سخن مشاور

نکات مهم درس‌ها (بررسی سیستمهای قدرت)

یکی از دغدغه های مهم داوطلبان در روزهای پایانی درس خواندن برای کنکور نحوه مرور درس ها و جمع بندی نکات مهم است. یکی از مهمترین درسهای گرایش قدرت درس بررسی سیستمهای قدرت است که اثر زیادی بر روی رتبه داوطلبان در این گرایش دارد. این درس را شاید به جرأت بتوان راحترین درس گرایش قدرت نامید که معمولاً درصدهای آن بالا است و داوطلبان باید درس را بخوبی مطالعه کنند چون اگر درصد پایینی بزنند خیلی عقب میفتند. در ادامه نکات مهم این درس را بررسی خواهیم کرد:

فصل اول: مفاهیم اساسی

در این مقدماتی در مورد سیستم قدرت ارائه می شود و مفاهیم فازور، توان، پریونیت، نمودار تک خطی و … بیان خواهد شد که بسیاری از مطالب آن قبلاً در مدار نیز مطرح شده است. خیلی از سوالات این فصل مداری است به طور مثال محاسبه توان تولیدی ژنراتورها، محاسبه ضریب توان ژنراتور، محاسبه امپدانس معادل شبکه از دید یک نقطه و …. . دو نوع سوال مهم از این فصل تقریباً هر سال مطرح می شود. اول بحث انتقال توان در یک شبکه و بین دو یا چند ژنراتور و دوم رسم نمودار تک خطی سیستم. در قسمت رسم نمودار تک خطی سیستم باید به نقطه مبنا بسیار توجه کرد چون ولتاژ و توان مبنای تمامی عناصر شبکه بر حسب این نقطه بیان خواهد شد. اولین سوال کنکور 94 از این قسمت مطرح شده بود.

 

فصل دوم: پارامترهای خط انتقال

در این فصل دو مفهوم اساسی شامل اندوکتانس و ظرفیت خازنی خط بسیار مهم است. نحوه محاسبه این دو پارامتر بسیار مهم است و هر سال 2 الی 3 سوال از این فصل مطرح می شود که جزء راحترین سوالات درس بررسی است. برای محاسبه اندوکتانس و خازن دو نوع مدار تکفاز و سه فاز وجود دارد. در مدارهای تکفاز باید ابتدا اندوکتانس و خازن رفت و برگشت را حساب کرد و سپس مقدار معادل را به دست آورد. اندوکتانس معادل برابر مجموع اندوکتانس رفت و برگشت است و خازن معادل برابر حاصلضرب خازنهای رفت و برگشت تقسیم بر مجموع خازنها است. در سه فاز نیز از فرمولهای مربوطه استفاده شده و فقط یک حالت را محاسبه خواهید کرد. اما برای محاسبه اندوکتانس و خازن باید بتوانند فاصله متوسط هندسی و شعاع متوسط هندسی هادیها را حساب کنید. فاصله متوسط هندسی در واقع فاصله بین هادی ها است و شعاع متوسط هندسی فاصله بین باندل های یک هادی است که در واقع برای هادی تک باندل همان شعاع داخلی هادی است. این دو پارامتر دارای فرمولهای بسیار ساده است هستند که می توان براحتی مقادیرشان را به دست آورد. در این فصل مباحث مربوط به جابه جایی فازها و القای ولتاژ بر روی خطوط مخابراتی نیز مطرح می شود که بسیار ساده است و اساس آن همان مباحث گفته شده است. در سال 94 کنکور 4 سوال و سال 93، 2 سوال از این فصل مطرح شده است.

فصل سوم: مدل و عملکرد خط انتقال

پر سوال ترین فصل درس بررسی است که تقریباً هر سال 5 تا 7 سوال از آن مطرح می شود. در این سه مدل خط کوتاه، خط متوسط و خط بلند برای خط انتقال مطرح می شود. در خط کوتاه استفاده از مدل خط انتقال یا مدل T برای محاسبه مدل معادل چندین خط سری مهم است. در خط متوسط دو نوع مدل T و پی مطرح می شود که خط انتقال را مدل می کنند. در قسمت خط بلند مفاهیم بسیار زیادی علاوه بر بیان مدل خط شامل ثابت انتشار، ثابت موج، امپدانس مشخصه، امپدانس موجی و …. مطرح می شود. فرمولهای محاسبه توان اکتیو و راکتیو انتقالی بر روی خط در این فصل بسیار مهم و پرکاربرد است. در ادامه این فصل انواع جبران سازی ها شامل جبران کننده موازی در وسط خط، راکتور موازی و خازن سری مطرح می شود. همچنین اثر فرانتی نیز مطرح شده و اثرات آن بر روی شبکه و نحوه جبران سازی آن بسیار مهم خواهد بود. در انتهای نیز اتصال کوتاه و بی باری در خط انتقال مطرح خواهد شد. 6 سوال در سال 94 و 8 سوال در سال 93 از این فصل مطرح شده است.

فصل چهارم: ماتریسهای امپدانس و ادمیتانس شبکه

این فصل برای داوطبان بسیار ساده است چون نحوه محاسبه ماتریسهای امپدانس و ادمیتانس را به طور کامل در درس مدارهای الکتریکی یاد گرفته اند. نحوه تشکیل ماتریس ادمیتانس بسیار مهم است که در سال 94 عیناً یک سوال در مورد همین بحث مطرح شده است. برای تشکیل آن باید به یاد داشته باشید که تعداد گره ها مدار همان ابعاد ماتریس را مشخص می کند و مقادیر ماتریس را باید از روی مقادیر ادمیتانسهای متصل به هر گره و یا مشترک میان دو گره محاسبه کرد. اثر حذف یک شین (گره) بر روی ماتریس ادمیتانس نیز مهم خواهد بود. همچنین در این فصل یا شاید در فصل اول باید مفهوم ثپ چنجر رو یاد بگیرید چون از مدل ریاضی آن بسیار استفاده می شود و سوالات زیادی در کنکور آمده است که به طور مثال در کنکور 93 برای محاسبه ماتریس ادمیتانس کل مدار ابتدا باید مدل تپ چنجر را به دست آورد.

فصل پنجم: پخش بار

هدف از مسئله پخش بار به دست آوردن دامنه و فاز ولتاژ و توان خالص ترزیقی اکتیو و راکتیو تمامی باسها (شینها و یا گره های) مدار است. در هر شبکه ای 3 شین وجود دارد. شین مرجع که دامنه ولتاژ آن یک و فاز آن صفر است و توان های تولیدی آن مجهول است. شین بار یا PQ که مقادیر توان اکتیو و راکتیو مصرفی مشخص است و توان اکتیو و راکتیو تولیدی آن صفر است و دامنه و فاز ولتاژ آن مجهول است. شین ژنراتور یا PV که دامنه ولتاژ و توان اکتیو تزریقی آن معلوم و فاز ولتاژ و توان راکتیو تزریقی آن مجهول است. در واقع هدف مسئله پخش بار به دست آوردن مقادیر متغیر بر حسب پارامترهای معلوم است. برای حل مسئله پخش بار در شبکه انتقال دو روش اصلی شامل گاوس – سایدل و نیوتن – رافسون وجود دارد. هر دو روش دارای فرمولهای مختص به خود و ویژگیهای خاصی هستند که داوطلبان باید بلد باشند چون بعضی مواقع از این بخش سوال تشریحی و مفهومی مطرح شده و برخی سالهای سوالاتی مطرح شده که باید با استفاده از معادلات این دو روش حل شود. در انتهای این فصل نیز پخش بار DC مطرح می شود که فرمولهای بسیار ساده ای دارد. در کنکور 91 سوالی مطرح شده که براحتی از روی ماتریس ژاکوبین در روش نیوتن – رافسون قابل حل است. در کنکور 90 نیز 3 سوال از این فصل مطرح شده است. در کنکور 89 نیز 2 سوال از این بخش مطرح شده که یکی از آنها تشریحی بوده است.

فصل ششم: شبکه های توزیع

از این فصل تا سال 92 تقریباً هر سال یک سوال مطرح می شد اما در چند سال اخیر سوالی از این بخش مطرح نشده است. بیشتر سوالات این فصل مربوط به محاسبه سطح مقطع هادی در شبکه از یک سو تغذیه با در نظر گرفتن مقدار مجاز ولتاژ، محاسبه جریان تزریقی از دو منبع در مدارهای از دو سو تغذیه و به دست آوردن نقطه ژرف مدار است. این فصل دارای مفاهیم بسیار ساده و فرمولهای ساده ای است که براحتی می توانید سوالاتش را حل کنید.

داوطلبان عزیز اگر سوالی دارند می‌توانند روی همین مطلب بپرسند و یا در طرح مشاور ثبت نام کرده و تلفنی مشکلات خود در این درس را مطرح کنند.

دکتر بهرام آرا

صلاح بهرام آرا دکتری رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه تربیت مدرس ، دوره ی لیسانس را در دانشگاه کردستان سپری کردم و در سال 1389 موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.همچنین در همان سال و در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق موفق به کسب رتبه ی 17 در آزمون شدم و سپس در مهندسی قدرت-سیستم دانشگاه تهران مورد پذیرش قرار گرفتم. در سال 1391 موفق شدم با کسب درجه عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کنم و در همان سال پس از گذراندن آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در دانشگاه تربیت مدرس موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکتری شوم. با توجه به علاقه ی زیاد به درس مدار و پس از دو سال تلاش بی وقفه در این زمینه در دی ماه 1392 با همکاری انتشارات تبلور دانش موفق به چاپ کتاب مدار های الکتریکی 1و 2 شدم.

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. سلام
    ببخشید من چندتا مقاله ژورنال در مورد درس بینایی ماشین (مقطع ارشد) میخوام . میخوام مقاله ها درمورد تشخیص اشیا باشند که از آنها برای شناسایی هدف،استفاده شود. اگه بتونید کمکم کنید ممنون میشم. تشکر

    1. سلام
      برای این کار می توانید کلیدواژه هایتان را در سایت Scopus جستجو کنید. باز اگر نیاز به راهنمایی داشتید یا دسترسی به دانلود مقالات نداشتید، کلید واژه هایتان را ذکر کنید تا در صورت امکان بتوانیم راهنماییتان کنیم.

      1. سلام. ممنون از راهنماییتون.
        ولی من نتونستم مقالات ژورنال و به روز پیدا کنم. ممنون میشم کمکم کنید
        کلید واژه: object detection

        1. لازم است شما ژورنال های معتبر در این ضمینه را پیدا کنید و در بین انها بگردید.
          من مقالات زیر را با اندکی جستجو پیدا کردم.
          An effective learning strategy for cascaded object detection
          A combined approach of Kullback-Leibler divergence and background subtraction for moving object detection in thermal video
          Efficient visual object detection with spatially global Gaussian mixture models and uncertainties
          An evolutionary learning based fuzzy theoretic approach for salient object detection
          Visualizing Object Detection Features
          Salient object detection via spectral matting

  2. سلام
    ببخشید من یه مقاله ژورنال در مورد درس مخابرات سیار(مقطع ارشد) میخوام که تحلیلی هم باشه. کسی میتونه بهم کمک کنه؟

      1. smart home
        visible light
        ad-hoc networks
        sensor networks
        و ……….

        ژورنال باشه ، کد متلب هم داشته باشه…
        سخت نباشه ،واسه ارائه درسش میخوام. تشکر

        1. پیدا کردن یه ژورنال با شبیه سازیش رو من بعید میدونم بتونید توی سایتهای ایرانی رایگان پیدا کنید.به سایتهای خارجی سر بزنید یا از سایتهای ایرانی بخرید.

          1. ممنون. کدشو نمیخوام. خودم چندتا مقاله پیدا کردم ولی خوشم نیومد. چون میخوام یه موضوع جالب و جذاب باشه.

          2. شاید موضوع heterogenious network بد نباشه.همچنین interference alignment هم خوب هست.

  3. استاد ممنون از راهنماییتون فقط اینکه برای مقابله واسه این خاصیت کنکور که گفتین چه پیشنهادی میکنید؟و بطور کلی واسه کسی که درسارو تموم کرده چه برنامه ای رو پیشنهاد میکنید؟(در این زمان باقی مانده)

    1. باید فقط مرور کنید تا درسها ملکه ذهن تان شود. مخصوصا سوالات کنکور چندین و چند بار حل کنید و سعی کنید سوالات سالهای مقایسه را با هم مقایسه کنید تا متوجه شوید که چقدر سوالات تکراری زیادی در هر درس مطرح می شود. تسلط بر این نوع سوالات که خیلی پرتکرار هستند میتواند خیلی در موفقیت شما اثرگذار باشد. برای این مدت هم حتما سعی کنید آزمونهای آزمایشی شرکت کنید تا بتوانید خودتان را برای سرجلسه کنکور آماده کنید. مرور درسها، شرکت در آزمونهای جامع و بررسی و تحلیل سوالات میتونه خیلی تو این مدت مفید باشه

  4. سلام استاد من درس بررسی رو از روی جهش خوندم و فقط ٢فصل اخر باقی مونده که تا ٢٠ اسفند تموم میکنم اما استاد الان به مرحله ای رسیدم که احساس میکنم فصل های قبل یادم رفته نمیدونم این خاصیت این درسه یا نه میشه راهنماییم کنید؟پیشنهاد میکنید دوباره از اول بخونم؟و اینکه استاد من هر دفعه که بررسی حل میکنم سوال جدیدی میبینم اصلا تیپ مشخصی برای سوالاتش در ذهن ندارم و نگرانم کرده و نمیدونم در مواجه با سوالات بررسی باید چطور رفتار کنم.استاد پیشنهاد میکنید این ٢فصل اخرو نخونمو فوکوس کنم روی۴ فصل اول؟اگه میشه یه دستور کلی واسه زمان باقی مونده برا چنین شرایطی شبیه به من بگید.ممنون

    1. سلام، ببینید خاصیت کنکور همینه چون اینقدر درسها زیاده که وقتی یه مدت بخشهایی رو نمیخونید خود به خود یادتون میره، من به نظرم فصلهای 1 و 2 و 3 رو کامل بخونید یعنی مقدمه، پارامترهای خط انتقال و مدلهای خط انتقال که تقریبا 10 سوال از این فصلها در کنکور میاد، بله شاید نشه یه روش خاص برای حل تمامی سوالات پیشنهاد داد اما اگر سوالات کنکور رو در چند سال اخیر دنبال کنید متوجه میشید که سبک بسیاری از سوالات مشخص است و تقریبا حل یکسانی دارند. به نظرم این 3 فصل رو چندین و چند بار بخونید و سوالاتش و حل کنید اونوقت خود به خود روشهای حلشون براتون راحت میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا