اختصاصی سایت

معرفی و بررسی تخصصی گرایش الکترونیک

مهندسی برق به چهار گرایش اصلی تقسیم می شود :

الکترونیک (مدار مجتمع – افزاره های میکرو نانو الکترونیک – دیجیتال)

قدرت (سیستم های قدرت – الکترونیک قدرت و ماشین)

مخابرات (سیستم – شبکه – میدان و موج – مخابرات نوری – مخابرات امن و رمز نگاری)

کنترل

گرایش هایی فرعی (زیرگروه) :

مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

مکاترونیک

راه آهن برقی (ضرایب قدرت)

مدیریت انرژی (ضرایب قدرت)

مهندسی هسته ای (میان رشته ای) :

[کاربرد پرتوها (ضرایب الکترونیک) – مهندسی راکتور (ضرایب قدرت) – مهندسی پرتو پزشکی (ضرایب قدرت)]

 

مهندسی اتوماسیون و ابزار دقیق در صنایع نفت (میان رشته ای)


در این میان به بررسی رشته برق گرایش الکترونیک می پردازیم .

در مقطع کارشناسی ارشد این رشته به سه گرایش مدار مجتمع (به این گرایش ، آنالوگ نیز می گویند) – افزاره های میکرو نانو الکترونیک (نیمه هادی یا افزاره یا DEVICE) و دیجیتال تقسیم می شود .

 

گرایش نیمه هادی (افزاره های میکرو نانو الکترونیک) :

گرایش نیمه هادی در مورد طراحی قطعات و المانهای الکترونیکی از جمله سنسور ها ، قطعات حساس به نور و پرتو ها ، ترانزیستور ها و … می باشد . در واقع تمرکز اصلی روی خواص مواد و نیمه هادی ها و تولید قطعات زیربنایی می باشد .

از جمله کاربرد های جالب توجه و بسیار مهم این گرایش می توان به تکنولوژی MEMS اشاره کرد که در خصوص تولید نانو افزاره های هوشمند الکترومکانیکی است .

این ریز روبات ها به طور مثال در آینده قادر خواهند بود به خون تزریق و بدون آسیب به سلولهای سالم تنها سلول های سرطانی یا میکروب ها یا ویروس های خاص را شناسایی و منهدم کنند . به طور مثال درمان قطعی بیماری ایدز .

این روش در درمان سرطان می تواند جایگزین شیمی درمانی شود .

از دیگر موارد استفاده از MEMS می توان به تلاش برای تولید شن های مصنوعی با قابلیت تولید اکسیژن (فتوسنتز مصنوعی) اشاره کرد . این دانه های شن میکرو سیستم های نیمه هادی حساس به فشار برای تولید اکسیژن طی یک فرایند پیچیده هستند . این شنها را در محل های مخصوص مثل سواحل مصنوعی تفریحی پخش کرده و با فشار وارده به علت عبور عابران بر آن اکسیژن تولید خواهد شد . این روشی مناسب در مناطقی است که برای پرورش گیاهان آب کافی موجود نیست و یا شرایط محیطی مساعد نیست .

در کاربرد های MEMS می توان به تولید پودر هوشمند حساس به شتاب اشاره کرد . این پودر که به سرعت جایگزین سیستم های فعلی ایربک اتوموبیل ها شده با دقت و سرعتی بسیار بالاتر عمل کرده و قیمت تمام شده آن فقط کسری از سیستم های قبلیست .

در کل سیستم های MEMS که یکی از شاخه های گرایش نیمه هادیست سالانه 50 درصد رشد اقتصادی را در جهان داراست . این زمینه پژوهشی مشابهت هایی با گرایش مکاترونیک دارد .

 

گرایش آنالوگ :

تمرکز گرایش آنالوگ بیشتر در خصوص طراحی مدارات مجتمع (IC) می باشد . یعنی تولید مدار های مختلف از قطعات از پیش ساخته شده . در این گرایش به طور مثال با توجه به ویژگی هر عنصر به بررسی کارکرد المانهای مختلف از جمله انواع ترانزیستورها ، خازن ها ، دیودها و … در مدار مجتمع می پردازد .

فرض کنید می خواهیم عملکرد یک آی سی تقویت کننده را بهبود دهیم . می توان از قطعات دیگری در طراحی این آی سی استفاده کرد به طور مثال نوع ترانزیستور برخی قسمتهای مدار را با انواع دیگری جایگزین کرد . این انتخاب حاصل بررسی عملکرد ذاتی آن قطعه در شرایط مداریست . معمولا این اطلاعات با مطالعه دقیق منحنی های مختلف مداری آن قطعه (مثلا منحنی جریان امیتر یک ترانزیستور به ولتاژ VCE در فرکانس های مختلف) بدست می آید . ضمن اینکه می توان از نو قطعات جدیدی برای این آی سی طراحی کرد .

از نرم افزار های بسیار مهم طراحی و شبیه سازی مدار مجتمع می توان به H-SPICE و L-EDIT اشاره کرد .

این گرایش ارتباط تنگاتنگی با گرایش دیوایس (نیمه هادی) دارد .

 

گرایش دیجیتال :

سیستم های دیجیتال و طراحی سخت افزار به این شیوه هم در گرایش دیجیتال بررسی می شود . از جمله زبان های برنامه نویسی بسیار مهم در این گرایش زبان VHDL می باشد که برای تولید مدارهای دیجیتال در مقیاس بسیار وسیع و بسیار ریز کاربرد دارد .

به فرض اگر بخواهیم یک مدار میکروکنترلری را طراحی کنیم می توان از آی سی های آماده دیجیتالی بازار استفاده کرد و آنها را در یک برد الکترونیکی کنار هم قرار داد . ولی اگر بخواهیم مداری دیجیتالی با هزاران گیت AND  و OR  و فلیپ فلاپ و میکروکنترلر و … استفاده کنیم دیگر نمی توان از این شیوه استفاده کرد بلکه باید توسط زبان VHDL و با استفاده از ابزار های پیاده سازی مناسب مثل FPGA ها و … این تعداد سرسام آور المان را در مساحتی بسیار کوچک چند سانتی متر مربعی پیاده سازی کرد .

دقت کنید که FPGA یک ابزار پیاده سازی است مشابه میکروکنترلر ها (که شامل گیت های منطقی و حتی واحد ALU یا پردازنده هم می تواند باشد) اما VHDL یک زبان برنامه نویسی برای این ابزار مثل زبان C برای برنامه نویسی میکرو کنترلر .

از دیگر مزایای ابزار پیاده سازی FPGA سرعت بسیار بالای آن نسبت به مدارات میکروکنترلری است . یعنی در مواردی که سرعتی بسیار بالا نیاز باشد (دست کم هزار برابر سرعت کاری میکروکنترلرها) از این ابزار استفاده می شود .

 

 

سخن آخر :

دانشجویان عزیز باید به این نکته دقت کنند که در هر سه گرایش ، زبان های برنامه نویسی و نرم افزار های شبیه سازی کاربرد فراوانی دارند ولی به طور ساده دروس گرایش نیمه هادی بیشتر مشابه فیزیک حالت جامد نیمه هادی ها می باشد . بنابراین برای انتخاب این گرایش ها باید اولا به کاربرد آنها دوم به نوع دروس و مقالات بررسی شده در این گرایشها توجه شود . در نهایت بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد با توجه به علایق و توانایی هایی خود و با درکی درست اولویت های لازم برای انتخاب گرایشهای مورد نظر لحاظ شود .

 

با آرزوی موفقیت

جواد کاکاوند

شهریور 1394

 

مهندس جواد کاکاوند

کارشناسی مهندسی الکترونیک دانشگاه شیراز / کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک دانشگاه علم و صنعت / درصد الکترونیک آزمون ارشد 1393 = %81.82 / مدرس الکترونیک ارشد / مشاور در زمینه های : 1- روش های مطالعه دروس مختلف و برنامه ریزی زمان . 2- تکنیک های تسلط روی مطالب و جلوگیری از فراموشی . 2- روش های ایجاد حوصله و روحیه در طول مطالعه برای آزمون ارشد . 3- روش های حل سریع تست های درس الکترونیک 4- تقویت روحی و آمادگی برای جلسه آزمون ارشد . 5- مدیریت حل تست دروس مختلف در جلسه آزمون . 6- آشنایی با رشته الکترونیک 7- تدریس درس الکترونیک برای آمادگی آزمون کارشناسی ارشد ، کاردانی به کارشناسی و تقویتی

نوشته های مشابه

‫۱۲۲ دیدگاه ها

      1. سلام خسته نباشید ببخشید مزاحمتونشدم من میخوام دکترا برق امتحان بدم اما متاسفانه اطلاع کاملی از کتابهای ارشد برق گرایش الکترونیک ندارم من دانشگاه رازی رو میخوام انتخاب کنم میخوام جزوهای ارشد روبخونم ولی دانشگاه های مختلف کتابهای مختلف دارند من نمیدونم چکار کنم شما میتونید راهنمایی کنید؟؟

  1. سلام
    من محصل پایه دوازدهم در رشته الکترونیک هستم میخواستم ببینم کدوم رشته بهتر هست اصلا سر در گون هستم نمیدونم برای دانشگاه چه رشته ای رو انتخاب کنم درسم هم خیلی عالیه وعلاقه شدیدی دارم لطفا کمک کنید

    1. رشته برق قدرت تو ایران بیشتر خواهان داره سریعتر به نتیجه می رسید. رشته الکترونیک باید اطلاعاتتون از نرم افزارها خیلی زیاد باشه و در کنار درسا باید حتماً کار کنید اون نرم افزارها رو . زحمت خیلی بیشتر ولی پولشم خیلی زیاده اگه بتونید میکروکنترلرها یا … رو کار کنید. انتخاب دیگه سلیقه ای هست از من بپرسید میگم سلیقه و علاقتون. من خودم الکترونیک رو خیلی دوس دارم.

  2. درود. من دانشجوی الکترونیک هستم. علاقه ام به حوزه های نانو و تحقیقاتی هست. طبقه گفته استاد بنده، رشته ارشد برای ورود به نانو افزاره های میکرو و نانوالکترونیک هست. اما از اونجایی که خودم به فیزیک هم علاقه دارم تصمیم دارم وارد فتونیک و نانوفتونیک بشم که فقط در حال حاضر دو دانشگاه امیرکبیر و تهران در استان تهران اون رو ارائه میدن. اما از طرفی میخوام وارد رشته ای بشم که بشه بعدا به هر حوزه ای لینک زد. یعنی مثلا هم نانووایرها، nems و فتونیک. به نظر شما کدوم رشته از گرایش های الکترونیک بین رشته ای تره؟
    (به عنوان مثال، یک استاد مخابراتی میگفت اگر وارد مخابرات بشی در آینده وارد الکترونیک شدن راحت تره اما بالعکس خیر)

    1. می تونید خود رشته الکترونیک رو بخونید بعد تو ارشد وارد رشته mems بشید یا گرایش افزاره تو الکترونیک. حتی می تونید بعد گرفتن ارشد الکترونیک (هر گرایشی از الکترونیک) وارد دکترا بشید و ببینید کدوم استاد ، نانو کار می کنه دکترای الکترونیک با همون استاد و دانشگاه بردارید و این زمینه رو ادامه بدید. تو دکترا دیگه گرایش به اون صورت مطرح نیست هر استاد کلی زمینه تحقیقاتی داره شما می تونید زمینه نانو رو تو دکترا با همون اسم دکترای الکترونیک ادامه بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا