سخن مشاور

نکاتی در خصوص مطالعه و تست زنی

سلامی دوباره خدمت داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد .

در این مقاله قصد دارم شما رو با نوع تست های ارشد و روش مواجهه با آنها و همچنین با نیم نگاهی به تکنیک های مطالعه در منزل آشنا کنم .

تست های کارشناسی ارشد در هر درس به دو شکل مفهومی و محاسباتی یا ترکیبی از هر دو طرح می شوند .

از هر نوع می توان سوالات ساده ، متوسط یا دشوار طراحی کرد .

به طور مثال درس الکترونیک کنکور کارشناسی ارشد 94 را مثال می زنم . سطح دشواری این سوالات را با توجه به روش تدریس خودم تعیین کرده ام . بنابراین ممکن است از دید من و با تکنیک های حل بنده سوالاتی در زمره ساده قرار می گیرند که ممکن است از دید برخی داوطلبان با توجه به روش های خودشان سخت به نظر برسند . به عنوان مثال بنده در مدل سازی ترانزیستورها ابدا از روش کلاسیک دانشگاهی استفاده نمی کنم و مدل سازی استاندارد و مخصوصی را بر می گزینم که باعث تسریع در روند حل می شود . و همچنین تا جای ممکن ابدا در سوالات ac از مدل استفاده نمی کنم و خود ترانزیستور را دست نخورده باقی می گذارم و موارد بسیار دیگری …

بررسی سوالات الکترونیک 94 به عنوان یک نمونه :

 

7 سوال ساده :

103

105

107

108

109

111

112

 

 

3 سوال متوسط :

104 (مفهومی)

106 (مفهومی)

113 (محاسباتی)

 

 

2 سوال دشوار :

110 (محاسباتی)

114 (مفهومی)

 

البته آن دو سوال دشوار نیز با خواندن خوب مطالب قابل حل می باشند ولی حل سوال 110 منطقی به نظر نمی رسد زیرا زمان حل سوالات ساده همین درس یا دروس دیگر را از بین می برد .

 

حل و توضیح سوالات الکترونیک را در متنی جدا در اختیار عزیزان قرار خواهم داد هر چند پیشتر و در شب انتشار سوالات سازمان سنجش در برخی سایتها بلافاصله از جانب بنده حل این سوالات در اختیار داوطلبان قرار گرفته بود .

باری به هر جهت با خواندن متوسط این درس می توان با رها کردن دو سوال سخت و خالی گذاشتن 3 سوال متوسط دیگر به راحتی به 7 سوال ساده یعنی 58.33 درصد پاسخ درست داد که درصد بسیار قابل توجهی می باشد .

با حل 3 سوال متوسط دیگر این درصد به 83.33 تغییر خواهد کرد که نمره ای بسیار ممتاز و خیره کننده به حساب می آید . گاهی در سوالات ارشد تعدادی سوال غلط طراحی می شود با فرض یک سوال غلط  (مثل کنکور 93) تعداد سوالات از 11 محاسبه می شود در این صورت پاسخ صحیح به 10 سوال درست معادل درصد 91 خواهد بود !!!!

نکته بسیار بسیار مهم :

با رها کردن تست های سخت (مثل سوالات 110 و 114 الکترونیک 94) و تنها پاسخ به تست های متوسط و ساده و مشابه سال های قبل می توان رتبه ای تک رقمی بدست آورد . این سوالات سخت در واقع برای حل نکردن طراحی می شوند !!!!

 

در مواجهه با این سوالات اصلا نباید سراغ حل آنها رفت و باید ابتدا سوالات ساده سپس متوسط را حل کرد . بعد از آن به حل سوالات ساده و متوسط درس دیگری اقدام شده نهایتا اگر وقت یاری کرد (که معمولا وقت کم می آید) می توان به حل این تست ها همت گماشت .

 

در زمان مطالعه دروس در منزل باید تمامی تست ها (از جمله تست های دشوار) را حل و نکته برداری کنیم . نه برای اینکه بتوانیم در جلسه حتما به سراغشان رفته و حلشان کنیم .

این کار اولا باعث درک عمیقتر درس و ثانیا تشخیص تست های سخت و سوما تقویت محاسبات داوطلب می شود .

اما …

اما به این نکته مهم دقت کنیم که این تست های دشوار هر سال یک یا دو مورد در هر درس طرح می شود (استثنائا در درس کنترل خطی می تواند 4 تست اینچنینی طرح شود) و نباید هنگام تحلیلشان در منزل این ذهنیت خطرناک را تلقین کنیم که تمامی تست های کنکور اینگونه هستند .

این کار باعث تضعیف روحیه و کاهش قدرت حل تست های ساده در جلسه کنکور می شود . یعنی با دیدن تست های راحت ذهن به طور طبیعی گمان می کند حتما نکته ای سنگین پشت تست نهفته است و سرعت حل پایین می آید یا دچار ترس و وسواس در حل آن می شویم .

 

عموم سوالات کنکور به گونه ای طراحی می شوند که درصد قابل توجهی مشابه تست های سالهای قبل می باشد و گاهی کاملا کپی شده یا با تغییری اندک در خواسته یا اعداد تست . بنابراین اولین استراتژی بعد از خواندن دروس ارشد حل تست های سالهای قبل و نکته برداری از آنهاست . در اولویت بعدی تست های تالیفی .

دقت کنید که جدید بودن تست حتما دلیل سخت بودن آن نیست . گاهی تستی مشابه سال های قبل طرح می شود که محاسباتی و طولانیست و تست جدیدی طرح می شود که بسیار ساده است .

 

در مجموع باید ابتدا در منزل درس را از منابع مناسب خواند .

خلاصه نویسی و نکته برداری کرد .

تست های سالهای قبل (همه دروس) سپس سوالات تالیفی را حل کرد .

از سوالات و تست های حل شده نکته برداری دقیق انجام داد .

به طور مثال روشهای حل جدیدی که خود داوطلب به آنها اشراف پیدا می کند باید دقیقا خلاصه برداری شود .

یا مثلا در حل تستی که از روش لاپلاس استفاده کرده ایم متوجه می شویم که حرف “s” را در تند نویسی با عدد ” ۲ ” اشتباه کرده ایم و تا آخر محاسبات را اشتباه رفته ایم . این نکته مهم را به عنوان یک اشتباه در عادات محاسباتیمان باید حتما در خلاصه نویسی ذکر کنیم .

 

یک ماه مانده به کنکور وارد دوره خلاصه نویسی ها و نکات درس و تست ها که از قبل آماده کرده ایم شویم .

شرکت در کنکور های آزمایشی و حل کنکور های سال های قبل در منزل و کنکور های آنلاین همگی کمک می کند تا با مدیریت زمان آشنا شویم .

در نهایت در جلسه آزمون باید با یک نگاه سریع ابتدا سطح دشواری تست را با علامتی کنار آن مشخص کنیم . با فرض صرف 15 ثانیه برای هر تست 3 دقیقه ابتدای جلسه برای هر درس را به این علامت گذاری اختصاص دهیم .

حال با خیال راحت به حل تست های راحت و متوسط بپردازیم .

اگر قادر به این کار نبودیم می توان از روش دیگری استفاده کرد .

فرض کنید داوطلبی در درس زبان بسیار ضعیف است و تصمیم به حذف این درس دارد . ضمن اینکه دو درس ریاضی و مدار را به شکل متوسط مطالعه کرده (نه قوی و ممتاز) با این فرض دفترچه اول را می توان بدین شکل حل کرد :

فرض کنید از ریاضی شروع کردیم .

20 دقیقه اول فقط تصمیم به حل 2 تست بگیریم . این زمان زیاد و این تعداد تست بسیار اندک است بنابراین چنین تصمیمی استرس از بین می رود . حال 15 دقیقه بعدی را به حل 2 سوال دیگر و 15 دقیقه بعدی را نیز به 2 سوال دیگر اختصاص دهیم . در این شرایط درس ریاضی = 50 درصد پاسخ درست . برای مدار نیز چنین می شود . این درصد برای این دو درس می تواند زمینه ساز قبولی داوطلب در سه دانشگاه برتر کشور شود .

این نکته قابل ذکر است که خواندن مناسب این درس مثلا خواندن درس مدار از روی منبع دکتر بهرام آرا می تواند درصد های ممتازی به ارمقان بیاورد و شرایط ذکر شده بالا در واقع نوعی شرایط اضطراری فرض شده است .

نکته بسیار جالب :

بعد از حل سه تست اول روحیه داوطلب به شکل تصاعدی زیاد می شود و بعد از حل 6 تست یعنی 50 درصد ذهن داوطلب در کمال تعجب و ناباوری حتی برای سخت ترین تست ها راه حل های مناسبی پیدا می کند .

 

بنابراین علت تفاوت نتیجه کنکور برای داوطلبان تقریبا به خاطر عدم آشنایی با استراتژی مواجهه با سوالات است نه فقط نوع و سطح خواندن چون 50 درصد سوالات هر درس قطعا و یقینا ساده و متوسط هستند .

با آرزوی موفقیت .

جواد کاکاوند 1394/6/8

 

 

 

مهندس جواد کاکاوند

کارشناسی مهندسی الکترونیک دانشگاه شیراز / کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک دانشگاه علم و صنعت / درصد الکترونیک آزمون ارشد 1393 = %81.82 / مدرس الکترونیک ارشد / مشاور در زمینه های : 1- روش های مطالعه دروس مختلف و برنامه ریزی زمان . 2- تکنیک های تسلط روی مطالب و جلوگیری از فراموشی . 2- روش های ایجاد حوصله و روحیه در طول مطالعه برای آزمون ارشد . 3- روش های حل سریع تست های درس الکترونیک 4- تقویت روحی و آمادگی برای جلسه آزمون ارشد . 5- مدیریت حل تست دروس مختلف در جلسه آزمون . 6- آشنایی با رشته الکترونیک 7- تدریس درس الکترونیک برای آمادگی آزمون کارشناسی ارشد ، کاردانی به کارشناسی و تقویتی

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    برای کنکور ارشد الکترونیک میتونیم از ماشین حساب استفاده کنیم؟
    مدلش چی باید باشه ؟
    اگه هم جواب تون نه برای محاسبات
    e … ln
    و محاسبات پیچیده چیکار باید کرد؟

    1. سلام.خیر نمیشود از ماشین حساب استفاده کرد.برای محاسبه چنین روابطی یا خود طراح در انتهای سوال راهنمایی میکند یا آنقد ساده است که میتوانید محاسبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا