اختصاصی سایتسخن مشاورمصاحبه با رتبه های برتر ارشد برق

مصاحبه اختصاصی با رتبه 39 قدرت کنکور ارشد 95

مصاحبه سایت برق ارشد با آقای مهران ایمانی شاهاندشتی رتبه 39 رشته برق- قدرت کارشناسی ارشد سال 95 :

 

برق ارشد: با سلام و احترام و ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا خود را مختصرا معرفی کرده و بفرمایید رشته و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید؟ آیا در حین مطالعه برای کنکور شاغل یا دانشجو بودید؟

پاسخ مهران ایمانی شاهاندشتی فارغ التحصیل برق قدرت با معدل 16.13 از دانشگاه صنعتی شریف
زمان کنکور دانشجو بودم

برق ارشد: لطفا درصدهای خود در دروس مختلف کنکور ارشد و رتبه خود را بیان کنید؟
پاسخ زبان 0 ،ریاضی53 ،مدار 45 ،کنترل 18،ماشین 75 ،بررسی 41 و الکترومغناطیس 0
رتبه 39 گرایش قدرت

برق ارشد: آیا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشتید؟ این آزمونها و کلاسها را تا چه در موفقیت خود موثر می دانید؟ 

پاسخ در کلاس کنکور شرکت نکردم ولی در تمامی آزمون های آزمایشی مدرسان شریف حضور داشتم. آزمون های آزمایشی با توجه به این که دارای یک برنامه ریزی مشخص می باشد در منظم درس خواندن و ایجاد انگیزه به داوطلب کمک میکند ضمن این که یک معیار مقایسه دواطلب با سایر داوطلبان است. علاوه بر این باعث پیشرفت داوطلب و کمک به افزایش مهارت آزمون دادن می شود.

برق ارشد: از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟

پاسخ از اوایل آبان البته در بازه زمانی امتحانات میانترم و پایانترم میزان مطالعم کم شد و با پایان ترم 7 با توجه به سبک شدن دروس دانشگاه روند مطالعم به روال عادی خودش برگشت .
معمولا بین 4 تا 6 ساعت مطالعه داشتم.

برق ارشد: کدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟ 

پاسخ: سیستم های قدرت دانشگاه تهران

برق ارشد: کتابها و منابع پیشنهادی شما در هر یک از دروس رشته برق کدامها هستند و در هر درس چه توصیه های خاصی به داوطلبان دارید؟

پاسخ: در دروس ریاضی(ریاضی مهندسی + معادلات + آمار) و مدار تست زدن، خلاصه نویسی و مرور خیلی میتونه به داوطلب کمک کنه تا توی این دو درس به تسلط برسه.خوندن کتاب های مختلف و جزوه های متنوع شاید به اندازه تکرار و تمرین راه گشا نباشه. تست زدن توی این دو درس اهمیت فوق العاده مهمی داره چون هم به افزایش دقتتون کمک میکنه و هم با ایده های سوالات مختلف آشنا میشین. به دوستان عزیز هم توصیه میکنم این دو درس رو جدی بگیرند و تکرار و تمرین زیادی داشته باشند.
دروس بررسی و ماشین ظاهر راحتتری دارند ولی باید با مفاهمیشون ارتباط برقرار کنید چون علی رغم این که محاسبات پیچیده ای ندارند در صورت عدم درک درست مطالب توی حل تست به گزینه غلط میرسید. با حل سوالات کنکور و درک درست مفاهیم و آشنایی با دام های آموزشی رسیدن به درصد بالا در این دو درس کار دشواری نیست.
در دروس کنترل و مغناطیس لازم نیست به دنبال کسب درصد بالا باشید و فراگیری کامل و رسیدن به تسلط در این دو درس کار دشوار و زمان بری هست. به نظرم اگه بتونیم مجموع درصد این دو درس رو به 30 برسونیم عمکلرد قابل قبولی ارائه دادیم.
نحوه ی برخورد با این دو درس معمولا به این صورت است که یا داوطلب یکی از این دو درس را حذف میکند و درس دیگر را به طور کامل میخواند و تلاش میکند تست های آسان تر و پرتکرارتر این درس را شناسایی کند در برخورد نوع دوم داوطلب هر دو درس را به صورت سطحی میخواند و روی بخش های خاص تمرکز بیشتری دارد و سعی میکند از هر درس به حداقل دو یا سه سوال جواب بدهد. انتخاب نوع روش به بنیه علمی داوطلب بستگی دارد.
نکته ی آخر هم این است که معمولا یاد گرفتن درس کنترل راحتتر از الکترومغناطیسه و به زمان کمترای احتیاج داره ولی جواب دادن به سوالاتش کار دشوارتر و خطرناک تریه. در واقع مشکلی اصلی داوطلبان توی این دو درس اینه که جواب دادن به سوالات مغناطیس براشون دشواره و در سوالات کنترل هم گزینه غلط را انتخاب میکنند!

برق ارشد: به طور کلی چه توصیه هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد دارید؟

پاسخ برای رسیدن به موفقیت در کنکور ارشد داشتن سواد کافی نیست و شما باید با مهارت های مطالعه کردن، مدیریت زمان و نحوه برخورد با سوالات در کنکور آشنایی داشته باشید و علاوه بر این با توجه به دوره کوتاه مطالعه، برنامه ریزی تاثیر بسزایی در موفقیت شما خواهد داشت.
داشتن انگیزه و با نشاط بودن در زمان مطالعه تاثیر بسزایی در یادگیری دارد و همیشه به خلاصه نویسی توجه داشته باشید.
با انتخاب یک آزمون و منطبق کردن برنامه درسی تان با سرفصل های آزمون به مطالعه خود نظم بدهید. هر چند عقب ماندگی و یا به وجود آمدن مشکلاتی در مسیر مطالعه امری طبیعی است اما با برنامه ریزی درست و انعطاف پذیر میتوان بر همه ی مشکلات غلبه کرد.
در انتخاب منبع مطالعه وسواس بیش از حد به خرج ندهید و یک منبع مطالعاتی برای هر درس انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. افراد متعددی وجود دارند که علی رغم انتخاب منابع مختلف به نتایج مشترک رسیدند در واقع کیفیت مطالعه موضوع مهم تری است که بیشتر داوطلبان از آن غافل هستند.

برق ارشد: آیا از ابتدا به رشته برق علاقه داشتید و چطور شد که این رشته را انتخاب کردید؟

پاسخ بله من برای فاکتور علاقه ارزش زیادی قائلم و به نظرم در رشته ی برق علاقه مندی به رشته و گرایش موضوع مهمی است. ضمن این که رشته برق فوق العاده پرکاربرد و وسیع است و هم از لحاظ علمی و هم صنعتی جای رشد فراوانی دارد.
(در مورد اهمیت به علاقه اینو بگم که من توی دوره کارشناسی سه تا انتخاب اولم برق بوده و توی دوره ارشد هم سه تا گرایش اولم سیستم های قدرت)

برق ارشد: چی شد که حس کردید باید کنکور ارشد بدید؟ واقعا به این حس که نیاز به کارشناسی ارشد دارید رسیده بودید یا جو جامعه و سایر دانشجوها، فشار خانواده و … باعث این تصمیم شد.

پاسخ در دوره ی ارشد با توجه به تخصصی شدن کامل گرایش، زمینه برای مطالعه و پژوهش و آشنایی بهتر با گرایش مورد نظر بیشتر فراهم است. ضمن این که شرایط جامعه هم در انتخاب این مسیر بی تاثیر نبود.

برق ارشد: از روند درس خوندنتون برامون بگید، اگر از روزی که خوندن رو برای کنکور کارشناسی ارشد شروع کردید رو به بازه‌های زمانی دو ماهه تقسیم کنیم، تو هر بازه چه قدر درس میخوندید و رو چه دروسی تمرکز می‌کردید؟

پاسخمن مطابق با برنامه آزمون آزمایشی پیش میرفتم و درس ها رو به صورت موازی میخوندم و اوایل سعی کردم از برنامه این آزمون ها کمی جلوتر باشم البته دروس را با سرعت زیاد میخوندم که دو دلیل داشت. یکی به خاطر این که دروس کنکور رو در طول دوره لیسانس خوب یاد گرفته بودم و دلیل دوم این بود که خلاصه نویسی خیلی خوبی در حین خوندن انجام میدادم و نگرانی بابت فراموشی مطالب نداشتم. برای همین در طول برنامه آزمون ها درس ها رو به طور کامل همراه با مثال های کتاب آموزشی ولی بدون تست های آخر هر فصل همراه با خلاصه نویسی میخوندم. البته چون بعضی درس ها رو جلوتر از برنامه آزمون خونده بودم توی دو هفته خودم رو به برنامه آزمون میرسوندم و توی هفته سوم فقط به زدن تست میپرداختم و یک روز هم به جمع بندی و مرور خلاصه های مربوط به هر آزمون اختصاص میدادم البته این برنامه گاهی به خاطر درس های دانشگاه و یا تغییر فاصله آزمون ها از سه هفته به دو هفته بهم میریخت.
در دوران جمع بندی و آزمون های جامع به جبران عقب افتادگی ها ،برطرف کردن نقاط ضعف ، بررسی مجدد تست های علامت گذاری شده،مرور خلاصه ها و زدن تست های کنکور چند سال اخیر می پرداختم. ضمن این که آزمون های جامع زیادی از خودم میگرفتم (هم آزمون های جامع موسسات در سال های گذشته و هم کنکور های سال های گذشته)

برق ارشد: نحوه درس خوندنتون چطور بود؟ کجا درس می‌خوندین؟ خونه یا کتاب خونه؟ گروهی یا فردی؟

پاسخ مطالعه اصلی من در اتاق خوابگاه صورت میگرفت و گاهی هم کتابخونه دانشگاه.
به صورت فردی درس میخوندم البته برای رفع اشکال و یا پرسیدن سوال از سایر دوستان هم کمک میگرفتم.

برق ارشد: روش خاصی برای تست زدن داشتید؟ مثلا تستهای سخت رو بپرید یا تستی رو علامت بزنید و

پاسخ من تست هایی که در حل آن ها دچار مشکل بودم و سوالاتی که پرتکرار و جالب بودن رو علامت گذاری میکردم تا در دوران جمع بندی در کنار مرور خلاصه ها ازشون استفاده کنم. در صورت داشتن وقت کافی از تست های سخت و جالب در دروس ریاضی و مدار استقبال میکردم و به حلشون میپرداختم .

برق ارشددر زمان درس خوندن برای کنکور تفریح هم داشتی؟ چند ساعت صرف تفریحاتتون می کردین در طول هفته؟

پاسخ بله در مسیر پر فشار کنکور تفریح لازم است البته بیشتر از تفریحاتی استفاده میکردم که نیاز به فعالیت جسمانی کمتری داشته باشه مثل فضای مجازی و بازی کردن!

برق ارشد: چه کسانی تو این راه پر پیچ و خم کمکت کردن و در موفقیتتون بیشترین تأثیر رو داشتن؟

پاسخ جا داره ابتدا از هم اتاقی هام تشکر کنم که فضا و شرایط اتاق رو برای درس خوندن من توی اتاق فراهم میکردن و در راه کنکور همیشه بهم امیدواری میدادن. از مادرم هم تشکر میکنم که همیشه پیگیر وضعیت من بود و بهم کمک میکرد تا نگرانی برام به وجود نیاد.

برق ارشد: کاری هست که از انجام ندادنش افسوس بخوری؟ در این مورد چه توصیه‌ای برای داوطلبین داری؟

پاسخ شاید اگه برای درس زبان وقت میذاشتم میتونستم توی کنکور بهتر عمل کنم.
مهم تر از اون اینه که اگه انتظارات رو از خودم بالا نبرده بودم و آرامش و مدیریت بهتری سر جلسه داشتم قطعا نتیجه بهتری میگرفتم.

برق ارشد: به نظرت باید برای هر درس چند تا منبع رو خوند یا به عبارتی یک منبع کامل کافیه؟

پاسخ یک منبع کافیه فقط حتما خلاصه نویسی انجام بشه

برق ارشد: ممکنه بفرمائید به چه نحوی درس میخونید، از چه منابعی استفاده می کردید و اینکه آیا اگر دوباره برگردید بازهم از همان منابع و همان شیوه مطالعه استفاده می کنید یا خیر؟

پاسخ بله از همان روش استفاده خواهم کرد .خلاصه نویسی حل مثال های زیاد و تکرار مهم ترین فاکتورهای موفقیت در کنکور ارشد است.

برق ارشد: به نظر شما کلاس رفتن برای موفقیت در کنکور ارشد الزامیه یا بدون کلاس هم میشه رتبه خوبی آورد؟

پاسخ کلاس رفتن بستگی به خود فرد داره ولی در واقع همه یجورایی از کلاس استفاده میکنند بعضیا در طول دوره کارشناسی کلاس میرن و درس رو خوب میخونن و یاد میگیرن و طبعا نیازی به کلاس برای کنکور ارشد ندارن ولی بعضیا فقط توی 9 ماه میخوان با پایه ضعیف درسی شروع کنند که خب برای اونا شاید کلاس بتونه به سرعت یادگیرشون کمک کنه. البته در کلاس رفتن همه چی به خود فرد و تلاشش بستگی داره چون توی یه کلاس ممکنه یکی درسی رو زیر ده درصد بزنه و یکی دیگه بالای پنجاه درصد در حالی که هر دو شون منابع یکسان خوندن و از کلاسای یکسان استفاده کردن.

برق ارشد: بچه ها اگر بخوان در کلاس های کنکور ثبت نام کنند باید به چه نکاتی توجه داشته باشن؟ چه پارامترهایی برای انتخاب استاد مناسب وجود داره؟ 

پاسخ به نظرم از افرادی که در سال گذشته در کلاس اساتید بزرگوار شرکت کردند و چه توی کنکور موفق بودند و چه موفق نبودند بپرسید، بهتر میتونند از نقش استاد در کنکور، شیوه آموزش،فن بیان،وقت شناسی،پیگیری وضعیت دانشجویان و سایر ویژگیهای اون استاد عزیز برای شما توضیح بدهند.

برق ارشد: آیا شما شرکت در آزمون های آزمایشی رو توصیه میکنید یا اگر دوستان بشینن خونه و درسشون رو خوب بخونن میتونن موفق باشن؟

پاسخ شرکت در آزمون های آزمایشی خیلی مهم است و مهم تر از آن تحلیل آزمون و شناخت مشکلات درسی و غیر درسی(تنظیم وقت، بی دقتی، نحوه برخورد با سوالات مختلف و واکنش متفاوت نسبت به آن، مدیریت زمان و …) در آن آزمون است. در واقع کنکور علاوه بر سواد نیازمند مهارت آزمون دادن هم می باشد و برای کسب مهارت در این زمینه، شرکت کردن در آزمون های آزمایشی مهم است.

البته سوالات در آزمون های آزمایشی معمولا سخت و وقت گیر مطرح می شوند و شاید با سوالات کنکور اصلی تفاوت زیادی داشته باشد که این هم برای همه شرکت کنندگان آزمون یکسان است و شما با یک معیار یکسان خودتون با سایر داوطلبا میسنجید و همین طور از میزان پیشرفت خودتون آگاهی پیدا میکنید.

برق ارشد: آیا کسی که دروسی رو که در کنکور میان (مثل مدار و سیگنال و …) با کیفیت پاس نکرده باشه میتونه تو کنکور ارشد موفق باشه؟

پاسخ بله قطعا.
اولا کیفیت پاس کردن یک درس با نمره اون فرق داره و ثانیا یاد گرفتن تستی یک درس با تشریحی اون تفاوت داره به طور مثال توی کنکور خوندن شما نیازمند یاد گرفتن اثبات یک فرمول نیستید و شاید لازم هم نباشه .مهم ،کاربرد اونا توی حل مساله است.
ثالثا حتی اگه احساس میکنید اون درس رو خوب بلد نیستید بازم جای نگرانی وجود نداره چون قرار نیست شما به همه سوالات یک درس جواب بدین مهم اینه که از داشته هاتون به خوبی استفاده کنید و روی مباحثی که راحت تر و پرتکرار تر هستند بیشتر سرمایه گذاری کنید.

برق ارشد: شما چه برنامه ای رو برای تابستان، پاییز و زمستان (قبل کنکور) داشتید؟ مثلا آیا یه سری از درس ها رو در تابستان خونده بودید و یه سری رو در پاییز یا همه رو با هم پیش بردید؟

پاسخ من درس ها رو با هم پیش میبردم چون آمادگی نسبی در دروس داشتم. ضمن این که از کنکور کارشناسی هم تجربه موفقی داشتم و یجورایی بلد بودم چجوری برای کنکور خودمو آماده کنم. البته با توجه به این که من توی هر دو تا کنکور کارشناسی و ارشد یجورایی موفق بودم (البته کارشناسی موفق تر بودم!) اینو با قاطعیت میگم که موفقیت در کنکور ارشد خیییلی راحت تر از کنکور کارشناسیه فقط کافیه خودتون باور داشته باشید و برای خودتون هدف و انگیزه ایجاد کنید.

برق ارشد: درس خواندن جدی برای کارشناسی‌ارشد را از کی شروع کردی؟

پاسخ آبان

برق ارشد: همه درس‌ها را به یک اندازه می‌خواندی؟

پاسخ مسلما خیر. درس هایی که بیشتر علاقه داشتم و حجمشون زیاد بود رو بیشتر میخوندم

برق ارشد: کدام درس برایت آسان‌تر از همه درس‌ها بود؟

پاسخ ریاضی و بررسی

برق ارشد: و سخت‌ترین درس؟

پاسخ کنترل

برق ارشد: تجاربی که فکر میکنید برای پشت کنکوریها مفیده بیان کنید ؟

پاسخ سعی کنید سوالات و مباحث راحت هر درس رو پیدا کنید و از تجربیات دیگران هم استفاده کنید.
خلاصه نویسی و تکرار و تمرین هم خیلی جدی بگیرید.

برق ارشد: در پایان مهم‌ترین توصیه‌ای که برای داوطلبان کنکور سال بعد دارید چیه؟

پاسخ خودتون لایق بهترین ها بدونید و برای بدست آوردن هدفتون تلاش کنید. با انگیزه داشتن و برنامه ریزی هیچ چیز دور از دسترس نیست.

برق ارشد: آیا با سایت برق ارشد آشنا بودید و ارتباط داشتید و از مطالب آن استفاده می کردید؟ چگونه با سایت برق ارشد آشنا شدین و بیشتر از کدام مطالب آن استفاده میکردید؟

پاسخ بله من در دوران کنکور از راه سرچ گوگل با این سایت آشنا شدم و از مطالب مرتبط با کنکور ارشد آن استفاده میکردم.

برق ارشد: با تشکر از وقتی که برای مصاحبه و کمک به دانشجویان سال آینده دادید.

کارنامه-39-قدرت
کارنامه 39 قدرت


مطالب سایت برق ارشد و مشاوره ای در کانال تلگرام

https://telegram.me/joinchat/BvebbTv3jEWlnF-1uBecKg

https://telegram.me/bargharshad

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا