سخن مشاور

کار یا ادامه تحصیل

با درود

مطمئنا برای بسیاری از فارغ التحصیلان این سوال پیش آمده که کار یا ادامه تحصیل .

معمولا این پرسش زمانیکه شخص باید به خدمت سربازی اعزام شود با یک جواب دارد : حتما ادامه تحصیل تا جای ممکن .

اما قبل از هر چیز باید به یک نکته توجه کرد . آیا پس از راهیابی به دوره تحصیلات تکمیلی به تمام خواسته های خود می رسیم ؟ آیا شاغل شدن باعث عقبگرد ما می شود ؟ اساسا لزومی بر تحصیلات تکمیلی احساس می شود ؟

برای پاسخ به این پرسشهای مهم باید صرفا به علایق و توانایی های خود توجه کنیم .

تحصیلات تکمیلی بویژه در رشته برق ماهیتی بسیار متفاوت از دوره لیسانس دارد . دروس شدیدا تخصصی و نیازمند کار و تحقیق فراوان می باشند . معمولا هر ترم شخص 9 واحد (سه درس سه واحدی) برداشته و در هر درس از دانشجو حجم وسیعی از تمرینات و پروژه ها (نه لزوما کاربردی در صنعت) خواسته می شود . معمولا دانشجویان به راحتی قادر به فعالیت شغلی نخواهند بود . کف نمرات قبولی 12 و کف مشروطی 14 می باشد . پس باید شخص آماده چنین چالشی باشد . 

برخی دروس در سطوح بالای صنعت ایران کاربردی هستند مانند برنامه نویسی به زبان VHDL یا پردازش تصویر اما باید دقت کنید بسیاری از دروس بیشتر مربوط به تکنولوژی خارج از کشور و یا تئوریک می شوند مانند تکنولوژی ساخت IC و … . فراموش نکنید برای موفقیت در بازار کار به هیچوجه شرط لازم و کافی داشتن مدرک ارشد یا دکترا نیست . 

مطمئنا در تحصیلات تکمیلی مزایایی مانند امکان اپلای خارج از کشور ، تحصیلات دوره دکترا فعالیت در شرکت های برتر برای شخص فراهم می شود (هرچند با آپدیت معلومات لیسانس هم این امکان فراهم است) اما این طرز فکر که ارشد تنها راه پیشرفت است بسیار نادرست است . 

اگر به یک زندگی ایده آل می اندیشید باید به علایق خود فکر کنید .

اگر عاشق درس و تحقیق هستید مطمئنا ارشد و دکترا سرزمینی زیبا و رویاییست . ولی در هنگام تحصیل کسب درآمد سخت می باشد .

اگر به کسب درآمد و رفاه می اندیشید مطمئنا هر چه سریعتر به یادگیری چند نرم افزار سپس یادگیری حرفه ای یک زبان خارجی بپردازید و اطمینان داشته باشید در هر شغلی موفق خواهید شد . فراگیری زبان خارجی بویژه انگلیسی پروسه ای نسبتا زمانگیر ولی متضمن شغلی پر درآمد می باشد . معمولا شخص با وجود تحصیلات تکمیلی برای موفقیت شغلی باز به معلومات و نرم افزار های لیسانس مراجعه می کند .

بسیار دیده شده اشخاصی که به درآمد فکر می کنند پس از ورود به ارشد کمی دچار سرخوردگی می شوند . زیرا با حجم وسیعی از دروس مواجه می شوند . 

بسیاری از آقایان پس از اتمام دوره سربازی دچار سردرگمی می شوند و نمی توانند بین ادامه تحصیل یا اشتغال توازن یا ارجحیتی قائل شوند .  

توصیه من به این دسته از عزیزان این است که ابتدا تحقیق کوچکی روی دروس و حجم کار دوران ارشد داشته باشند و با بررسی دقیق شرایط کاری حین تحصیل و پس از اتمام دوره تحصیلات تکمیلی و مقایسه آن با شرایط اشتغال با معلومات به روز شده مدرک لیسانس تصمیم مناسب را اتخاذ کنند .

معمولا افراد به دنبال کسب درآمد و رفاه هستند در این شرایط توصیه می شود را دو یا چند نرم افزار مناسب را فرا گرفته ترجیحا در دوران خدمت . سپس همزمان با کار به فراگیری حرفه ای زبان خارجه بپردازند . همین دو برای رسیدن به درآمد مناسب کفایت می کند . تصمیم برای ادامه تحصیل را فقط در صورتی بگیرند که به دروس علاقمند باشند نه صرفا برای رسیدن به درآمد بالاتر . 

بنابراین نتیجه می گیریم تحصیلات تکمیلی باوجود تبلیغات شدید جامعه ابدا نیازی فراگیر نیست و دوره لیسانس برای موفقیت در کار کفایت می کند . 

این موضوع را از نظر نظر دور نکنید که بسیاری از میلیاردر های جهان افرادی بودند که تحصیلات دانشگاهی حتی در حد لیسانس را نیمه کاره رها کردند از جمله :

بیل گیتس که دانشگاه هاروارد را نیمه کاره رها کرد .

پل آلن که دانشگاه واشنگتن را رها کرد .

مایکل دل مالک شرکت DELL که دانشگاه تگزاس را نیمه کاره کنار گذاشت .

استیو جابز

مارک زوکربرگ (مالک فیسبوک)

ریچارد برانسون میلیاردر مشهور و …

تنها به علایق خود بیندیشید !!!

 

مهندس جواد کاکاوند

کارشناسی مهندسی الکترونیک دانشگاه شیراز / کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک دانشگاه علم و صنعت / درصد الکترونیک آزمون ارشد 1393 = %81.82 / مدرس الکترونیک ارشد / مشاور در زمینه های : 1- روش های مطالعه دروس مختلف و برنامه ریزی زمان . 2- تکنیک های تسلط روی مطالب و جلوگیری از فراموشی . 2- روش های ایجاد حوصله و روحیه در طول مطالعه برای آزمون ارشد . 3- روش های حل سریع تست های درس الکترونیک 4- تقویت روحی و آمادگی برای جلسه آزمون ارشد . 5- مدیریت حل تست دروس مختلف در جلسه آزمون . 6- آشنایی با رشته الکترونیک 7- تدریس درس الکترونیک برای آمادگی آزمون کارشناسی ارشد ، کاردانی به کارشناسی و تقویتی

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام….نرم افزارای درامدزای مخابرات(به خصوص سیستم) رو میشه معرفی کنید….تشکر از مطلب مفیدتون…

    1. با سلام
      ۱- نرم افزار CST Studio Suite یا نرم افزار HFSS (برای طراحی، مدل‌سازی و شبیه‌سازی ساختارهای پیچیده سه‌بعدی مانند انواع آنتن‌ها، ادوات ماکروویو و حتی مباحث EMC/EMI کاربرد دارند.)
      ۲-نرم افزار Advanced Design System یا نرم افزار AWR Microwave Office (برای طراحی و شبیه‌سازی سیستم‌های مخابراتی، مدل‌سازی زیرسیستم‌ها، طراحی مایکرواستریپ و… استفاده می شود.)
      ۳-نرم افزار MATLAB : این نرم افزار یکی از جامع ترین نرم افزارها بوده و در خیلی از علوم مهندسی و …مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از بسته‌های Toolbox در این نرم افزار قادر خواهید بود انواع دستگاه‌ها را مدل‌سازی و شبیه‌سازی کنید.
      موفق باشید.

  2. با سلام
    با تشکر از شما و توضیحات خوبتون در مورد کارهای رشته ی الکترونیک (اگر بتونید یک PLC رو برنامه نویسی و راه اندازی کنید و پروژه رو تعریف کنید و یا FPGA رو یاد بگیرید به درآمدهای بالاتر امیدوار باشید .) مثال زدین چنتا مثال هم در مورد رشته های مخابرات و کنترل و قدرت هم میزنین؟

    1. سلام
      یک راه خیلی ساده برای اینکه متوجه شوید چه نرم افزارهایی مد نظر شرکت ها جهت استخدام مهندس مد نظرشان می باشد مراجعه به آگهی های استخدامی و شرایط استخدامیست که این شرکت ها ذکر کرده اند. راه دیگر پرسیدن از افراد شاغل در اون شرکت می باشد.
      در هر صورت، این روزها مهمترین مهارت های نرم افزاری ای که یک مهندس برق در صورت داشتن می تواند شانس بالایی برای یافتن کار داشته باشد عبارتند از :
      PLC
      AutoCad Electrical
      Digsilent
      Verilog
      FOGA
      و….
      موفق باشید.

  3. سلام.اقای مهندس خیلی ممنون از توصیه های خیلی خوب و کامل و مفیدتون.من یکی از دانشگاه های تهران ارشد میخونم.الکترونیک.به همه دوستام میگم که اینجا هیچ خبری نیست فک نکنن بیان تهران همه صف کشیدن جلوشون واسه کار یا هر چیز دیگه ای.باز صبح تا شب باید برن کلاس و تمرین و پروژه و ارائه.همش همینه.اگه به تحصیل علاقه دارید بخونید واسه ارشد.فقط.اگه پول میخواد کسی نباید معطل کنه همینجوری که اقای مهندس راهنمایی کردن عمل کنن.

    1. سلام . ممنون از نظرتون .
      بله دقیقا همینه .
      البته فرصت کار در تهران هم هست ولی به شدت به تلاش مضاعف دانشجو و سطح معلومات فنیش (در اون زمینه خاص) بستگی داره .
      ضمن اینکه ساعتهای درسیش اگر جوری انتخاب واحد کرده باشه که مثلا در دو روز خلاصه بشه خیلی می تونه برای اشتغالش مفید باشه .

      1. ی سوال اقای مهندس.به نظرتون شاغل شدن به درس صدمه نمیزنه؟مطمئنا فرصت مطالعه که پایین میاد ولی میخوام بدونم شدنی هست که کسی هم شاغل باشه هم بتونه به درسش برسه.البته خب دانشگاه ی حورده نامردی میکنن و ساعت کلاسا رو در طول کل هفته و صبح و عصر میندازن که عملا تقریبا کل وقت باید دانشگاه باشی.من ترم یک هستم وضعیتم اینه ترم 2 هم بشم باز مطمئنا همینه چون باید 12 واحد بردارم.از ترم 3 به بعد امکانش هست که هم شاغل بود هم روی پایان نامه کار کرد؟سطح معلوماتم هم متوسطه دوره کارشناسی دانشجوی درس خونی نبودم فقط واسه ارشد زیاد خوندم.

        1. سلام . نه اگه برنامه ریزی فشرده داشته باشید لطمه نمی زنه نه روی درس نه پایان نامه . نمی دونم شما خانم هستید یا آقا . اگر پسر هستید و سربازی نرفتید که زیاد روی شغل نمی تونید حساب باز کنید . در هر صورت اولویت اولتون معدل باشه . بعضی مشاغل شما می تونید پاره وقت کار کنید . فقط باید در هفته مثلا 15 ساعت کار کنید یعنی کارفرما این رو با شما این رو شرط می کنه . اگه 12 تا برداشتید ترمای دیگه سبک میشه . من به شما پیشنهاد می کنم خودتون دروس رو جوی انتخاب کنید که در دو روز خلاصه بشه این دیگه کاملا دست شماس فقط ممکنه واحدای مورد علاقتون نباشه که باید در نظر بگیرید در ارشد بیشتر تئوریه تا عملی یعنی معمولا واحدها به درد صنعت داخل نمی خورن به جز یه تعدادی که اسم بردم قبلا . بله دانشگاه دولتی عمدا این کارو می کنه . ضمنا شما می تونید داخل خود دانشگاهم فعالیت شغلی داشته باشید مثل جهاد دانشگاهی یا حل تمرین و … .

  4. با سلام خدمت اساتید محترم ،لیسانس الکترونیک دارم و الان چند ماهی است که خدمت سربازی رو به اتمام رساندم و ابتدا و در حین خدمت به فکر ادامه تحصیل بودم و علاقه زیادی هم به کسب علم و دانش در زمینه رشته خودم داشتم و دارم و هدفم ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بوده ولی به علت اینکه سواد و دانشم رو به عنوان یک مهندس الکترونیک نا کافی میبینم و بین همین دوراهی قرار گرفته ام که اطلاعات کنونی ام را در مقطع لیسانس به صورت صنعتی و کاربردی تقویت کنم یا کارشناسی ارشد رو ادامه بدم و در حین مقطع ارشد دید فنی و صنعتی به معلوماتم اضافه کنم.همین موضوع باعث “عدم تمرکز” در هنگام مطالعه میشود. به طوری که حتی نیم ساعت مطالعه مستمر نمیتوانم داشته باشم.

    1. با سلام .
      قبل از هر چیز به شما پیشنهاد می کنم به این نکات دقت کنید :
      دروس ارشد بسیار تخصصی هست و تایم زیادی برای حل تمرینات و گرفتن نمره خوب می طلبه . ضمن اینکه بجز معدود درس هایی مثل VHDL ، بینایی ماشین ، شبکه های هوشمند ، مدارات سوییچینگ و … باقی دروس کاملا خارج از محدوده صنعتی داخل کشور هست و میره در قسمت طراحی آی سی و سیستم های میکرو و نانومتری .
      شما با تقویت چند نرم افزار مهم مثل میکروکنترلرها ، پروتل و … و همچنین با تقویت زبان انگلیسی می تونید به یک درآمد ایده ال برسید اما اگه با همه اینها شما به علم خیلی علاقمندید صرف خود دانش اندوزی و یا به فکر اپلای هستید حتما کنکور ارشد رو شرکت کنید ولی سعی کنید یکبار قوی شرکت کنید یعنی همین امسال .

      1. سلام مجدد خدمت مهندس کاکاوند گرامی
        اول باید به نوبه خودم از این “مسئولیت پذیری خیرانه” شما تشکر کنم و همچنین آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برای شما و دیگر همکارانتان دارم.
        جناب مهندس اگر شما شرایط من رو داشتید و با لیسانس الکترونیک میخواستید وارد بازار کار شوید وارد چه حوزه ای از صنعت الکترونیک میشدید؟ در جوابیه قبلی تان به میکروکنترلر ها و پروتل و … اشاره کردید،یعنی این امکان وجود داره که من به صورت انفرادی در این زمینه فعالیت کنم و موفق بشم یا باید حتما زیر مجموعه شرکت های دیگر مشغول بشم.لطفا کمی بیشتر توضیح میدید.
        با تشکر

        1. سلام .
          خواهش می کنم .
          در مورد موفقیت در بازار کار شما باید دو استراتژی مجزا رو در پیش بگیرید . ابتدا مشاغل دولتی که امتحان کتبی داره سپس مصاحبه . دوم مشاغل قراردادی .
          برای اولی شما باید یک سری معلومات عمومی رو کسب کنید که کتاب ها یا PDF هاش پیدا میشه همه جا . پس از قبولی باید در مصاحبه اون هم موفق بشید .
          مصاحبش ممکنه نرم افزار خاصی سوال بشه یا چیزهای کلی مثل ICDL و … .
          روزنامه ها رو باید دنبال کنید یا از طریق پیامک و ایمیل اشتراک بگیرید فرصتهای شغلی رو بهتون اطلاع رسانی کنن .
          زبان انگلیسی فاکتور بسیار بسیار مهم و ناثیر گذاری در قبولی در کتبی و مصاحبه می باشد . توجه داشته باشید که زبان در حد حرفه ای یعنی به طور مثال نمره 7 آیلتس . در این صورت شما هیچ نگرانی در استخدام در هیچ شرکتی نداشته باشید حتی اگه هیچ نرم افزاری هم بلد نباشید . حتی در آزمونها هم می تونید با زدن درصد های متوسط و پایین در دروس دیگه و درصد های بالا در زبان به راحتی رتبه های عالی هم بیاورید .
          اینکه چه نرم افزار یا مهارتی خیلی بسته به شهر محل سکونت شما ، صنعتش و یا شغلی داره که شما میخاید درش فعال باشید .
          اما در کل شما با یادگیری مهارت های تعمیرات دستگاه ها ، اطلاعات مقدماتی و متوسط اما دقیق و کاربردی از برق قدرت مثل ستاره مثلت ، سنسورها و کاربردشون ، انواع شیر های برقی ، پمپ ها و … می تونید یک شغل ثابت در یک شرکت برای خودتون دست و پا کنید و بدونید الان یک منبع درآمد در حکم طلا هست . اصلا دست کمش نگیرید .
          اگه در مرحله بعدی بتونید میکروکنترلر رو خیلی عمیق یاد بگیرید یا بتونید پروتل رو خوب و دقیق کار کنید منتظر یک شغل پر درآمدتر در صنایع باشید .
          اگر بتونید یک PLC رو برنامه نویسی و راه اندازی کنید و پروژه رو تعریف کنید و یا FPGA رو یاد بگیرید به درآمدهای بالاتر امیدوار باشید .
          درکل یادگیری دقیق زبان انگلیسی می تونه همه اینا رو جبران کنه .
          این ها رو یاد بگیرید بله خودتون هم می تونید یک شرکت کوچک تاسیس کنید و کار بگیرید و انجام بدید .
          دقت کنید هیچ صحبتی از ارشد نکردم .
          اگر می خواهید هم ارشد قبول شید هم کار مناسب داشته باشید قبلش یا در حینش می تونید الان به آموزش مهارتها بپردازید و برای آزمون ارشد رو هم بخونید اگر کار هم پیدا شد حتما برید اما دقت کنید رسیدن به همه اینا مستلزم روزی بالای 12 ساعت فعالیت مستمر هست .

          1. با سلام
            با تشکر از شما و توضیحات خوبتون در مورد کارهای رشته ی الکترونیک (اگر بتونید یک PLC رو برنامه نویسی و راه اندازی کنید و پروژه رو تعریف کنید و یا FPGA رو یاد بگیرید به درآمدهای بالاتر امیدوار باشید .) مثال زدین چنتا مثال هم در مورد رشته های مخابرات و کنترل و قدرت هم میزنین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا