اختصاصی سایتسخن مشاورمطالب ویژه سایت

تأثیر معدل کارشناسی در کنکور ارشد ۹۷

با سلام خدمت داوطلبین گرامی. خدا قوت میگم به همه اتون و براتون آرزوی موفقیت دارم.
با توجه به سوالات تعداد زیادی از شما داوطلبین محترم، در این نوشتار قصد دارم نحوه تأثیر معدل مقطع کارشناسی را در کنکور کارشناسی ارشد برای شما عزیزان بیان کنم. لذا توصیه می‌شود مطالبی که در زیر می‌آید را با دقت بخوانید:
بنا بر اعلام سازمان سنجش، گزینش نهایی در هر یک از رشته های امتحانی از بین داوطلبانی که حد نصاب نمره علمی لازم را بر اساس مواد آزمو ن احراز کرده باشند، با توجه به ضوابط مربوط انجام خواهد شد. برای فارغ التحصیلان رتبه اول دوره کارشناسی در هر کدرشته محل، یک ظرفیت مازاد بر ظرفیت تخصیص داده می شود. این داوطلبین باید همانند سایرین حدنصاب نمره علمی لازم را کسب کنند. گزینش نهایی نیز بر اساس نمره کل حاصل از ۸۰% نمره آزمون و ۲۰% معدل دوره کارشناسی (لیسانس ) انجام خواهد گرفت و  ۲۰% تأثیر معدل دوره کارشناسی نیز بر اساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون تحصیلات تکمیلی، به صورت تراز اعمال خواهد شد که این معدل برای فارغ التحصیلان معدل کل و برای دانشجویان سال آخر معدل کل تا ۳۱ شهریور ماه همان سال (برای مثال برای کنکور ۹۷ این تاریخ تا ۳۱ شهریور ۹۶) می باشد.
همچنین، تاثیر معدل برای دانشگاه‌های مختلف محل تحصیل کارشناسی متفاوت است، به این معنا که هر دانشگاهی برای خود ضریبی دارد. مثلا ممکن است ضریب تاثیر معدل دانشگاه X به میزان ۱٫۰۳ و دانشگاه Y  به میزان ۱٫۰۵ و دانشگاه آزاد اسلامی نیز ۱٫۰۲ باشد.(این اعدادصرفا جهت مثال و ملموس شدن قضیه بوده و صحت ندارند.)
تا اینجا تاثیر معدل از جهت کمی بود. و منظور از معدل موثر نیز همین است. اما از لحاظ کیفی تاثیر معدل از دو جنبه بررسی می شود:
۱- معدل برای رتبه های نه چندان خوب، خیلی موثر نبوده ولی برای رتبه های خوب که رقابت نزدیک است تاثیرگذار و سرنوشت ساز خواهد بود.
۲-معدل های بالاتر از ۱۶٫۵ تاثیر مثبت قابل ملاحظه ای دارند، معدل های در حدود ۱۴٫۵ تا ۱۶٫۵ تاثیر چندان زیادی ندارند(صاحبان این معدل ها از اثر مثبت دسته قبلی محرومند) و در نهایت معدل های زیر ۱۴٫۵ تاثیر منفی زیادی دارند.
با این تفاسیر هرچند معدل تا حد چشمگیری و به خصوص در میان رتبه برترا سرنوشت ساز است، اما در صورتی که معدل پایینی دارید ناامید نباشید، چرا که با زدن یکی دو تست بیشتر از داوطلبی با معدل بهتر از شما و درصدی کمتر نزدیک به شما، می توانید این نقیصه را جبران کرده و شما و آن داوطلب باهم در دانشگاه یکسانی پذیرش شوید.

                                                   با آرزوی بهترین ها برای شما عزیزان. پیروز و سربلند باشید.

مهندس حبیبی فر

رضا حبیبی فر تحصیلات : رتبه ۴۲۳ کنکور سراسری سال ۸۸، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق گرایش قدرت از دانشگاه علم و صنعت ایران رتبه ۱۴ کنکور ارشد برق قدرت سال ۹۴، فارغ التحصیل رشته مهندسی برق قدرت سیستم از دانشگاه صنعتی شریف سوابق آموزشی و مشاوره‌ای : تدریس یار درس تحلیل سیستم‌های انرژی (بررسی سیستم‌های قدرت ۱) در دانشگاه صنعتی شریف تدریس دروس ماشین‌های الکتریکی و بررسی سیستم‌های قدرت به‌صورت خصوصی و نیمه خصوصی به‌مدت ۲ سال مشاور داوطلبین کنکورهای سراسری و ارشد به‌مدت چند سال همکاری با موسسه کوثر پویای مازندران در امور مشاوره و انتخاب رشته به‌مدت ۵ سال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا