سخن مشاور

ارائه نکات کلیدی در رابطه با راهنمایی انتخاب رشته کارشناسی ارشد

نکاتی کلیدی در امر انتخاب رشته ی کارشناسی ارشد:

به نقل از “جناب آقای مهندس پورکاظم” :

اولین و مهمترین کار برای شروع فرایند انتخاب رشته، دریافت دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته ی آزمون کارشناسی ارشد ۹۳ است. سپس باید تعداد نفرات دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و مجازی رشته ی خود را به صورت مجزا استخراج نمایید.

برخلاف تصور برخی از داوطلبان که فکر می کنند چون رتبه ی مطلوبی کسب نکرده اند باید از همان ابتدا به انتخاب دوره های شبانه، غیرانتفاعی یا مجازی روی بیاورند، بهترین و صحیح ترین کار برای انتخاب رشته، انتخاب به ترتیب روزانه ( از بهترین دانشگاه به بدترین دانشگاه )، شبانه ( از بهترین دانشگاه به بدترین دانشگاه) و …. می باشد.

علت این الوبت بندی به این دلیل می باشد که ممکن است رتبه های قبل از شما به دلایل خاصی از قبیل شاغل بودن، متاهل بودن و… امکان انتخاب کد رشته های روزانه ی شهری غیر از شهر خود را نداشته باشند و ناچاراً شبانه ی شهر خود را به روزانه ی شهر های دیگر ترجیح دهند. بنابراین اگر شما از همان ابتدا شبانه ها را انتخاب کنید، فرصت قبولی در روزانه را از دست خواهید داد!

و اما مورد دیگری که از اهمیت خاصی برخوردار است این است که معمولاً چهار معیار در انتخاب رشته وجود دارد که هر یک از این معیارها برای افراد مختلف متفاوت است. این معیارها عبارتند از:

۱- اعتبار علمی دانشگاه محل تحصیل

۲- نزدیکی به محل زندگی شما 

۳- وجود امکانات رفاهی و خوابگاه

۴- موقعیت های کاری آینده 

به عنوان مثال اگر شما شاغل هستید و ممکن است قبولی در شهر دیگر مشکلاتی برای شما ایجاد کند و یا اگر شما علاقه ای به ترک خانواده ندارید، اولویت دوم یعنی نزدیکی به محل زندگی شما از همه با اهمیت تر است و سایر اولویت ها را تحت تاثیر قرار می دهد و به تبع آن روی انتخاب ها و تعیین الویت انتخاب رشته ی شما اثر می گذارد. بنابراین برای یک دانشجوی مشهدی که این الویت، برایش در درجه ی اهمیت است، احتمالاً انتخاب روزانه ی مشهد، شبانه ی مشهد و …. در الویت خواهد بود. اما در این جا مسئله ی مهمی مطرح می شود. این که آیا این شخص توان مالی برای پرداخت شهریه را دارد. اگر این توان مالی را دارد و برایش مشکلی پیش نمی آید می تواند شبانه ی شهر خودش را قبل از روزانه ی دیگر شهرها بزند. اما اگر مشکل مالی برایش ایجاد خواهد شد، ناچاراً الویت انتخاب دانشگاه های روزانه بر الویت دانشگاه های شبانه نزدیک محل زندگی، برتری می یابد.

اگر شخصی بعد مسافت برایش مهم نیست در این صورت بهتر است از بهترین دانشگاه روزانه ی مورد علاقه ی خود شروع کند و به بدترین دانشگاه روزانه البته به نظر خودش ختم نماید. در اینجا معیار اعتبار علمی بر سایر معیارها برتری می یابد. در این میان بیان یک نکته خالی از لطف نیست: اینکه اهمیتی ندارد شما در کدام دانشگاه روزانه، تحصیل کنید. چه می خواهد قطب باشد چه می خواهد قطب نباشد. آنچه اهمیت دارد تلاش و پشتکار خودتان خواهد بود که شما را در آینده فردی متفاوت در رشته بار خواهد آورد.

در رابطه ی با امکانات رفاهی و خوابگاه دانشگاه های مختلف، مطالب مربوطه را از دفترچه استخراج نمایید تا با دید مناسب تری نسبت به انتخاب شهری غیر از شهر خودتان، اقدام نمایید.

و در نهایت به معیار چهارم می رسیم موقعیت های کاری آینده: شاید در این رابطه، شهر تهران برتری محسوسی نسبت به بقیه ی شهرها داشته باشد. در عین حال رشته ی شما و پتانسیل های صنعتی و سخت افزاری یک شهر خاص (برای آن رشته) هم می تواند موثر باشد. به عبارتی این به معنای عدم وجود موقعیت های کاری در شهرهای دیگر نیست! اما تهران موقعیت هایی دارد که نسبت به بقیه ی شهرها برجسته تر است. اکثر همایشهای علمی و ملی، اعلامیه های استخدامی، کارآموزی و بیشتر سازمان های با اهمیت در تهران هستند. در نتیجه اگر کسی اولویت چهارم برایش از اولویت های دیگر مهم تر است باید بداند که در این رابطه تهران برتری محسوسی نسبت به سایر شهرها دارد. هر چند که چنانچه اشاره شد این یک تجویز کلی برای تمام رشته ها نیست.

در پایان سعی کنید حتماً پیش نویس فرم انتخاب رشته ی اینترنتی را پرینت بگیرید و قبل از انتخاب رشته اینترنتی، کد رشته ها را وارد نمایید تا هنگام انتخاب رشته ی اینترنتی، با دقت و سرعت، کد رشته ها را در سایت سنجش وارد نمایید.

یادآوری خیلی مهم: نظر به اینکه بر اساس نمره کل محاسبه شده برای هر یک از داوطلبان، گزینش علمی انجام می گیرد، لذا ترتیب تقدم یا تاخر کدهای محل تحصیل انتخابی توسط داوطلب، هیچگونه تاثیر یا امتیازی در گزینش نهایی نخواهد داشت و منحصراً تقدم کد محل تحصیل، نشانگر ترتیب علاقه ی داوطلب به تحصیل در محل مربوط می باشد.

 

” موفق باشید “


انتخاب رشته تخصصی و فردی کارشناسی ارشد برق ۹۶


مطالب سایت برق ارشد و مشاوره ای در کانال تلگرام

https://t.me/joinchat/AAAAADv3jEVUrwNrejJNeQ

https://telegram.me/bargharshad 

Examiner

Winning is a Science, educate yourself to Win

نوشته های مشابه

‫۲۵ دیدگاه ها

  1. سلام .من میخوام سیستم قدرت دانشگاه شیراز را بزنم ولی در دفترچه ذکر شده حداکثر به ۲۰۰ پسر و رتبه برتر خوابگاه واگذار میگردد.فاصله محل زندگی من۵۰۰ کیلومتر هست(بومی نیستم) و خوابگاه برام خیلی اهمیت داره .لطفا راهنماییم کنین و بگین چطور میشه ازاین موضوع مطمن شد.
    مرسی

    1. سلام، میتونید با دانشگاه تماس بگیرید واحد امور دانشجویی ولی تاجایی که میدونیم معمولا به همه خوابگاه میدن

  2. با عرض سلام و خسته نباشید
    با 1400 الکترونیک شبانه چه دانشگاه های درجه ی یک میشه قبول شد ؟
    با تشکر

  3. با عرض سلام و خسته نباشید
    دانشگاه های زیر توی الکترونیک به چه ترتیبی هست
    مالک ، شاهد ، بابل ، گیلان ، سمنان ، شاهرود ، کاشان ، زنجان
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا