سخن مشاورمشاوره های خودمانی

دی و آذر بی انگیزه را به دو ماه پر شور تبدیل کنید

سلام

راستش این مدت دوستان زیادی باهام مشاوره داشتن و اکثرا هم عنوان کردن که انگیزه شون پایین اومده برای ارشد خوندن

به همین خاطر خواستم برای این دو ماه بی انگیزه یه متن بنویسم. برای همین یه سری نکات پراکنده دراین مورد رو ذکر کنم که خوبه بدونید و شاید با این نکات شما انگیزه تون رو از دست ندید

  1. مهمترین چیزی که میخوام بگم این هست که دوماه آذر و دی سخت ترین ماه های کنکورهستند و درصد زیادی از دوستان توی این دو ماه کلا بیخیال ارشد میشن و یا در حالت خیلی خوبش انگیزه شون بشدت پایین میاد. پس اگه شما بتونید توی این 2 ماه انگیزه تون رو حفظ کنید و در نتیجه محکم درس بخونید میتونید خیلی خوب خودتون رو بالا کشید. با این کار شما میتونید به موفقیت در کنکور نزدیک تر بشید. این رو هر روز به خودتون بگید و تلاشتون رو با قدرت و قاطعیت ادامه بدید.
  2. یه تیکه کاغذ، نوشته و عکس و …. که تداعی کننده هدفتون هست، داشته باشید و کاری کنید که مداوم جلوی شما باشه و بهتون یادآوری کنه چه اهدافی دارید و قراره به کجا ها برسید. یادتون نره اگر بالا رفتن از قله ها را دوست نداشته باشی تا ابد در گودال زندگی خواهی کرد.
  3. سعی کنید در طول روز به حد توانتون بخونید، مثلا اگه امروز حال نداشتی که مثل هر روز 8 پا شی و درس بخونی و ساعت 10 پا شدی، نگو دیگه امروز رو بیخیال، عوضش این رو بگو بزار یه ساعتی بخونم بعد بیخیال میشم. همینکار باعث میشه که شما براحتی بتونی اون روز 3-4 ساعت بخونی. بخودت بگو که همیشه 1 از صفر بیشتره. یادمون باشه قطره قطره جمع گردد.
  4. اگه تونستید یه روز مثلا برید یکی از دانشگاه های خوب و با دانشجوهای اون صحبت کنید. این باعث میشه که شما با دیدن اون و تصور خودتون که اونجایید سال آینده انگیزه تون بیشتر بشه. دوستانی هم که شهرستان ها هستند هم میتونن مثلا با همین دانشجوها تلفنی و یا پیامی در ارتباط باشن واز حال و هوای اون دانشگاه و امکانات و فضای آینده پرسن و شارژ بشن.
  5. به خودتون و برنامه تون ایمان داشته باشید و بدونید که شک همه چیز رو خراب میکنه. مطمئن باشید که دارید مسیر درستی رو میرید و این رو با خودتون تکرار کنید. اصلا قدرت ذهن رو دستکم نگیرید. ذهن ما خیلی قوی هست و اگه شما توی ذهنتون خودتون رو برنده بدونید توی واقعیت هم میتونید پیروز بشید. اگه شما مداوم از شکست و ترس و …. با خودتون صحبت کنید مطمئن باشید هیچکس نخواهد توانست شما رو نجات بده و شما قطعا شکست خواهید خورد.
  6. این رو بدونید که اکثر داوطلب های کنکور امسال هم دقیقا مثله شما در این روزها دچار همین ترس و بی انگیزه ای میشن. پس شما تنها فردی نیستید که اینطور فکر میکنه و بقیه هم همینطور هستند. پس شما باید از این نقطه ضعف به عنوان نقطه قوت خودتون استفاده کنید.
  7. سعی کنید ثبات رو در برنامه تون حفظ کنید، هر روز ولو شده 1 ساعت مطالعه کنکوری داشته باشید. این طوری شما خودتون باورتون میشه که دارید بریا کنکور ارشد میخونید و ذهنتون هم به این نتیجه میرسه که باید خودش رو دوباره سازماندهی کنه برای این قضیه و اینجاست که شما دوباره بلند میشید و شروعی دوباره خواهید داشت. پس ارتباطتون رو با درسها ولو شده به 1 ساعت قطع نکنید.
  8. هر هفته تعداد ساعتی که درس خوندید رو بنویسید و در پایان اون هفته با افتخار اون رو به خودتون بگید. مثلا اگه 30 ساعت در هفته درس خوندید به خوتون بگید: ببین من 30 ساعت درس خوندم، کم نیست ها و ان شاءالله هفته آینده رکورد خودم رو میزنم و مثلا 35 ساعت میخونم. همین مسابقه دادن با خودتون میتونه به شما برای ادامه انگیزه لازم رو بده.
  9. استرس خوب هست ولازم هست که داشته باشید ولی نزارید زیاد بشه به حدی که شما دیگه نتونید اصلا تمرکز کنید و درس بخونید. یه تصویر کلی از برنامه تون داشته باشید و بعد جز به جز بیایید پایین تا سطح هر هفته و بگید من با این برنامه پیش میرم و ان شاءالله موفق هم خواهم شد.

به عنوان آخرین نکته بهتون هشدار میدم که خودتون رو با هیچ کس دیگری مقایسه نکنید. این مهم ترین اصل هست و ایمان داشته باشید که شما دارید بهترین و بیشترین تلاش خودتون رو میکنید و درست هم دارید تلاش میکنید پس مستحق پیروزی هستید.

 

موفق باشید

احمد یاراحمدی

@ahmadyarahmadi

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا