سخن مشاور

راه حل عملی هنگام بروز احساسات یا خستگی و فشارهای جسمی و روحی

تنفس، اولین چیزی است که هنگام بروز احساسات یا خستگی و فشارهای جسمی و روحی، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

تنفس، بر سیستم عصبی، قلب، عضلات، خواب، میزان انرژی، تمرکز و حافظه و بسیاری موارد دیگر مؤثر است. تنفس یکی از بزرگترین سیستم‌های دفع مواد زاید نیز به شمار می‌رود. هفتاد درصد از مواد زاید درون بدن ما با تنفس، از بدن خارج می‌شوند. 30 درصد این مواد از طریق پوست و تنها 10 درصد آن توسط کلیه‌ها و دستگاه گوارش دفع می‌شود. برای داشتن یک تنفس خوب باید تنفس شکمی را تمرین کرد.  تنفس شکمی، تنفس عمیق و مؤثر است که  راه خود را تا پایین و به سمت شکم پیش می‌برد. شکم به سمت جلو، به طرف پهلوها و حتی به سمت ستون مهره‌ها منبسط می‌شود. حرکت‌های ناشی از تنفس را می‌توان از پایین تا حدود لگن و از بالا در قسمت نوک ریه‌ها حس کرد. تنفس شکمی، تاثیری آرامش بخش دارد و ما، علی رغم تعداد کمتر دم و بازدم، احساس بهتری خواهیم داشت. بدن در این حالت با هر نفس، اکسیژن بیشتری را جذب و مواد زاید بیشتری را دفع می‌کند.
 برای بازآموختن روش تنفس از شکم و بهره مند شدن از فواید آن، راه ساده ای وجود دارد. تمرکز و آرامش از نکات عمده در انجام این تمرین هستند.
1-      می‌توانید بایستید یا دراز بکشید(ترجیحاً بایستید).
2- در حالت ایستاده، پاهای خود را نزدیک به یکدیگر قرار دهید.
3- عضلات خود را شل کنید و ذهن خود را از تمام افکار خالی کنید (انجام این کار به زبان بسیار ساده‌تر است تا به عمل!).
4- دست‌های خود را با چابکی به هم بمالید، کف یک دست را (دست چپ برای آقایان و دست راست برای خانم‌ها) روی نقطه «‌هارا»  (Hara) دو انگشت پایین‌تر از ناف قرار داده و دست دیگر را روی آن بگذارید.
5-دهان خود را اندکی بازکنید.
6- با کف دست‌ها، فشاری نرم و آهسته به سمت داخل شکم وارد کنید. با شمارش یک تا شش، نفس خود را بیرون دهید. دو شماره دیگر به فشار شکم ادامه دهید.
7- فشار را به آرامی قطع کرده و با شش شماره هوا بگیرید.دو شماره نفس را نگه دارید. هر دور اجرای فشار، نگه داشتن نفس، آزاد کردن و نفس گرفتن، یک واحد تنفس نامیده می‌شود.
8-این روند را تا انجام ده واحد تنفس ادامه دهید.
9- چشم‌ها را باز کنید و چند قدم راه بروید.
10- حالا دست‌ها را پایین آورده و در دوطرف بدن قرار دهید، و اگر هنوز چشم‌هایتان باز است، آنها را ببندید.

11- خود را از از هر فکر و ذهنیتی آزاد کرده و حدود پنج دقیقه یا بیشتر، از حالت «هیچ» لذت ببرید.
برای اینکه این کار را بدون مشکل و صحیح انجام دهید، باید هنگام فشردن نقطه «هارا»، نفس را بیرون داده (بازدم) و هنگام آزاد کردن نقطه، نفس بکشید (دم). برای سادگی کار، حواس خود را بر فشار آوردن و آزاد کردن تمرکز کنید؛ تنفس خود به خود انجام می‌شود. به مدت دو هفته تمرین‌ها را، یک مرتبه هنگام صبح و یک مرتبه در هنگام عصر، انجام دهید و ببینید که چه احساسی خواهید داشت. این تمرین برای بازگشت به حال خوب، در زمانی که احساس ناراحتی و خستگی می کنید، بسیار مؤثر است.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا