مطالب ویژه سایت

ایستگاه ماشین (بخش سوم)

سلام دوباره خدمت دوستان عزیز.

امروز میخوام براتون یک سوال خوب از بخش ماتریس ضرایب القا حل کنم. این بحث یکی از بحث‌های خیلی مهم در درس ماشین 1 هست و معمولا هر سال یک سوال از این بخش مطرح میشه! پس بریم سراغ یک سوال خوب و مرحله به مرحله این سوال رو حل کنیم.

مسئله: در مدار الکترومغناطیسی شکل زیر اگر تعداد دور سیم‌پیچی ها یکسان و برابر N بوده و از افت آمپردور در هسته چشم‌پوشی شود، ماتریس ضرایب القای این مدار را به دست آورید.

1

حل: میدونیم که در تمامی سیستم‌های فیزیکی اگه از پراکندگی فوران صرف‌نظر کنیم همواره قطر فرعی ماتریس اندوکتانسمون دارای درایه‌های یکسانی هست. اولین قدم اینه که بریم و مدار معادل الکتریکی رو رسم کنیم. در سری‌های قبلی گفتیم که چه جوری مدار معادل رو رسم می‌کنیم. شکل مدار معادل اینجوری میشه پس:

2

از روی مدار معادل میتونیم رلوکتانس دیده شده از دو سر منبع 1 رو پیدا کنیم. پس اول منبع دو رو اتصال کوتاه میکنیم و مینویسم:

 

3

واسه پیدا کردن ضریب القاهای متقابل، اول بایـد فوران تولیدی سیم‌پیچی اول رو محاسبه کنیم، پس با غیرفعال کردن سیم‌پیچی دوم داریم:

4

برای محاسبه L12 اول باید فوران دربرگیرنده سیم‌بندی دوم ناشی از جریان و یا فوران سیم‌بندی اول رو به صورت زیر محاسبه کنیم:

5

با توجه به تقارنی که توی شکل مدارمون داریم:

6

پس ماتریس ضرایب القا به این شکله:

7

توی این سوال دیدیم که با پیدا کردن یه دونه مقاومت معادل و یک فرمول ساده چطوری میتونیم سریع یک سوال خوب کنکور رو حل کنیم.

موفق باشین! فعلا!

مهندس جلالی

رتبه برتر کنکور ریاضی سال 91 دانشجوی برق دانشگاه صنعتی امیر کبیر رتبه 25 کنکور ارشد برق- قدرت سال 95

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا