اخبار کنکور و دانشگاه

شرایط وقفه تحصیلی در دانشگاه آزاد/نحوه پرداخت شهریه انصراف و اخراج و معادل سازی دروس

یکی از مهمترین بخشنامه های دانشگاه آزاد یعنی بخشنامه وقفه تحصیلی، انصراف از تحصیل، ثبت نام متاخرین، ترک تحصیل و موارد مشابه، مورد بازنگری و بررسی قرار گرفته و بعد از طرح و تصویب در کمیسیون موارد خاص دانشجویی و تایید رئیس این دانشگاه، به تازگی ابلاغ شد. به گزارش خبرنگار مهر، جزئیات کامل بخشنامه مذکور بدین شرح است: ” به منظور تحصیل در پرداخت شهریه مربوط به امور وقفه تحصیلی، هزینه انصراف، ترک تحصیل، شهریه متاخرین در ثبت نام و سایر موارد مشابه، این بخشنامه جهت رفع موانع و مشکلات احتمالی و تسریع در بررسی درخواست های دانشجویان و با در نظر گرفتن اصل تمرکز زدایی و ایجاد تغییرات مثبت و موثر مورد بررسی قرار گرفته و تدوین شده است. لذا تصمیم گیری نهایی و هرگونه تخفیف بر اساس این بخشنامه در خود واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی و بدون نیاز به رجوع به مناطق و سازمان مرکزی اتخاذ خواهد شد.
هزینه انصراف از تحصیل:
دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای و دکتری تخصصی) بابت هزینه انصراف از تحصیل، بایستی معادل یک و نیم برابر شهریه ثابت یک نیمسال تحصیلی را طبق تعرفه روز پرداخت کنند.
تبصره یک: دانشجویان اخراجی با توجه به اینکه اخراج در حکم جریمه آنان تلقی می گردد از پرداخت هزینه انصراف معاف می باشند. بدیهی است شهریه ثابت و متغیر نیمسالی که در آن اخراج شده بایستی دریافت گردد.
تبصره دو: دانشجوی شاغل به تحصیل در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که از طریق آزمون سراسری در همان واحد و یا واحد دیگری پذیرفته شود از هزینه انصراف معاف خواهد بود.

موارد مربوط به وقفه و مرخصی تحصیلی

1- دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتر حرفه ای و دکترای تخصصی) که به هر علت در روند تحصیلی آنان وقفه ایجاد گردد و یا از مرخصی تحصیلی استفاده نمایند، مشروط به دریافت مجوز برای ادامه تحصیل، به ازای هر نیمسال وقفه یا مرخصی تحصیلی، یک دوم شهریه ثابت با تعرفه سال ورود محاسبه و منظور گردد.

2- دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی که اخراجی نبوده و حداکثر (6) واحد درسی باقیمانده داشته باشند و پس از یک یا چند نیمسال وقفه مراجعه نمایند (مشرط به دریافت مجوز برای ادامه تحصیل) بدون دریافت شهریه نیمسالهای وقفه، فقط یک دوم شهریه ثابت به اضافه شهریه متغیر نیمسالی که دروس باقیمانده را می گذارنند، محاسبه گردد.

3- دانشجویان که با رای کمیته انضباطی در یک یا چند نیمسال از تحصیل محروم گردند باید شهریه نیمسالهای محرومیت آنان مطابق بند (ب 1) دریافت گردد.

تبصره: چنانچه طبق رای کمیته های بالاتر (تجدید نظر و مرکزی) حکم محرومیت ملغی و یا تعلیق گردد، در صورت داشتن موانع آموزشی جهت ثبت نام، مدت زمان محرومیت به عنوان مرخصی تحصیلی (بدون احتساب سنوات و بدون اخذ شهریه) محسوب و در غیر این صورت دانشجو ثبت نام نموده و طبق مقررات آموزشی عمل گردد.

موارد مربوط به معافیت و استرداد شهریه تحصیلی

1- پذیرفته شدگانی که اسامی آنها از طرف دانشگاه با تاخیر اعلام می گردد به طوری که بر اساس مقررات آموزشی امکان ثبت نام و حضور در کلاس نباشد صدور مرخصی نیمسال مذکور بدون دریافت شهریه ثابت بلامانع است.

2- در صورتی که واحد دانشگاهی به هر دلیلی (مانند به حد نصاب نرسیدن تعداد دانشجویان برای دایر کردن کلاس) به دانشجویان مرخصی اجباری دهد، دانشجو از پرداخت شهریه بابت آن نیمسال معاف می گردد.

3- در صورتی که یک یا چند درس از مجموع دروس انتخابی، توسط واحد دانشگاهی ارائه نگردد شهریه ای بابت کلاس های تشکیل نشده، دریافت نگردد.

اگر دانشجو (کلیه مقاطع تحصیلی) در بدو ورود به دانشگاه پس از ثبت نام از تحصیل منصرف شود:

الف- در صورتی که از کلاس های درسی استفاده نکرده باشد، شهریه پرداختی به وی مسترد گردد، لیکن مقتضی است واحدهای دانشگاهی نیمی از هزینه خدمات آموزشی را به ذی نفع مسترد نمایند. این مبالغ پرداختی در حساب فی مابین واحدها در امور مالی سازمان مرکزی منظور می گردد.

ب- در صورتی که کمتر از یک ماه از کلاس ها استفاده کرده باشد، نصف شهریه کامل دریافت و بقیه مسترد گردد. لیکن مقتضی است واحدهای دانشگاهی نیمی از هزینه خدمات آموزشی را به ذی نفع مسترد نمایند. این مبالغ پرداختی در حساب فی مابین واحدها در امور مالی سازمان مرکزی منظور می گردد.

ج- دانشجوی مشمولی که در اولین نیمسال تحصیلی خود ثبت نام نموده و بعد مرتکب غیبت شده یا در موسسه آموزش عالی دیگری مشغول به تحصیل می گردد و پس از چند نیمسال جهت انصراف از تحصیل به واحد اولیه مراجعه می کند و در خواست انصراف از تحصیل می دهد از پرداخت 50 درصد هزینه خدمات آموزشی معاف شود و ضمن استرداد مدارک آنان، مراتب به نظام وظیفه اعلام گردد.

هزینه معادل سازی دروس

1- برای معادل سازی دروس گذرانده شده قبلی در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیازی به دریافت هزینه نمی باشد.

2- برای معادل سازی دروس گذرانده شده سایر موسسات آموزش عالی مورد تایید برای پذیرش تا 10 واحد درسی، یک و نیم برابر واحد نظری و برای بیش از 10 واحد درسی، دو برابر شهریه یک واحد نظی دوره کارشناسی برابر با تعرفه سال ورود دریافت گردد.

3- از دانشجویی که با شرکت مجدد در آزمون سراسری دانشگاه (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه) در واحد دانشگاهی دیگری ادامه تحصیل می دهد هزینه معادل سازی دریافت نگردد.

موارد مربوط به شهریه متاخرین

برای دانشجوی متاخر در کلیه مقاطع تحصیلی، با عذر موجه (حسب نظر شورای آموزشی مربوطه) بابت نیمسال های تاخیر مطابق (بند ب 1)، اقدام شود.

سایر موارد

1- دانشجوی دوره کارشناسی ارشد که با دریافت مجوز از شورای آموزشی واحد دانشگاهی دروسی را همراه با واحد پایان نامه بگذراند شهریه ثابت به طور کامل منظور شود و چنانچه نمره قبولی در دروس انتخابی را بدست نیاورد در نیمسال بعدی نیز شهریه ثابت به طور کامل پرداخت نماید.

2- چنانچه دانشجویی در دوره تابستان علاوه بر واحد مبداء در واحد دیگری هم ثبت نام و انتخاب واحد نماید بایستی نیمی از شهریه ثابت را به واحد مبداء و نیمی دیگر را به واحد مقصد پرداخت نماید.

3- دانشجویانی که پس از ثبت نام و انتخاب واحد و سپری شدن زمان حذف و اضافه واحدهای درسی، تصمیم به حذف تعدادی یا کل دروس انتخابی خود بگیرند، شهریه ثابت و متغیر دروس انتخابی حذف شده مسترد نمی گردد.

4- برای اخذ شهریه دانشجویان دوره دکتری تخصصی که در سنوات مجاز باقیمانده و یا خارج از سنوات مجاز، جهت تمدید رساله اقدام می نمایند، شهریه ثابت به صورت کامل اخذ گردد.

5- مرخصی تحصیلی خانم های باردار جهت زایمان، به مدت یک نیمسال بدون اخذ شهریه و احتساب سنوات منظور گردد.

6- در صورتی که دانشجو برای هر یک از بندهای این بخشنامه ملزم به پرداخت هزینه تعیین شده گردد و توانایی پرداخت همه هزینه مذکور را نداشته باشد، کمیته تخفیف در هر واحد با اخذ مستندات لازم می تواند از مبالغ فوق، حداکثر تا 20 درصد (بیست درصد) را به دانشجو تخفیف دهد.

این بخشنامه در شش بند و سه تبصره در کمیسیون موارد خاص دانشجویی مورخ 10/09/91 تصویب و در تاریخ 03/10/91 به تایید ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی رسید و جهت اجرا به کلیه مناطق، واحدها و مراکز آموزشی ابلاغ می گردد. شایان ذکر است از تاریخ ابلاغ این بخشنامه کلیه بخشنامه های قبلی در این خصوص کان لم‌ یکن تلقی می گردد.”

به گزارش مهر، بخشنامه مذکور به امضای محمود رضا اسفندیار – معاون دانشجویی و رئیس کمیسیون موارد خاص دانشجویی دانشگاه آزاد رسیده است.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۵۷ دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی دکترای ترم ۱۴ هستم و در ۵ ترم گذشته به دلیل مشکل مالی وقفه در تحصیل داشتم و ثبت نام نکردم میخواستم بدونم مراحل اداری به چه صورت هست و شهریه بر چه اساس محاسبه میشود؟ ایا باید ۵ ترم شهریه ثابت به روز را پرداخت کنم؟؟؟؟

  2. با عرض سلام و احترام من دانشجوی دکتری روانشناسی هستم اگر سفته ای دست دانشگاه باشد و نگهدارند چگونه سفته باطل کنیم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام، دانشگاه اقدامی نمی کنه. در صورتی که در شرف فارغ التحصل هستید و اصل مدرک تحویل دادید از بایگانی دانشگاه رسید سفته را تحویل و از امور مالی سفته را تحویل بگیرید.

  3. سلام من دانشجوی کارشناسی ورودی ۱۳۹۳ هستم و ۳ ترم وقفه داشتم، حالا سوال دارم هزینه ی ۳ ترم مرخصی بدون احتساب وقفه چقدره؟ اصلا مرخصی بدون احتساب وقفه چیه؟ ممنونم
    رشته ی حقوق

  4. با سلام
    من دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد هستم
    ۶ سال از مدت تحصیلم میگذرد ولی هنوز موفق به چاپ مقاله نشده ام. هر ترم ثبت نام کرده ام، در این صورت امکان اخراج بنده وجود دارد؟
    برای جلوگیری از این مسئله چه کاری میتوانم انجام دهم؟

  5. باسلام من دانشجوی ورودی 90 دانشگاه آزادهستم که به دلایلی بعدازدو ترم نتونستم ادامه تحصیل بدم وبرای انصراف به دانشگاه مراجعه نکردم بعداز 6سال میتونم ادامه تحصیل
    بدم یانه؟؟چکاربایدکنم وآیا هزینه ای روباید پرداخت کنم؟؟؟

    1. سلام
      شما با مراجعه با دانشگاهی که در آن تحصیل نموده اید و انصراف داده اید می توانید درخواست خود را مطرح کرده و درصورت موافقتشان می توانید ادامه تحصیل دهید.
      این کار تا اونجا که اطلاع دارم شدنی است، در صورتی که مدت زمان زیادی نگذشته باشد.
      شاد باشید.

  6. با سلام و احترام و تشکر از صبر و حوصله شما
    بنده دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد هستم و دروس نظری را گذراندم که متاسفانه به جهت مشکلات حاد شخصی و مالی نتوانستم ادامه دهم و الان حدود یکسال از این وضعیت گذشته و مراجعه هم نکردم که قاعدتا توسط دانشگاه در شمول دانشجوی انصرافی محسوب میشوم اگه قصد ادامه داشته باشم خواهشا راهنمایی بفرمایید:
    1-آیا امکان بازگشت به تحصیل وجود دارد
    2-آیا هزینه ترم های که وقفه ایجاد شده را باید پرداخت کنم

    1. سلام، اگر 18 واحد درس را پاس کرده باشید باید بعدش آزمون جامع بدید و به نظر مشکل خاصی نداره فقط باید درخواست شورا بدید و شورا موافقت کنه، ممکنه براتون مرخصی رد کنند و هزینه نداشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا