اختصاصی سایت

تابلو برق

تابلو برق یک کابینت برای تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی است که کلیدها و دستگیره‌های کنترلی و ابزارهای نمایش روی آن نصب می‌شوند. تابلوهای برق برای جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی به کاربرانِ تجهیزات و حفاظت تجهیزات در برابر عوامل محیطی استفاده می‌شوند. تابلوی برق تنها قسمتی از تجهیزات است که توسط کاربران دیده می‌شود و از این رو در طراحی آن به خوش‌نما بودن هم توجه می‌گردد.

 

 

images307

 

محتویات

  • استانداردها
  • بین المللی
  • آمریکا
  • تابلوهای برق ساختمان
  • تابلوی تقسیم واحد
  • تابلوی عمومی
  • تابلوی کنتور

استانداردها

بین‌المللی

در کشورهای عضو کمیسیون الکتروتکنیکی بین‌المللی، استاندارد آی‌ئی‌سی ۶۰۵۲۹ برای طبقه‌بندی درجه ی حفاظت تابلوها در برابر عوامل خارجی (کدهای آی‌پی) استفاده می‌شود.

آمریکا

در آمریکا انجمن ملی تولیدکنندگان برقی استانداردهای کلاس‌های مختلف تابلوهای برق را منتشر می‌کند. این استانداردها مقاومت به خوردگی، میزان حفاظت در برابر بارندگی و فرو رفتن در زیر آب را نیز پوشش می‌دهند.

تابلوهای برق داخل ساختمان

تابلوهای برق داخل ساختمان را به سه دسته ی تابلوی تقسیم واحد، تابلوی عمومی و تابلوی اصلی (تابلوی کنتور) تقسیم می‌کنند

تابلوی تقسیم واحد

تغذیه ی مدارهای روشنایی و پریزهای هر واحد مسکونی از این تابلو فراهم می‌شود. این تابلوها جایگزین جعبه‌های تقسیم پراکنده در ساختمان‌ها قدیمی شده‌اند. در این روش سیم‌کشی، سامانه‌های جریان‌ضعیف، تغذیه ی  روشنایی و پریزهای برق کاملاً از هم مجزا هستند و مزیت آن این است که در صورت بروز اتصالی یا خطا در بخشی از ساختمان، تنها همان بخش از مدار خارج می‌شود. این تابلوها معمولاً در ورودی ساختمان یا آشپزخانه نصب می‌شوند. محل قرارگیری این تابلو را می‌توان در پلان پریزهای ساختمان مشاهده کرد که با نماد DP نمایش می‌دهند.

تابلوی عمومی

تابلوی عمومیبه تابلویی گفته می‌شود که برق مکان‌های عمومی یک ساختمان که همه ی ساکنان به آن دسترسی دارند (مانند راه‌پله، پارکینگ، بام و حیاط) را فراهم می‌کند. این تابلو که باید برای همه در دسترس باشد معمولاً در پیلوت نصب می‌شود. در نقشه‌ها این تابلو را با GP[واژه‌نامه ۲] نمایش می‌دهند. سیستم‌های آنتن مرکزی، آیفون، اعلام حریق، موتورخانه و آسانسور نیز از این تابلو تغذیه می‌شوند.

تابلوی کنتور

تابلوی اصلی یا تابلوی کنتور تابلویی است که در ورودی ساختمان قرار می‌گیرد و برق تمامی واحدها و فضاهای مشترک را تأمین می‌کند. این تابلو را در نقشه‌ها با MDP نمایش می‌دهند. کابل اصلی معمولاً از سمت پایین وارد کلیدفیوز این تابلو که از نوع قابل قطع زیر بار است می‌شود.

 

 

پایان

 

Examiner

Winning is a Science, educate yourself to Win

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا