اختصاصی سایت

نقش كابل‫های مسی در سرعت انتقال داده‫ها

زمان خیلی زیادی نمی‫گذرد كه قابلیت دانلود كردن صفحات زیادی از اطلاعات بر روی یك كامپیوتر از طریق اینترنت یك كار شگفت‫انگیز كوچك به نظر می‫رسید، به ویژه بدین خاطر كه خطوط تلفنی كه برای انتقال این اطلاعات به كار گرفته شده در واقع برای انتقال سیگنال آنالوگ صوتی طراحی شده است، نه حجم بسیار زیاد داده‫های دیجیتال. در حالی كه این قابلیت اكنون اهمیت اولیه خود را از دست داده یك امر مسلم پنداشته می‫شود، كمیت داده‫های مورد نیاز و سرعت انتقال آنها به نحو شگفت‫انگیزی افزایش یافته است.
تقاضای كاربران اینترنت امروزه به گونه‫ای است كه آنها بدون هیچ مانعی تمامی اسناد، فایلهای موسیقی، كیلیپ‫های ویدئویی، بازیها به نحو فزاینده‫ای برنامه‫های زنده تلویزیونی را دانلود می‫كنند. مودم‫هایی با سرعت انتقال ۵۶ كیلوبایت بر ثانیه كه مورد استفاده كاربران اینترنت خانگی بوده و مانند چند سال گذشته به فعالیت خود ادامه می‫دهند، از جانب اتصالات ارتباطی باندهای پهن با سرعت یك تا دو مگابایت در ثانیه یا بیشتر كنار زده شده‫اند. گرچه سرعتی كه در آن سرویس‫های باند پهن، اطلاعات را انتقال می‫دهند، با جهش رو به رشد مواجهند، هم اكنون TSP هایی به طور مثال در بریتانیا تلاش می‫كنند تا با ورود به گام بعدی، امكان سرویس‫دهی ۸ مگابایت در ثانیه را به كاربران فراهم سازند.

شركتهای تولید كابل‫های تلویزیونی در برخی مناطق تحت پوشش خود، كابل‫هایی با ظرفیت بالا نصب نموده است. اما در اغلب موارد كاربران اینترنت خانگی همچنان به یك جفت سیم پیچیده شده استاندارد اصلی مسی وابسته بوده كه اطلاعات لازم را از آخرین ایستگاه به منازل آنها انتقال می‫دهد. آخرین ایستگاه همان جایی است كه شركتهای ارتباطاتی آن را اداره مركزی می‫نامند، یعنی یك ایستگاه مخابرات محلی با جعبه توزیع گسترده در خیابان.

بدیهی است كه سرعت انتقال اطلاعات از طریق دستگاههای استاندارد قدیمی با محدودیتهای فیزیكی مواجه است و تقاضای پیش‫بینی شده برای نسل بعدی و سرویس‫هایی است كه شركتهای ارتباطی به دنبال تأمین آن می‫باشند، می‫بایست از این محدودیتها عبور كنند.

نكزانس (Nexans) كه یك تولیدكننده سیم و كابل مخابراتی است با شناسایی و درك این مشكل بزرگ، در محل كارخانه خود در سانتاندز (Santander) واقع در شمال اسپانیا یك مركز DSL (خط دیجیتال مشتركین) اختصاصی راه‫اندازی نموده است تا شركتهای مخابراتی و تأمین‫كنندگان تجهیزات آنها بتواند از آن استفاده كنند.

گفته شده است که : قابلیت ارائه Triple Play یا نمایش سه‫گانه برای مشتریان DSL هم اكنون در مركز توجه و هدف اصلی اپراتورهای مخابراتی است. این قابلیت، امكان ارائه دو كانال تلویزیونی استاندارد را به طور همزمان (به گونه‫ای كه به كاربر این امكان را می‫دهد كه ضمن مشاهده یك كانال، به ضبط كانال دیگر بپردازد) با یك كانال بازی و سرگرمی، دو خط صوتی و یك اتصال اینترنت پرسرعت، فراهم می‫آورد.
طبق اظهارنظر نكزانس شبكه مخابراتی فرانسویMaligne TV كه هم اكنون ارائه كننده سرویس Play Triple یا نمایش سه گانه می‫باشد، یك میلیون مشترك دارد.
حداقل سرعت انتقال مورد نیاز برای سرویس كامل Play Triple، یازده مگابایت در هر ثانیه می‫باشد.

این مركز با تجهیزات و كابل‫های مخابراتی موجود برای ارائه خدمات DSL تجهیز گردیده كه این امكان را برای كاربران خود فراهم نموده تا كابل‫های موجود خود را (یا كابل دی مشابه تولید شده در سانتاندر) برای بررسی و آزمایش، جایگزین نمایند. از آنجا كه ویژگیها و جزئیات فنی كابل‫های نصب شده همواره از مكانی به مكان دیگر و در بین اپراتورها متفاوت می‫باشد،برای شركتهای مخابراتی موجود این نكته حائز اهمیت است كه قبل از اتخاذ تصمیم بر روی گزینه‫های موجود در خصوص هر نوع ارتقاء مورد نیاز، به تصویر واضحی از شبكه‫های موجود كه آنها هم اكنون در حال فعالیت دارند، دست یابند.
اپراتورها با توجه به داده‫های آزمایشی به دست آمده در این مركز، می‫توانند حداكثر میزان داده‫های عملی كه در حال حاضر در اختیار دارند را برآورد نموده و همچنین میزان فواصل مرتبطی كه می‫توانند حداكثر میران داده‫های عملی كه در حال حاضر در اختیار دارند را برآورد نموده و همچنین میزان فواصل مرتبطی كه می‫توانند این امكانات را به كار گیرند، ارزیابی نمایند.
این دست یافتهای اساسی منجر می‫گردد تا مشتریان موجود كه واجد شرایط دریافت سرویس‫های جدید می‫باشند، شناسایی گردیده و در زمانی كه رقابت میان اپراتورها بسیار زیاد شده است، این ریسك نیز آشكار شود و چنانچه آنها نتوانند به برخی مشتریان خود سرویس دهند،ممكن است در عرصه این رقابت، آنها را از دست بدهند.

 كابل‫های سریع‫تر

به طور طبیعی و چنانچه پیداست، سیستم‫های موجود یك شركت مخابراتی نمی‫تواند برآورده كننده برخی یا تمامی انتظارات كابران خود باشد كه به طور مرتب افزایش می‫یابد.
نكزانس آماده است تا راه حل‫های بالقوه‫ای بر پایه آخرین نوع كابل دی‫مسی DSL تولیدی خود را برای اتصال اداره مركزی به فرد كاربر و یا كابل‫های تولیدی‫اش برای اتصال مجموعه‫ای از تجهیزات الكترونیك نصب شده و در دفتر خود به منظور دستیابی و توزیع تركیبی از صوت، تصویر و سیگنالهای اطلاعات دریافتی برای كاربران و همچنین ایجاد بار ترافیكی سبك‫تر (نامنقارن) در جهت مخالف ارائه نماید.
سرعت انتقال بالاتر، دستیابی بیشتر و خطوط بیشتر برای هر كابل، پارامترهای اساسی می‫باشند. نكزانس نمونه‫هایی از ارتقاء این وضعیت ارائه می‫كند كه نشانگر قابلیت كابل‫های آن می‫باشد.
طبق اظهار نظر مسوولان نكزانس، كابل جدید این كارخانه (Premium) قادر است در هر واحد زمانی، ۱۵۰ درصد از مطالب دیجیتال دانلود شده را ارائه دهد.
در حالی كه این میزان با كابل‫های Copper Plus، ۱۸۰ درصد می‫باشد. این در حالی است كه اتصال كاربر به اداره مركزی با فاصله ۵/۱ كیلومتر این میزان، ۱۰۰درصد می‫باشد.
یك كابل استاندارد قادر است یك كانال تلویزیونی، یك اتصال اینترنتی با سرعت ۱ مگابایت در ثانیه و یك اتصال صوتی را به طور همزمان برای كاربری كه در فاصله ۸/۱ كیلومتری از دفتر مركزی قرار دارد، ارائه نماید.
به گفته مسئولان نكزانس، كابل Premium این كارخانه می‫تواند این خدمات را برای كاربری در فاصله ۱/۳ كیلومتری فراهم سازد. این در حالی است كه این فاصله برای كابل ۸/۳، Copper Plus كیلومتر می‫باشد.
نكزانس با توجه به ارتباط میان حد و ناحیه تأكید می‫كند كه دو برابر میزان دستیابی از نظر تئوریك به مفهوم چهار برابر شدن مشتركان قابل دسترسی است.
به طور خلاصه،نكزانس كابل‫های Premium خود را برای پاسحگویی به تقاضاهای خطوط DSL (ADSL نامتقارن) و كابل‫های Copper Plus را برای نسل بعدی یعنی VDSL (DSL بسیار پرسرعت) عرضه می‫دارد. نكزانس اظهار می‫دارد كه شركت Belgacom هم اكنون سرعت VDSL را به كار می‫گیرد.

در خصوص تأثیر قیمت مس بر روی فروش كابل‫های مخابراتی، نكزانس عقیده دارد كه گرچه این موضوع به مشتریان منتقل می‫گردد، در هر حال نمایانگر یك قسمت كوچك از هزینه و قیمت كلی زیرساخت شبكه مخابراتی بوده و مهم‫تر اینكه، این هزینه با هزینه‫های ارزش افزوده و عوایدی كه اپراتورهای مخابراتی می‫توانند با فروش سرویس‫های بیشتر به مشتركین موجود و جذب مشتركین جدید به دست آورند،خنثی می‫گردد.
بازار باندهای پهن مطمئناً با سرعتی سرسام‫آور در حال رشد است. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی نكزانس ایالات متحده امریكا در حال حاضر ۴۲ میلیون مشترك باند پهن دارد كه نشانگر سالانه ۳۰درصد می‫باشد. چین نیز بالغ بر ۲۸ میلیون مشترك دارد كه رشد ۹۰ درصدی را در هر سال نشان می‫دهد.
بهترین برآوردها حاكی از این است كه اواسط سال ۲۰۰۵ تعداد كلی مشتركین باند پهن در سراسر دنیا به حدود ۱۸۰ میلیون نفر رسیده است كه دو سوم آنها برای دریافت خدمات خود از DSL بهره گرفته‫اند. بر پایه همین آمار، متحمل است كه مشتركین باند پهن در دنیا در حال حاضر از ۲۰۰ میلیون نفر گذشته باشد.
كابل‫های مسی برای انتقال داده‫ها از آخرین ایستگاه، مطمئناً با فیبرنوری (كه گروه نكزانس نیز ظرفیت تولید آن را داراست) و انتقال بی‫سیم در رقابت برای به دست گرفتن سهم عمده بازار قرار دارد.
در دنیای واقعی، عواملی از قبیل تراكم جمعیت، نوع ساختمان، هزینه دستیابی، قوانین محلی و سیاست‫های موجود در تمامی سطوح تعیین كننده گزینه انتخابی است.
اما در عرصه دیجیتال كه به نظر می‫رسد، هیچ محدودیتی برای رفع تشنگی خود مبنی بر انتقال فوری اطلاعات نمی‫شناسد، صنعت مس می‫تواند همچنان قلب تپنده این بخش باشد.

 

پایان 

Examiner

Winning is a Science, educate yourself to Win

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا