مطالب ویژه سایت

صفر تا 100 پذیرش در دانشگاه های خارجی(APPLY)!!! ( بخش اول)

🎓 از کجا شروع کنیم ؟

✍ همه کسانی که دارای مدرک لیسانس و بالاتر از آن باشند(خصوصا فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد)، به شرط احراز شرایط، امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی را دارند. اما پروسه اپلای و امکان دریافت پذیرش از هر دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است. بزرگترین مشکلی که بسیاری از افراد که قصد ادامه تحصیل در دانشگاهی خارجی را دارند، با آن روبرو می شوند، این است که ” واقعا از کجا شروع کنیم؟”

✅ پاسخ به این سوال مستلزم دانستن اطلاعات زیادی درباره مراحل اپلای (APPLY) می باشد. در این پست قصد داریم تمامی مراحل اپلای را به صورت موشکاانه بررسی کنیم تا یک منبع مفیدی برای شما دانشجویان باشد. امیدواریم بتوانیم در موفقیت شما در یک اپلای موفق راهنمای مفیدی باشیم.

پیش از هر مطلبی بهتر است نگاهی کلی به فرآیند اپلای انداخته و ابتدا با مراحل مختلف آن آشنا شویم. مراحلی که در ادامه آمده است مربوط به دانشگاه های آمریکا و کانادا می باشد، اما ممکن است در مواردی با کشورهای دیگر نیز مشترک باشد:

  • برنامه ریزی و زمانبندی
  • شرکت درآزمون های پیش نیاز
  • تماس با استاد ها
  • منابع مالی
  • تشکیل رزومه، CV
  • تهیه انگیزه نامه یا SOP
  • ترجمه ریز نمرات، دانشنامه و ارزیابی مدارک تحصیلی
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • دریافت توصیه نامه ، Recommendation
  • پست و ارسال مدارک
  • دریافت فرم ، I20
  • دریافت فرم ، DS160
  • تعیین وقت سفارت آمریکا ، MRV
  • پرداخت هزینه SEVIS
  • مرحله FBI_Check و Clearance
  • پیکاپ ویزا
  • پرداخت هزینه خوابگاه
  • تهیه بلیط هواپیما و سفر به کشور مقصد

در ادامه قسمت های مهم این پروسه به تفکیک شرح داده می شود

🎓عوامل مهم در انتخاب دانشگاه در ایالات متحده آمریکا

با توجه به اینکه بیش از 4000 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی معتبر در ایالات متحده وجود دارد، لازم است هنگام انتخاب یک دانشگاه، عوامل زیادی را مد نظر قرار دهید که مهمترین آنها به شرح زیر است:

  • دانشگاه و مؤسسه آموزشی مورد نظر شما به تأیید وزارت آموزش ایالات متحده رسیده باشد و به رسمیت شناخته شده باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که دانشگاهی که انتخاب می کنید، رشته ای که مایل به ادامه تحصیل در آن هستید را دارا باشد و در حیطه تحقیقاتی شما جز دانشگاه های مطرح باشد.
  • مستقل از هزینه شهریه، مخارج زندگی در ایالت های مختلف آمریکا بسیار متفاوت است، بنابراین پیش از اپلای از شرایط و هزینه های زندگی در شهر مورد نظرتان اطلاع حاصل کنید. همچنین توجه به این نکنه که دانشگاه شما را بورسیه می کند یا خیر، در بررسی هزینه های شما بسیار ضروری است.
  • با توجه به زندگی ملل مختلف وتنوع اقلیم در آمریکا، دقت کنید که محل زندگی تان با روحیات شما سازگار باشد.
  • در انتخاب دانشگاه، شرایط نمره زبان، معدل و سابقه تحصیلی خود را ملاک قرار دهید و همچنین از تجربیات افراد دیگری که برای آن دانشگاه اپلای کرده اند استفاده کنید تا شانس پذیرش خود را بالا ببرید.

    🎓 برنامه ریزی و زمانبندی برای اپلای

    ✍ پروسه اپلای، پروسه ای زمان بر و طولانی است، بنابراین داشتن برنامه ریزی دقیق و مناسب لازمه طی کردن موفقیت آمیز این پروسه است. عدم برنامه ریزی صحیح می تواند منجر به از دست دادن پذیرش و یا تاخیر در ورود به دانشگاه در ترم تحصیلی مورد نظرتان شود. پیشنهاد ما این است که فرآیند اپلای خود را حدود هشت ماه پیش از تاریخ Deadline دانشگاه آغاز کنید، شما تا حدود دو ماه مانده به این تاریخ نیز می توانید اقدام نمایید، اما توجه داشته باشید که هر چه زودتر شروع کنید، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود و اقدام در کمتر از دو ماه مانده به ددلاین شانس موفقیت را برای متقاضی تا نزدیک به صفر کاهش می دهد. به عنوان مثال برای شروع ترم Fall (پاییز) سال میلادی بعدی (مثلاً 2017)، بایستی از فروردین ماه سال (2016) جاری کارهای لازم را آغاز نمایید.

    ✍ اقدام به تحصیل در کشوری دیگر، تصمیمی است مهم و تاثیرگذار، بنابراین بعد از به دست آوردن دلایل لازم برای اقدام و همچنین داشتن انگیزه کافی، می توانید وارد این فرآیند شوید. برای انتخاب دانشگاه مورد نظر خود، با بررسی رنکینگ دانشگاه های جهان و اینکه کدام دانشگاه برای رشته تحصیلی و موضوع پژوهشی مورد علاقه تان قوی تر است، می توانید بهره ببرید. بعد از انتخاب دانشگاه یا دانشگاه های مورد نظرتان، لازم است با بازدید از وب سایت آن ها، تمامی موارد مرتبط با اپلای برای آنجا را مطالعه کنید. Requirement ها، ددلاین ها و کمک هزینه های مالی (Fund) از نکات بسیار مهمی است که در این مرحله باید به آن توجه کنید. همچنین می توانید با ارسال ایمیل درخواست شرایط و تمایل خود را برای دانشگاه بیان کرده و درخواست اطلاعات بیشتر نمایید. به عنوان نمونه ممکن است میانگین نمره تافل iBT پذیرفته شدگان سال پیش که کمتر در سایت دانشگاه ها به آن اشاره می شود را از مسئولین دانشگاه با استفاده از ایمیل دریافت کنید.

    🎓 ددلاین دانشگاه ها

    ✍ دانستن ددلاین ها برای برنامه ریزی و زمانبندی اپلای بسیار مهم است. بنابراین در ادامه قصد داریم تا قدری به ددلاین و نکات مهم پیرامون آن بپردازیم.

    ددلاین (ضرب العجل) دانشگاه ها به معنی آخرین تاریخی است که می توان فرم اپلیکیشن آنلاین دانشگاه را ارائه جهت بررسی سابمیت نمود. بعد از این تاریخ صفحه فرم آنلاین بسته شده و دیگر امکان اپلای برای آن ترمی که ددلاینش فرا رسیده وجود ندارد، بنابراین تا اعلام ددلاین بعدی برای ترم بعد (مثلا سه ماه) بایستی منتظر بمانید.

    پس برای این که بتوانید در مرداد و شهریور سال 96 جهت ادامه تحصیل به آمریکا یا کانادا سفر کنید، لازم است به ددلاین های مربوط به ترم پاییز 2017 توجه کنید.

    آماده کردن نمرات زبان، CV، SOP و دیگر مواردی که هنگام اپلای لازم دارید بایستی پیش از تاریخ ددلاین و هنگام پر کردن فرم اپلیکیشن انجام شده باشد. ددلاین های ترم پاییز به دلایلی که در ادامه ذکر می شود بسیار حائز اهمیت است. تاریخ های ددلاین دانشگاه های آمریکا و کانادا برای ترم پاییز معمولا از اول ماه دسامبر آغاز و تا پایان فوریه ادامه دارند. دلیل اهمیت این ددلاین ها این است که در حدود 80 درصد ورودی های دانشگاه ها در مقطع فوق لیسانس یا دکترا در ترم پاییز انجام می شود. همچنین بسیاری از دانشگاه ها فقط در ترم پاییز دانشجو می پذیرند و در سایر ترم ها پذیرش دانشجو ندارند.

    مهمترین Deadline های دانشگاه ها برای مقاطع فوق لیسانس (Master) و دکترا (Phd) در آمریکا و کانادا به ترتیب زمانی زیر فهرست شده اند:

    15 نوامبر (دانشگاه های بسیار اندکی این ددلاین را دارند)

    1 دسامبر (اولین ددلاین مهم دانشگاه ها)

    15 دسامبر (یکی از مهمترین ددلاین ها)

    31 دسامبر (یک ددلاین مهم)

    1 ژانویه (یک ددلاین مهم)

    3 ژانویه

    5 ژانویه

    15 ژانویه (بیشترین ددلاین دانشگاه های آمریکا و کانادا)

    31 ژانویه (یک ددلاین مهم که در این تاریخ ددلاین بیشتر دانشگاه های مهم به پایان می رسد)

    01 فوریه

    15 فوریه

    29 فوریه

    ✍ ددلاین های ذکر شده شامل همه ددلاین ها نیست. بلکه تاریخ های مهم آورده شده اند. ددلاین اکثر دانشگاه های آمریکا از اول دسامبر آغاز می شود و تا پایان ژانویه ادامه دارند و در مقابل ددلاین دانشگاه های کانادا معمولاً از ابتدای ژانویه شروع می شود و تا پایان فوریه ادامه دارند. نکته دیگر این که Deadline هر دانشگاه تا پایان آن روز محاسبه می شود. یعنی به عنوان مثال ددلاین 15 ژانویه در ساعت 24 روز 15 ژانویه به وقت آن ایالتی که دانشگاه در آن قرار دارد به پایان می رسد که به طور مثال برای دانشگاه هایی که در آمریکای شمالی قرار دارند، برابر با ساعت 8:30 یا 11:30 صبح روز بعد (یعنی 16 ژانویه) به وقت تهران است. توجه کنید که هر Program در یک دانشگاه، Deadline مخصوص به خود را دارد و شما حتماً باید با مراجعه به بخش How to Apply یا Apply Now (و یا دیگر عناوین مشابه) در سایت هر دانشگاه از اینکه ددلاین آن برنامه تحصیلی چه زمانی است مطمئن شوید و ترجیحاً تاریخ مذکور را ثبت نمایید.

     در این نوشتار سعی نمودیم تا یک نمای کلی و عمومی از Deadline دانشگاه ها به شما ارائه دهیم تا بتواند کمکی در پروسه برنامه ریزی شما باشد. ادامه دارد…

مهندس فریدسلطانی

کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه تربیت مدرس تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا