اخبار کنکور و دانشگاهاختصاصی سایتسخن مشاور

۸ نکته پنهان در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ۹۶

در این گزارش ۸ نکته مهم و موثر را که ممکن است داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد کمتر به آن توجه کرده باشند و سرسری آن را مطالعه کرده باشند را مورد توجه و بررسی قرار داده‌ایم که حتما به انتخاب رشته بهتر این داوطلبان کمک خواهد کرد.

برق ارشد: با مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته ضمن شرکت در مرحله انتخاب رشته باید نکات دفترچه در هنگام انتخاب رشته مورد توجه قرار دهیم.

 

به گزارش برق ارشد ؛ با گذشت ۴۰ روز از زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶، بالاخره نتایج اولیه این آزمون (دوشنبه) اعلام شد و داوطلبان این آزمون کارنامه اولیه خود را که شامل نمرات آنها در انواع مواد امتحانی و همچنین رتبه آنها در گرایش‌های مختلف است را دریافت کرده و تا حدودی متوجه شده‌اند که وضعیت تحصیلی‌شان در سال آینده چگونه است.

*** حتما انتخاب رشته کنید!
برخی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد که رتبه خود را اصطلاحا درخشان نمی‌دانند، با جمع زدن ظرفیت پذیرش یک به یک دانشگاه‌ها و محاسبه فاصله رتبه خود از عدد بدست آمده، از انتخاب رشته منصرف شده و یا انتخاب‌های خود را بی‌دقت انجام می‌دهند. این دسته از افراد باید بدانند که فرآیند انتخاب رشته با آنچه در ذهن آنهاست کاملا متفاوت است. برای مثال فرض کنید داوطلبی در رشته برق و گرایش کنترل شرکت کرده است و حائز رتبه‌ای متعادل شده است. وی با احتساب این نکته که ظرفیت دانشگاه‌ها با رتبه وی فاصله دارد از انتخاب رشته انصراف می‌دهد. اما این داوطلب باید بداند که افرادی که رتبه آنها در گرایش کنترل از او بهتر شده است، قرار نیست همه‌ی آنها در گرایش کنترل تحصیل کنند و چه بسا بسیاری از آنها در سایر گرایش‌های رشته برق رتبه‌ای بهتر از رتبه گرایش کنترل کسب کرده باشند. در این صورت بسیاری از ظرفیت‌های گرایش کنترل خالی می‌ماند اما داوطلب به دلیل محاسبات غلطش از راهیابی به مقطع کارشناسی ارشد باز می‌ماند.

بنابراین با مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته ضمن شرکت در مرحله انتخاب رشته باید نکات دفترچه در هنگام انتخاب رشته مورد توجه قرار دهیم. در ادامه به برخی از نکاتی که در هنگام مطالعه دفترچه انتخاب رشته کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد اشاره خواهیم کرد.

۱- شیوه‌های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد
– شیوه آموزشی و پژوهشی: شیوه آموزشی و پژوهشی، روشی است که محتوای برنامه آن مشتمل بر واحدهای درسی و «پایان‌نامه» است. این شیوه تا سال ۱۳۸۹ تنها شیوه آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد در ایران بوده و پذیرش دانشجو در کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات اموزش عالی کشور فقط به این روش صورت می‌گرفت.

– شیوه آموزش محور: تحصیل در این شیوه با محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی و «بدون پایان نامه» بوده که گذراندن حداقل ۲ و حداکثر ۴۴ واحد سمینار(تحقیق و تتبع نظری) الزامی است و در سایر موارد عینا مطابق آئین‌نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته هستند.

*** تذکر: طول مدت دوره در هر دو شیوه حداکثر ۲ سال مشتمل بر ۴ نیمسال تحصیلی است. در موارد استثنایی افزایش طول مدت دوره با تشخیص شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه مجاز است و در هر صورت مدت دوره در هر دو شیوه نباید از ۲/۵ سال تجاوز کند.

۲- کدام دانشگاه‌ها شهریه دریافت می‌کنند؟
غیر از دوره روزانه دانشگاه‌ها که دانشجویان نیازی به پرداخت شهریه ندارند در سایر دوره‌ها و دانشگاه‌ها(شبانه، نیمه حضوری، مجازی، دانشگاه پیام نور، موسسات غیرانتفاعی و…) دانشجو ملزم است در هر ترم مبلغی را تحت عنوان شهریه تحصیلی پرداخت کند.

در ادامه اسامی دانشگاه‌ها و دوره‌هایی که پرداخت شهریه در آنها الزامیست آمده است:

ردیف دوره/ دانشگاه
۱ شبانه(نوبت دوم)
۲ نیمه حضوری
۳ مجازی
۴ دانشگاه پیام نور
۵ دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی
۶ پردیس خودگردان دانشگاه‌ها

۳- شهریه دانشگاه‌ها کجا درج شده است؟
در سالیان گذشته میزان شهریه دانشگاه‌ها در دوره‌های شبانه و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در دفترچه انتخاب رشته درج می‌شد و دانشجویان به راحتی از آن مطلع شده و بعد تصمیم به انتخاب رشته می‌گرفتند. در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۶، جدول شهریه دانشگاه‌ها درج نشده است و از داوطلبان خواسته شده که با مراجعه به سایت دانشگاه‌های موردنظر از میزان شهریه‌های ثابت و متغیر مطلع شوند.

 

۴- خبری خوش برای دانشجویان شبانه
مطابق آنچه در دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ آمده است، مدرک فارغ‌التحصیلی دانشجویان دوره‌های نوبت دوم(شبانه)، بر اساس مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدون ذکر کلمه «نوبت دوم» اعطا خواهد شد.

۵- در انتخاب دانشگاه‌های غیرانتفاعی دقت کنید!
بهتر است داوطلبان قبل از انتخاب دانشگاه‌های غیرانتفاعی از شرایط و ضوابط این دانشگاه‌ها مطلع شوند تا در ادامه به مشکل نخورند. برای مثال داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد خوب است بدانند مطابق آنچه در دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ آمده است، دانشگاه ها و مؤسسات غیرانتفاعی، به هیچ وجه امکان تأمین مسکن، خوابگاه، وام تحصیلی و سایر امور رفاهی را نخواهند داشت.

*** تذکر: پذیرش در برخی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی منوط به حضور در مصاحبه علمی و یا آزمون کتبی است که به نظر می‌آید این دانشگاه‌ها شرایط متفاوت‌تری در زمینه ارائه خدمات به دانشجویان خواهند داشت و با سایر دانشگاه‌های غیرانتفاعی تفاوت دارند.

۶- دوره «مجازی» چگونه است؟
آموزش در دوره‌های مجازی به صورت الکترونیکی است و پذیرش در این دوره‌ها به روش متمرکز است، یعنی از داوطلبان مصاحبه بعمل نخواهد آمد. ضمناً داوطلبان محدودیتی در تعداد انتخاب رشته محل‌های دوره‌های مجازی ندارند. همچنین داوطلبان حضور در دوره مجازی باید توجه داشته باشند که تحصیل در تمامی رشته‌های این دوره به صورت «آموزش محور» است و بدین ترتیب دانشجویان این دوره نیازی به ارائه پایان نامه ندارند. همچنین خوب است بدانید، مطابق آنچه در دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ آمده است، دانشگاه‌ها و مؤسسات مجری، به هیچ وجه امکان تأمین مسکن، خوابگاه، وام تحصیلی و سایر امور رفاهی را نخواهند داشت.

۷- شرایط حضور در دوره «مجازی» چیست؟
– حداقل ۳ سال سابقه کار بعد از اتمام دوره کارشناسی و با ۵ سال سابقه فعالیت مورد تایید مراجع قانونی
– برخورداری از مهارت پایه در استفاده از کامپیوتر و اینترنت.
– داشتن علاقه و آمادگی یادگیری در محیط الکترونیکی.

*** نکته: کلیه دانش آموختگان شیوه مجازی(الکترونیکی) همانند سایر دانش آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مورد تأیید شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجاز به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در شیوه‌های غیرالکترونیکی نیز هستند.

۸- تحصیل در پردیس‌های خودگردان چگونه است؟
پذیرش در رشته‌های پردیس‌های خودگردان که سابقا به آن «دوره بین‌الملل» اطلاق می‌شد، به روش متمرکز بوده و از داوطلبان مصاحبه بعمل نخواهد آمد. ضمناً داوطلبان محدودیتی در تعداد انتخاب رشته محل‌های دوره‌های پردیس خودگردان ندارند.


انتخاب رشته تخصصی و فردی کارشناسی ارشد برق ۹۶


مطالب سایت برق ارشد و مشاوره ای در کانال تلگرام

https://t.me/joinchat/AAAAADv3jEVUrwNrejJNeQ

https://telegram.me/bargharshad

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. با سلام

    سلام با رتبه ۳۲۶ کنترل کدام دانشگاه امکان پذیرش داره . و رتبه بندی کلی دانشگاه ها در گرایش کنترل به ترتیب چگونه می باشد

    1. تربیت مدرس
      علم وصنعت و خواجه نصیر
      در این مورد و برای کسب اطلاعات بیشتر میتونیناز سامانه انتخاب رشته سایت استفاده بفرمایید

  2. با سلام
    با توجه به اینکه امسال گرایش میدان و سیستم دارای رتبه جدا هستند، تاثیر آن برای قبولی نسبت به سال قبل به چه صورت است؟ برای یک رتبه معادل در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ اوضاع بهتر است یا بدتر؟

    با تشکر

  3. سلام
    میشه لطفا در مورد تفاوت دو رشته مهندسی سستم های کنترل و مهندسی سیستم که دانشگاه خواجه نصیر در کد ضریب ۶(کنترل)پذیریش میکند توضحیح فرمایید
    ممنون

    1. سلام
      خیلی از رشته ها نظیر برق قدرت، برق مخابرات،کنترل،مهندسی صنایع و… گرایشی تحت عنوان سیستم دارند. گرایش مهندسی سیستم های کنترل یکی از اصلی ترین گرایش های رشته برق کنترل می باشد.
      اما مهندسی سیستم یک رشته مجزا بوده و بیشتر مربوط به حوزه نظامی می شود. از جمله دروسی که دانشجویان مهندسی سیستم می گذرانند :

      دروس‌ اصلی‌ :

      مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌ ، تحقیق‌ در عملیات‌ ، مهمات‌ و شیمی‌ مواد منفجره‌، مهندسی‌ ماشین‌، آمار و احتمالات‌، اصول‌ حسابداری‌ و هزینه‌یابی‌، رایانه‌ و برنامه‌نویسی‌، حقوق‌ اساسی‌ ، مدیریت‌ منابع‌ انسانی‌، اصول‌ مدیریت‌ و سازمان‌، رفتار سازمانی‌، روش‌ تحقیق‌، تئوری‌ و آنالیز تصمیم‌گیری‌.

      دروس‌ تخصصی‌ :

      مهندسی‌ سلاح‌ و بالستیک‌، سیستم‌های‌ صف‌ و ستاد، تجزیه‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها، استحکامات‌ و مهندسی‌ رزمی‌، اصول‌ نگهداری‌ و تعمیرات‌ ، طرح‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ و کنترل‌ مدیریت‌ ، نقشه‌ خوانی‌ ، نقشه‌برداری‌، اصول‌ و قواعد اساسی‌ رزم‌، جغرافیای‌ نظامی‌ ایران‌ و کشورهای‌ همجوار، زبان‌ تخصصی‌ ، پروژه‌، کارآموزی‌.

      با سپاس

  4. با سلام,در مخابرات میدان کدام دانشگاه ها سطح علمی بالاتری دارند با تشکر

  5. سلام. با رتبه ی ۱۷۱ الکترونیک ، ۱۸۹ مخابرات میدان ، ۲۶۱ مخابرات سیستم و ۲۸۹ بیوالکتریک ، اگر برام فقط بهترین دانشگاه مد نظر باشه ، کدوم دانشگاه رو میتونم بیارم؟ اگر به ترتیب ، شریف ، تهران ، امیر کبیر (و بعدش دیگه هر چی خودتون صلاح میدونین) رو در نظر بگیریم. شبانه ، فقط برای تهران و شریف میتونم اقدام کنم… (شریف که فکر نکنم شبانه داشته باشه اصلا). ممنون.

    1. الکترونیک شبانه تهران و میدان تهران لب مرزین
      الکترونیک امیر کبیر روزانه لب مرزین و شبانه میارین احتمالا
      برای راهنمایی بیشتر و انتخاب رشته میتونین از سامانه موجود در سایت بهره ببرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا