سخن مشاورماشین های الکتریکی

صفر تا صد ماشین های الکتریکی!

با سلام خدمت دوستان و داوطلبان کنکور ارشد برق.
تو این قسمت قصد دارم یه توضیح مختصر و مفید راجع به درس ماشین های الکتریکی کنکور ارشد بدم خدمتتون تا یک دید خیلی خوبی نسبت به این درس داشته باشید.
اول از همه باید عارض شوم که این درس شاه کلید موفقیت برای بچه های قدرت و مکاترونیک حساب میشه و البته درس بسیار تاثیر گذار برای بچه های کنترل ( ضریب درس برای بچه های قدرت و مکاترونیک 4 و برای بچه های کنترل 3 )
یعنی قدرتیا و مکاترونیکی ها بی بروبرگشت باید رو این درس تسلط کامل داشته باشند .

اما قضیه ماشین از چه قراره ؟!
ماشین الکتریکی از اون درس های دو قسمتی هست یعنی شامل ماشین 1 و 2 می شود. در کنکور ارشد 12 سوال از این درس مطرح میشه . ( جلوتر پراکندگی سوالات هر فصل را هم میگم خدمتتون )
نصف سوالات ماشین ( یعنی 6 سوال ) از ماشین 1 و نصفه ی دیگر از ماشین 2 طرح میشه .
ماشین 1 از سه فصل: مدارهای مغناطیسی – اصول تبدیل انرژی الکترومکانیکی – ماشین های جریان مستقیم ( DC )
ماشین 2 هم از دو فصل : ترانسفورماتورها – ماشین های آسنکرون ( همون ماشین القایی خودمون )

خب حالا چیکار کنیم برای ماشین ؟!
از کجا شروع کنیم ؟!

اول از همه به این موضوع اشاره کنم که سوالات ماشین داره رو به مفهومی شدن میره ( همون داستان همیشگی که نقش فرمول داره کمرنگ می شه و مفهوم مطالب بیشتر مورد سوال قرار میگیره ) پس اولین پیشنهاد من برای داوطلبان مصمم ، خوندن یک کتاب مرجع مناسب هست .
خدارو شکر تو درس ماشین تا دلتون بخواد مرجع مناسب هستش . من خودم از پ.س.سن شروع کردم چون هم قبلا مطالعه کرده بودم هم حجم مناسبی داره .
خوندن کتاب مرجع هم منظور این نیستش که از اول تا آخر کتاب رو بخونیم مثلا قسمت های تاریخچه و بخش های غیر مهم و فرمول های عضلانی ! رو رد می کنیم و قسمت های مهم و جاهایی که نفهمیدیم رو مطالعه می کنیم ( مفاهیم اصلی ) ببینیم اوضاع از چه قراره . موقع خوندن کتاب تست هم اگر به مشکل پایه ای برخوردیم دوباره برمی گردیم به کتاب مرجع و اون قسمت رو دوباره مطالعه می کنیم . پس خوندن سریع اما با دقت یک کتاب مرجع برای بچه هایی که پایه ی ضعیفی تو این درس داشتن واجبه !
دوستانی هم که پایه ی خوبی تو این درس دارن حتما یک مرور کلی بر روی مفاهیم اصلی و فرمول های پایه این درس داشته باشند .
پس 10 روز از تابستونتون رو با مطالعه ی روزی یکی دوساعت حتما برای این موضوع خرج کنید تا پایتون تو این درس ساخته بشه. نتیجش عالیه مخصوصا برای کسایی که دنبال رتبه زیر 100 هستند !

خب مرجع و خوندیم حالا چیکار کنیم !
بعد از اوکی کردن پایه وقتشه یک کتاب کنکوری توپ پیدا کنین که بازم خدا روشکر کتاب کنکوری در زمینه ی ماشین های الکتریکی زیاده .
پروسه کتاب تست یه پروسه زمان بره ( یعنی تا 5 ماه یا حتی بیشتر هم جایه کار داره ) من اینجا فقط نحوه ی مطالعه پیشنهادیم رو می گم که زیاد نشه .

نحوه ی مطالعه ی کتاب تست ( یا به قولی کنکوری )
قدم اول : خوندن درسنامه و نکات کلیدی هر فصل به همراه 25 درصد از تست های کنکور سراسری می باشد . بهتر است از 25 درصد تست های کنکور ابتدا تست های قدیمی تر ( از سال 80 تا 90 ) و سپس به حل تست های جدیدتر پرداخته شود ( از سال 91 تا 95 ) و یادتون باشد نکته ی هر سوال را بنویسید ( شاید اولش کمی سخت باشه ولی کم کم دستتون راه میوفته . یه موقع کنار سوال نکتشو ننویسین ! تو یه دفتر مجزا باشه )
در این پروسه حتما نوت برداری کنید . نوت برداری هم این نیست که باز خود کتاب رو یه جا دیگه کپی کنید . نوت باید چکیده ی مفاهیم و در برگیرنده ی فرمول های حیاتی باشد .

قدم دوم : اکنون شما تسلط مناسبی بر روی مفهوم ، نکات و چگونگی برخورد با مسائل را دارید . حال زمان این رسیده که تکنیک حل تست خود را ارتقاء دهید . در قدم دوم مفاهیم و نکات درس را مرور کنید ، نوت ها را مطالعه کنید و نکته های 25 درصد تست هایی که در قدم اول زده بودید را بخونید . سپس به سراغ حل 75 درصد مابقی تست ها بروید .
نوشتن نکات تست ها فراموش نشود !

قدم سوم : جمع بندی و حل تست هایی که در ابتدا نتوانسته بودید حل کنید ( تست های علامتدار )
جمع بندی هم بهتره فصل به فصل انجام بشه چون حجم درس ها زیاد هستش .( فصل مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی را می توانید یکجا جمع بندی کنید )
تا اینجا هر تستی را که حل میکردید به صورت freetime ( بدون محدودیت زمانی ) بوده و هدف اصلی یادگیری و بالا بردن سطح تسلط می باشد . حالا وقتش رسیده که بتوانید هر تست را در زمان خودش حل کنید .

قدم چهارم : حل تست ها در زمان معین ( بسته به زمان اختصاص داده شده به این درس توسط شخص شما در دفترچه ی دوم )
در درس ماشین اگر تمامی تست های کنکور سراسری ارشد را حل کرده اید منبع تستی مناسب بعدی ، تست های دکتری برق-ماشین می باشد . معمولا تست های دکتری ( در فصل های تراسفورماتور و ماشین های القائی ) نزدیک به کنکور ارشد می باشند .

قدم پنجم : حل تست های ماشین در آزمون های جامع در کنار دیگر دروس .

خب حالا کدوم فصلا مهم ترن ؟! بودجه بندی سوالات چجوریاست ؟!
از فصل مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی الکترومکانیکی 2 تا 3 سوال
از فصل ماشین های جریان مستقیم 3 تا 4 سوال
از فصل ترانسفورماتورها 3 سوال
از فصل ماشین های القائی 3 سوال

کدوم فصل ها حجم بیشتری دارن ؟! ( به ترتیب )
– فصل ماشین های جریان مستقیم ( DC )
– فصل ترانسفورماتور و فصل ماشین القائی
– فصل تبدیل انرژی الکترومکانیکی
– فصل مدارهای مغناطیسی
در کل درس ماشین ، درس نسبتا ساده و تا حدی مفهومی می باشد که حجم زیادی دارد . با تمرین و پشتکار امتیاز مقبولی را در این درس کسب خواهید کرد .
در ضمن تابستان را برای کامل کردن پایه ی خود از دست ندهید .
در صورت داشتن هر گونه سوال در بخش دیدگاه ها در خدمتتون هستم .
لینک مشاوره ی من هم در اینجا درج شده است .

مهندس بهاری

رتبه 13 کنکور ارشد 95 در رشته برق گرایش قدرت. دانشجوی کارشناسی ارشد برق قدرت دانشگاه صنعتی شریف.

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. با سلامی دوباره، ببخشید مهندس، با توجه به کامنت های قبلیم که یه شناختی نسبت به من پیدا کردید، میخوام یدونم من الان میخوام ماشین رو شروع به خوندم کنم، تا کی دور اول رو تموم کنم به نظر شما خوبه؟
    باتشکر

  2. سلام
    من پارسال ماشین رو 3 روز در هفته میخوندم، یعنی بعد از اتمام درس در اوایل مهر ، از مهر به بعد میاومدم هر جلسه از تمام فصول تست میزدم (مثلا فصل اول 2تست، فصل دوم 3 تست ، فصل سوم 5 تست و…. بر اساس اهمیت فصل)، این طوری باعث میشد که مرور درسم با تست باشه! دیگه هیچ وقت نمی اومدم که کتاب رو از اول بخونم، فقط نکات وفرمولها رو داخل برگه هایی یادداشت میکردم و از جعبه لایتنر برای مرور استفاده میکردم(یعنی برای تمام دروسم)!!
    حالا که شما میفرمایید من با تامل و دقت بالا بخونم، میرسم که بعد کتاب رو دوباره مرور کنم، من با خودم میگفتم که ، سعید، مثلا کتاب ماشین رو 80 روزه تموم کن، بعد که خیالت از تموم شدن کتاب راحته، حالا بیا با خیال راحت تست کار کن، چون با خودم میگفتم که من خیالم راحته که کتاب تموم شده(میتونم بگم شاید یا حتما یه جور رفع تکلیف برای اتمام درسم انجام دادم)، چه جوری بگم، میترسم نرسم درسمو تموم کنم، مشکل اصلی من همینه که، نمیتونم با خودم کنار بیام، که بگم 60 درصد مطالعه با 100 درصد آمادگی، خیلی بهتره از 100 درصد مطالعه با 60 درصد آمادگی
    ببخشد سرتون رو به درد آوردم
    باتشکر

    1. سلام…
      شما برای رسیدن ب این باور ک تسلط ۱۰۰ درصدی بر ۶۰ درصد مطالب خیلی بهتر از عکس قضیه است کافیه تا
      ۱.بدونید ک نفرات برتر کنکور میانگین درصدی نزدیک به ۴۰-۵۰٪ دارند و این موضوع نشون میده ک شما نیازی نیست حتما حتما تمامی مطالب رو بیاموزید اما صد در صد لازمه تا هرچه میاموزید کاملا با تسلط ۱۰۰٪ باشه چراکه کل یک فصل قرار است تنها در سه سوال بررسی شود در کنکور پس تمامی ظرافت ها در سوال نهفته است ..پس لازم دارین تا هر مطلبی رو ک میخونید کامل اونو یاد بگیرین
      ۲از مشاوران سایت و پشتیبان ها استفاده کنید و طرح هاشون تا به سما از نظر روحی کمک کنند تا بتونید بر این حس خودتون غلبه کنید و از طرفی با داشتن ی برنامه مناسب تر مطمعن باشین ک میرسین تمامی مطالب رو بخونید
      ۳بدونید و بدونید که توانایی پاسه دادن به سوال های موجود در کتاب ها هیچ تضمینی برای پاسخ دهی سوالات سال بعد نیست بلکه شما باید با فهم کامل از درس و بررسی سوال ها خودتون رو برای رویارویی با هرنوع سوال حدیدی آماده کنید ..ب عبارتی باید بتونید طراح رو پیش بینی کنید!!ک این موضوع مسلما نیازمند فهم عمیق مطالب است ..
      امیدوارم مفید بوده باشه صحبت ها…چون انتقال این موضوع ها با نوشتن یک مقدار دشواره ب نظر خودم

  3. سلام، کنکور 95 رو شرکت کردم (بعد فارغ التحصیلی و انجام خدمت سربازی)، ماشین رو تقریبا 20 درصد زدم!؟
    در کل رتبم 2200 شد، الان همت کردم که دوباره برای سال بعد بخونم! اما این بار میخوام که اشتباهاتم دوباره تکرار نشه!
    روال کارم به این صورت بود که:
    1- در تابستون درسم تموم شد(فقط کتاب ماشین مدرسان شریف رو خوندم)
    2- از مهر به بعد فقط تستای کنکور رو حل میکردم(تقریبا دو ماه به عید دو دور کردم تستا رو بدون یادداشت برداری نکات تست، فقط تستای مهم رو علامت میزدم برای جمع بندی)
    الان راه کار مناسب برای من چیه؟ زیاد از جو درس فاصله ندارم(سطح تسلط 40 درصدی تا الان)! چکار کنم از الان تا اردیبهشت 96؟ کی بخونم؟ کی نموم کنم(من که وقتم آزاده!)؟
    با تشکر

    1. سلام..سعی داشته باشید که به جای فکر به اینکه هرچه سریعتر یک مطلب رو تموم کنید به فکر عمیق شدن در اون مطلب باشین ..یعنی چی ؟ یعنی اینکه وقتی یک مطلب رو میخونید تمام جوانبش رو بررسی کنید..تمام انواع مسایلی که میشه ازش مطرح بشه رو بخونید و اون مسایل رو فقط با استفاده از یک سری فرمول حل نکنید. سعی کنید ببینید فرمولی که ب کار میبرید از کجا میاد و ….
      همیشه هم سعی کنید در هنگام خوندن مطالب خلاصه نویسی داشته باشید ..لزومی نداره حتما یک خلاصه نویسی برای هر درس داشته باشین..هر بار که یک مطلب رو میخونید یک خلاصه جدید تهیه کنید و در آخر تمامی اون خلاصه ها رو روی هم ریخته و یک خلاصه ناب که تمامی مطالب رو کاور میکنه تهیه کنید (چرا هر بار خلاصه نویسی انجام بدیم : چون نوشتن در یادگیری خیلی کمک میکنه ، و در ضمن شاید طی هر بار خوندن شما مطلب جدیدی به ذهنتون برسه که حایز اهمیت باشه) در آخر لازمه بدونید سعی کنید درسی مثله ماشین رو چنیدین و چنیدین بار بخونید چون شما هر چه بیشتر مسلط بشین نکات بیشتر دستگیرتون میشه و میتونید بیشتر به ظرافت مطلب بپردازین(همون چیزی که درصد رو بالا میبره) .. پس سعی کنید در خوندن درسی مثله ماشین دو امر رو یادتون باشه : تمرکز و تکرار (منظور از تکرار اینه که هر بار بیشتر رو مطلب تامل کنید !!!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا