اختصاصی سایت

۹ پرسش و پاسخ کلیدی درباره تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد ۹۶

بسیاری از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ۹۶، به دلیل آنکه از جزئیات مرحله تکمیل ظرفیت ناآگاهند، به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند. در این گزارش قصد داریم برخی از بایدها و نبایدهای مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد را در قالب چند پرسش و پاسخ مطرح کنیم.

به گزارش «برق ارشد»؛ سازمان سنجش آموزش کشور طی اطلاعیه‌ای که در سایت این سازمان منتشر شده است، جزئیات مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ را اعلام کرد. با وجود اینکه از نام این مرحله(تکمیل ظرفیت) مشخص است که این مرحله برای تکمیل شدن ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها تدارک دیده شده است اما بسیاری از داوطلبان به دلیل آنکه از جزئیات آن ناآگاهند، به همین دلیل به سادگی از کنار آن عبور می‌کنند.

* ظرفیت پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت
طبق اعلام حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش ظرفیت پذیرش در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال ۹۶ تعداد ۷۸ هزار و ۶۸۹ نفر است.

عنوان تعداد
تعداد صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها ۷۸ هزار و ۶۸۹
تعداد رشته‌های دارای صندلی خالی ۶ هزار و ۹۶۵

در این گزارش قصد داریم برخی از بایدها و نبایدهای مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد را در قالب چند پرسش و پاسخ مطرح کنیم.

۱- کمی درباره مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد توضیح دهید. 
پس از اعلام نتایج نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد و بعد از پایان مهلت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌ها، صندلی‌های بعضی‌ از دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی خالی می‌ماند و سازمان سنجش سعی می‌کند از طریق برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت، این صندلی‌های خالی را پرنماید. بنابراین سازمان سنجش طی اطلاعیه‌ای ظرفیت‌های خالی را اعلام کرده و داوطلبان باید با توجه به ضوابط و شرایط این مرحله اقدام به انتخاب رشته نمایند.

۲- از چه تاریخی می‌توان اقدام به انتخاب رشته(در مرحله تکمیل ظرفیت) کرد؟
داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ از ۲۴ مهر می‌توانند اقدام به انتخاب رشته کنند.

زمان‌بندی مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ به شرح زیر است:

زمان‌بندی مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد سال 96

۳- آیا همه داوطلبان ارشد امکان انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت را دارند؟
خیر، تنها آن دسته از داوطلبانی امکان انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت را دارند که در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ «ثبت‌نام» و در جلسه امتحانی «حاضر» بوده‌اند.

۴- در مرحله تکمیل ظرفیت، هر داوطلب مجاز به انتخاب چند کدرشته محل است؟
در آن‌ دسته‌ از کدرشته‌های‌ امتحانی‌ که‌ ظرفیت‌ اعلام‌ شده‌ جدید بیش‌ از یک‌ محل‌ تحصیل‌ باشد، داوطلبان‌ در صورت‌ تمایل ‌می‌‌توانند با توجه به مندرجات کارنامه، کلیه‌ کدرشته‌ محل‌های‌ مورد علاقه‌ خود را(حداکثر تا ۲۰ کدرشته محل) به ترتیب‌ اولویت، انتخاب‌ نمایند.

۵- چگونه از کدرشته محل‌های مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ مطلع شویم؟
سازمان سنجش اقدام به انتشار فایل راهنمای مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ کرده است که در این دفترچه کدرشته محل‌ها نیز درج شده است.

۶- من در دانشگاه مالک اشتر پذیرفته شده‌ام و حالا از این انتخاب پشیمان شده‌ام، آیا امکان انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت را دارم؟
خیر، طی اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور آن‌ دسته‌ از داوطلبانی‌ که‌ اسامی‌ آنان‌ به‌ عنوان‌ پذیرفته‌‌شده‌ نهایی‌ در یکی‌ از کدرشته‌ محل‌های‌ تحصیلی‌ بورسیه‌ و یا دارای‌ شرایط خاص‌ اعلام‌ شده ‌است، حق‌ انتخاب کدرشته محل‌های مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد را ندارند.

۷- من پس از شرکت در کنکور ارشد ۹۶، در یکی از دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌ام و حالا قصد دارم در مرحله تکمیل ظرفیت شرکت کنم. اگر در مرحله تکمیل ظرفیت در دانشگاه دیگری قبول شوم، تکلیف دانشگاه فعلی چه خواهد شد؟
چنانچه‌ هر یک ‌از داوطلبان که ‌فهرست‌ آنان‌ به‌ عنوان‌ پذیرفته‌‌شده‌ نهایی‌، از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش، اعلام ‌گردیده‌، در ردیف‌ پذیرفته‌شدگان‌ هر یک ‌از کدرشته‌ محل‌های تکمیل ظرفیت قرار گیرند، قبولی‌ قبلی ‌آنان «کان‌ لم‌ یکن»‌ تلقی‌ می‌گردد و باید برای‌ ادامه ‌تحصیل‌ به‌ محل‌ قبولی‌ جدید مراجعه‌ نمایند.

۸- پذیرفته‌شدگان مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ از کدام ترم راهی دانشگاه می‌شوند؟
نیمسال پذیرش دانشجو در هر یک از کدرشته محل‌های مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ بسته به امکانات و نظر دانشگاه یا مؤسسه محل قبولی، در اولین نیمسال تحصیلی ممکن خواهد بود.

۹- در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ در رشته علوم سیاسی شرکت کرده‌ام، آیا با توجه به علاقه‌ام به کدرشته‌های گروه مدیریت، می‌توانم کدرشته محل‌های مدیریت را انتخاب نمایم؟
خیر، هر داوطلب‌ منحصراً مجاز به‌ انتخاب‌ کدرشته‌ تحصیلی‌ خواهد بود که‌ در آزمون کدرشته‌ امتحانی‌ مربوط شرکت‌ کرده‌ باشد.

* داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶، می‌توانند هرگونه سوال و ابهامی را پیرامون مرحله تکمیل ظرفیت از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۲۱۶۳ با واحد اطلاعات و پاسخگویی سازمان سنجش درمیان بگذارند.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. با عرض سلام
    اگر شخصی در کارنامه نهایی در چند گرایش رشته برق (مثلا کنترل – مکاترونیک – الکترونیک) دوره روزانه مجاز نشده باشد و فقط شبانه مجاز شده باشد در مرحله تکمیل ظرفیت می تواند دروره های روزانه را انتخاب کند؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا