اخبار کنکور و دانشگاه

۸ دانشگاه ایرانی در بین ۸۰۰ دانشگاه ممتاز دنیا

رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز از انتشار نتایج رتبه بندی دانشگاه های جهان توسط نظام رتبه بندی تایمز خبر داد و وضعیت ۸ دانشگاه ایرانی در این رتبه بندی را اعلام کرد.

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: رتبه بندی تایمز از ۱۳ شاخص برای رتبه بندی خود استفاده می کند و در این رتبه بندی جدید تغییراتی در دانشگاه های برتر جهان مشاهده می شود.

وضعیت دانشگاههای آمریکایی و اروپایی در رتبه بندی

وی افزود: برتری آمریکا در این رتبه بندی تا حدود زیادی کاهش یافته است. البته هرچند که این کشور تقریبا یک پنجم موسسات موجود در جدول رتبه بندی را به خود اختصاص داده است.

مهراد خاطرنشان کرد: در کل، در بین ۸۰۰ دانشگاه برتری که در این رتبه بندی معرفی شده است تعداد ۱۴۷ دانشگاه مربوط به آمریکا است که در این بین انستیتو فناوری کالیفرنیا (کالتک) پنج سال متوالی است که رتبه اول را به خود اختصاص داده است. با وجود این نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد دانشگاه های سنتی غربی جایگاه برتر خود را از دست داده اند.

وی یادآور شد: آمریکا اکنون در این رتبه بندی ۶۳ دانشگاه در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر دارد، در حالیکه تعداد این دانشگاه ها در سال قبل ۷۴ دانشگاه بود و در سال قبل از آن ۷۷ دانشگاه بود. ۶ دانشگاه از این تعداد در بین ۱۰ دانشگاه برتر قرار دارد که عبارتند از استفورد با رتبه ۳، انستیتو فناوری ماساچوست با رتبه ۵، هاروارد با رتبه ۶، پرینستون با رتبه ۷ و شیکاگو با رتبه ۱۰ است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: دانشگاه های انگلیسی از جمله آکسفورد موفق به کسب رتبه ۲، کمبریج رتبه ۴، امپریال کالج لندن رتبه ۸ شده اند و موسسه فناوری ETH زوریخ سوئیس با رتبه ۹ در این رتبه بندی قرار دارند.

وی افزود: کشور انگلستان موفقیت خود را در این رتبه بندی ارتقاء بخشیده است. از تعداد ۷۸ دانشگاه انگلستان در بین ۸۰۰ دانشگاه ممتاز جهان، در حدود ۳۴ دانشگاه در بین یک چهارم دانشگاه های برتر قرار دارد که این تعداد در سال قبل ۲۹ دانشگاه بود.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: سایر کشورهای اروپایی نیز موفقیت خود را ارتقاء داده اند. آلمان دارای ۲۰ دانشگاه در بین ۲۰۰ دانشگاه ممتاز است که نسبت به سال قبل ۸ دانشگاه افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: تعداد دانشگاه های هلند نیز در رده ۲۰۰ دانشگاه ممتاز به ۱۲ عدد می رسد که این میزان در سال قبل ۱۱ مورد بوده است. موسسه فناوری ETH زوریخ سوئیس تنها دانشگاه غیرانگلیسی و غیرآمریکایی است که در یک دهه متوالی در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان جای دارد.

مهراد یادآور شد: چنانچه بخواهیم دانشگاه های برتر جهان را بر حسب مناطق جغرافیایی تقسیم بندی کنیم این نتایج مشاهده می شود که سه دانشگاه برتر قاره آمریکای شمالی عبارت است از کالتک (رتبه ۱)، استنفورد (رتبه ۳) و انستیتو فناوری ماساچوست (رتبه ۵).

وی گفت: سه دانشگاه برتر انگلستان شامل آکسفورد (رتبه ۲)، کمبریج (رتبه ۴) و امپریال کالج لندن (رتبه ۸ ) است و سه دانشگاه برتر قاره اروپا به جزء انگلستان عبارت است از موسسه فناوری ETH زوریخ سوئیس (رتبه ۹)، انستیتو کارولینسکا سوئد (رتبه ۲۸) و موسسه LMU (رتبه ۲۹).

برترینهای آسیا

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: سه دانشگاه برتر قاره آسیا مشتمل بر دانشگاه ملی سنگاپور (رتبه ۲۶)، دانشگاه پکن (رتبه ۴۲) و دانشگاه توکیو (رتبه ۴۳) است. در آمریکای جنوبی سه دانشگاه ممتاز عبارتند از دانشگاه سائوپولو برزیل با رتبه ای در دامنه ۳۰۰ – ۲۵۱، دانشگاه پالمو آرژانتین را رتبه ای در دامته ۴۰۰ – ۳۵۱ و دانشگاه ایالتی کامپیناس برزیل با رتبه ای در دامنه ۴۰۰ – ۳۵۱ .

وی افزود: سه دانشگاه برتر قاره آفریقا نیز عبارت است از دانشگاه کیپ تاون با رتبه ۱۲۰، دانشگاه ویت واترسرند با رتبه ای در دامته ۲۵۰ – ۲۰۱ و دانشگاه استین بوش با رتبه ای در دامنه ۳۵۰ – ۳۰۱ . همچنین سه دانشگاه برتر قاره اقیانوسیه شامل دانشگاه های ملبورن با رتبه ۳۳، دانشگاه ملی استرالیا با رتبه ۵۲ و دانشگاه سیدنی با رتبه ۵۶ هستند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در مجموع ۳۴۵ دانشگاه برتر در اروپا، ۲۰۳ دانشگاه برتر در آسیا، ۱۷۴ دانشگاه برتر در آمریکای شمالی، ۳۸ دانشگاه برتر در اقیانوسیه، ۲۷ دانشگاه برتر در آمریکای جنوبی و ۱۴ دانشگاه برتر در آفریقا قرار دارد.

وی گفت: از سوی دیگر در مجموع از ۷۰ کشور جهان تعداد ۲۹ دانشگاه نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهند و تعدادی از کشورهای جهان از جمله اندونزی، بنگلادش و کنیا برای نخستین بار در این رتبه بندی حضور دارند.

مهراد یادآور شد: در آسیا نیز تغییرات قابل توجهی در رتبه بندی دانشگاهی مشاهده می شود. دانشگاه ملی سنگاپور در جایگاه نخست این قاره نشسته و رتبه ۲۶ جهان را به خود اختصاص داده است. رتبه دانشگاه های پکن و توکیو در آسیا به ترتیب دوم و سوم و در سطح جهان به ترتیب ۴۲ و ۴۳ است.

وی گفت: چین در رتبه بندی ۲۰۱۶ – ۲۰۱۵ تایمز دارای ۳۷ دانشگاه در بین ۸۰۰ دانشگاه ممتاز جهان است. ژاپن و کره جنوبی در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر به ترتیب دارای دو و یک دانشگاه ممتاز هستند که نسبت به سال قبل موقعیت خود را از دست داده اند. در سال قبل تعداد دانشگاه های برتر این دو کشور به ترتیب پنج و سه دانشگاه بوده است. با وجود این ژاپن از نظر تعداد دانشگاه های ممتاز در بین سایر کشورهای جهان با ۴۱ دانشگاه رتبه سوم را در اختیار دارد.

مهراد درباره رتبه دانشگاه های ایرانی در این رتبه بندی گفت: در این میان دانشگاه های ایران نیز در دامنه ای ۸۰۰ تا ۴۰۱ قرار دارند.

وضعیت دانشگاه های ایران در رتبه بندی تایمز

نام دانشگاه رتبه بین شاخص آموزش شاخص چشم انداز بین المللی شاخص پژوهش شاخص استناد شاخص درآمد صنعتی
علم و صنعت ایران ۵۰۰ – ۴۰۱ ۲۵.۹ ۱۳.۲ ۲۶ ۴۲.۳ ۶۱.۲
صنعتی شریف ۵۰۰ – ۴۰۱ ۲۶.۶ ۱۵.۹ ۳۰.۱ ۳۳.۷ ۸۸.۷
صنعتی امیرکبیر ۶۰۰ – ۵۰۱ ۲۴.۵ ۷.۷ ۲۵.۷ ۳۴.۸ ۵۵.۷
صنعتی اصفهان ۶۰۰ – ۵۰۱ ۱۸.۱ ۱۷.۲ ۲۳ ۳۹.۵ ۹۹.۵
علوم پزشکی تهران ۶۰۰ – ۵۰۱ ۵۱.۸ ۱۴.۱ ۲۰ ۹.۳ ۳۰
صنعتی خواجه نصیر ۸۰۰ – ۶۰۱ ۲۰.۹ ۷.۱ ۱۸.۱ ۲۲.۵ ۴۵.۵
شهید بهشتی ۸۰۰ – ۶۰۱ ۲۰.۵ ۱۳.۸ ۱۹ ۱۱.۴ ۵۸.۹
تهران ۸۰۰ – ۶۰۱ ۳۶.۱ ۱۶.۵ ۱۶.۹ ۱۵.۸

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: رتبه بندی تایمز از ۱۳ شاخص برای رتبه بندی خود استفاده می کند که در این جدول تنها به شاخص های عملکردی اشاره شده است.

وی افزود: پنج دانشگاه برتر ترکیه نیز شامل دانشگاه های کوچ با رتبه ای در دامنه ۳۰۰ – ۲۵۱، بیلکنت و سابایخی با رتبه ای در دامنه ۴۰۰ – ۳۵۱ و دانشگاه های بوغازچی و استانبول با رتبه ای در دامنه ۶۰۰ – ۵۰۱ است. همچنین سه دانشگاه برتر عربستان سعودی نیز عبارت است از دانشگاه ملک عبدالعزیز ( رتبه در دامنه ۳۰۰ – ۲۵۱)، دانشگاه نفت و معدن ملک فهد (رتبه در دامنه ۶۰۰ – ۵۰۱) و دانشگاه ملک سعود ( رتبه در دامنه ۶۰۰ – ۵۰۱).

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا