الکترومغناطیسسخن مشاورکنترل

الکترومغناطیس یا کنترل!؟

سلام خدمت کنکوری های عزیز.
شاید خیلی از بچه ها هنوز مردد هستن تا بین این دو درس چه انتخابی داشته باشن تا بیشتر به نفعشون باشه مثلا خیلیا شاید تصمیم گرفته باشند فقط یک درس رو از بین این دو درس بخونند یا این که کلا جفتش نخونند و یا هر در رو بخونند که این تصمیم با توجه به شرایط هر فرد فرق داره.
تو این متن میخوام باهاتون در مورد دو تا از چالش برانگیزترین و سخت ترین درسای کنکور ارشد صحبت کنم. این دو درس یه جورایی کابوس همه بچه ها شده و احساس می کنند به خاطر درصد پایین و یا صفر توی این دو درس نتیجه کنکورشون با اون چیزی که مد نظرشون هست خیلی فرق خواهد داشت در حالی که اصلا این طور نیست!
بر خلاف بقیه درسا که رسیدن به درصد 50 کار خیلی سختی نیست (هر چند سختی های خاص خودش رو داره!) توی کنترل و الکمغ رسیدن به حدود این درصدا کار خیلی دشواریه و حتی بیشتر رتبه های تک رقمی و دو رقمی هم از این دو درس میترسن. در واقع رسیدن به تسلط توی این دو درس نسبت به سایر دروس به زمان بیشتری نیاز داره و خیلی سخته توی مدت کم توی هر دو درس به آمادگی کامل برسید به خصوص اگه پایه ضعیفی داشته باشید. اما با وجود همه این سختیا که گفتم رسیدن به درصد 25 برای هر کدوم از این درسا انتظار منطقیه که هر کسی میتونه از خودش داشته باشه (فقط کافیه 3 تا درست بزنید!) .
الکترومغناطیس یا همون الکمغ خودمون درسیه که شاید خیلیا توی دوره کارشناسی دل خوشی ازش نداشته باشن (از جمله خودم!) و وقتی یاد این درس میفتن حس بدی پیدا می کنند (خودم البته حس بدی ندارم ولی دروغ چرا حس خوبم ندارم!!!) اما همین درس میتونه کمک زیادی برای جابجایی رتبه کنه. مشکل خیلی از داوطلبا (از جمله خودم!) توی این درس اینه که دست و پا شکسته این درس رو میخونند مثلا یه مدت میخونند میبیند خوششون نمیاد، درس رو متوجه نمیشن، سخته براشون ، وقت کافی ندارند به همه درسا برسند و یا به اندازه وقتی که برای این درس میذارن نتیجه نمیگیرند و کلا این درس رو میذارند کنار البته به طور کلی نمیشه گفت کار اشتباهیه چون واقعا بدون تکرار و تمرین و وقت گذاشتن زیاد نمیشه با الکمغ ارتباط برقرار کرد و درسیه که واقعا لازمه براش وقت گذاشته بشه تا بشه نتیجه گرفت ینی حتما باید به صورت مداوم خونده بشه تا به عمق جان شما نفوذ کنه!!! الکمغ کلا شروعش همیشه سخته چون مدل درسش انتزاعیه و بعضی از سوالاتش محاسبات برداری و انتگرالی داره که هم محاسباتش سخته و هم درکش یکم دشواره و یجورایی اوایل پیشروی توی مباحث خیلی کنده و حس ناامیدی به آدم دست میده اما اگه از اول خوب یاد بگیرید و تمرین کنید حس می کنید مطالب شبیه بهم زیادی وجود داره که توی سرعت مطالعتون خیلی موثره. ضمن این که بعضی قسمت ها و مباحث هم وجود دارند که هم محاسبات ساده ای دارند و هم درک ساده ای ؛ پس فکر نکنید توی این درس کلا با محاسبات طولانی و مفاهیم پیچیده سر و کار دارید. اگه قصد دارید این درس رو بخونید همیشه اونو توی برنامه مطالعاتی خودتون قرار بدید تا کمکم راه بیفتین و بتونید به بعضی سوالا مسلط بشید.. چالش اصلی توی درس الکمغ به خاطر سخت بودن و یا به قول بعضیا نچسب بودن درسشه ینی میانگین پایین این درس توی کنکور به خاطر اینه که خیلیا اصلا سمتش نمیرن و صفر می زنند وگرنه اگه کسی اونو کامل خونده باشه و تست زده باشه خیلی بعیده که صفر بزنه. شاید فکر کنید این که خب چیز طبیعیه اما بهتره صبور باشید تا ببینید در مورد کنترل اوضاع به چه صورته!
کنترل بر خلاف الکمغ به ظاهر درس مظلوم تر و راحتتری به نظر میرسه چون وقتی شروع به خوندنش میکنید حس می کنید اونقدرم که میگن درس سختی نیست و تا حدی هم درست فکر می کنید چون در واقع درسش زیاد سخت نیست بلکه سوالاتش خیلی سختن! (چند ساله که سوالاتش سخت شده در حالی که قبلا جزء درسای راحت کنکور بود!!!)
یادگیری درس کنترل کار سختی نیست اما جواب دادن به تستای کنکورش در چند سال اخیر نیازمند درک عمیق و مفهومی و داشتن دقت بالا هست چون امکان داره علی رغم این که درسش رو یاد گرفتید توی کنکور منفی بزنید!!! ماهیت تستای کنکور کنترل جوریه که به شدت پتانسیل غلط زدن بالایی داره و باید سعی کنید سوالاتی که شک دارید و یا مسلط نیستید رو کنار بذارید و اصصصلا سوالاتی که مطمئن نیستید رو نزنید. (خیلیا به خاطر وسوسه بالا زدن این درس ، منفی هم زدن تو کنکور!)
متاسفانه توی درس کنترل هیچ کتاب کاملی وجود نداره که به طور کامل نیاز داوطلبا رو رفع کنه و این یکی دیگه از دلایل ضعف علمی داوطلبا توی این درسه اما خب چاره ای نیست و باید با همین کتابا ساخت ضمن این که میتونید از یه جزوه خوب هم استفاده کنید تا بخشی از ضعف های کتاب رو بپوشونه . معمولا بیشتر نکات و دام های آموزشی وقتی که با تست مواجه میشید تازه خودشون نشون میدن و در حین خوندن درس شاید اصلا به ذهنتون خطور نکنه همچین سوالاتی هم ممکنه بیاد و یا همچین نکات ظریفی وجود داره! برای موفقیت توی این درس لازمه مباحث مختلف با هم در نظر بگیرید و ترکیبی بخونید مثلا از روی نمودار بود پایداری رو بررسی کنید، از روی مکان هندسی ریشه ها چجوری میشه دیاگرام نایکوییست رو بدست آورد یا با توجه به نمودار بود تابع تبدیل سیستم، از چه جبران سازی باید استفاده بشه البته این سوالا معمولا سوالات دشواریه و جواب دادن بهشون اصلا کار راحتی نیست چون یه اشتباه کوچیک و توجه نکردن به یه نکته خاص شما رو به کام مرگ (گزینه غلط!) میکشونه . سعی کنید توی درس کنترل سوالاتی که معمولا اشتباه جواب میدین رو شناسایی کنید و تا حد امکان ازشون دوری کنید مثلا یکی از این نمونه سوالا این مدلیه که میگه کدام یک از موارد زیر نادرست است و شما باید با توجه به گزینه ها ، جواب مد نظر طراح رو پیدا کنید. این نوع سوالات هم وقت گیر هستند و هم احتمال غلط زدن شون بالاست و تا زمانی که همه گزینه ها رو بررسی نکردید و اطمینان کامل به جوابتون ندارید به این سوالا جواب ندید. درس کنترل میانگین درصد پایینش به خاطر اینه که داوطلبا سوالات زیادی رو غلط جواب میدن پس سعی کنید سوالات و مباحث خاصی رو پیدا کنید و فقط به چند سوال که راحتترن و تسلط بیشتری دارید پاسخ بدید ضمن این که کلا باید در جواب دادن به سوالات این درس هوشیار باشید و کاملا با دقت سوالا رو بررسی کنید. نکته دیگه اینه که متاسفانه گاهی طراحان محترم با وجود همه سختیای این درس سوالاتی رو مطرح می کنند که حتی اساتید هم در مورد گزینه صحیح اون سوال اتفاق نظر ندارند و یا اصلا جواب درست توی گزینه ها نیست و یا چند گزینه درسته!!!
توی این درس تا قبل از مکان هندسی ریشه ها خطر کمتری شما رو تهدید میکنه و جواب دادن به سوالاتش راحتتر از بخشای دیگه هست و به نظرم اگه وقت کافی ندارید تمرکز اصلی تون رو برای یادگرفتن و مسلط شدن روی این مباحث (میسون ، پایداری و روش راث، پاسخ حالت گذرا ، خطا و پاسخ حالت ماندگار ) بذارید.
نحوه ی برخورد با این دو درس معمولا به این صورت است که یا داوطلب یکی از این دو درس را حذف میکنه و درس دیگه را به طور کامل میخونه و سعی میکنه تست های آسون تر و پرتکرارتر این درس رو پیدا کنه و در برخورد نوع دوم داوطلب هر دو درس را به صورت سطحی و متوسط میخونه و روی بخش های خاص و راحتتر تمرکز و تسلط بیشتری داره و سعی میکنه از هر درس به حداقل دو یا سه سوال جواب بده. انتخاب نوع روش به بنیه علمی داوطلب بستگی داره.
اگه بخوام این دو درس مقایسه کنم باید بگم خوندن درس کنترل نسبت به الکمغ به زمان کمتری نیاز داره و درسش راحتتر به نظر میرسه(هر چند که وقتی با سوالات عجیب و غریب مواجه میشین متوجه میشین اونقدرم راحت نیست!) و سرعت پیشروی توی مباحث بیشتره ولی درس خطرناکتریه ینی امکان غلط جواب دادن به سوالاتش بیشتره. در واقع مشکلی اصلی داوطلبان توی این دو درس اینه که جواب دادن به سوالات مغناطیس براشون دشواره و در سوالات کنترل هم گزینه غلط را انتخاب میکنند!
سعی کنید به این دو درس به عنوان دروس کمکی نگاه کنید ینی لازم نیست به دنبال درصد بالا باشید و یه درصد معمولی هم خییلی میتونه بهتون توی بدست آوردن یه رتبه خوب کمک کنه ینی اگه جمع درصدتون توی این دو درس به حدود 30 برسونید عملکرد عالی از خودتون به جا گذاشتین و توی جابجایی رتبتون خیییلی میتونه موثر باشه.(اگه بیشتر زدین که چه بهتر!) البته بعضیا کلا از بیخ و بن هر دو تا درس رو کنار میذارن و بدون این دو درس میخوان به موفقیت برسند که این افراد کار سختی دارند اما غیر ممکن نیست (بعضیا حتی با کنار گذاشتن کامل این دو درس هم تک رقمی شدن!!!) چون باید با بالا زدن بقیه درسا جور این دو تا درس رو بکشن که این خودش کار سختیه به این دلیل که رسیدن به درصد حدود 70برای چند درس براحتی ممکن نیست و به تسلط و دقت زیادی نیاز داره و از طرفی با توجه به این که هر دو تا درس توی دفترچه دوم قرار داره شما با کنار گذاشتن هر دو درس توی این دفترچه وقت زیادی اضافه میارین و زمانتون به هدر میره.
سعی کنید هر چه زودتر مسیر مطالعه خودتون توی این دو درس رو مشخص کنید و بهش پایبند باشید تا سردرگم نباشید. این که چیکار کنید و بین این دو درس چجوری انتخاب کنید بیشتر به وقتی که برای درس خوندن دارید ، هدف ، علاقه ، پایه درسی ، گرایش و ضریب این دروس در گرایش شما بستگی داره و نمیشه یه نسخه کلی پیچید. خوندن نصف الکمغ (تا آخر الکترواستاتیک ) و نصف کنترل (تا قبل از مکان هندسی) یه روش دیگه ای هست که هردو درس رو در بر میگیره و یجورایی قابلیت اطمینان بیشتری داره (البته روش سخت تریه) تا اگه سوالات یه درس تو کنکور خیلی سخت بود به سراغ درس دیگه برید.
خلاصه توی این دو درس دنبال درصدای نجومی نباشید و سعی کنید با یه هدف گذاری درست به یه درصد قابل قبول و متوسط توی حداقل یکی از درسای کنترل و الکترومغناطیس برسید و با توجه به مطالبی که گفته شد اگه بین انتخاب این دو درس یا روش مطالعه هنوز شک داشتید توی قسمت نظرات حتما بپرسید.

مهندس ایمانی

رتبه 40 کنکور سراسری سال 91 رشته ریاضی -فارغ التحصیل کارشناسی برق قدرت از دانشگاه صنعتی شریف -رتبه 39 برق-قدرت کنکور ارشد سال 95

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام وقت به خیر
    میشه گفت یجورایی من از این هفته شروع کردم به خوندن برای ارشد
    و یک روز برای هر کدومشون در طول هفته در نظر گرفتم.آیا به این مقدار 30% که فرمودید میتونم نزدیک بشم؟
    ممنون میشم بیشتر راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام . بله اگه وقت کافی بذارید و با حوصله باشید میتونید به درصد قابل قبولی برسید. البته اولویتتون درسای دیگه باشه چون توی دروس دیگه رسیدن به درصد متوسط و خوب راحتتر از این درسا هست. مغناطیس قابلیت اطمینانش بیشتره ینی اگه شما خوب کار کرده باشید و روی تستای سال های گذشته تکرار و تمرین کنید احتمال موفقیت توش بیشتره هر چند که شروعش وقت گیره ولی رفته رفته سرعت مطالعتون بالاتر میره. از کل 24 سوال این دو درس کافیه فقط تمرکزتون رو روی 3-4 سوال ساده تر بذارید و به همونا پاسخ درست بدید. به درسی هم که ضریبش توی گرایشتون بالاتره اولویت و اهمیت بیشتری بدید.

      1. ممنون از لطف تون
        اما در مقاله های بعدی تون در مورد این دو درس باز اگر امکانش براتون هست مشاوره بگذارید.
        ممنون از لطف تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا