اختصاصی سایتسخن مشاورمصاحبه با رتبه های برتر ارشد برق

مصاحبه اختصاصی با رتبه 18 قدرت – 21 کنترل – 11 مکاترونیک کنکور ارشد 95

مصاحبه سایت برق ارشد با آقای میلاد عباسی رتبه 18 قدرت – 21 کنترل – 11 مکاترونیک کارشناسی ارشد سال 95 :

 

برق ارشد: با سلام و احترام و ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا خود را مختصرا معرفی کرده و بفرمایید رشته و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید؟ آیا در حین مطالعه برای کنکور شاغل یا دانشجو بودید؟

پاسخ: با عرض سلام خدمت شما و داوطلبان محترم. میلاد عباسی هستم و با معدل 16.41 از رشته مهندسی برق/کنترل دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم. در حین مطالعه برای کنکور دانشجوی ترم هفت و هشت دانشگاه بودم.

برق ارشد: لطفا درصدهای خود در دروس مختلف کنکور ارشد و رتبه خود را بیان کنید؟
پاسخ زبان:50.00 – رباضی 72.73 – مدار 42.42 – کنترل خطی: 18.18 – تجزیه و تحلیل:44.44 – ماشین: 75.00

برق ارشد: آیا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشتید؟ این آزمونها و کلاسها را تا چه در موفقیت خود موثر می دانید؟ 

پاسخ بنده در آزمونهای آزمایشی شرکت میکردم ولی در هیچ کلاس کنکوری شرکت نمیکردم. به نظر بنده آزمونهای آزمایشی زمانی در داوطلب اثر میگذارند که همراه با آنها پیش برود و خودش را با آنها هماهنگ نگه دارد. از جهتی دیگر معتقدم زمانی موثر واقع می شوند که داوطلب خودش را ارزیابی کرده و اشتباهات خودش را متوجه بشود و یعنی یادگیری اش را کامل کند. سعی میکردم این دو هدفی که گفتم دنبال کنم و خوب از جهتی هم برای اینکه شرایط جلسه کنکور رو برایم مجسم میکردند و باعث میشدند که عادت کنم، خیلی خوب بودند.

برق ارشد: از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟

پاسخ از اواسط تیرماه 94 شروع به مطالعه کردم و اوایل با میانگین حدود 4 ساعت. با شروع سال تحصیلی میانگین مطالعه ام رو افزایش دادم به حدود 6 ساعت. از بهمن ماه بصورت جدی کار کردم و میانگین 8 ساعت رو داشتم.

برق ارشد: کدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟ 

پاسخ گرایش کنترل دانشگاه صنعتی شریف

برق ارشد: کتابها و منابع پیشنهادی شما در هر یک از دروس رشته برق کدامها هستند و در هر درس چه توصیه های خاصی به داوطلبان دارید؟

پاسخ  زبان عمومی و تخصصی: توصیه میکنم داوطلبان کتاب های 504 words و Essential Words for the TOEFL را حتما مطالعه کنند و تست های لغت و گرامر سال های اخیر را حتماً کار کنند. برای زبان تخصصی هم متن های تخصصی کار کنند و هم به روش ها و استراتژی های درک مطلب مسلط باشند.
ریاضی: کتاب معادلات پارسه و ریاضی مهندسی مدرسان شریف و آمار احتمال مدرسان شریف خیلی مناسب هستند. توصیه میکنم درس آمار را کنار نگذارند چون درس آمار در کنکور متوسط ظاهر می شود که به خوبی میتوانند جواب بگیرند اگر روی آن سرمایه گذاری کنند.
مدارهای الکتریکی: کتاب های مدارهای الکتریکی 1 و 2 مدرسان شریف. توصیه میکنم خیلی خوب کار کنند چون مدار رو ریاضی خیلی روی رتبه تاثیر دارند.
کنترل خطی: کتاب کنترل خطی پارسه و مدرسان شریف. در کل، کنترل خطی سخت ترین سوالات را دارد و داوطلبان باید مفاهیم رو خیلی عمیق یاد بگیرند.
تجزیه و تحلیل: کتاب نصیر(تقدسی) و مدرسان شریف. این درس خیلی روی مفاهیم پایه حساس است و داوطلبانی که مفاهیم رو نمی فهمند با مشکل مواجه می شوند. فرمولهای بسیار زیادی دارد که شبیه به هم هستند و در کل برای کسب درصد بالا خیلی باید تست کار کرد و مرور کرد تا فرمولها ملکه ذهن شوند.
ماشین های الکتریکی: کتاب مدرسان شریف و طرح 90 درصد پارسه. از جمله درس های سخت و مفهومی که به هیچ وجه با فرمول نمیشه یاد گرفت. توصیه میکنم داوطلبان ابتدا مفاهیم را خوب یاد بگیرند، از جمله شار و چگالی شار و …. و حتما جزوه خوبی هم در کنار کتابهای ذکر شده داشته باشند و حتی کتابهای مرجع هم بسیار راهگشا هستند.

برق ارشد: به طور کلی چه توصیه هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد دارید؟

پاسخ توصیه میکنم حتما با برنامه درس بخوانند و روی لحظه لحظه تایم درس خواندن حساس باشند.
به نظرم دوران تابستان و عید نوروز خیلی حیاتی و تعیین کننده است که داوطلبانی که از این دو تابم نهایت استفاده را میکنند خیلی موفق ترند.
و همچنین یک توصیه مهم که دارم این است که پیوستگی خود را در درس خواندن حفظ کنند، این نکته به نظرم خیلی مهم است و بنده این اشتباه رو چند بار مرتکب شدم که یک هفته یا گاهاً بیشتر از کنکور فاصله میگرفتم که به نظرم خیلی زیان بار است.
همچنین داوطلبان باید حتما زمان استراحت در تایم مطالعه خود داشته باشند، بسته به واحد های زمانی مطالعه خود که می تواند نیم ساعته، یک ساعته، یا حتی 45 دقیقه (15 دقیقه استراحت) باشد.

برق ارشد: آیا از ابتدا به رشته برق علاقه داشتید و چطور شد که این رشته را انتخاب کردید؟

پاسخ آشنایی چندانی نداشتم و از طریق همایش هایی که برگزار میشد با آن آشنا شدم و علاقه مند شدم و هر چقدر که گذشت به تدریج علاقه ام بیشتر شد.

برق ارشد: چی شد که حس کردید باید کنکور ارشد بدید؟ واقعا به این حس که نیاز به کارشناسی ارشد دارید رسیده بودید یا جو جامعه و سایر دانشجوها، فشار خانواده و … باعث این تصمیم شد.

پاسخ بله صد در صد این احساس رو داشتم که دانشم رو در این رشته کامل تر کنم چون خیلی علاقه دارم و دوست داشتم که وارد عرصه پژوهش بشم و فعالیت کنم و کسب تجربه کنم، باید قبول کرد که برای بازار کار مدرک مهم نیست و کار و رزومه مهم است، فلذا با مدرک کارشناسی هم می توان جذب بازار کار شد ولی بنده این دید را نداشتم و مواردی که عرض کردم برایم مهم بود.

برق ارشد: از روند درس خوندنتون برامون بگید، اگر از روزی که خوندن رو برای کنکور کارشناسی ارشد شروع کردید رو به بازه‌های زمانی دو ماهه تقسیم کنیم، تو هر بازه چه قدر درس میخوندید و رو چه دروسی تمرکز می‌کردید؟

پاسخ در دو ماه تابستان روی چهار درس ریاضی مهندسی و کنترل و تجزیه تحلیل و ماشین تمرکز داشتم، از روی جزوه ها و کتاب ها می خواندم و تست هم کار میکردم.
از زمان آغاز سال تحصیلی تا اولین آزمون آزمایشی دروس مدار و معادلات و آمار کار کردم و بقیه دروس را هم مرور می کردم، در بعضی دروس مثل ریاضی مهندسی از برنامه آزمونها جلوتر بودم.
در ادامه، پس از اولین آزمون هدگذاری کردم که 50 درصد اول را پوشش دهم ولی در دروسی مثل مدار و ماشین چون پیشروی آنها زیاد و حجم مطالب زیاد بود، به آزمون جمع بندی نرسیدم و پس از جمع بندی جبران کردم.
در دوره 25 درصد سوم و چهارم هم موفق عمل کردم ولی کماکان در درس مدار عقب بودم و به برنامه نرسیده بودم. در فرصت عید نوروز کم و کاستی ها را جبران کردم و دروس را تمام کردم. البته ناگفته نماند که در آزمون های آزمایشی چندان موفق عمل نمیکردم، چون سبک سوالات اغلب با کنکور متفاوت بود و خیلی سخت تر بود. پس از عید نوروز در فرصت یک ماهه که برای کنکور باقی مانده بود، درس ها را جمع بندی و مرور میکردم و سراغ مباحثی هم که کنار گذاشته بودم نرفتم (مثل ماشین های القایی) و مطلب جدیدی را هم شروع نکردم. به نظرم دوران جمع بندی تعیین کننده ی رتبه ی داوطلب است و خیلی مهم است که بتوانیم مدیریت خوبی در این بازه داشته باشیم.

برق ارشد: نحوه درس خوندنتون چطور بود؟ کجا درس می‌خوندین؟ خونه یا کتاب خونه؟ گروهی یا فردی؟

پاسخ من چون خوابگاهی بودم، اکثرا در کتابخانه خوابگاه درس می خواندم. ولی زمانی که برای تعطیلات به خانه می رفتم، در کتابخانه و بصورت گروهی درس می خواندیم. به نظر بنده بازده درس خواندن گروهی خیلی بهتر است، البته بالطبع شرایطی دارد که باید برقرار باشد.

برق ارشد: روش خاصی برای تست زدن داشتید؟ مثلا تستهای سخت رو بپرید یا تستی رو علامت بزنید و

پاسخ بله. البته برای هر درسی شیوه جداگانه ای داشتم. در درس های مثل مدار و ماشین چون سبک تست های چند سال اخیر را کاملا می دانستم، سعی میکردم سراغ تست هایی که دور از این سبک طراحی شده اند نروم، تست هایی را که بلد نبودم علامت میزدم و از دوستان یا از استادان میپرسیدم. ولی در درسی مثل کنترل خطی یا حتی سیگنال، جا برای ایده های جدید خیلی زیاد است و خیلی خودم را درگیر ایده ها میکردم و تست های تالیفی زیاد کار میکردم.

برق ارشددر زمان درس خوندن برای کنکور تفریح هم داشتی؟ چند ساعت صرف تفریحاتتون می کردین در طول هفته؟

پاسخ البته بستگی داشت، در دوره های مختلف تفریحات هم متفاوت بود. مثلا در دوران جمع بندی که یک ماه طول کشید تفریح خاصی نداشتم.

برق ارشد: چه کسانی تو این راه پر پیچ و خم کمکت کردن و در موفقیتتون بیشترین تأثیر رو داشتن؟

پاسخ اعضای خانواده م بخصوص مادر و پدرم که واقعا هر چقد از نقش مثبتشون بگم کم گفتم، خیلی ازشون تشکر میکنم چون بیشترین تاثیر رو در موفقیتم داشتند. تنی چند از اساتید بزرگوار و همچنین مشاوران موسسات کنکوری که منو راهنمایی کردن. از تجارب تعدادی از رتبه های خوب سال های پیش که میشناختم هم استفاده کردم و سعی کردم اشتباهاتی که آنها داشتند را تکرار نکنم.

برق ارشد: کاری هست که از انجام ندادنش افسوس بخوری؟ در این مورد چه توصیه‌ای برای داوطلبین داری؟

پاسخ توصیه میکنم که کاری نکنند که بعدا پشیمان بشوند، چون برای کارهای حاشیه ای همیشه وقت هست ولی زمان سرمایه ای است که هیچوخت برنمیگرده. این ماه ها و روزها واقعا هر ثانیه ش برای کنکوری ها مهمه و تعیین کننده. خدا رو شکر میکنم که توفیق این رتبه رو به من داد و کاری نبوده که الان افسوس بخورم.

برق ارشد: به نظرت باید برای هر درس چند تا منبع رو خوند یا به عبارتی یک منبع کامل کافیه؟

پاسخ اگر دانشجو زود شروع کند و وقت کافی داشته باشد، چه بسا پیش رفتن با دو منبع با هم خیلی هم بهتر باشد. برای مثال، وقتی از کتاب های تجزیه و تحلیل نصیر و مدرسان استفاده میکردم، متوجه نکاتی می شدم که در کتابی هست و در دیگری نیست، همچنین بعضی مباحث را از یک کتاب بهتر میفهمیدم، و بعضی را از کتاب دیگر. ولی اگر دانشجو برای مثال از بهمن شروع کنه، همون یک منبع کامل کافی هست.

برق ارشد: ممکنه بفرمائید به چه نحوی درس میخونید، از چه منابعی استفاده می کردید و اینکه آیا اگر دوباره برگردید بازهم از همان منابع و همان شیوه مطالعه استفاده می کنید یا خیر؟

پاسخ یک نکته در مطالعه، خصوصاً کنکور خیلی اهمیت دارد: مرور. کسی که می خواهد عمیق مطلبی رو بفهمد باید مرور کند. با مرور به تدریج به اشتباهات قبلی پی می بریم و یادگیری رو عمیق میکنیم. انقدر عمیق باید یاد بگیریم که سر جلسه کنکور مطالبی رو که یاد گرفتیم پیاده کنیم، به غیر از سوالاتی که ایده خیلی خاصی رو میطلبه، بقیه رو باید بلد باشیم حل کنیم.

برق ارشد: به نظر شما کلاس رفتن برای موفقیت در کنکور ارشد الزامیه یا بدون کلاس هم میشه رتبه خوبی آورد؟

پاسخ نه اصلا الزامی نیست، با کلاس رفتن هم رتبه لزوماً بهتر نمیشه. ولی کلاس عامل کمک کننده س و کاملا هم بستگی به خود شخص داره و خود شخص و یا مشاورش بهتر میتونه تشخیص بده که نیاز هست یا نه

برق ارشد: بچه ها اگر بخوان در کلاس های کنکور ثبت نام کنند باید به چه نکاتی توجه داشته باشن؟ چه پارامترهایی برای انتخاب استاد مناسب وجود داره؟ 

پاسخ پارامترهای خیلی مهمی دخیل هستند. به اعتقاد من منظم درس دادن و ذهن داوطلب رو مشوش نکردن واقعا مهمه. تجربه استاد هم مهمه.

برق ارشد: آیا شما شرکت در آزمون های آزمایشی رو توصیه میکنید یا اگر دوستان بشینن خونه و درسشون رو خوب بخونن میتونن موفق باشن؟

پاسخ اگر درسشون رو خوب بخونن و در کنارش در آزمون ها هم شرکت کنن که خیلی بالبطع بهتر هست، آزمون فی نفسه ارزشی ندارد اگر که مطالبی که گفتیم اجرا نشود.

برق ارشد: آیا کسی که دروسی رو که در کنکور میان (مثل مدار و سیگنال و …) با کیفیت پاس نکرده باشه میتونه تو کنکور ارشد موفق باشه؟

پاسخ کسب موفقیت در این دروس به نظر بنده هیچ ارتباطی با نحوه پاس کردن اون درس نداره و داوطلبانی که شب امتحانی بودن یا نمره خیلی کمی از درسی گرفتن، اصلا نباید نگران باشند. اگر در دوره ای که برای کنکور درس میخونند، همت کنند و خوب مطالعه کنند، حتما میتونن نواقص و اشتباهات گذشته رو جبران کنن.

برق ارشد: شما چه برنامه ای رو برای تابستان، پاییز و زمستان (قبل کنکور) داشتید؟ مثلا آیا یه سری از درس ها رو در تابستان خونده بودید و یه سری رو در پاییز یا همه رو با هم پیش بردید؟

پاسخ بله همانطور که عرض کردم بنده از تابستان شروع کرده بودم و تمام این موارد رو توضیح دادم. توصیه ام این است که داوطلبانی که پایه خوبی ندارد، از تابستان شروع کنند.

برق ارشد: درس خواندن جدی برای کارشناسی‌ارشد را از کی شروع کردی؟

پاسخ بطور جدی از بهمن ماه

برق ارشد: همه درس‌ها را به یک اندازه می‌خواندی؟

پاسخ خیر. سیگنال و ماشین و ریاضی را بیشتر میخواندم.

برق ارشد: کدام درس برایت آسان‌تر از همه درس‌ها بود؟

پاسخ ریاضی

برق ارشد: و سخت‌ترین درس؟

پاسخ ماشین

برق ارشد: تجاربی که فکر میکنید برای پشت کنکوریها مفیده بیان کنید ؟

پاسخ البته مطلبی که میخواهم عرض کنم برای تمام کنکوریها مفیده، اینکه اول فکر کنند که چرا کنکور میدهند و اصلا هدفی که از ادامه تحصیل دارند چیه؟؟ بعد در مورد منابع و مشاوره فکر جدی بکنند و اگر کلاس لازم دارند مشخص کنند؛ در حقیقت برای هر کاری برنامه داشته باشند. دوستان پشت کنکوری بالاخره قضیه شون فرق میکنه و خیلی باید مراقب باشند. انگیزه شونو بالا ببرن و به گذشته نگاه نکنن، بلکه به آینده نگاه کنن.

برق ارشد: در پایان مهم‌ترین توصیه‌ای که برای داوطلبان کنکور سال بعد دارید چیه؟

پاسخ مهم ترین توصیه م این هست که خوب بخونن، وقت بذارن، انرژی بذارن، از توصیه های مشاورها استفاده کنن و کلا همه مطالبی که از ابتدا تا حال گفتیم..

برق ارشد: آیا با سایت برق ارشد آشنا بودید و ارتباط داشتید و از مطالب آن استفاده می کردید؟ چگونه با سایت برق ارشد آشنا شدین و بیشتر از کدام مطالب آن استفاده میکردید؟

پاسخ بله از طریق موتورهای جستجو با این سایت آشنا شدم و از جزوات و سوالات استفاده کردم.

برق ارشد: با تشکر از وقتی که برای مصاحبه و کمک به دانشجویان سال آینده دادید.

خواهش میکنم و تشکر میکنم از شما. امیدوارم قدم مثبتی در کمک به داوطلبان کنکور 96 برداشته باشم.

کارنامه-18-قدرت
کارنامه 18 قدرت


مطالب سایت برق ارشد و مشاوره ای در کانال تلگرام

https://telegram.me/joinchat/BvebbTv3jEWlnF-1uBecKg

https://telegram.me/bargharshad

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا