الکترومغناطیسمشاوره های خودمانی

از الکترومغناطیس نترسیم!

سلام بچه ها.راستش امروز میخوایم با هم در مورد یکی از وحشتناک ترین و بی رحمانه ترین در عین حال مظلوم ترین دروس کنکور  صحبت کنیم.از اونجایی که کلمه “الکترومغناطیس” خودش یه جورایی ترسناکه اولین کاری که باید بکنیم اینه که باش صمیمی بشیم.دوستای صمیمی هم همو با اسم کوچیک صدا میکنن دیگه.پس از این به بعد صداش میکنیم “الک مغ”.

منابع برای این درس زیاده ولی من کتاب پارسه نوشته آقای عبدالعالی توصیه میکنم.این کتاب یک شاهکاره در نوع خودش.کلا الک مغ نیاز به فهم و درک داره با دو سه تا فرمول نمیشه به جواب رسید.این کتاب به ما یک عینک میده تا با این عینک به مفاهیم با چشم خریدار نگاه کنیم.مثلا تو فصل 2 در مورد تقارن و طریقه استفاده از اون در حل سوالات الکترواستاتیک حرف زده که بسیار به درد بخوره .یه کتاب هم هست به اسم “رهیافت حل مساله در الک مغ” که آقای دیانی نوشتن،این کتاب بیشتر ماهیت مرجع میتونه داشته باشه البته درسنامه هاش خلاصه است ولی سوالات خیلی خوب و قویی داره.اما راستش توی الک مغ برای حل تست مجبوریم  بعضی جاها میانبر بزنیم یعنی مثلا لازم نیست دوباره میدان حاصل از یک حلقه باردار رو حساب کنیم چون اونو حفظ کردیم فقط باسد الان ازش استفاده کنیم.

برای خبره شدن توی این درس ما نیاز داریم تا علاوه بر فهم به تسلط برسیم در این صورت میتونیم تشخیص بدیم که برای حل سوالات از کدوم تکنیک و کدوم روش استفاده کنیم.یکی از این ابزارا “آنالیز برداری”. حل هر انتگرال  یا فرمول نیاز داره که ابعاد مساله رو در دنیای بردار ها بشکافیم.شاید بعضی فرمولا  خیلی راحت باشن  ولی چون هنوز خودمون دست به قلم نشدیم و با کوچه پس کوچه های دنیای بردار ها آشنا نیستیم،” هاج و واج” در مقابله مساله خشکمون میزنه.برای رفع این مشکل هم باید دست به قلم بشیم و مثالا و تستای آخر فصلو با تمام حواس بررسی کنیم و روش هارو یاد بگیریم.توی این درس بعد ار دیدن هر تست جالب یا سخت نباید ناراحت یا نا امید بشیم بلکه از این خوش حال باشیم که داریم یه نکته جدید یاد میگیریم.(من این حسو  حتی تا هفته های آخر هم داشتم.)

یکی از بزرگترین نکات مهم در حل مساله اینه که از خواسته ی مساله شروع کنیم و مهندسی معکوس بزنیم (یا همون حل از آخر).مثلا برای پیدا کردن اختلاف ولتاژ راه هایی که به V ختم میشن رو پیدا کنیم مثلا لاپلاس بعد راه هایی که به میدان ختم میشن مثل گاوس.منظورم اینه که برای حل یک سوال باید با استفاده از دانشمون یه پل بسازیم تا داده ها رو به خواسته ها وصل کنه.

چرا گفتم الک مغ مظلومه چون اولا بچه ها کم لطفی میکنن و این درسو حذف میکنن و هم طراحان محترم یه جوری  سوال میدن که هیچکی سمت این درس زیبا و قشنگ نره.ولی با تلاش و همت شما میتونی به دوستت “الک مغ” کمک کنی و سربلندش کنی.

مباحث مهم این درس عبارت است از : پتانسیل الکتریکی،دو قطبی (چه الکتریکی چه مغناطیسی) ،عایق ها در میدان،شرایط شیرین مرزی ،مقاومت الکتریکی ،قانون های گاوس-بیوساوار-آمپر،نیرو و گشتاور مغناطیس .آهان یه چیز دیگه.یه چند تا فرمول هست که باید واقعا حفظشون کنید به همراه چندتا انتگرال.بهترین روش یادگیری هم استفاده مکرر از ایناس.

سوالاتتونو همین پایین بپرسید.اگرم نیاز به کمک بیشتری داشتید ما در قسمت پشتیبان سایت منتظرتونیم.

استاد کریمی

-رتبه 99 کنکور سراسری سال 91 رشته ریاضی -فارغ التحصیل کارشناسی برق قدرت از دانشگاه تهران -رتبه 5 برق-قدرت کنکور ارشد سال 95 -دانشجوی کارشناسی ارشد قدرت گرایش الکترونیک قدرت دانشگاه صنعتی شریف

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. من ناپیوسته بودم الک مغ به ما ارائه نشد و بعضی حتی از درپس ریاضی ان. میشیه لطفا پیش نیازهای ریاضی ان را بگویید و سرفصلهای ریاضیاتی چون ایاتید دانشگاههای کوچک کاملاء این دروس را میپیچانند

  2. سلام دوستان خسته نباشد
    من میخوام بخونم برای گرایش سیستم . میخوام یه کم هم مغناطیس بخونم . بنظر شما چه فصل هایش رو بخونم بهتره ؟
    با تشکر

  3. سلام.من یه سوال دارم امیدوارم بتونین کمکم کنین. من ترم 4 ارشد برق قدرت یکی از دانشگاه های تهران هستم.بدلیل یه سری مشکلات نتونستم درس بخونم و دو ترم مشروطی داشتم و فعلا اخراجی هستم و درخواست برای بازگشت به تحصیل دادم که به کمیسیون مرکزی رفته و معلوم هم نیست نتیجه اش کی میاد. البته معدلم هم زیر 14 هست و اگه موافقت هم بشه باید واحد بگیرم تا معدلم بیاد بالا و بتونم پایان نامه دفاع کنم. اما من هنوز پروپزال پایان نامه مو هم ندادم. الان بین دو تصمیم موندم. اینکه اگه موافقت شد که احتمالا بشه با ادامه تحصیلم، واحد بگیرم و معدلم رو بیارم بالای 14 و تا احتمالا پایان تابستون آینده رو پایان نامه کار کنم. و یا انصراف بدم و دوباره سال بعد تو کنکور ارشد شرکت کنم. خودم خیلی بیشتر دلم میخاد از نو شروع کنم.چون حتی اگه فارغ التحصیل هم بتونم بشم با معدل پایین میشم و احتمالا واسه دکترا هم نمیتونم جای بدردبخوری قبول بشم با این وضعیت آموزشی ک داشتم. بنظرتون تصمیم درستی میتونه باشه انصراف و دوباره کنکور ارشد دادن!؟ شاید بتونم جای بهتری هم قبول بشم حتی!! و یه سوال دیگه اینکه برای موفقیت در آینده چه مقدار دانشگاه محل تحصیل میتونه موثر باشه؟ منظورم اینه که کسانی که تو دانشگاه هایی مثل شریف و تهران و … درس میخونن واقعا نسبت به بقیه احتمال موفقیتشون بیشتره؟ آیا ارزش داره که چند سال دیرتر مدرک ارشد بگیرم اما از دانشگاه های خوب باشه؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    1. سلام، ببینید همه این مطالبی که گفتید بستگی به این داره که شما دنبال چه آینده ی هستید. اگر میخواید تو دانشگاه دولتی دکترا بخونید البته دولتی خوب (مثل تهران، اصفهان و …) تصمیم خوب اینه که ارشد برید دانشگاه دولتی خوب و بتونید رزومه پژوهشی خوبی داشته باشید. اگر میخواید تو دانشگاه دولتی متوسط دکترا بخونید یا تو دانشگاه آزاد، به نظرم اگر بتونید خوب رو پایان نامه کار کنید و یک مقاله خوب بدید همه معدل تون رو جبران میکنه چون تو مصاحبه ارزش یک کار پژوهشی خوب و داشتن مقاله خیلی اثر داره، اگرم بعد از درس خوندن دنبال کار هستید که تو جاهای خصوصی بیشتر سواد مهمه تا مدرک

  4. سلام
    فصل اول الکترومغناطیس مطالعه کردم
    به نظرتون در این زمان خواندن درس الکترومغناطیس برای گرایش الکترونیک کار درستی هست یا خیر ؟

    1. با سلام
      مهندس مغناطیس برای شما ضریب دو هست و پیشنهاد من برا شما اینکه شما به جای اینکه وقتتون رو برای دو درسی که ضریب یک برا شما دارن بذارین ،این وقت رو برا مغناطیس اختصاص بدین
      البته بشرط اینکه بقیه درس هاتون را مثل الکترونیک و مدار و ریاضی مطابق برنامتون پیش رفته باشین و از این درس ها عقب نباشین در غیر اینصورت بیشتر تمرکزتان روی این درس ها باش
      البته پیشنهادی بیش نیست و با توجه به سطح علمیتون میشه این نظر تغیر کند
      برای راهنمایی بیشتر میتونید از مشاوره ها استفاده کنید
      موفق باشین

  5. معرفی منبع برای فیزیک مکانیک و حرارت (فیزیک پایه ۱)
    سلام.خیلی عذر میخوام میدونم اینجا جاش نیست بپرسم ولی ممنون میشم یه راهنمایی از تجربه گرانقدرتون بهم داشته باشین.من مبانی فیزیک هالیدی ویرایش ۸ همون مکانیک و حرارت بود رو گرفتم وقتی میخونم انکار دارم با یه ربوت همکلام میشم ارتباط که نمی گیرم که هیچ چه بماند به مسایلش.میخواستم یه منبع دیگه که با توضیح و حل تشریحی کامل در حد فیزیک هالیدی و مسایلش بهم معرفی کنید در ضمن من برا نمره اوردن در پایان ترم میخونم.
    با تشکر فراوان از اساتید محترم

    1. کتاب هالیدی مرجعه درس فیزیکه.تقریبا توی همه دانشگاه های دنیا.ولی میتونید در کنارش از مجموعه کتابهای فیزیک پایه انتشارات فاطمی یا مسایل فیزیک ایرودوف استفاده کنید.

  6. سلام . برای کتاب تست هم همون پارسه کافیه؟اگه نه لطفا یه مرجع خوبه تستی که کنکورای سال های قبل هم کاملا داشته باشه معرفی کنید؟ممنونم

  7. سلام
    خوب برای این فصول بیس کاری، فصل بردارها است، درسته؟ یعنی من با خوندن فصل بیس مغناطیس یه راست برم سراغ استاتیک؟
    باتشکر

    1. سلام
      بله شما بعد از تسلط روی قسمت بردار ها میتونید الکترواستاتیک رو شروع کنید.در این قسمت ابزار شما بردارها و انتگرال می باشد که با تمرین و حل سوالات زیاد میتونید بیس خودتونو قوی کنید.

    1. با سلام
      پر سوالترین قسمت الکترواستاتیکه.برای این درصد سعی کنید قسمت الکترواستاتیک رو خوب بخونید مخصوصا میدان و پتانسیل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا