سخن مشاور

چگونه از استرس رها شويم؟

استرس طولانى مدت انسان را از پاى در مى آورد

اين روزها استرس در همه جا، فضاى خانه، محيط كار، محيط هاى آموزشى، در جمع دوستان و هر جاى ديگرى كه فكرش را بكنيد، ممكن است وجود داشته باشد، بنابراين همه ما كم و بيش آن را مى شناسيم. 
در واقع موضوع كنترل استرس براى همه جالب توجه است. هر يك از ما دائم در معرض استرس هستيم و اين موضوع به اندازه اى مهم است كه متخصصان و پزشكان زيادى روى آن كار كرده و تعاريف زيادى براى آن ارائه كرده اند.

از جمله اين كه استرس پاسخ معمولى بدن به همه تقاضاهايى است كه از وى مى شود يا هماهنگى با توقعات بسيار نابجا كه عوامل استرس زا نام دارد. شايد استرس در بدو امر و در مراحل اوليه چندان مهم نباشد، اما در طولانى مدت و در غلبه با مشكلات، اين ترس و استرس است كه شما را از پاى در مى آورد، نه مشكل استرس آفرين!

راه هايى وجود دارد كه با بهره گيرى از آنها مى توانيد هرچه بهتر بر استرس غلبه كنيد: 

* يك نفس عميق بكشيد: اين نخستين كارى است كه شما بلافاصله براى رهايى از اضطراب و تنش مى توانيد انجام دهيد. در واقع خود عادت كنيد كه هميشه در رويارويى با استرس، ابتدا نفس عميقى بكشيد تا بتوانيد بعد از آن خود را براى نبرد با استرس و نگرانى مجهز كنيد؛ بدين ترتيب شما نيمى از راه را رفته ايد و نيم ديگر آن شناختن عوامل استرس زا است.

* برقرارى ارتباط با ديگران: در شرايطى كه شما دچار استرس بوده و مضطرب هستيد، اگر بتوانيد با يك دوست صحبت كنيد يا به نحو دلخواه خود با ديگران ارتباط برقرار كنيد، كمك زيادى به خود خواهيد كرد. اگر نمى توانيد احساسات خود را بيان كرده يا با كسى صحبت كنيد، مى توانيد آنچه را مى خواهيد بگوييد، بنويسيد. يك دفترچه براى خود كنار بگذاريد و هر چيزى كه شما را آزار مى دهد، در آن يادداشت كنيد. در واقع نوشتن احساسات نوعى درمان به حساب مى آيد كه بسيار مؤثر است.

* خنديدن: سعى كنيد بار ديگر از حس شوخ طبعى خود استفاده كرده و موقعيت هاى شاد و مفرح براى خود بيافرينيد. دورنمايى از لذت هاى شادى بخش و مفرح براى خود ترسيم كنيد. با عده اى از دوستان در حالى كه غذا و نوشيدنى مورد علاقه خود را مى خوريد، با نقل خاطرات شاد و پرداختن به مسائل مورد علاقه خود لحظات شادى را براى خود بيافرينيد. گاهى بازى كردن با كودكان، غلغلك دادن آنها و شنيدن نواى خوش قهقهه شان مى تواند شما را هم شاد كرده و به عوالم كودكانه رهنمون كند. باور كنيد اين بهترين دارويى است كه مى توانيد براى رهايى از اضطراب و استرس بيابيد.

* ورزش كنيد: يكى از بهترين راه هايى كه شما مى توانيد در مقابله با استرس به آن بپردازيد، ورزش كردن و حفظ تناسب اندام است؛ بدين ترتيب كه سعى كنيد با انجام فعاليت هايى مانند يوگا، نرمش، يا دو تا حد زيادى به آرامش دست يابيد. لذت و شادابى كه پس از شنا به دست مى آوريد آنقدر مؤثر و آرامش بخش است كه شايد هيچ چيز ديگرى نتواند جاى آن را بگيرد. البته نرمش ها و ورزش هاى ديگر نيز با آزاد ساختن آندروفين موجب نشاط و شادابى بيشتر شما مى شود. همچنين خوردن شكلات هم بسيار مؤثر است و حس خوبى به شما مى دهد (البته به خاطر داشته باشيد كه در خوردن شكلات زياده روى نكنيد)‎/

* منظم باشيد: يكى از مهم ترين عواملى كه موجب اضطراب و استرس مى شود، احساس بى نظمى و غرق شدن در كارهاى روزمره است، وقتى شما احساس مى كنيد براى انجام كارهايتان به اندازه كافى دقت نداريد، بكوشيد نظم را رعايت كنيد و با در نظر گرفتن اولويت هاى هر يك از كارها، تك تك آنها را در زمان مناسب انجام دهيد. در نظر بگيريد وقت و زمان خود را مديريت كنيد و به گونه اى مهار امور را در دست بگيريد كه بتوانيد استرس و اضطراب ناشى از كمبود وقت خود را كمتر كنيد.گاهى انجام كارهاى پيش بينى نشده، استرس شما را بيشتر مى كند، اما بايد بتوانيد با نظم بخشيدن به امور، به خوبى از عهده انجام آنها برآييد.

* احساس آرامش كنيد: روشن كردن شمع معطر كه رايحه خوشى مانند لَوِن٧دِر (اسطوخدوس) داشته باشد، مى تواند به شما احساس آرامش و نشاط بدهد و موجب شود كه به آرامش بيشترى دست يابيد.
به موزيك مورد علاقه خود گوش بدهيد و با انجام ريلكسيشن و رهاسازى جسم و روح خود به آرامشى دست يابيد كه تاكنون آن را حس نكرده ايد. 
همچنين مى توانيد به طبيعت برويد و با گوش دادن به صداى باد، هنگامى كه در ميان ساقه و تن درختان مى پيچد يا در كنار ساحل با تماشاى امواج دريا، احساس آرامش كنيد.

* از مناظر طبيعت لذت ببريد؛ از منزل بيرون برويد و از هواى آزاد لذت ببريد. به تماشاى يك نمايشگاه هنرى برويد و از آن لذت ببريد. يك نوشيدنى گرم بنوشيد و از طعم خوش يك شكلات سياه لذت ببريد.
ماساژدرمانى هم بسيار مؤثر است. اگر دوست داريد مى توانيد لحظاتى را در تنهايى و سكوت بگذرانيد و آرامش را تجربه كنيد. يك دوش آب گرم بگيريد. 

* هيچ كارى انجام ندهيد: گاهى نياز است كمى از ديگران فاصله بگيريد. اگر لازم بود در اتاق را ببنديد. پنجره را باز كنيد. 
يك گوشه بنشينيد و لحظاتى استراحت كنيد. در نبرد با استرس به ذهنتان بياموزيد كه براى از بين بردن آن به انجام مديتيشن بپردازيد.

* كارهاى مورد علاقه تان را انجام دهيد: به موزيك هاى شاد گوش دهيد. اوقات مفرح و شادى را براى خود فراهم آوريد و هيچ گاه خود را فراموش نكنيد.

* به مديتيشن بپردازيد: اگر با انجام همه اين كارها باز هم احساس استرس و اضطراب مى كنيد و نمى توانيد به اين نبرد با استرس پايان دهيد، از مديتيشن غافل نشويد. تمركز داشتن و خالى كردن ذهن از اضطراب و جايگزين كردن آن با آرامش، همچنين تماشاى ويدئوكليپ هاى آرامش بخش موجب مى شود اشتياق بيشترى داشته باشيد و به ذهن تان اجازه مى دهد تا از هرگونه تشويش و نگرانى رهايى يابيد.

راهنمايى بيشتر:

* از انتخاب خود آگاه باشيد؛ پيوسته از روى آگاهى تصميم بگيريد. شما هميشه يك انتخاب داريد؛ پس آگاهانه آن را برگزينيد.

* «نه» گفتن را بياموزيد. به خاطر داشته باشيد شما نمى توانيد هميشه به درخواست ديگران پاسخ مثبت دهيد و حق داريد هر وقت مى خواهيد به آنها پاسخ منفى بدهيد.

* ياد بگيريد چطور به ديگران مسئوليت بدهيد و بعضى كارها را به آنها واگذار كنيد؛ بنابراين سعى نكنيد هميشه همه كارها را خودتان به تنهايى انجام دهيد. 

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام اقای دکتر خدا قوت به نظر شما برای تست زنی فقط سولات کنکور سراسری رو بزنم یا ازاد رو هم میشه و ی منبع تست خوب برای ماشین و بررسی معرفی کنید خیلی ممنون

    1. سلام، برای کسانی که کنکور سراسری میدن فقط سوالات سراسری مهمه، سعی کنید تمامی سوالات کنکور 10 سال اخیر رو بارها و بارها حل کنید، پردازش حلم زاده خوبه

  2. سلام ممنون ببخشید من سر جلسه خیلی توجهم به اطراف میره مدام نگاه دیگران میکنم تمرکز نمیتونم بکنم چه کنم امسال اینطوری نشممممممممم4

    1. سلام، باید تمرین کنید که این عادت خود را ترک کنید، برای شروع بهتره که بعضی مواقع برید تو کتابخونه که شلوغه و شروع به تست زدن کنید، برایاینکه حواستون پرت نشه باید تا میتوانید بر روی سوالات و حلش تمرکز کنید، بعد از یه مدت که این تمرین رو تو کتابخونه انجام بدید مطمئنا میتونید این عادت رو ترک کنید مخصوصا اگر بر روی سوالات تمرکز کنید. برای برگشت حواستون هم میتونید کشی را بر روی دست خود ببندید و هر بار که به دور و بر نگاه میکنید کش را کشیده و بعد رها کنید تا دوباره حواستون جمع بشه! یا هر چیز دیگری که موجب بشه به خودتون برگردید مثلا روی برگه سوالات بنویسید تمرکز تمرکز تمرکز و مدام بهش نگاه کنید

  3. آقا سلام-
    دم شما گرم-من 94 کنکور دارم و این حالتایی رو ک گفتید دارم،امیدوارم با راهنماییهاتون بتونم از استرس سر کنکور رها شم! مطالبتون واقعا مفیده-فقط چجوری بخونیم که یادمون بمونه؟!
    و چند تا راه برای تمرکز لطفا ارائه بدین؟
    ممنون

  4. مهندس شرمنده کردید اصلا فکرشم نمیکردم جواب بدید واقعا نمیدونم باچه زبونی تشکر کنم
    خیلی ممنون انشاله جواب بده این روش ها کتابی که گفتید رو هم حتما میخونم
    نتیجش رو حتما بهتون میگم اگه بهتر شم
    یک دنیا ممنونم ازتون

    1. خب برای مقابله با استرس تون مطالب بسیار زیادی گفته شده پیشنهاد بنده بعنوان یک مشاور استفاده از تکنیک ها و درمان های غیردارویی(بابونه-چای سبز) هست!زمانیکه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز دروس مشاوره و روانشناسی را میگذراندم یکی از اساتید ما کتاب طب الصادق را به ما برای درمان هر گونه بیماری یا مشکل روحی و جسمی را پیشنهاد می کرد.میتوانید این کتاب را تهیه کنید و از آن استفاده نمائید.
      *معمولا کسانی دارای اضطراب کنکورند که هنگام مطالعه دروس مضطربند.هنگام حضور در جلسه کنکور دچار فراموشی می شوند.درباره نحوه کنکور و نتایج آن از مدت ها قبل نگرانند.علایم جسمانی نظیر تپش قلب، عرق کردن ،تنفس عضلانی و… دارند.هنگام کنکور دادن ، تمرکز حواس ندارند و قادر به تنظیم آموخته ها نیستند.

      *رهنمودها :درطول سال با انتخاب صحیح هدف و برنامه متناسب باتوان خود تلاش را با توکل به خدا وامیدواری شروع کنید.دربرنامه ریزی به استعداد و میزان تلاش خود توجه کنید .هدف خود راواقع بینانه انتخاب کنید.به روش های صحیح مطالعه توجه کنید. به طول مدت تمرکز خود توجه کنید . مراحل تقویت حافظه وبه یاد آوردن بهتر مطالب را یاد بگیرید.نقاط ضعف رابیابید وازکمک های تحصیلی ، آموزش استفاده مطلوب ببرید.خود را با دیگران مقایسه نکنید .اشتغال بیش از حد فکر به قبول شدن و نشدن وقت وانرژی روانی شما راکاهش می دهد .چنانکه سال های قبل ، کنکور داده وموفق نشده اید ، به جای مرور شکست سال های قبل به دلایل شکست توجه کنید. رشته امتحانی محل و موقعیت امتحان ، موقعیت عاطفی ، هیجانی خود وخانواده ، نحوه برنامه ریزی و مطالعه …. را ارزیابی کنید.ازتعمیم دادن نادرست اجتناب بورزید .به ضمیر ناخودآگاه خود ، دستور و برنامه « موفقیت » بدهید وشکست رابرای خود برنامه ریزی نکنید .دلایل موفقیت دیگران را بررسی کنید.به خود بگویید : « چرا به مسئله پذیرفته شدن در کنکور این قدر فکر می کنم ؟ » و راه حل های دیگر برای موفقیت در سایر سطوح را بررسی کنید .به تغذیه استراحت کافی و سلامت جسمانی خود توجه کنید .میزان تلاش ، آمادگی و آرامش خود را واقع بینانه بررسی کنید.به میزان مطالعات دیگران توجه نکنید . تفاوت های فردی مطرح هستند.

      *رهنمودهایی برای کنکوری که پیش رودارید :۱- روز قبل ازامتحان ، ازمطالعه ومرور دروس خودداری کنید . مرور روز قبل ، اضطراب آور است .۲- مکان امتحان را از نزدیک ببینید .۳- چنانچه تجربه قبلی ازکنکور دارید ، محل وشرایط قبلی رابررسی کنید.۴- موقعیت مشابه را درذهن تصورکنید وسعی کنید با روش آرامش عضلانی خود را آرام کنید.۵- اگر اضطراب شما بیش ازحد است ونیاز به حمایت های دارویی دارید ، اقدام کنید.۶- روز قبل ازامتحان مواد انرژی بخش مانند شیر، خرما و… استفاده کنید.۷- بدانید شما که تلاشتان را انجام داده اید، نتیجه مطلوب عایدتان می گردد .۸- خود را در حالی که راحت نشسته اید و به سوالات پاسخ می دهید ، تصور کنید واحساس خود را پس ازاینکه موفق شده اید ،ببینید .۹- به خود آرامش دهید و مثبت بیندیشید ، با نام خدا جلسه راشروع کنید و به او توکل کنید.۱۰- قبل ازشروع جلسه ، ازپرسش وپاسخ درسی به هرشکل خودداری کنید.۱۱- هنگام پاسخگویی ، فقط به پاسخ دادن توجه کنید، توجه خود را به شرایط محیطی کاهش دهید .

  5. salam mohandes
    man tamame raveshha ro +ghors_akharie(meditation)emtehan kardam
    vali az esteres raha nashodam
    pishnahad digari darid?

  6. آقا روشا جواب میده حسابیا به هر کی استرس داره پیشنهاد میکنم
    نصف این راه حل هاروهم امتحان کنید جواب میده
    آقا ساییتون معرکست محشره
    روانشاسی همراه با توصیه های پزشکی و جزوه های عالی دیگه از این بهتر هیچ جا پیدا نمیشه!

  7. vaaay ke cheghadr khooobid shoma yani ba tamame vojod lezat mibarim
    man cheghad poole ravanshenas o ravanpezeshk dadam ta in ravesharo tak tak emthan konam khoda midune cheghadr ghors o….
    kheir bebinid man k kolle emshab faghat shoma o mr.tavasoli ro doa kardam shoma ba matalebetun ostad jan ham k ba raveshe fogholadashun esteresamo nesf kardid
    khodee khoda chand barabar avazesho behetun bede enghadr k khoobid

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا