منابع کنکور ارشد و دکتری برق

منابع آمار و احتمالات کنکور ارشد برق 95

با سلام و احترام

با توجه به نزدیک شدن برنامه مطالعاتی کنکور سال 95 و درخواست داوطلبان سایت برق ارشد تصمیم به معرفی منابع کنکور ارشد برق سال 95 گرفتیم و لازم به ذکر است در طرح مشاوره علاوه بر سطح بندی منابع ، نحوه مطالعه و برنامه مطالعاتی را برای هر درس به طور کامل ارائه می دهیم.

*با توجه به اینکه سایت برق ارشد به طور مستقل فعالیت میکند و وابسته به گروه و موسسه ای نیست بنابراین معرفی منابع در این سایت بدون هیچ گونه جنبه تبلیغی خواهد بود و از این جهت داوطلبان میتوانند با خیال راحت منابع معرفی شده را تهیه و مطالعه را شروع نمایند.

*در معرفی منابع سعی شده است از تجارب مشاوران سایت ، رتبه های برتری سال های گذشته و همچنین نظرات اساتید برتر استفاده شود.

انشاا…که ارائه اینگونه خدمات قدمی هر چند کوچک در جهت موفقیت شما داوطلبان عزیز باشد!

با تشکر

 

معرفی منابع آمار و احتمالات کنکور ارشد برق:

ابتدا یک نگاه کلی به دفترچه سال 94 خواهیم داشت تا از ضریب درس ریاضیات که آمار و احتمالات نیز جزو دروس آن می باشد در گرایش ها اطلاع کسب کنیم.

جهت مشاهده ضرایب دروس کنکور ارشد برق 94 اینجا را کلیک نمایید!

همانطور که مشاهده میکنید ضریب درس ریاضیات (معادلات دیفرانسیل،ریاضیات مهندسی،آمار و احتمالات) برای تمام گرایش ها (4) می باشد.

خب شاید برای بعضی از داوطلبان سوال پیش بیاد که ضریب هر درس چقدر مهمه؟آیا ضریب هر درسی که بالاتره تاثیر بیشتری در قبولی دارد یا خیر؟

برای اینکه ما تاثیر ضریب را بهتر متوجه بشیم باید با نحوه محاسبه نمره خام و نمره علمی آشنا باشیم.

جهت مشاهده نحوه محاسبه نمره کل (تراز) کنکور ارشد اینجا را کلیک نمایید!

همانطور که مشاهده میکنید ضریب تنها بخشی از نمره خام کل در هر گرایش را مشخص میکند و پارامترهای مهم دیگری هستند که در رتبه و نمره کل(تراز) بسیار موثر می باشد و از طرفی دروس تخصصی تاثیر بیشتری نسبت به دروس عمومی دارند پس با این توضیح به این موضوع پی خواهیم برد که یکی از دلایل اصلی اولویت داوطلبان در خصوص تست زنی در جلسه کنکور نسبت به دروس تخصصی و عمومی چیست!؟این مورد در دفترچه 1 آزمون بسیار دیده شده است که از بین دروس زبان،ریاضی و مدار ، داوطلبان بیشتر وقت خود را صرف دروس ریاضیات و مدار میکنند و این مورد تا حدودی منطقی می باشد ولی بهترین حالت ممکن آن است که از 105 دقیقه وقت پاسخگویی دفترچه 1 آزمون ، 30 دقیقه ابتدایی آن را به 30 تست زبان اختصاص دهیم.یعنی برای هر تست فقط 1 دقیقه و نباید این وقت بیشتر صرف این درس در جلسه آزمون شود که در صورت رعایت این موضوع تقریبا 3 دقیقه برای هر تست دروس ریاضیات و مدار خواهیم داشت که زمان مناسبی جهت پاسخگویی به 12 تست ریاضیات و 12 تست مدار می باشد.

مورد بعدی که باید به پاسخگویی در این درس توجه شود تفکیک تست ها می باشد بگونه ای که در درس ریاضیات (معادلات دیفرانسیل،ریاضیات مهندسی،آمار و احتمالات) ارشد برق معمولا تست ها به صورت زیر طراحی می شود:

1-معادلات دیفرانسیل: 3 تا 4 تست

2-ریاضیات مهندسی: 5 تا 7 تست

3-آمار و احتمالات: 2 تا 3 تست

 

حال این سوال پیش میاد با توجه به کم بودن تعداد سوالات این درس ، آیا وقت گذاشتن برای این درس منطقی می باشد یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که ارزش هر تست در یک درس 12 تستی حدود 8.33 درصد از 100 درصد می باشد و اگر 2 تست از این درس ارائه شود و پاسخ درست دهیم حدود 16.66 درصد از 100 درصد را کسب خواهیم کرد که درصد کمی نیست و تاثیر گذار خواهد بود ولی برای بررسی بیشتر دو فرضیه را باید در نظر بگیریم:

1- ممکن است سطح تست های این درس سخت باشد و قادر به پاسخگویی به آنها نباشید یا پاسخ غلط دهید.

2- این امکان وجود دارد مثلا 2 تست از این درس در کنکور مطرح شود و سطح آن هم ساده و متوسط باشد.

در فرضیه اول اگر کلا این درس را مطالعه نکرده باشید خب کلا به نفع شما بوده و زمان پاسخگویی این درس را به سایر سوالات اختصاص خواهید داد ، اما در فرضیه دوم اگر سطح سوالات معادلات و ریاضی مهندسی متوسط و سخت باشد قطع پاسخگویی به 1 تست در این درس ارزش زیادی خواهد داشت در صورت عدم مطالعه این درس ضرر خواهید کرد.

حال راه حل چیست؟ بهترین راه حل برای مطالعه این درس که نسبت به سایر دروس ، نسبتا کم حجم می باشد این است که ابتدا دروس معادلات و ریاضی مهندسی را مطالعه کرده و سپس در زمان 2 ماه مانده به کنکور مطالعه درس فوق را شروع کنیم ، در صورتی که باز هم زمان کمتری با توجه به شرایط و زمان باقی مانده میخواهید به این درس اختصاص دهید پیشنهاد می شود حداقل فصل های مهم این درس را مطالعه کرده و تست کار کنید.

 

فصل های مهم درس آمار و احتمالات مهندسی برق:

1- فصل متغیرهای تصادفی

2- فصل توزیع های آماری

 

منابع آمار و احتمالات مهندسی:

1- کتاب آمار و احتمال تالیف جان فروند ترجمه دکتر وحیدی

2- نظریه احتمال و کاربرد آن دکتر اخوان نیاکی

3- آمار و احتمال مهندسی دکتر سید مقتدی هاشمی پرست

4- کتاب آمار و احتمال کاربردی دکتر نیکوکار

5- آمار و احتمالات مهندسی نادر نعمت اللهی

6- آمار مهندسی دکتر محلوجی

 

منابع پیشنهادی سایت برق ارشد:

1- آمار و احتمال مهندسی مهندس طورانی انتشارات پارسه

2- آمار و احتمالات استاد جعفری دهکردی انتشارات مدرسان شریف

 

(آخرین بروز رسانی 94/7/19)

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. پایه قوی در آمار و احتمال
    سلام.بنده کتاب آمار طورانی مطالعه کردم می‌خواستم پایم در این درس قوی بشه طوری تو سر جلسه کنکور اصطلاحا” قفل نشم یعنی یه جور شاخ این درس بشم ممنون میشم ۲ یا ۳ کتاب دیگه بعد کتاب طورانی معرفی کنید که از نظر تست تألیفی پر بار باشد. با تشکر

    1. با سلام همین کتاب آمار مهندس طورانی انتشارات پارسه خوبه و میتونین کنارش از کتاب آمار و احتمالات استاد جعفری دهکردی و دکتر نادر نعمت الهی انتشارات مدرسان شریف استفاده کنید
      موفق باشید
      یا علی

    1. سلام . تا انتهای فصل هفتم این کتاب جزء مباحث آزمون هست ولی توصیه ای که دارم با توجه به حجم زیاد کتاب و تعداد سوال کمی که برای این درس توی کنکور میاد(2 سوال) و علاوه بر این تفاوت سوالات تشریحی و تستی این درس رو از روی کتب مرجع نخونید.ضمنا فصل اول و دوم این کتاب مربوط به اطلاعات دبیرستانیه که معمولا یک سوالم ازش میاد و راحت میشه بهش جواب داد.

  2. با سلام
    با توجه به سوالات طرح شده در این چند سال برای درس آمار و احتمال، آیا سطح این سوالات سخت بوده‌اند یا راحت؟
    چون من شنیده‌ام درس آمار به دلیل اینکه بیشتر کنکوری‌ها از آن صرف نظر می‌کنند، بسیار راحت طرح می‌شوند.

  3. با سلام و خدا قوت خدمت همه دوستان بنده کتاب آمار و احتمال مهندسی مهندس طورانی رو دارم از فصل های زیر کدوم رو بخونم :1-آنالیز ترکیبی و احتمال 2- متغیرهای تصادفی 3- متغرهای تصادفی توام 4- توزیع های گسسته و پیوسته 5- توزیع های نمونه ای، برآورد و آزمون

    1. فصل دوم بسیار مهم هست و پایه ای برای بقیه فصول محسوب میشود.فصل 1 چیز جدایی هست و در دبیرستان هم آموزش داده شده.فصل 5 رو بذارید آخر بخونید.فصول 2 و 3 و 4 خیلی مهم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا