فراگیری زبان انگلیسی

بهترین منبع زبان عمومی کنکور ارشد چیست؟

تحلیل جامع زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد 1394

در طی این چند مدت اخیر دوستان زیادی از ما می پرسیدند:

  • چرا تست های کنکور انقدر سخت است؟
  • اصلا منبع تست های کنکور کدام کتاب است؟
  • من کتاب 504 و لغات ضروری تافل رو می خونم، به نظرتون برای کنکور کافیه؟
  • دوستان و مشاوران به من می گویند کتاب 1100 منبع جدید کنکور ارشد است… آیا باید حتما کتاب 1100 را هم بخوانم؟

لطفا تا انتهای متن را مطالعه کنید تا هدفمندتر برای کنکور ارشد بخوانید…

خود ما هم با شنیدن این سوالات و صحبت های ضد و نقیض کنجکاو شدیم و تحقیقی جامع پیرامون کنکور کارشناسی ارشد 94 انجام دادیم. نتایج بدست آمده از این تحقیق برای خود ما نیز جالب بود.

در این تحلیل 4 کتاب 504 واژه ضروری (504Absolutely Essential Words) انتشارات بارون، کتاب لغات ضروری تافل (Barron’s Essential Words For The TOEFL) انتشارات بارون، 1100 واژه که باید بدانید (Barron’s 1100 Words You Need to Know) از همان انتشارات و کتاب زبان عمومی ارشد زیر ذره بین (General English Under Scrutiny-GEUS) انتشارات نگاه دانش مقایسه شده اند.

در این مقایسه ملاک های زیر را سرلوحه کار قرار دادیم:

  • کلیه لغات مقایسه شده می بایست صرفا از میان لغات اصلی کتاب (مترادفها، مثالها و یا متن کتابها دخیل داده نشده اند) باشند.
  • لغاتی که حتی بسیار ساده اند نیز باید حتما به عنوان لغت اصلی در کتاب ذکر شده باشند تا به حساب آیند. (یعنی اگر لغت ساده go که منطقا تمام دانشجویان می شناسند در لیست انتهایی لغات هر یک از چهار کتاب نباشد و به عنوان گزینه مطرح شود، نمره ای به کتاب تعلق نخواهد گرفت.)
  • مشتقات لغات در محاسبات شمرده شده اند. (مثلا اگر کتابی لغت aggressive را ترجمه و معرفی نموده است و در کنکور لغت aggressively مورد پرسش واقع شده باشد، برای آن کتاب نمره کامل را در نظر گرفته ایم. چرا که منطقا معنای این دو بسیار مشابه است.)
  • مبنای این آزمایش آخرین ویرایش این کتابها تا پیش از برگزاری کنکور بهمن ماه 1393 است.
  • برای اینکه با یکی از کتابها بتوان به سوالی پاسخ داد، یا می بایست گزینه صحیح در آن کتاب عینا ذکر و ترجمه شده باشد و یا سه گزینه دیگر عینا ذکر و ترجمه شده باشد. (که بتوان با رد گزینه به سوال پاسخ داد.)

همانطور که می دانید هر ساله 6 نوبت آزمونی کنکور کارشناسی ارشد داریم. (چهارشنبه صبح، چهارشنبه ظهر، پنج شنبه صبح، پنج شنبه ظهر، جمعه صبح و جمعه عصر). امسال روز پنج شنبه صبح، دو سری متفاوت سوال زبان عمومی طرح شده بود که این سبب شد تا 7 نوبت آزمونی شامل 70 تست لغت و 280 گزینه در کنکور کارشناسی ارشد 1394 مطرح شود.

بر این اساس، هر چهار کتاب تحلیل شدند و نتایج جدول شماره 1 حاصل شد. کتاب 504 با پوشش 17% گزینه ها، که اغلب جواب تست نیز نبوده اند(!) دورترین منبع از کنکور ارشد و کتاب زبان عمومی ارشد زیر ذره بین با پوشش 63% گزینه ها نزدیک ترین منبع به کنکور بوده است. نزدیک ترین رقیب زبان عمومی ارشد، کتاب 1100 واژه است که تنها میزان یک سوم کتاب زیر ذره بین (21%) گزینه های کنکور را پوشش داده است.

جدول تحلیلی مقایسه 4 منبع کنکور در میزان پوشش لغات واژگان کنکور ارشد 1394
جدول تحلیلی مقایسه 4 منبع کنکور در میزان پوشش لغات واژگان کنکور ارشد 1394

طبق تحلیل بالا، برای افرادی که هر سه منبع را در کنار هم مطالعه نموده بودند، مجموعا تنها 46% گزینه ها آشنا بود و برای افرادی که تنها کتاب زبان عمومی ارشد زیر ذره بین (GEUS) را مطالعه نمودند، 63% گزینه ها در سر جلسه کنکور ارشد آشنا بوده است.

نمودار تحلیل میزان تطابق 4 کتاب با لغات کنکور ارشد 94
نمودار تحلیل میزان تطابق 4 کتاب با لغات کنکور ارشد 94

طبق تحلیل دومی که در ادامه می آید، در این میان، کتاب 504 واژه را دورترین کتاب از کنکور کارشناسی ارشد یافتیم. با مطالعه این کتاب به طور متوسط تنها قادر به پاسخگویی به 9 درصد تست ها (چیزی کمتر از 1 تست از 10 تست واژگان) می بودید. این در حالی است که با مطالعه جلد اول زبان عمومی ارشد زیر ذره بین، می توانستید به 79 درصد تست ها بطور متوسط (حدود 8 تست از 10 تست واژگان) پاسخ دهید. (گرچه اگر لغات آزمونهای آنلاین رایگان زیر ذره بین یا مترادف های موجود در کتاب را در نظر می گرفتیم، این عدد قطعا حتی بیش از این می بود.)

جدول مقایسه میزان قدرت پاسخگویی به تست های واژگان زبان عمومی کنکور ارشد
جدول مقایسه میزان قدرت پاسخگویی به تست های واژگان زبان عمومی کنکور ارشد

بر اساس جدول بالا، با مطالعه توام سه کتاب 504، لغات ضروری تافل و 1100 قادر به پاسخگویی به حدود 59% تست ها (6تست از 10 تست) بودید در حالی که تنها با مطالعه کتاب زبان عمومی ارشد زیر ذره بین (GEUS) می توانستید به 79% تست ها (8 تست از 10 تست) پاسخ دهید.

مقایسه میزان قدرت پاسخ به تست های زبان عمومی کنکور ارشد 94
مقایسه میزان قدرت پاسخ به تست های زبان عمومی کنکور ارشد 94

امید است اکنون که از تب و تاب کنکور کارشناسی ارشد 94 کم شده است، این تحلیل بتواند به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد 95 (بهمن ماه 94) کمک نماید.

طبق آخرین تحلیل، از بررسی این 7 گروه، این نتیجه حاصل شد که سوالات گروههای چهارشنبه عصر و پنج شنبه عصر کنکور ارشد 1394 ساده ترین سوالات و گروه جمعه صبح کنکور ارشد 1394 دشوارترین سوالات بوده است. (البته طبق تحلیل نه ساله بر این موضوع باید صحه گذاشت که این امر کاملا اتفاقی است و ممکن است در سال پیش رو سوالات همان جمعه صبح، ساده ترین سوالات باشد!)

توصیه ما همچنان برای مطالعه واژگان زبان عمومی این منابع است:

برای گرامر زبان عمومی ارشد نیز توصیه ما با توجه به پوشش 93% تست های کنکور کارشناسی ارشد 94 تغییری نداشته است:

 

استاد جهانشاهی

مدرس و مولف زبان عمومی کنکور کارشناسی ارشد در موسسات معتبر

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید ببخشید یسوال داشتم تحلیل بسیار جامع و کافی بود فقط یسوال داشتم این تحلیل برای کنکور ۹۶ هم کارساز بوده و میشه گفت تقریبا همین نرم برای سوالات رعایت میشه؟؟؟

    1. با سلام
      بله، معمولا ریتم و نرم طرح سوالات زبان کنکور ارشد تغییر چندانی نخواهد کرد و تابحال نیز شاهد روند تقریبا ثابتی بودیم.
      موفق باشید.

  2. سلام و خسته نباشید
    ببخشید برای زبان امکانش هست ک ی فایل ب عنوان لغات پرکاربرد و مورد توجه در کنکور برق ( اختصاصی و عمومی)
    ک البته مطمئن و موثق و قابل اطمینان باشه ک با خیال راحت بخونیم ، رو بذارین توی سایت ؟!

    1. با سلام اگر در کانال تلگرام ما عضو شوید این لغات به صورت روزانه در اختیار شما قرار میگیرد.از طرفی برای تقویت ریدینگ مقالات بسیار خوبی در سایت وجود داره مثل این http://www.bargharshad.ir/26896

    2. با سلام و درود
      شما میتوانید از کنکور های سال های گذشته استفاده کنید. اکثر کتاب ها نظیر کتاب مدرسان این لغات رو جمع آوری کردن. میتوانید از اونها استفاده کنید. اگر در کانال تلگرام عضو هستید میتوانید از لغات قرار داده شده در اونجا هم استفاده کنید.

  3. با سلام خدمت اعضای سایت مخصوصا آقای بهرام آرا
    من تاحالا نگاه به کتاب زبان ارشد زیر ذره بین ننداختم ولی حدس میزنم تعداد خیلی زیادی کلمات در این کتاب گنجونده شده و حفظ همه لغاتش کمی سخته.
    موضوع دوم اینکه من کلی تست زبان در حوزه واژگان نشون شما میدم که با وجود آگاه بودن نسبت به ترجمه کلمات موجود در اون تست, نتونید جواب تست را بدید یا اشتباه جواب بدید. پس دونستن معنی لغت به تنهایی اصلا اصلا اصلا کافی نیست. باید کاربردهای مختلف یک واژه را بلد بود و به معنای مختلفش مسلط بود
    و موضوع آخر اینکه دقیقا چند نفر با کتاب زبان ارشد زیر ذره بین تونستن “در زمان کوتاه” به درصد زبان بالای 50% دست پیدا کنن؟
    اینکه این کتاب 79 درصد لغات را پوشش میده درست, ولی نوع پوشش و اینکه آیا داوطلب با مطالعه این کتاب بتونه به 79% از تستهلغت جواب بده خودش یه مساله بسیار مهمه که اصلا حرفی درموردش زده نشده.
    سخن آخرم اینه که 15 تست اول زبان باید تکلیفش بعد از 10 دقیقه معلوم بشه. بیش از این نباید براش وقت گذاشت مگر اینکه داوطلب مدار و ریاضی را نخواد بزنه !!!!

    1. سلام.مورد اولی که به سختی حجم لغات اشاره کرده اید بله در نگاه اول این مورد برای داوطلبان همیشه وجود دارد که مثلا 2000 – 3000 لغت را چگونه میتوان حفظ کرد؟ جواب این سوال کاملا شفاف و واضح است که اگر به دانشگاه یه فلش بکی داشته باشیم مثلا در مورد دروس حجیم و پر مبحث برای اولین بار که به کتاب یا جزوه مینگرید همان لحظه به خودتان یا دوستان بصورت عامیانه میگویید که “کی میخواد این همه رو بخونه و بره امتحان بده”اما وقتی آخر ترم می شود اگر شما آن کتاب یا جزوه را در طول ترم مطالعه کرده باشید سر جلسه مشکل خاصی برای پاسخگویی به سوالات ندارید ولی اگر آن حجم را برای شب امتحان گذاشته باشید قطعا استرس شدیدی برای مطالعه و اتمام آن خواهید داشت ، لغات زبان هم همین گونه خواهد بود شما باید با مرور زمان و تمرین و تکرار لغات را بخاطر بسپارید.
      مورد دوم هم فرمایش شما کاملا درست و منطقی می باشد ، بله صرفا با دانستن یک معنی از لغت شاید نتوان به سوالات پیرامون آن در جمله پاسخ درست داد و برای همین است که در اکثر کتب واژگان و دیکشنری ها برای لغات تمام معانی آن درج شده است و حد امکان از هر کدام مثالی را در جمله ای آورده شده است که کاربرد هر کدام از معانی را مشاهده نمایید.راه حل این موضوع هم تنها با تمرین ، مهارت و تسلط دست یافتنی خواهد شد.
      سایر موارد مطرح شده را باید خود استاد جهانشاهی پاسخ بدهند چون ایشان مولف کتاب فوق هستند.

    2. سلام حضور شما و ممنون از نکته سنجی تون.
      صد در صد برای یادگیری واژگان ارشد، می بایست کاربرد یک لغت رو فرا گرفت. به همین جهت زمان انتشار زبان عمومی ارشد زیر ذره بین، برای اولین بار در منابع کنکوری، علاوه بر ذکر لغت و معنی، مثال، مترادف و حتی تعداد تکرار یک لغت نیز ذکر شد که اهمیت هر لغت بر دانشجو آشکار شود.
      برای همین توصیه نمی کنیم لغتی رو صرفا به مطالعه لغت و معنی بپردازید و حتما باید کاربردش در جمله رو مطالعه کرد.
      برای اینکه بتونید جمله رو خوب ترجمه کنید و درک کنید باید به گرامر هم در کنارش مسلط باشید.
      به نظرم برای 15 تست اول حدود 12 تا 15 دقیقه زمان کاملا کافی است و معمولا دانشجویان بیشتر از این هم زمان برای تست ها صرف نمی کنند.
      زمان در دسترس تا کنکور ارشد از امروز چیزی حدود هفت و نیم ماه است و اصلا نمی توان آن را کم دانست! البته باید در نظر داشت یادگیری زبان، فرآیندی وقت گیر است که در سه ماهه اول آن نباید دنبال بازدهی بود و به قول معروف نیاز به خاک صحنه خوردن است. روزی 1 ساعت مطالعه زبان کاملا کفایت است. به شرطی که روند آن مداوم باشد. درصد بالای 50 نیز برای افرادی که زبان می خونن اصلا دشوار نیست.
      نکته مهم تر از تمام اینها، به اعتقاد من دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری که قاعدتا در سطح بالاتری از دانش نسبت به دانشجوی کارشناسی می بایستی باشد، بدون داشتن مهارت زبان راهی دشوار و حتی غیرممکن خواهد داشت. یادگیری زبان نه با هدف کنکور که با هدف تحصیل و زندگی ضروری است و چه بهتر که این یادگیری در این برهه که به دلیل کنکور ارشد مجبور بدان هستیم صورت پذیرد.
      یک روزی می بایست فرار از یادگیری زبان را کنار گذاشت و صادقانه نشست و آن را فرا گرفت.
      من افراد مسن و با تجربه زیادی رو می شناسم که صرفا به دلیل ضعف زبان، اعتماد به نفس بسیار پایینی در یادگیری مهارت و دانش روز و همچنین ارتباطهای بین المللی و حتی سفر خارجی و … دارن.
      نکته دیگری هم هست. حدود 60 درصد تست ها با لغاتی قابل پاسخ بود که پیش از این در کنکور آمده بودند. یعنی چیزی تنها حدود 1300 لغت. تکرار لغات در کنکور تا به اینجای کنکور امری طبیعی است و احتمالا در آینده رخ دهد. در کتاب ما این لغات رو به صورت درسنامه قرار داده ایم تا صرفا با مطالعه همان 25 تا 30 درس اول قادر باشید تست های ساده و متوسط کنکور را پاسخ دهید.
      موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا