مطالب ویژه سایت

چگونگی تصمیم به قانع بودن نتیجه امسال یا تلاش برای یکسال دیگر؟

چگونه تصمیم بگیریم که به نتایج امسال قانع باشیم یا یکسال دیگر جهت نتایج بهتر صبرکنیم؟

دانشجوی گرامی قبل از جواب به این سؤال شما بایستی به چندین سؤال در ذهن خودتان جوابگو باشید؟ چه هدفی را در مقطع کارشناسی ارشد دنبال می‌کنید؟ چندین مورد در ادامه ذکرشده است

  1. ادامه تحصیل برای دکترا
  2. هیات‌علمی شدن یا تدریس در دانشگاه
  3. ارتقاء شغلی
  4. صرفاً داشتن مدرک

با این طبقه‌بندی از اهداف، تحلیل بهتری خواهیم داشت. در این مطلب مورد اول را بررسی می‌کنیم. اگر هدف شما این است که برای دکترا حتماً ادامه دهید باید به شما بگویم که درست است که دانشگاه ارشد شما معیار خوبی برای پذیرش شما در مقطع دکترا محسوب خواهد شد ولی از آن‌ها مهم‌تر در جلسه مصاحبه جهت پذیرش دکترا، داشتن مقاله‌های معتبر، معدل خوب، پایان‌نامه ارزشمند مدرک زبان و … در مقطع ارشد خواهد بود . مواردی را دیدم که از دانشگاه‌های رده پایین فقط به‌صرف مقاله‌های استاندارد، معدل خوب و مسلط بودن به زبان و … در دانشگاه‌های معتبری مثل امیرکبیر، علم و صنعت، تربیت مدرس، شریف و .. برای مقطع دکترا پذیرش گرفته‌اند. پس اگر هدف شما دکترا می‌باشد  و دانشگاه روزانه یا شبانه در گرایش دلخواهتان قبول شدید و تردید دارید که مطلوبتان هست یا نه، با بررسی مواردی که گفته شد انتخاب خودتان را بکنید. اگر زمان برایتان مهم است و چنین توانایی هایی را در خودتان میبینید که معیارهای لازم گفته شده را برای مقطع دکترا کسب کنید، پس توصیه به شما این است که زیاد وسواس در انتخاب بهترین دانشگاهها نداشته باشید.

چنانچه هدف شما از ادامه تحصیل عضو هیات علمی شدن باشد بایستی به شما بگویم که موضوع کمی متفاوت است اینجا علاوه بر دانشگاهی که آخرین مدرک را در آن کسب کرده‌اید دانشگاه‌های مقاطع قبلی شما نیز اهمیت دارد هرچند که تعدد مقاله‌های باکیفیت، معدل بالا و … هم از ملاک‌های اصلی اعضای هیات علمی می‌باشد. البته کیفیت ملاک‌های هیات علمی شدن در دانشگاه‌های سطح بالا و سطح پایین متفاوت است ولی در کل این شرایط و ملاک‌ها همیشه حائز اهمیت است. پس چنانچه چنین هدفی در سردارید، با دقت بیشتری تصمیم بگیرید.

اگر اهداف شما چیز دیگری است و فقط برای ارتقاء مالی در شغل خود به دنبال مدرک هستید و فقط صرف مدرک برای محل کار شما مهم است پس زیاد خود را به دردسر نیندازید و بااینکه باید بگویم که استاندارد و کیفیت آموزش در دانشگاه‌های رده پایین و رده‌بالا بسیار متفاوت است پس وسواس زیاد در این تصمیم‌گیری لازم نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا