته پدافند غیرعامل با گرایش آفا از بین شرکت کنندگان در رشته مجموعه ی مهندسی برق نمود. بدین ترتیب اولین گروه از دانشجویان گزینش شده از طریق سازمان سنجش کشور در رشته فوق شروع به تحصیل نمودند. ( لازم بذکر است سابق بر این دانشجویان رشته آفا از طریق آزمون داخلی دانشگاه گزینش می شدند) .

آفا مخفف کلمات استتار- فریب- اختفاء می باشد که شاید در نگاه اول برای هر بیننده یا شنونده ای جنگ را تداعی کند ولی در بطن آن چیزهایی فراتر از این 3 کلمه وجود دارد.

CCD مخفف کلمات CAMOUFLAGE-CONCEALMENT-DECEPTION میباشد .

بطور کلی آفا یک علم بین رشته ای می باشد که مجموعه ای از علوم الکترونیک-مخابرات- مواد- فیزیک می باشد که بطور خاص به دنبال دیده نشدن در مقابل وسایل و ادوات شناسایی دشمن میباشد و بطور عام مورد نیاز جای جای نقاط مهم یک کشور می باشد.

با تکیه بر این دانش روز که متاسفانه تا حدودی در کشور ما دست نخورده باقی مانده است می توان یک محیط ایمن از هر لحاظ را فراهم نمود. کشورهای مختلف جهان به این رشته بطور فوق العاده ویژه اهمیت می دهند زیرا ثبات و پایداری کشورها در گرو داشتن بروزترین اطلاعات در مورد این علم است.

توصیه من این است که به رشته آفا به هیچ وجه با نگاه صرفا نظامی پرداخته نشود.این رشته یک علم کاملا مهندسی و منطبق بر جدیدترین علوم و تکنولوژی روز دنیاست.

البته و صد البته که این علم مورد نیاز در تمام لایه های جامعه است که طبعا علوم نظامی یک کشور جزء مهمترین ارکان کشور است.

 

 

از سیلابس درسی این رشته می توان به دروس زیر اشاره کرد:

 

ریاضیات مهندسی- الکترومغناطیس- آشنایی با علم مواد (فیزیک الکترونیک)- آفا1و2- مهندسی ژئوماتیک- آنالیز طیفی اهداف- رادیومتری- اصول و مبانی سنجش از راه دور و تفسیر عکس هوایی و تصویر ماهواره ای- روشهای مقابله الکترواپتیکی- تداخل سازگاری و کنترل پالسهای الکترومغناطیسی

از آنجایی که بیشتر مباحث آموزشی این دوره حول استتار و فریب توسط خواص الکترواپتیکی مواد میباشد میتوان تا حدودی این رشته را مرتبط با الکترونیک نوری دانست.

در نهایت با توجه به اینکه این رشته به علت نوپا بودن و تقریبا آشنا نبودن جامعه دانشگاهی کشور با نام این رشته و کمبود نیروی متخصص در این زمینه در کشور بسیار بسیار مورد نیاز می باشد، با حمایت مسئولین مطمئنا آینده روشنی خواهد داشت.

امیدواریم با فراگیر شدن این علم روز در دانشگاه های کشور آینده امن و روشنتری را برای ایران عزیز رقم بزنیم.

 

 

معرفی این گرایش توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان و برخی دوستان:

 

تاریخ : 88/3/31

من از نزدیک با چند تا از دانشجو های ارشد این رشته متاسفانه به اجبار در ارتباط هستم و برای همین اطلاعات خوبی از این رشته دارم . اگر می گویم ارزش ندارد روی این رشته وقت خود را بگذارید برای این است که از نزدیک با دانشجویان این رشته در ارتباط هستم و حرف من این است که کارشناسی تان را با معدل بالایی گرفته اید حیف است که وارد این رشته شوید .

دانشگاه مالک اشتر محل تحصیل این اشخاصی است که بنده در موردشان صحبت کردم . کافی است به آن جا بروید و از یکی از دانشجویان این رشته بخواهید در مورد این رشته و درس هایشان برایتان صحبت کند . من یکسال است با این دانشجویان به اجبار در ارتباط هستم

یا اگر حرف من را قبول ندارید بروید به دانشگاه مالک اشتر و در مورد دروس این رشته دانشجویان یا حتی از این مهم تر ؛ در مورد موضوع به اصطلاح پایان نامه هایشان از آنها سوال کنید .
شخصی که من مجبورم وی را تحمل کنم این رشته را می خواند و خودتان حساب کنید در طی یکسال گذشته بنده با ایشان و همکلاسی هایشان و پروژه کارشناسی ارشد آنها به چه میزان آشنا شده ام . ( یکبار دیگه هم می گویم پروژه ی انشاء مانند ایشان را بنده باید جمع و جور کنم و نسبت به این رشته و گرایش آشنایی خوبی دارم . )

مسائلی در مورد این رشته هست که نمی توان در این سایت مطرح کرد و فقط این مورد را در مورد این رشته بگویم که فقط بدانید افراد خاصی به این رشته می روند و متاسفانه به دلایلی نمی توانم بگویم چه کسانی . ( از خود دانشجویان این رشته بپرسید محل کارشان کجاست و لیسانس شان را از کجا و در چه رشته ای گرفته اند همه چیز را متوجه می شوید . دیگه از این واضح تر نمی شود توضیح داد .)

 

 

تاریخ : 89/3/8

پژوهشکده پدافند غیر عامل دارای چند گروه علمی می باشد:
1- گروه سازه های امن
2- گروه طراحی و شهرسازی ( رشته ای که در دفترچه فقط نوشته طراحی!)
3- گروه استتار فریب و اختفا
4- گروه مدیریت بحران
و ….

 

 

تاریخ : 90/3/5

مختصرمیگم که جای جالبی نیست.اگه مجبوری برو وگرنه نه.امکانات خیلی کمه.درجه 4 یا 5
این دانشگاه در کارشناسی فقط مرد برمیداره.
لباس نظامی هم اصلا مطرح نیست.
اینا رو یکی از دوستان گفت:

 

نکات مثبت :
1- اکثر اساتید دوره کارشناسی ارشد آن از اساتید مدعو دانشگاههای خوب هستند.
2- درس خواندن در آن هیچ تعهدی رو برات ایجاد نمی کنه چون دیگه بورس نمی گیرن.
3- اگه اهل کسب درآمد باشی به علت اینکه در این دانشگاه پروژه های بزرگی از صنایع کشور انجام می شه. می تونی از لحاظ کار عملی و تا حدودی بحث درآمد پیشرفت کنی.
4- از نظر تحصیل، دانشگاه سخت گیری نیست و می تونی معدل بالایی داشته باشی.

نکات منفی:
1- این دانشگاه وابسته به وزارت دفاعه و ممکن اگه قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور رو برای گرفتن PhD داشته باشی، دچار مشکل بشی چون اسم اون تو لیست تحریم قرار داره.
2- اگه قصد گرفتن دکترا در داخل کشور رو داشته باشی این دانشگاه دکترا نداره و بقیه دانشگاهها هم از مالک اشتر سخت دانشجوی دکترا می گیرن.
3- در داخل دانشگاه یکسری محدودیت داری مثلاٌ نمی تونی با خودت لپ تاپ ببری.

اگه دنبال تحصیل در خارج هستی به این توجه کن:

صدور قطعنامه تحریم‌های جدید علیه ایران
۲۲ شرکت و مؤسسه که گفته می‌شود، در ارتباط با فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای بوده و در فهرست تحریم‌ها هستند، شامل دانشگاه مالک اشتر در تهران، صنایع امین در مشهد، ابزار برش کاوه در تهران، «فرست ایست اگزپورت بانک» در مالزی، صنایع شهید خرازی و مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته‌ای کرج است.

 

 

نشانی دانشکده مهندسی پدافند غیرعامل دانشگاه مالک اشتر:

تهران – بزرگراه شهید بابایی – لویزان – دانشگاه صنعتی مالک اشتر

 

 

در صورت دریافت اطلاعات جدید بروز رسانی خواهد شد.

 

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. مجید جان ؛ فکر کنم اون بنده خدا منظورشون من بودم 🙂 منکه از مصاحبه رفتن پشیمون شدم ؛ این از من 🙂

  2. سلام مهندس خسته نباشید یه سوال داشتم شبانه مالک اشتر پدافندغیر عامل با رتبه 8500 برای قبولی چقدر شانس دارم هزینه هرترمش چقدره؟ وایا اینکه در شبانه پدافند هم تعهد استخدام داره یانه؟ قسمت اخر سوالم مهمه تشکر


    مدیر:
    سلام.بستگی به افرادی دارد که این گرایش را انتخاب کردن.مثلا یکی با رتبه 2000 هم شبانه پدافند برای مصاحبه دعوت شده خب افرادی مثل این فرد که با رتبه پایین اومدن این گرایش اونم شبانه شو زدن اگه انتخاب های قبلشو قبول نشن خب مسلما در این گرایش پذیرش می شوند و امیدی به قبولی شما نخواهد بود.
    از یک میلیون و 400 به بالا
    منبع موثقی برای جواب دادن به سوال آخرتون وجود نداره اما به گفته داوطلبان شبانه سال قبل این دانشگاه بله تعهد استخدامی داده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا