مطالب ویژه سایت

صفر تا 100 پذیرش در دانشگاه های خارجی(APPLY)!!! ( بخش دوم)

از کجا شروع کنیم ؟

با سلام و عرض ادب دوستان عزیز بخش دوم صفر تا 100 پذیرش در دانشگاه های خارجی را می توانید مطالعه کنید…

    ** تنظیم جدول زمانی جهت برنامه ریزی اپلای

  • جهت برنامه ریزی دقیق، لیستی از کارهای اصلی تان را مشخص کنید و برای آن یک جدول زمانی تهیه کنید. لیست ددلاین ها، جدول زمانی برای آزمون زبان، ترجمه و ارسال مدارک تحصیلی و زمان مناسب برای مکاتبه با استادها را در این جدول زمانی قرار دهید. به طور مثال برای خود مشخص کنید که با توجه به ددلاین دانشگاه، تا چه تاریخی امتحان زبان خود را می دهید، یا مدارکتان آماده خواهد بود. این جدول زمانی را می توانید برای چندین دانشگاه که برای ادامه تحصیل مد نظرتان است آماده کنید.

بدین ترتیب و با داشتن چنین جدولی شما دقیقا می دانید که اولا در کجای پروسه اپلای قرار دارید و ثانیا تا چند ماه آینده به ترتیب کدام کارها را بایستی انجام دهید. میزان جدیت شما در تهیه چنین جدولی و مشخص کردن تمام قدم هایی که می خواهید در طول این فرآیند طی نمایید، ارتباط مستقیمی با میزان موفقیت شما خواهد داشت.

 

 **  تهیه چک لیست مدارک لازم با جزئیات

 

  • بعد از مشخص شدن لیست دانشگاه های مد نظرتان برای ادامه تحصیل و ریختن طرحی زمانبندی شده برای شروع فرآیند اپلای با توجه به ددلاین ها و در راستای تهیه مدارک مورد نیاز و غیره، ابتدا می بایست دریابید که دانشگاه مورد نظرتان دقیقا چه مدرک یا مدارکی را به خصوص در مورد زبان از شما می خواهد و حداقل های نمره زبان برای رشته شما چیست.

از جمله این آزمون ها می توان به آزمون های زبان GMAT ،GRE Subject ،GRE General ،MCAT، LSAT ،TOEFL یا iBT و IELTS اشاره کرد.

تجربه ما نشان داده است کسانی که در سه ماهه اول شروع فرآیند اپلای خود آزمون iBT را با موفقیت پشت سر می گذارند، بی دغدغه تر از دیگران مسیر اپلای خود را طی می کنند.

 

    **ارتباط و تماس با استادها

 

  • یکی از اقدامات موثر برای بالا بردن احتمال دریافت پذیرش، تماس با استاد است. اما چگونه می توان استادی را پیدا کرد که تمایل به حضور ما در دانشگاه خودش را داشته باشد؟ اولین قدم این است که به دنبال اساتیدی بگردید که زمینه کاری آن ها با رشته شما همخوانی دارد و یا نزدیک به آن است و سپس بررسی کنید که آیا این استاد توانایی حمایت مالی از شما و پرداخت Fund به شما را دارد یا خیر. سپس اقدام به برقراری تماس نمایید.

 

  • پیش از فرستادن ایمیل به نکات زیر توجه کنید:

 

  • مقالات اخیر استاد را مطالعه کنید و به علاقه مندی های او بیشتر پی ببرید و چنانچه تجربه انجام پروژه ای در این زمینه را دارید، آن را در رزومه خود که ضمیمه ایمیل می نمایید، مطرح کنید.
  • روی سوالاتی که می پرسید متمرکز شوید و از پرسیدن سوالات حاشیه ای پرهیز کنید.
  • با توجه به اینکه زمان انتخاب دانشجویان توسط اساتید، شش ماه پیش از شروع ترم تحصیلی است، می توانید در بازه شش ماه تا یک سال قبل از آغاز ترم تحصیلی اقدام به ارتباط با اساتید نمایید. البته تجربه نشان می دهد بازه تصمیم گیری و انتخاب استادها و به عبارت بهتر بررسی جدی تر متقاضیان توسط استادها، معمولا حدود 3 تا 4 ماه قبل از ددلاین ها تا خود ددلاین می باشد.
  • در سالهای اخیر استادها به ایمیل های مربوط به متقاضیانی که بعد از اپلای با آن ها مکاتبه می کنند، بیشتر اهمیت می دهند. پس ضمن ادامه دادن نامه نگاری خود بعد از ددلاین ها و اپلای، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در بعضی از دانشگاه ها، استادها فقط بعد از ددلاین و تنها به ایمیل متقاضیانی پاسخ می دهند که در ایمیل خود اعلام کرده باشند که در آن دانشگاه و Program اپلای نموده اند.

 

  • به طور کلی با توجه به حجم زیاد ایمیل هایی که به استادها می رسد، فرصت زیادی برای خواندن ایمیل ها توسط آن ها وجود ندارد. بنابراین سعی کنید ایمیل خود را طوری آماده نمایید که در متنی کوتاه و مختصر تمامی نکاتی که می تواند شما را از دیگران متمایز کند و توجه استاد را جلب کند در بر گیرد. بهتر است این نکات را برجسته نموده و در ابتدای متن ایمیل به آن اشاره کنید. مثلا یک معدل بسیار بالا یا یک نمره زبان خیلی خوب (مثلا نمره iBT بالای 115) یا تعداد مقالات شما می تواند نشان دهنده تمایز شما با سایرین باشد و باعث جلب توجه استاد شود.

 

  • از ارسال ایمیل به چندین استاد با حوزه های کاری متفاوت در یک دانشگاه پرهیز کنید، زیرا در مواردی مشاهده شده است آن ها با یکدیگر در مورد متقاضیان صحبت می کنند و متوجه تناقضاتی از این دست می شوند.

 

  • در عنوان ایمیل حتما حوزه کاری یا همان Interest های استاد را ذکر کنید و در متن از جملات کلیشه ای استفاده نکنید.

 

  • ساختار نگارش رسمی را در نوشتن ایمیل خود رعایت کنید. به طور معمول نگارش رسمی شامل چهار بخش معرفی، بیان علاقه مندی و تجارب خود، درخواست خود و در نهایت سپاسگزاری از استاد می باشد.

 

  • هرگز یک متن استاندارد را با یک عنوان استاندارد دارای عبارت پرتکرار PhD Applicant را برای تعداد زیادی استاد به صورت بی هدف ارسال نکنید. به جای این کار ابتدا در مورد استاد، علاقه مندی های او و این که احتمالا به دنبال چگونه دانشجویی است از منابع مختلف شامل دانشجویان فعلی او کسب اطلاع کنید، سپس آن چیزی را که اون می خواهد با توانمندی ها و شرایط خود در متن ایمیل تطبیق دهید.

 

  • همواره در مکاتبه و تماس با استادها صداقت و راستی را حفظ نمایید. هر چند که همیشه جایی برای کمی بزرگنمایی در توانایی های شما وجود دارد که نشان دهنده اعتماد به نفس و باور شما به خودتان در مقابل استاد است.

** تامین منابع مالی جهت ادامه تحصیل

مساله تامین منابع مالی جهت تحصیل در دانشگاه‌های خارجی، یکی از مهمترین چالش‌ها – اگر نگوییم مهمترین چالش- در فرآیند اپلای است. به عنوان مثال هزینه شهریه دانشگاه و بیمه در کشورهای کانادا و آمریکا به طور متوسط از 30,000  تا 40,000 دلار در سال بالاتر است. این هزینه در اروپا متغیر است و ممکن است از 1000 یورو در سال تا چند 10,000 یورو متفاوت باشد. هزینه اجاره خوابگاه یا هر نوع محل اسکان دیگری نیز حداقل چیزی در حدود 1000 تا 1200 دلار آمریکا یا دلار کانادا در آمریکای شمالی و بیش از 1,000 یورو در اروپا است.به طور کلی دریافت کمک هزینه مربوط به دانشجویان مقطع دکترا بالاتر است. گروه اول کمک هزینه‌هایی که دانشجو در قبال دریاقت آن می‌بایست وظایفی را به انجام برساند:

 

 

  • RA یا Research Assistantship
  • TA یا Teaching Assistantship
  • Internship

 

 

  • کمک هزینه RA به واسطه انجام امور پژوهشی مورد نظر استاد، به دانشجو پرداخت می شود. این حقوق از طرف استاد پرداخت می شود. میانگین حقوق RA در دانشگاه های آمریکا متفاوت است اما به طور متوسط بین 1200 تا 2200 دلار می باشد.

 

  • کمک هزینه TA از نظر میزان حقوق دریافتی، تفاوت چندانی با RA ندارد. این کمک هزینه از طرف دانشکده پرداخت می شود و دانشجویان هنگامی که به صورت TA تحصیل می کنند وظایفی همچون برگزاری کلاس های حل تمرین، تصحیح اوراق امتحانی و ارائه آزمایشگاه ها را بر عهده دارند.

 

  • : این نوع Fund ها که شامل تقریبا همه کمک هزینه های تحصیلی می‌شود که از ترم اول تحصیلی قابل دریافت است، مشابه با سایر شغل‌های دانشگاهی (On Campus Jobs) می‌باشد که مطابق قوانین کشورهای کانادا و آمریکا قاعدتاً باید حداکثر 20 ساعت در هفته از دانشجو زمان بگیرد. این فاند معمولاً به استاد داده می‌شود تا برای انجام پروژه‌های پژوهشی یا کمک به تدریس به دانشجویانی که زیر نظر او هستند، آن‌ها را اعطا نماید. بدین ترتیب می‌بینیم که نظر استادها برای دریافت Fund از اهمیت بالایی برخوردار است. RA و TA، رایج ترین و در دسترس ترین انواع کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان از ابتدای تحصیل هستند. در کمک هزینه TA دانشجوی دریافت کننده این کمک هزینه، در برگزاری کلاس‌های رفع اشکال یا آزمایشگاه به استاد کمک می‌کند. برای دریافت این نوع کمک هزینه، نمره مناسب Speaking لازم است که برای آزمون iBT معمولا بالای 23-24 از 30 و برای آزمون IELTS بالای 7 – 7.5 از 10 می باشد.

 

  • در مورد RA قرار بر این است که دانشجو تا 20 ساعت در هفته با استاد برای کار بر روی یک یا دو پروژه پژوهشی همکاری نماید. البته در بسیاری از موارد در RA زمان صرف شده بیش از 20 ساعت در هفته خواهد بود. مزیت RA این است که برای دانشجو نیز از نظر علمی و تجربیات پژوهشی و تهیه مقاله از نتیجه کار  آینده دار و مفید تر ازTA می‌باشد.
  • Internship این نوع Fund تقریبا هیچ وقت در آغاز دوره تحصیل قابل دستیابی نیست و مربوطه به سال های دوم به بعد تحصیل می‌شود.

به طور کلی اگر فردی بتواند تمامی این هزینه‌ها رو خودش بپردازد، تا حدود زیادی از نظر شانس گرفتن پذیرش احتمال بیشتری را خواهد داشت. زیرا بدین ترتیب دغدغه دریافت Fund را ندارد و تنها با گرفتن پذیرش می‌تواند وارد مراحل بعدی جهت دریافت ویزا و سفر به کشور مربوطه شود.

این داستان ادامه دارد

مهندس فریدسلطانی

کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس تهران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام دیگران رو تشویق نکنید که برن خارج کشور.اینها اینجا رشد کردند،حالا که وقت میوه و ثمره دادن هست،دیگران این میوه رو بچینند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا