منابع کنکور ارشد و دکتری برق

معرفی و مشاوره منابع الکترومغناطیس کنکور ارشد برق 95

با سلام و احترام

با توجه به نزدیک شدن برنامه مطالعاتی کنکور سال 95 و درخواست داوطلبان سایت برق ارشد تصمیم به معرفی منابع کنکور ارشد برق سال 95 گرفتیم و لازم به ذکر است در طرح مشاوره علاوه بر سطح بندی منابع ، نحوه مطالعه و برنامه مطالعاتی را برای هر درس به طور کامل ارائه می دهیم.

*با توجه به اینکه سایت برق ارشد به طور مستقل فعالیت میکند و وابسته به گروه و موسسه ای نیست بنابراین معرفی منابع در این سایت بدون هیچ گونه جنبه تبلیغی خواهد بود و از این جهت داوطلبان میتوانند با خیال راحت منابع معرفی شده را تهیه و مطالعه را شروع نمایند.

*در معرفی منابع سعی شده است از تجارب مشاوران سایت ، رتبه های برتری سال های گذشته و همچنین نظرات اساتید برتر استفاده شود.

انشاا…که ارائه اینگونه خدمات قدمی هر چند کوچک در جهت موفقیت شما داوطلبان عزیز باشد!

با تشکر

 

با سلام خدمت همه داوطلبان عزیز در این مطلب قصد داریم به معرفی درس الکترومغناطیس بپردازیم. شاید به جرأت بتوان این درس را سخترین درس آزمون کارشناسی ارشد برق معرفی کرد که بسیاری از داوطلبان آن را اصلا جواب نمی­دهند و کسانی هم که جواب می­دهند خیلی درصد بالایی را در نهایت کسب نمی­ کنند. نکته حائز اهمیت این است که هر سال این درس دارای 3 یا 4 تست ساده است که با یک تسلط نسبی بر روی مطالب نیز می­توان به آنها جواب داد و کسب درصدی مابین 20 تا 30 درصد می­تواند تا حد زیادی باعث کسب رتبه خوب برای داوطلبان شود با توجه به این نکته که میانگین این درس بسیار پایین است. برای خواندن این درس باید تا حد زیادی بر روی مباحث برداری تسلط داشت مخصوصا بحث­های انتگرال گیری که خیلی مهم است در واقع پیش نیاز اصلی این درس ریاضی 2 است. کتابهای زیادی در این زمینه در بازار موجود است که بصورت زیر خدمتتان معرفی خواهد شد:

منابع اصلی:

1- الکترومغناطیس نوشته ویلیام هیت ترجمه دکتر دیانی: این کتاب مطالب را بسیار ساده توضیح داده است و برای کسانی که پایه ضعیفی در این درس دارند پیشنهاد می­ شود که از این مرجع استفاده کنند.

2- الکترومغناطیس میدان و موج (دیوید چنگ) ترجمه دکتر جبه دار: این کتاب همانند کتاب مدار دکتر جبه دار دارای سطح بالاتری از کتاب هیت (ترجمه دیانی) است و برای کسانی که دارای تسلط نسبی بر روی درس هستند و می­خواهند سوالهای بیشتری را حل کنند، مفید است.

منابع تستی:

1- پردازش نوشته دکتر محمود محمد طاهری: کتاب بسیار مفیدی است که می­تواند برای کسانی که درس را خوب یادگرفته­ اند و میخواهند روشهای تست زنی را تمرین کنند بسیار مفید است.

2- پوران پژوهش نوشته عباس شفیعی: این کتاب نیز مانند بقیه کتابهای انتشارات پوران پژوهش کتاب بسیار مفیدی می­تواند باشد هرچند که بازهم نباید منتظر یادگیری با این کتاب باشید چون این کتاب هم بیشتر مطالب را بصورت خلاصه آورده و بیشتر باید روشهای حل تستها را یاد بگیرید.

بر خلاف بسیاری از درسهای دیگر در این درس پیشنهاد می­ شود که چند مبحث را به دلخواه خود انتخاب کنید مخصوصا فصل الکتریکی شامل محاسبه میدان و نیرو که راحتر است و آن را از روی مرجع اصلی خوب یاد بگیرید و بعد تستهای کنکور را نیز مطالعه بفرمایید تا بتوانید به بعضی از سوالات جواب بدهید. هرچند که اگر واقعا دانشجویی بر روی این درس وقت بگذارد و پایه­ای درس را یاد بگیرید به راحتی قادر است که درصد بالایی را کسب کند.

به امید موفقیت همگی شما

 

منابع پیشنهادی سایت برق ارشد:

1- کتاب الکترومغناطیس دکتر اشرفیان انتشارات نصیر

3- کتاب الکترومغناطیس دکتر شفیعی انتشارات مدرسان شریف

4- کتاب الکترومغناطیس دکتر عبدالعالی انتشارات پارسه

5- کتاب الکترومغناطیس دکتر طاهری انتشارات جهش

7- جزوه الکترومغناطیس کلاس حضوری کنکور کارشناسی ارشد برق مهندس باغستانی

(آخرین بروز رسانی 94/8/11)

دکتر بهرام آرا

صلاح بهرام آرا دکتری رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه تربیت مدرس ، دوره ی لیسانس را در دانشگاه کردستان سپری کردم و در سال 1389 موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.همچنین در همان سال و در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق موفق به کسب رتبه ی 17 در آزمون شدم و سپس در مهندسی قدرت-سیستم دانشگاه تهران مورد پذیرش قرار گرفتم. در سال 1391 موفق شدم با کسب درجه عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کنم و در همان سال پس از گذراندن آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در دانشگاه تربیت مدرس موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکتری شوم. با توجه به علاقه ی زیاد به درس مدار و پس از دو سال تلاش بی وقفه در این زمینه در دی ماه 1392 با همکاری انتشارات تبلور دانش موفق به چاپ کتاب مدار های الکتریکی 1و 2 شدم.

نوشته های مشابه

‫۳۱ دیدگاه ها

  1. فیزیک 1 مکانیک و فیزیک 2 الکترومغناطیس
    سلام ببخشید میدونم اینجا جاش نیس که بپرسن ولی ممنون میشم جوابم رو بدین.الان تو دانشگاه ها فیزیک 1 با چه مباحثی شروع میشه آخه برادرم ورودی 85 برق ، فیریک یکش با بردار شروع و تو سیستماتیک دورانی تموم می شد ولی برادرم دیگم ورودی 87مکانیک ، فیزیک یکش با آینه ها شروع و کوانتیده هسته ای تموم میشه الان تو این یکی دوسال تو دانشگاها فیریک 1 رو با چه مبحثی شروع میکنند و همچنین فیزیک 2 ؟ با تشکر فراوان

    1. سلام..مباحث فیزیک یک حول سینماتیک و دینامیک و همچنین مقادیزی ترمودینامیک میگرده و با بردار ها شروع میشه.
      از طرفی فیزیک دو با الکتریسیته و مقادیری مغناطیس سر و کار داره و شروعش هم تا جاییکه خاطرم هست با الکتریسیته ساکن هست.فیزیک دو دارای مباحث کتاب فیزیک الکترومغناطیس دکتر راشد محصل هست…میتونید سر فصل های اون کتاب رو بررسی کنید

        1. دوباره سلام
          آقای بهرام آرا از نظر 4 جلدی بودن کتاب پردازش اطلاع دارم
          ولی از نظر میزان محتوا و کارامدی دو کتاب جهش و پردازش میخواستم بدانم

          1. سلام، خیلی به هم نزدیک هستند اما به نظرم پردازش بهتره

      1. سلام. وقتتون بخیر جناب دکتر بهرام آرا. ببخشید برای تقویت نرم افزار متلب به نظرتون بهترین راهکار چیه؟ من از اول مهر انشالله ترم یک ارشدم شروع میشه.

        1. سلام، سیستم قبول شدید؟ میتونید از نرم افزارهای آموزشی استفاده کنید و به تدریج با شروع کلاسها، پروژه ها رو باهاش انجام بدید هرچند خیلی از دروس جدید گرایش سیستم با GAMS خیلی راحتر پروژه هاشون انجام میشه که نرم افزار بسیار قوی هستش

  2. موضوع : فیزیک هالیدی ویرایش قدیم
    سلام.میخواستم از بازار واسه فیزیک 2 و 1 ، فیزیک هالیدی بگیرم آیا ویرایش قدیمی تر از 10 فرقی باهم دارن؟ در ضمن ترجمه فارسی و حل المسائلش تو بازار گیر میاد؟در ضمن کتاب مبانی فیزیک هالیدی با خود کتاب فیزیک هالیدی فرق داره؟ اگه منابع دیگری رو سراغ دارین که فیزیک 2 و 1 رو با زبان ساده و کامل یاد بده معرفی کنید.با تشکر فراوان

    1. سلام…تفاوت ویرایش ها اکثرا در تمرین های اونا هستند و با توجه به اینکه شما قصد مطالعه و قوی کردن پایه رو دارید ویرایش کتاب زیاد اهمیت نداره و اینکه ترجمش که تو بازار هست اما خاطرم نیست که جل المسائلش بود یا خیر و برای فیزیک دو کتاب فیزیک مغناطیس راشد محصل هم بد نیست

  3. موضوع:کتب فیزیک 2 و 1
    سلام.می خواستم کتابی رو که با زبان ساده پیش نیاز این درس رو که فیزیک 1 و 2 هستش رو یاد بده و توش مثال های کافی داشته باشه معرفی کنید.با تشکر

    1. این دروس خودشون پیش نیاز درسای دیگه هستن و نیاز به یشنیاز ندارند. کتاب های فیزیک هالیدی از پایه، مباحث فیزیک 1 و 2 رو درس میده و مثال های زیادی هم داره. ضمنا پیشنیاز درس الکترومغناطیس فقط فیزیک 2 هستش نه فیزیک 1 و پیشنیاز دیگه این درس ریاضی 2 هستش. سعی کنید برای یادگیری یک درس دنبال پیشنیاز های گذشتش نباشید چون درسته توی روال دانشگاهی این پیشنیازی خیلی مهمه رعایت بشه ولی در عمل لازم نیست برای یادگیری یک درس، همه ی مباحث پیشنیاز اون درس رو بلد باشین و اونقدری هم که لازمه بلد باشین ابتدای هر کتاب یاداوری میشه. مثلا توی درس الکترومغناطیس فصل اول کتابا معمولا به محاسبات برداری و انتگرالی اختصاص داده شده تا لازم نباشه به کتاب ریاضی 2 مراجعه کنید.

  4. با سلام خدمت اساتید محترم. من میخواستم مغناطیس رو برای ارشد 96 شروع کنم. و با یکی از دو کتاب مغناطیس اشرفیان و مغناطیس عبدالعالی میخوام شروع کنم.به در صد 50 تا 60 فکر میکنم . حالا سوالم اینه آیا این دو برای شروع و رسیدن به این درصد مناسبند؟ تفاوتشان چیه (چون من به کتب ها ذسترسی ندارم که بخوام مقایسشون کنم)؟ و شما کدام یک رو پیشنهاد میکنید که بگیرم؟
    با تشکر از شما

    1. سلام.اگر میخواهید در این درس ، درصد بالایی کسب کنید نیاز است که بیس خوبی داشته باشید که با توجه به این بیس کتاب دکتر طاهری انتشارات جهش بهترین انتخاب است ، اگر بیس ضعیف تری دارید از کتاب عبدالعالی شروع کنید و پس از آن کتاب دکتر طاهری را جهت کسب درصد بالا مطالعه کنید.فرق کتب بیشتر در نحوه بیان ، تعداد تست ها می باشد ، کتاب عبدالعالی ارتباط بهتری با مخاطب برقرار میکند.

  5. با سلام خدمت دکتر بهرام آرا میخواستم الکترومغناطیس رو از انتشارات پارسه بخونم فقط میخواستم کدوم فصل ها مهم و آسون است جلد اول:الکتریسته شامل فصل های 1- آنالیز برداری ۲- قانون کولن و میدان الکتریکی ۳- قانون گاوس ۴- پتانسیل الکتریکی۵- انرژی الکتریکی ۶- هادی ها و جریان الکتریکی 7- مواد عایق”دی الکتریک” ۸- خازن ۹- تئوری تصویر ۱۰- معادلات پواسن و لاپلاس جلد دوم : مغناطیس شامل فصل های ۱۱- میدان مغناطیسی ساکن ۱۲ – نیرو و گشتاور مغناطیسی ۱۳- پتانسیل مغناطیسی ۱۴- مواد مغناطیسی و شرایط مرزی در مغناطیس ۱۵- ضریب خود القایی و القای متقابل وانرژی ۱۶ قانون القای فارادی یک توضیح کامل میخواستم ببخشید متن طولانی شد ممنون

    1. سلام، ببینید بعضی از فصلها پایه ای و لازمه و شما باید حتما بخونید مثل فصل اول، اما به نظر می آید که جلد اول کلا سوالاتش راحتره و اگر جلد اول رو متوجه بشید جلد دوم رو هم راحتره متوجه میشید. بنابراین به نظرم میتونید فصلهای 2 و 5 و 6 و 8 و 15 رو فقط بخونید اگر میخواید فصلهای کمی رو بخونید. از این فصلها تقریبا 5 سوال تو کنکور میاد.

      1. ممنون آقای دکتر با توجه به بودجه بندی سال ۹۳ و ۹۴ کدوم فصل ها رو باید بخونم که پایه ای هستن و نمیشه آن ها را حذف کرد؟ کدوم فصل ها آسون هستن؟ کدوم فصل ها مهم هستن؟قبل از شروع کدوم بخش های ریاضیات رو تقویت کنم؟ آیا شروع با کتاب دکتر عبدالعالی انتشارات پارسه کار درستی است؟ بودجه بندی سوالات سال ۹۳ :میدان الکتریکی ۶ سوال -میدان مغناطیسی ۳ سوال -لاپلاس و تصویر ۰ سوال – نیرو و گشتاور مغناطیسی ۱ سوال- مغناطیس در مواد ۲ سوال – میدان متغیر با زمان ۰ سوال بودجه بندی سال ۹۴: میدان الکتریکی ۶ سوال – میدان مغناطیسی ۱ سوال- لاپلاس و تصویر ۰ سوال-نیرو و گشتاور مغناطیسی ۲ سوال – مغناطیس در مواد ۳ سوال – میدان متغیر با زمان ۰ سوال . ضمنا پایه ضعیف و امکان شرکت در کلاس حضوری رو ندارم با سپاس

        1. خوب با توجه به جواب قبلی و بودجه بندی خودتو به نظر میاد همون میدان الکتریکی رو بخونید که نصف سوالات میاد کافی باشه. بعد اگر این فصلها رو مسلط شدید و وقت داشتید میدان مغناطیسی رو هم میخونید. بحثهای مربوط به بردار و مختصات دکارتی، کروی، استوانه ای و اینا خیلی مهم اند که حتما باید بلد باشید. همچنین انتگرال نیز از مباحثی است که برای حل سوالات بسیار لازمه، به نظرم از کتاب مرجع که چنگ است شروع کنید تا اصول اولیه رو یاد بگیرید بعد برید سراغ کتابهای تست

          1. ممنون که وقت تون رو اختصاص دادید کتاب مدار دکتر جبه دار رو خوندم خیلی سطحش بالا است فک کنم کتاب الکترومغناطیس هم سطحش بالا باشه به نظرتون سراغ کتاب هیت دکتر دیانی برم بهتر نیست؟ بعد واسه تست سراغ کدوم کتب کنکوری برم که آسون و روان توضیح داده باشه امسال منابع رو اشتباه انتخاب کردم و رها کردم واسه سال آینده میخوام برنامه ریزی کنم و همه دروس رو بخونم هیچ درسی رو هم حذف نمی کنم حتی آمار و احتمالات مهندسی با سپاس

          2. خواهش میکنم، هیت هم کتابش خیلی خوبه، واسه تست پردازش خوبه

          3. کتاب های پردازش تالیف دکتر مخمود محمد طاهری چاپ ۹۱ است و دکتر محمود محمد طاهری کتاب انتشارات جهش رو هم دارن فک کنم کتابشون از این بعد انتشارات جهش تجدید نظر میشه ضمنا منابع زیر رو انتخاب کردم : زبان عمومی : زیر ذره بین هادی جهانشاهی زبان تخصصی : امین رضایی پوران پژوهش ریاضیات مهندسی : مومن زاده راهیان ارشد معادلات دیفرانسیل : آقاسی نگاه دانش آمار و احتمالات : طورانی پارسه مدارهای الکتریکی جزوه و سی دی مهندس توسلی و کتاب نامی مدرسان شریف ماشین های الکتریکی جزوه و کتاب حلم زاده پوران پژوهش کنترل خطی جزوه و سی دی مهندس توسلی و کتاب امین رضایی پوران پژوهش بررسی سیستم های قدرت علیرضا قاسمی انتشارات جهش ( بعضی از داوطلبین درصد ۸۰ رو هم با خواندن این کتاب کسب کردن و منابع مرجع زیادی در این کتاب استفاده شده است) الکترومغناطیس : هیت ترجمه دیانی و کتاب محمود محمد طاهری انتشارات جهش استفاده کنم ضمنا تابستان رو با دروس : شنبه :10-۸صبح مدارهای الکتریکی بعداز ظهر ۲۰-16 ریاضیات مهندسی21:30 تا ۲۲ زبان عمومی یک شنبه ۱۰-۸ صبح کنترل خطی ۲۰-۱۶ ماشین های الکتریکی ۲۱:۳۰ تا ۲۲ زبان تخصصی ضمنا قبل از شروع از خدمات مشاوره استفاده می کنم با تشکر فراوان از جنابعالی

  6. سلام
    راستش من در مورد انتخاب کتاب برای مغناطیس نتونستم به نتیجه برسم
    بیشتر افرادی که دیدم کتاب لکترومغناطیس دکتر عبدالعالی انتشارات پارسه را پیشنهاد کردن
    میخواستم ببینم نظرتون درمورد این کتاب چیه؟

    1. سلام،تفاوت اصلی کتب در نحوه بیان آن هست ، کتاب های دکتر عبدالعالی با توجه به استفاده از بیان دیداری بیشتر ، ارتباط خوبی با داوطلب برقرار میکند و معمولا کتب ایشان پایه ای می باشد ولی برای تسط بیشتر بر روی مباحث و تست ها و کسب درصد بالاتر باید کتب سطح بالاتری مثل دکتر طاهری مطالعه شود.
      اگر در این درس تسلط کافی ندارید و از پایه مشکل دارید شروع مطالعه با کتاب دکتر عبدالعالی میتواند مفید باشد.

  7. سلام و عرض ادب–من در دوره لیسانس کلا این درسو نداشتم باید چه کار کنم؟

    1. سلام.در این مورد شما دو راه پیش رو دارید:
      1-حذف این درس
      2-شرکت در کلاس کنکور
      شاید فکر کنید اگر خودتان با کتب و جزوات آموزشی مطالعه کنید میتوانید مسلط شوید ولی به واقع اینکار برای افرادی که این درس را در مقطع کارشناسی نگذرانده اند بسیار سخت هست و ریسک بزرگی می باشد به طوری که ممکن است وقت و انرژی شما را خیلی زیاد تر از دوره های کلاسی بگیرد و در آخر هم نتیجه ای حاصل نشود.البته اگر در مسائل پایه ای مغناطیس قوی هستید میتوانید راه سوم یعنی مطالعه کتب و جزوات آموزشی را انتخاب کنید ولی اگر واقع بینانه به این مورد نگاه کنیم و طبق تجربه بخواهیم به آن بپردازیم شاید حذف این درس بهتر از مطالعه و صرف انرژی و هزینه کلاس برای آن باشد با توجه به اینکه تست های چند سال اخیر این درس در کنکور سخت بوده و نتیجه داوطلبان در صرف کردن وقت در این درس مثبت نبوده است به همین خاطر نباید زیاد برای آن وقت و انرژی صرف کرد.

  8. با سلام و خسته نباشید، من دانشجوی ترمه سه کارشناسی ناپیوسته برق قدرت هستم میخوام در کنکور ارشد امسال شرکت کنم و باتوجه به زمان داشته تا کنکور نمیدانم که چه کتاب های رو باید بخونم که برام مفید باشند لطفا تا جای که میتونید راهنمای کنید خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا