منابع کنکور ارشد و دکتری برق

برنامه ریزی و معرفی منابع برای کنکور 93

اولین نکته قبل از برنامه ریزی این است که به خودتان ایمان داشته باشید شاید به جرات میتوان گفت بیش از نیمی از دانشجویان ارشد اغلب دانشگاه های دولتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی و دانشگاه های سراسری متوسط هستند، پس نگویید “من نمیتوانم با دانشجویان شریف یا امیرکبیر رقابت کنم” باز هم تاکید میکنم اگر به خودتان ایمان پیدا کردید که میتوانید، بیش از نیمی از راه را پیموده اید. (بروز رسانی شد)

حال سراغ برنامه ریزی برای کنکور 93 می روم،

1-تجربه نشان داده است که دانشجویانی که از مهر ماه برای کنکور شروع میکنند با کمبود وقت مواجه میشوند حتی با روزی بیش از 10 ساعت مطالعه. پس توصیه اول من به شما این است که از همین ماه(اسفند ) برای مطالعه و ورود به یک رقابت خود را آماده کنید.مانند بسیاری از ورزشکاران حرفه ای که یک سال خود را در اردو قرار میدهند تا در یک مسابقه نتیجه بگیرند.

سرنوشت سازترین دروس در کنکور برق دروس مدار و ریاضیات هستند اگر این دروس را خوب بزنید با دروس تخصصی فقط محل قبولی خودتان را تعیین میکنید.این دروس در مهرماه برای آزمون های آزمایشی که شرکت میکنید به نوبه خود معضلی خواهند بود تمام دروس یک طرف و این دو درس یک طرف! پس سعی کنید از حالا تا تیر ماه به حدی که در این دروس مسلط شوید این دروس را بخوانید تا در مهرماه با کمبود وقت مواجه نشوید.

منابع پیشنهادی من در این دروس به قرار زیر است:

ریاضیات مهندسی:

الف) دانشجویان ضعیف: کسانی که کاملا ریاضی مهندسی را فراموش کرده اند این درس را با کتاب مدرسان شریف شروع کنند. جزوه کلاسی مهندس کریمی را هم پس از مطالعه کتاب مورد بررسی قرار دهید.

ب)دانشجویان متوسط و قوی: کتاب و جزوه کلاسی مهندس کریمی 

هر دوگروه دانشجویان از مهر ماه فقط مثال ها و تست های تالیفی دکتر معتقدی را هم حل کنید.

پیشنهادی مهندس پورکاظم: کتاب مهندس کریمی انتشارات نصیر

معادلات دیفرانسیل:

الف) دانشجویان ضعیف: کسانی که کاملا ریاضی مهندسی را فراموش کرده اند این درس را با کتاب مدرسان شریف شروع کنند.

ب)دانشجویان متوسط و قوی: کتاب و جزوه کلاسی مهندس کریمی

پیشنهادی مهندس پورکاظم: کتاب مهندس کریمی(انتشارات نصیر)

آمار احتمالات: از تابستان این درس را شروع کنید.

کتاب محسن طورانی انتشارات پارسه 

پیشنهادی مهندس پورکاظم: مدرسان شریف

 

مدارهای الکتریکی:

دانشجویان ضعیف: کتاب مهندس نامی انتشارات مدرسان شریف کتاب فوق العاده ای است.

دانشجویان متوسط و قوی: کتاب کارو زرگر انتشارات پوران پژوهش

 

پیشنهادی مهندس پورکاظم: کتاب کارو زرگر (انتشارات پوران پژوهش)

در ادامه بحث قبلی و درخواست دانشجویان در مورد کنکور آزاد:

برای قبولی در دانشگاه آزاد واحد های متوسط به پایین خواندن جزوات 90درصد را پیشنهاد میکنم فقط در بعضی از فصول اگر در فهم مبحث به مشکل برخوردید به کتاب و منابعی که در قسمت اول برنامه ریزی معرفی کردم رجوع کنید.

همچنین از همین جا اعلام میکنم  در مورد منابع پیشنهادی از هر موسسه و انتشاراتی بنده ذینفع نبوده و فقط تجربیات خودم را در امر مشاوره را در اختیار شما عزیزان قرار میدهم.

پس از معرفی منابع دروس ریاضیات و مدار سراغ دروس تخصصی میرویم:

کنترل خطی:

هر چقدر این درس در دوره کارشناسی از دروس شیرین و راحت دروس به شمار میرود ولی در کنکور ارشد یکی از مفهومی ترین دروس شناخته می شود.

مراجع اصلی: سیستم های کنترل اوگاتا، کنترل سی دورف، کنترل نایس، بنجامین کو و کتاب کنترل خطی دکتر خاکی صدیق

بنده از این کتب کتاب بنجامین کو و کتاب دکتر خاکی صدیق(انتشارات پیام نور) را پیشنهاد می کنم. و توصیه میکنم پیش از مطالعه کتب کنکوری یکی یا هر دو این دو کتاب را مطالعه کنید.

مراجع کنکوری:

دانشحویانن ضعیف و قوی: کتاب آقای رضایی انتشارات پوران پژوهش، حجم بالایی دارد ولی برخی از قسمت ها نیازی به خواندن ندارد.همچنین کتاب تست های تالیفی کنترل از دکتر سجادیان(انتشارات نصیر) برای تمرین بیشتر توصیه میکنم.

همچنین این کتاب تا قبل از مباحث حوزه فرکانس خوب گفته ولی از در فصول حوزه فرکانس با فصول اولیه قابل مقایسه نیست سعی کنید مثال ها و تمرینات کتاب رهیافت حل مسئله را برای مباحث فرکانسی مطالعه کنید.

همچنین اگر وقت زیادی ندارید می توانید جزوه کلاسی خودم را هم دانلود کنید.(نکات خوبی ارائه شده است)

پیشنهادی مهندس پورکاظم: انتشارات علوی(تالیف الفی)

سیگنال ها و سیستم ها:

مرجع اصلی: سیگنال ها و سیستم های اوپنهایم

نیازی نیست کل کتاب خوانده شود فقط تمرینات و مثال های آن کافی است.

مراجع کنکوری:

دانشجویان ضعیف و قوی: کتاب سیگنال ها و سیستم ها انتشارات نصیر(مهندس تقدسی) و پس از آن کتاب تست های تالیفی پوران پژوهش(مهندس مومن زاده)

پیشنهادی مهندس پورکاظم: کتاب مهندس مومن زاده (راهیان ارشد)

سلام دوباره و عرض پوزش بابت تاخیر این چند روز

در این پست در نظر دارم توضیحاتی در مورد درس الکترونیک به داوطلبان ارائه کنم. درس الکترونیک یکی از دروسی است که دانشجویان با آن به مشکل برمیخورند چرا که سوالات و نحوه تدریس این درس در دانشگاه با سبک سوالات کنکور خیلی تفاوت دارد.مهمترین و نمره بیار ترین بحث الکترونیک تحلیل ac ترنزیستورها میباشد چرا که با تسلط در این بخش میتوان به راحتی بالای 50 درصد در کنکور سراسری نمره کسب کرد.

همچنین در این درس توصیه میکنم از هیچ نکته ای به سادگی عبور نکنید در مسائل سعی کنید با چندین روش حل کنید.

این درس یکی از دروسی است که با فقدان کتاب مناسب روبه رو هستیم چرا که نمیتوان یک کتاب معرفی کرد که دانشجو با خواندن آن بتواند الکترونیک را کاملا فراگیرد.

منابع دانشگاهی:

کتاب پروفسور رضوی برای شروع تحلیل ac و مباحث تفاضلی، فیدبک و تقویت کننده توان مناسب است.

منایع کنکوری:

کتاب مهندس اسلام پناه انتشارات راهیان ارشد: کتاب مناسبی است البته نقطه ضعف این کتاب نداشتن درس نامه قبل از تست ها میباشد.

الکترونیک سپاهان: این کتاب از نظر کامل بودن تست ها یکی از بی نظیرترین منابع می باشد ولی درس نامه و روش حل سوالات اشکالات بنیادی دارد.سعی کنید تست های این کتاب را با روش های خاص کلاس های کنکوری بزنید.

البته بعضی از فصول کتاب مدرسان شریف را در حال تالیف میباشم که در ویرایش جدید (92) در مباحث تحلیل ac یکی از کتب مناسب به شمار خواهد رفت.

همچنین در صورت اجازه موسسه فایل مالتی مدیا کلاس های الکترونیک خودم را از سایت شخصی خودم منتشر خواهم کرد.

پیشنهادی مهندس پورکاظم: الکترونیک انتشارات راهیان ارشد (الکترونیک ناصح)

ماشین‌های الکتریکی:

ضریب این درس برای گرایش قدرت (4)، برای گرایش کنترل (3) و برای 3 گرایش دیگر صفر می‌باشد. مهمترین درس برای داوطلبان گرایش قدرت می‌باشد. در سال‌های اخیر بخشی از سوالات به صورت مفهومی طراحی می‌شود. کتاب‌ها نسبتاً خوب و متنوعی در این زمینه وجود دارد، که هر کدام از آن‌ها می‌تواند. جهت فصول خاص مورد استفاده قرار گیرد، مثلاً در مورد میدان‌های مغناطیسی کتاب سلمون در مورد مفاهیم تبدیل انرژی کتاب پ ـ س ـ سن و چاپمن، ماشین‌های dc و ترانسفورماتور‌ها و موتور‌های القایی کتاب بیم‌باهارا می‌توانند مورد استفاده قرار گیرد، که کتاب اخیر، منبع نسبتاً کاملی نسبت به بقیه منابع می‌باشد. و تنها ایراد آن می‌تواند ضعف در طرح مسائل جدید و همچنین عدم پرداختن به بعضی از مفاهیم مشکل باشد.

به داوطلبان گرایش قدرت و کسانی که به کلاس کنکور دسترسی ندارند توصیه میکنم برای فهم دقیق این درس از کتاب بیم بهارا ترجمه دکتر لسانی و دکتر سلطانی غافل نشوند.البته حجم کتاب خیلی زیاد است و باید حرفه ای مطالعه شود یعنی در مباحثی که ضعف دارید به فصل مربوطه مراجعه موضوعی کنید.

منابع کنکوری این درس عبارتند از:

1-ماشین های الکتریکی تالیف دکتر لسانی (طراح تست چند سال اخیر) انتشارات گاج

2-ماشین های الکتریکی تالیف دکتر حلم زاده انتشارات پوران پژوهش

3-ماشین های الکتریکی تالیف مهندس پژمانفر انتشارات مدرسان شریف

4- جزوه کلاسی استاد حلم زاده

بنده به شخصه با توجه به سطح کتاب ها، برای شروع کتاب مهندس پژمانفر ویرایش 91 و پس از آن کتاب دکتر لسانی که به صورت طبقه بندی شده نکات و تست ها را قرار داده اند پیشنهاد میکنم.

پس از مطالعه این دو کتاب جزوه کلاسی استاد حلم زاده را حتما مطالعه فرمایید.

در صورت مطالعه اصولی کسب 40 تا 50 درصد در این درس کار سختی به نظر نمی آید.

 

بررسی سیستم های قدرت:

ضریب این درس برای گرایش قدرت (3) و برای بقیه گرایش‌ها صفر می‌باشد. این درس از درس‌هایی است که سابقه حضور آن به عنوان مواد آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق از آزمون سال 84 می‌باشد. به همین دلیل تست‌های کمی از کنکور‌های آزمون های کارشناسی ارشد سال های قبل در دسترس می‌باشد. ماهیت این درس طوری است که در قسمت طرح تست‌های محاسباتی برای کنکور محدودیت وجود دارد. چون مسائل  محاسباتی مهم این درس اکثراً راه‌حل‌های طولانی دارند و در غالب تست قابل طرح نیستند به همین دلیل داوطلبان باید سعی کنند در قسمت مفاهیم تسلط بهتری پیدا کرده و به روش‌های حل مسائل با محاسبات کمتر ،توجه بیشتری کنند. کتاب‌های استیونسون، گلاور، برگن و.. از جمله کتاب‌های مورد استفاده برای این درس می‌باشند.

منابع پیشنهادی:

1- کتاب بررسی سیستم های قدرت دکتر احد کاظمی جلد اول و فصل اول جلد دوم 

2-کتاب بررسی سیستم های قدرت امین حلم زاده انتشارات پوران پژوهش

3-جزوه کلاسی استاد حلم زاده

توصیه میشود این منابع را به ترتیب مطالعه فرمایید.

ادامه دارد…

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۷۰ دیدگاه ها

    1. سلام
      شما بهتره آزمون های سنجش شکرکت کنید
      از تخفیف هم میتونین استفاده کنید
      ولی خب آزمونهای دیگه هم خوبن
      موفق باشید

    2. سلام و درود.
      بستگی به جامعه آماریش داره.
      در رشته برق مدرسان شریف داره جامعه خوبی بود. سوالاش یه کم سخت تر بودن ولی خوب این تا حدودی به نفع شما هست.

  1. روش لایتر یا ایت تیکت
    سلام میخواستم فرمول و لغات انگلیسی رو حفظ کنم به نظر اساتید کدوم روش قرص و محکم هستش که دیگه هیچی از یادم نره؟
    من که لایتر رو برا فرمولا و ایت تیکت رو برا لغات خوب میدونم

    1. با سلام
      همون استفاده از جعبه لایتنری بهتر است بنظر من
      من خودم برا فرمول ها و زبان از این روش استفاده کردم (البته به صورت به کار رفته شده در یک مثال)که خیلی جواب خوبی گرفتم،بشرطی که طبق برنامه بری جلو
      تیک ایت هم برا لغات میتونه موثر باش ولی من اولی رو انتخاب میکنم
      موفق باشین

    2. روش tick 8 برای لغات روش مناسبی هست. ولی سعی کنید لغات رو در قالب مثال حفظ کنید. برای فرمول های موجود در دروس هم کافیه یا هایلات کرده و مرور کنید و یا بر روی برگه ای خلاصه برداری کرده و سپس مرور کنید. فرمول هایی که زیاد فراموش میکنید را روی برگه ای نوشتخ جلوی میز مطالعه خود قرار دهید تا همیشه جلوی چشم شما باشند و مرور شوند.

  2. موضوع:معرفی منابع برای دروس پایه
    سلام.من در دروس پایه دانشگاه ضعیفم و وقت کافی برای مطالعه دروس پایه دارم ممنون میشم منابع ای رو که با زبان ساده مفاهیم دروس ریاضی 2 و 1 ، فیزیک 2 و 1 ، معادلات دیفرانسیل و آمار و احتمال از صفر آموزش داده باشند رو معرفی کنید.با تشکر فراوان

    1. سلام
      برای ریاضی 1 و 2 میتونید کتاب توماس رو مطالعه بفرمایید که خیلی خوب و ساده و روان هست.
      برای فیزیک، کتاب هالیدی خوب و روان هست.
      برای معادلات هم میتونید کتاب دکتر دارا معظمی یا دکتر نیکوکار رو مطالعه کنید.
      برای آمار و احتمال هم به نظرم کتاب آمار و احتمالات مهندسی نادر نعمت اللهی میتونه موثر واقع بشه

  3. موضوع:تند خوانی و نحوه مطالعه در کنکور ارشد
    سلام.می خواستم بدونم آیا می توان در دروس تخصصی تند خوانی داشت؟ یا باید بدلیل سنگین و حجیم بودن دروس قید تند خوانی را زد.در ضمن ممنون میشم تا جایی که امکان داره اساتید محترم نحوه مطالعه هر یک از دروس بطور کامل پست کنند منظورم از نحوه مطالعه شیوه خاص مطالعه هر درس اعم از فرمول نویسی و خلاصه نویسی، شیوه تست زنی ، نکات برداری ، تشریح خوانی و … هست.

    1. سلام. مهمترین مساله توی کنکور ارشد رسیدن به تسلطه و تند خونی فایده خاصی نداره. البته وقتی توی یک درس به تسلط رسیدید برای مرور میتونید از تندخوانی یا مرور سریع استفاده کنید ولی در درجه اول باید به فکر یادگیری عمیق باشید. اگه سوالات و چالش های زیادی داشتید میتونید از طرح مشاوره رایگان هم اسفاده کنید :
      http://www.bargharshad.ir/26592/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AF-%D8%8C-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D9%87%D8%A7/

  4. موضوع:استفاده از کتب چاپ قدیم
    سلام.آیا امکان داره از منابعی که معرفی کردین از چاپ های قدیمی و دسته دوم مثلا” 5 سال پیش رو استفاده کنیم یا باید چاپ جدید سال باشن؟این رو از بابت تغییر نحوه سوالات کنکور و یا تغییر مطالب دروس میگم.با تشکر

    1. سلام، همان طور که خودتون گفتین سبک سوالات تو بسیاری از درسها عوض شده و برای تسلط شما بر این سوالات لازم است کتابی را پیدا کنید که اکثر سوالات را خوب حل کرده باشد و نکات لازم را بطور کامل گفته باشد. هرچند میتونید کتابهای 5 سال پیش رو بگیرید و در کنارش سوالات کنکور 5 سال اخیر رو جداگانه خود حل کنید که این روش ممکنه خیلی به نفعتون نباشه و بطور کامل روی مباحث مسلط نشید

    2. سلام. استفاده از منابع قدیمی مشکل چندانی به وجود نمیاره البته 5 سال شاید زمان زیادی باشه ولی در حد 2 یا 3 سال فرق چندانی نداره. سوالات کنکور نسبت به سال های گذشته معمولا تغییر چندانی ندارند ولی خب هر کتابی که سوالات کنکور های گذشته بیشتر و بروزتری داشته باشه بهتره چون آموزش کتابا جوریه که بتونید به سوالات کنکورهای سال قبلش جواب بدین. علاوه بر این توی چاپ جدید کتابا معمولا حجمشون زیاد میشه(به خاطر اضافه شدن تست و جزئیات آموزشی) و اگه وقت کافی ندارید حتی بهتره که از کتابای چاپ قدیم و دست دوم استفاده کنید.

  5. موضوع:پایه ضعیف دبیرستانی در کنکور ارشد
    سلام.ببخشید میدونم اینجا جاش نیست که بپرسم ولی واسم خیلی مهمه و اون این که چون الان دانشجو ام آیا داشتن پایه قوی در دروس فیزیک،شیمی و ریاضی پایه و پیش هاشون در دوران دبیرستان تو موفقیت در دانشگاه و کنکور ارشد تاثیر داره؟اگه داره فقط مثلا” دروس پایه بیشتر تاثیر داره یا پیش هاشون؟الان باید از دبیرستان شروع کنم یا دروس پایه دانشگاهی رو بخونم؟(خیلی ممنون میشم جواب بدین چون دیپلم و پیشمو به زور گرفتم و پایه خیلی ضعیفی دارم و وقت کمی برای یادگیری پایه ها دارم)

    1. سلام، تنها چیزی که پیشنیازه و خیلی مهمه ریاضیاته و اونم مثلثات، انتگرال و مشتق که تقریبا تو ریاضیات و خیلی دروس بسیار پرکاربرد است. بنابراین میتونید پایه تون رو تو این مباحث قوی کنید دیگه نیازی نیست که خیلی از مباحث ریاضیات رو بخونید

    2. سلام. درس ریاضی توی کنکور ارشد به پیشنیازهایی مثل تابع ،مثلثات،مشتق گیری و انتگرال گیری نیاز داره. البته لازم نیست همه ی این مفاهیم رو از دبیرستان مطالعه کنید اما باید حداقل های این مباحث رو بدونید. بقیه دروس پایه لزومی نداره چون معمولا توی کتب کنکور ارشد از پایه مباحث رو توضیح میدن. در ضمن توی سال اول دانشگاه معمولا چیزایی که لازمه از دبیرستان بلد باشین توی دروسی مثل شیمی عمومی ، فیزیک 1و 2 و ریاضی 1 آموزش داده میشه و جای نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا