مطالب ویژه سایت

نقشه راه موفقیت

برای داوطلبان آزمون ارشد، تشخیص دقیق اولویت­ ها، یعنی اینکه چه درسی را از چه پایه ای، چه موقع و با چه کیفیتی بخوانند، مساله بسیار مهمی است، و این موضوع به عنوان «نقشه راه»برای رسیدن به موفقیت در آزمون ارشد محسوب می­شود. برای پیمودن راه نرفته و رسیدن به مقصد، حتماً نقشه‌ای لازم است. نقشه‌ راه هرچه‌قدر دقیق‌تر باشد، امکان برنامه‌ریزی را برای مراحل پیش‌رو را افزایش می‌دهد و از بروز اتفاقات پیش‌بینی نشده، جلوگیری می‌کند.
    ما در اطرافمان، افراد موفق زیادی دیده­ یا حداقل، وصف افراد موفق زیادی را شنیده­ایم. درحالی­که برایمان قطعی شده است که همه افراد موفق، لزوما افراد با استعداد ویژه ­ای نبوده ­اند، پس چه چیز باعث موفقیت آنها شده است؟ خیلی سریع به این نتیجه می­رسیم که حتماً روش آنها متفاوت بوده است و وقتی دنبال فهمیدن روش این افراد می­رویم، متوجه می­شویم که این افراد، نه شانس و اقبال زیادی داشته و نه کارهای خارق­ العاده ­ای انجام داده­ اند؛ بلکه از یک نقشه راه برای موفقیت خود استفاده کرده­ اند.
شما عزیزان هم برای اینکه بتوانید در هر کاری از جمله در آزمون ارشد موفق شوید، باید یک نقشه راه داشته باشید؛ نقشه­ ای که از ابتدا تا پایان کنکور، شما را برای بهتر مطالعه کردن و موفقیت بیشتر آماده کند. نقشه راه، همان برنامه ­ریزی است. ممکن است که بسیاری از شما عزیزان برای آمادگی در کنکور ندانید که چگونه برنامه­ ریزی نمایید. در واقع، این مشکل، مشکل بسیاری از داوطلبان کنکور است. ما برای اینکه شما را به صورت درستی در مسیر کنکور هدایت و راهنمایی کنیم، یک نقشه راه کلی در اختیار شما می­گذاریم. شما می­توانید با توجه به این نقشه راه کلی و خصوصیات خود، یک نقشه راه منحصر به خودتان را پی­ریزی کنید و با این نقشه، هر چه بهتر و بیشتر به سوی موفقیت گام بردارید.
به طور کلی می توان دوران مطالعه کنکور را به چند بخش تقسیم کرد:
1- مرحله اول: تابستان
این مرحله، مقطعی است که داوطلب سعی می­کند با مطالعه منابع و تحقیق درباره آن رشته و گرایشی که در آن کنکور می­دهد، در شرایط رقابتی آزمون ارشد قرار گیرد. داوطلب می­تواند براحتی با استفاده از تابستان، از بسیاری از رقبای خود، که معمولاً از مهر و آبان شروع به مطالعه می کنند، پیشی بگیرد. در واقع، تابستان فرصتی است که داوطلب به دور از استرس و فشار، در صورتی که اگر حرکت خود را سرعت ببخشد، یک دور کامل، منابع اصلی این آزمون را مطالعه کند. بهترین مزیت شروع مطالعه از تابستان، تمرین مطالعه پس از سال­ها به صورت مستمر است و در کنار آن، راه­ های افزایش بازدهی مطالعه، انتخاب بهترین محل برای مطالعه، قطعی کردن منابع و …، از دیگر مزیت­ های شروع زود هنگام مطالعه در تابستان است. داوطلب با این کار در واقع از مهر و آبان که رقابت جدی می­شود، دیگر قرار نیست که تازه با منابع آشنا شود و پس از آن مدتی طول بکشد تا در فضای کنکور قرار گیرد. این نکته در رقابت نفس گیر کنکور بسیار حایز اهمیت است؛ از سوی دیگر، این زمان برای داوطلبانی که هنوز مشغول به تحصیل هستند و مجبور هستند زمانی را در طول سال تحصیلی به گذراندن درس­ های خود بگذرانند فرصت بسیار خوبی است. در این مقطع توصیه می­کنیم که داوطلبان چند کار را به صورت جدی دنبال کنند:
یک- تحقیق دقیق و گسترده درباره منابع آموزشی و کمک آموزشی کنکور رشته خود.
دو- آشنایی با تجربیات و توصیه های داوطلبان، اساتید و مشاوران.
سه- انتخاب محل مناسب برای مطالعه.
چهار- تنظیم ساعت بیداری و مطالعه.
پنج- تمرین برای افزایش ساعات مطالعه در کنار افزایش بازدهی و تمرکز.
شش- مطالعه منابع اصلی تا حد امکان و کاهش بار استرس حجم منابع.
بهتر است که داوطلب، بیش از نیمی از منابع را به طور کامل مطالعه کند. این کار، فارغ از اینکه دقیقاً داوطلب می­تواند مجدداً مطالب را به خاطر بیاورد یا خیر، به دلیل تاثیر بر سرعت دورهای بعدی مطالعه و آشنایی با کلیت مطالب، بسیار مهم است.
2- مرحله دوم: جدی تر شدن رقابت
همان طور که در مرحله اول بیان کردیم، از اوایل مهر و آبان، کم کم به تعداد رقبا افزوده می شود و کسانی موفق خواهند بود که اگر در تابستان شروع به مطالعه منابع آزمون ارشد کرده ­اند، با همان جدیت فاصله خود را از این رقبا حفظ کنند، و کسانی که تازه شروع کرده ­اند، سرعت و جدیت بیشتری به کار گیرند تا بتوانند فاصله خود را نسبت به سایر رقبا کمتر و کمتر کنند. در این مرحله توصیه ­های زیر را می­توانیم به داوطلبان داشته باشیم:
یک- افزایش تدریجی ساعات مطالعه.
دو- افزایش بازدهی و تمرکز مطالعه.
سه- شروع دورهای بعدی مطالعه و تکرار و مرور.
چهار- زدن تست های متفرقه حین مطالعه و آشنایی با نوع طراحی تست های کنکور.
پنج- ارزیابی نقاط ضعف و قوت و بهبود آنها با زدن تست های کنکور.
شش- بهبود برنامه ­ریزی با توجه به رقبا، شناخت نقاط ضعف و قوت خود و….
یک برنامه ریزی برای شما داوطلبان عزیز از مهرماه تا نوروز (برنامه ریزی هفتگی)
1-    برنامه‌ریزی برای دروس دانشگاهی مطابق برنامه دانشگاه.
2-     برنامه‌ریزی برای دروس کنکوری نیز باید انجام گیرد.
3-    ثبت کارهای انجام شده به صورت روزانه به منظور بررسی هفتگی.
4-    بررسی هفتگی کارهای انجام شده مطابق برنامه‌ریزی انجام شده.
5-    برای جمعه‌ها درس مشخص نکنید (فقط دروس روز شنبه دانشگاهی) و بقیه زمان را برای عقب ماندگی دروس برنامه‌ریزی شده هفتگی کنار بگذارید.
6-     معمولاً دو سوم وقت برای دروس اختصاصی گرایش ها و یک سوم زمان برای سایر دروس برنامه‌ریزی شود.
برنامه‌ریزی روزانه
1- اولویت اصلی این است که مطابق برنامه دانشگاهی پیش بروید.
2- دروس کنکوری از روی برنامه‌ هفتگی مطالعه شود.
3- هر روز شش یا هفت جلسه، یک ساعت و چهل دقیقه درس بخوانیم و به ازای هر جلسه بیست دقیقه استراحت کنیم (یا دوازده تا چهارده جلسه پنجاه دقیقه‌ای با ده دقیقه استراحت).
4- روزهای تعطیل به جز جمعه مطابق روزهای عادی برنامه ریزی کنید.
5- تعداد جلسات کلاس‌های دانشگاه، جزو جلسات روزانه محاسبه شود و بقیه جلسات تا شش یا هفت جلسه در منزل مطالعه شود.
6- حداقل یک جلسه در هر روز: دروس کنکوری نیز جزء برنامه باشد.
چگونگی مطالعات قبل از عید
1- تا نوروز حداقل یک دور همه دروس باید به صورت عمیق مطالعه و یاد گرفته شود.
2- قبل از عید، یادگیری و درک مطلب مهم است و تست زدن اهمیت کمتری دارد، و بعد از عید، مرور و تست زدن‌های عمقی و تعداد زیاد باید بیشتر مدّنظر باشد.
3- در این مرحله، تست زدن به عنوان یادگیری است، نه به عنوان مهارت و آمادگی.
4- در این مرحله، دروس اختصاصی گرایش ها در ساعات بیشتر و سایر دروس در ساعات کمتری خوانده شود. نسبت دو سوم و یک سوم می‌تواند در این مرحله، مفید باشد.
5- برای سایر دروس بیشتر بخوانید و کمتر تست بزنید، و برای دروس اختصاصی گرایش ها، خواندن، تمرین و تست زدن با هم مطرح و مهم است. به طور کلی در قبل از عید، عمیق خواندن و فهمیدن و تشریحی کارکردن مهم است و در این زمان، امتحانات تشریحی مهم تر از آزمون‌های تستی است.
3- مرحله سوم: تثبیت
در این مرحله، داوطلب بایستی از مراحل قبل با موفقیت عبور و مطالب را بارها و بارها مرور و مطالعه کرده باشد و بتواند براحتی آنها را به خاطر بیاورد. برای این مهم، داوطلب بهتر است در مقاطعی که مرور و تکرار یک درس به حد کافی رسیده و البته حدود یک و نیم تا دو ماه به زمان برگزاری کنکور مانده است، از تست­های مجموعه­ ای استفاده کند و به صورت طبقه بندی شده و موضوعی تست­های هر درس را به صورت جداگانه پاسخ دهد. روش دیگر، پاسخگویی به تست ­هایی است که داوطلب قبلاً با آنها آشنا شده است. با انجام این کار، شما می­توانید علاوه بر تسلط کامل بر تست­های سال ­های گذشته، کلیه مطالب را مرور کنید؛ زیرا یادآوری کردن، به خاطر سپردن آنها را آسان­تر می کند. در این مرحله، داوطلب بایستی سعی کند که مطالب مطالعه شده را کم کم تثبیت کند. بهتر است که این مرحله در اواسط کار آغاز شود تا داوطلب فرصت داشته باشد با شناخت نقاط ضعف خود، مجدداً منابع را مطالعه کرده و این کاستی ها را رفع کند. این مرحله بهتر است زمانی آغاز شود که هم تعداد مرور پیش از آن به حد کافی بوده باشد و هم فرصت کافی پس از آن برای مطالعه وجود داشته باشد. داوطلب باید بتواند پس از پاسخگویی به تعداد زیادی تست هر درس، با نوع طراحی سؤالات، نکات مورد پرسش و هدف طراحان آشنا شود و یک تا چند دور نیز با چنین دیدی به مطالعه بپردازد تا بتواند بر نکات کنکوری تمرکز ویژه­ای بکند. با به کارگیری این روش، داوطلب کم کم به همه مطالب ریز و درشت منابع مسلّط می­شود. در این مرحله توصیه می­کنیم که داوطلب، روندهای زیر را در نظر داشته باشد:
1- آشنایی با نوع سؤالات و هدف گیری طراحان کنکور.
2- مرور و تکرار توام با افزایش دقت برای فراگیری دقیق نکات ریز.
3- تسلط بر تست های هر درس و فراگیری مطالب بخشی که سؤال از آن طرح شده است فراتر از پیدا کردن پاسخ خود سؤال.
 چگونگی مطالعه در روزهای عید
1-    در ایام نوروز سه یا چهار روز را تعطیل کنید و ترجیحاً به مسافرت بروید (۲۹ اسفند تا سوم فرودین).
2-    روز ۱۳ فروردین همراه خانواده به دشت و صحرا بروید و از طبیعت استفاده مناسب بکنید.
3-    بقیه ایام نوروز، فرصت مفید و ارزشمندی است و باید حداکثر استفاده را از این اوقات برای درس خواندن بکنید. استفاده نکردن از این فرصت، باعث عقب ماندگی شما از رقبا می‌شود.
چگونگی مطالعه بعد از عید
1-    بعد از عید عمدتاً برای مرور درس و تست زدن‌های موضوعی و کلی دروس به صورت تک درس، و ماه و هفته آخر برای تست زدن‌های جامع و همه دروس است.
2-    در این مرحله، تست زدن نباید به عنوان مهارت و سرعت و آمادگی پایه مطرح باشد.
3-    بعد از عید، ساعات مربوط به سایر دروس بیشتر شود و بعضی از اوقات برابر دروس اختصاصی گرایش ها ‌باشد.
4- مرحله چهارم: آمادگی نهایی
داوطلب یک ماه به کنکور مانده، دیگر تقریباً باید آماده شده و منابع را کامل مطالعه کرده باشد. در این مرحله، داوطلب بایستی سعی کند که هر چند روز یک بار، کنکور سال­های گذشته را، که بهتر است از سال­های دورتر شروع شود، در شرایطی مشابه کنکور، با همان زمان­بندی پاسخ دهد و پس از آن با تصحیح پاسخ­ ها به نقاط ضعف خود پی برده و در چند روز فاصله تا پاسخ­ دهی به کنکور بعدی، منابع مرتبط با ضعف­ های خود را مطالعه کرده و سعی کند که این کاستی ­ها را جبران کند. این مرورها در روندی با تاکید بر نقاط ضعف باید به گونه ­ای باشد که همه مطالب در یک روند منطقی پوشش داده شود و داوطلب بتواند تقریباً یک مرور کامل بر کلیه مطالب داشته باشد. در این مرحله نکات زیر را باید در نظر داشت:
یک- مشابه سازی کنکور برای قرار گرفتن هر چه بهتر در شرایط.
دو- تمرین زمان­بندی برای جلوگیری از کمبود وقت در کنکور اصلی.
سه- رفع آخرین نقاط ضعف.
چهار- مرور جامع منابع با تاکید بر نقاط ضعف.
چگونگی مطالعه در ماه آخر
1-    مرور جامع همه دروس، مهم است.
2-    سراغ یادگیری مطالب جدید نروید؛ بلکه مطالب یادگرفته شده را طوری تمرین کنید که کاربردی شده و تبدیل به مهارت شود.
3-    کلاس‌های یادگیری تعطیل شوند.
4-    ساعت خواب و بیدار شدن خود را مطابق کنکور و برای آن قرار دهید: 10 شب تا 6 صبح.
5-    فقط منابع و جزواتی را که خوانده‌اید، دوره کنید و از منبع جدید استفاده نکنید.
5- مرحله پنجم: آخرین گام

در این مرحله، داوطلب کمتر از یکی دو هفته به آزمون ارشد زمان دارد و بهترین کار، مرورهای سریع کلیه مطالب است؛ به نحوی که مطالب به صورت تصویری و تثبیت شده در ذهن او در زمان کنکور حاضر شود. کم کم در این مرحله، فشار مطالعه کم و کمتر و در چند روز مانده به کنکور کاملاً متوقف می­شود و داوطلبی که در یک پروسه منطقی و علمی، منابع اصلی کنکور را مطالعه کرده است می­تواند به دور از هر گونه استرس و فشار، در این آزمون شرکت کرده و موفق شود که به کلیه سؤالات مطرح شده در آزمون ارشدبا بالاترین ضرایب، پاسخ دهد و به آنها دست یابد.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا