سخن مشاور

استرس کنکور

سه ویژگی روان شناختی که ممکن است در روزهای آخر مانده به کنکور ارشد شما را اذیت کند
استرس‌های تکمیلی
حالا دیگر کنکور کارشناسی ارشد دقیقا به کنکور سراسری دهه قبل تبدیل شده است. همه می خواهند کارشناسی ارشد بخوانند. شرکت کنندگان بسیار و ظرفیت های روزانه محدود، دغدغه کنکور ارشد به یک دغدغه فراگیر برای جوان های تحصیل کرده ایرانی تبدیل شده است. با این که شما به عنوان داوطلب کنکور ارشد تجربه حداقل یک کنکور را پشت سر گذاشته اید، ممکن است در روزهای منتهی به کنکور باز هم استرس های فراوانی را تجربه کنید.
کمال  گرایی 
منابع کنکور کارشناسی ارشد بسیار بیشتر از کنکور کارشناسی است. از یک طرف، این منابع دقیقا معلوم نیست و هر کسی تعداد منابعش با دیگری فرق می کند. این شرایط برای آدم های کمال گرا، یعنی آدم هایی که حد بالایی از استاندارد را برای همه کارهایشان در نظر می گیرند واقعا آزاردهنده است. برای آن ها دیدن یک منبع ناخوانده دست هر داوطلب دیگری یک فاجعه است.
چطور غلبه کنیم؟ 
۱ – منبع ها را اصلی و فرعی کنید: یک بار سنگ هایتان را با منبع هایی که خوانده اید وا بکنید. کدام یک از آن ها اصلی و کدام یک فرعی بوده. اگر تمام منبع های اصلی را خوانده اید، دیگر خودتان را برای منبع های فرعی اذیت نکنید و این روزها وقتتان را فقط صرف مرور و تست کنید.
۲ – ناتمام بودن را بپذیرید: اگر هنوز از منابع اصلی تعدادی مانده است یا بعضی از کتاب ها آن قدر ناتمام خوانده شده است که قطعا در این هفته نمی توانید آن ها را تمام کنید، ناتمام بودن را بپذیرید. کافی است بین ناخوانده ها اولویت قائل شوید و آن هایی که مهم تر است را مرور کنید.

اضطراب امتحان 
بعضی ها مستعد مضطرب شدن در موقعیت امتحان هستند. اگر می خواهید بدانید که شما هم جزو این دسته اید یا نه امتحان هایی که تا به حال داده اید و احوال کلی تان موقع امتحان را مرور کنید. آیا دست هایتان لرزیده اند؟ آیا عرق کرده اید؟ آیا حالت تهوع داشته اید؟ آیا تمرکزتان از بین رفته است؟ آیا با وجود خواندن منابع، ذهن تان قفل شده و هیچ چیز از آن ها یادتان نمانده است؟ اگر این نشانه ها را در بیشتر امتحان ها، حتی امتحان هایی که کمابیش منابع آن را خوانده بودید و به آن مسلط بودید داشتید، یعنی این که شما اضطراب امتحان دارید.
چطور غلبه کنیم؟ 
برای غلبه بر اضطراب امتحان توصیه های زیر به کارتان می آید.
۱ – امتحان را فاجعه نکنید:کنکور هم یک بخش از زندگی است. آن را در ذهن تان به یک موقعیت فاجعه بار تبدیل نکنید.
2 – خودگویی مثبت داشته باشید: این که ما یک موقعیت را استرس آور بدانیم یا نه به ذهن خودمان بستگی دارد. اگر کنکور ارشد این قدر استرس آور بود، همه کسانی که در جلسه نشسته اند باید نشانه های اضطراب را نشان می دادند. اگر نشانه های اضطراب را دیدید، با خودتان بگویید: «این فقط یک امتحان است و من به اندازه چیزی که خوانده ام می توانم از پسش بربیایم.»

ترس از شکست
بعضی ها از شکست در کنکور ارشد می ترسند. آن ها چند دسته اند.
یک دسته  آن ها که همه زندگی شان را منوط به موفق شدن در کنکور ارشد کرده اند.
دسته دوم کسانی هستند که ارزشمندی خودشان را به قبول شدن در ارشد ربط می دهند. دسته سوم نیز همان کمال گراها هستند. برای کمال گراها دایره شکست بسیار وسیع تر از دیگران است. آن ها فقط دانشگاه های روزانه پایتخت را قبول دارند و لاغیر. برای آن ها حتی قبول شدن در کنکور اما نه در دانشگاه یا گرایش دلخواه می تواند مساوی با شکست باشد.
چطور غلبه کنیم؟ 
برای غلبه بر ترس از شکست راهکارهای زیر به دردتان می خورد.
۱ – برای شکست هم برنامه داشته باشید: اگر شما فقط برای موفقیت در کنکور برنامه زندگی داشته باشید، معلوم است که از شکست بسیار خواهید ترسید. اما اگر بدانید در صورت شکست برنامه تان برای زندگی چیست. این ترس کمرنگ و کمرنگ تر می شود. آیا می خواهید دوباره بخوانید؟ آیا می خواهید بروید سر کار؟ می خواهید بروید سربازی؟ می خواهید چه کار کنید؟ تکلیف تان را با قبول نشدن از همین الان معلوم کنید و آن را خالی نگذارید.
۲ – طیف هدف هایتان را گسترده کنید: واقع گرا باشید. اگر از آن دسته افرادی هستید که احتمال می دهید در دانشگاه های متوسط قبول شوید، بهتر است کمال گرایی تان را کنار بگذارید و به دانشگاه های دیگر هم فکر کنید.
۳ – ارزش خودتان را به کنکور منوط نکنید: همان طور که گفتیم، کنکور فقط یک بخش از زندگی است. شما به عنوان یک انسان فقط به توانایی های تحصیلی محدود نشده اید. تازه این در صورتی است که فرض بگیریم کنکور ارشد توانایی های تحصیلی شما را می سنجد. شما توانایی ها و علاقه های گسترده ای دارید. دنبال کردن علاقه ها، توانایی های شغلی، توانایی ارتباط خوب با دیگران و لذت بردن از تفریح ها، چند مورد از بخش های زندگی هستند که ارزش شما می تواند به آن ها هم وصل باشد.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا