سخن مشاور

نحوه مرور درس‌ها (ماشین‌های الکتریکی 1 و 2: قسمت دوم)

یکی از دغدغه­های مهم داوطلبان در روزهای پایانی درس خواندن برای کنکور نحوه مرور درس­ها است. یکی از مهمترین درسهای گرایش قدرت و کنترل، درس ماشین‌های الکتریکی است. این درس شامل 4 فصل عمده است که سعی می‌کنیم نکات مهم و ضروری هر فصل را که باید خوب مرور کنید و تستهای آن را حل کنید را در این مطلب بیان کنیم.

فصل سوم: ترانس

این فصل بسیار مهم و در عین حال ساده است. اولین مطلب مهم در این فصل بحث مدار معادل ترانس و انواع آزمایش­های ترانس است. در بی­ باری تلفات هسته و در اتصال کوتاه تلفات مسی محاسبه خواهد شد. ولتاژ اعمالی در آزمایش اتصال کوتاه برابر امپدانس معادل خواهد بود که در سوالات معمولاً بصورت پریونیت بیان می­شود. بعد از این قسمت نوبت به بحث بازدهی ترانس می­رسد که بسیار مهم و پرسوال است. بحث بازده ماکزیمم و اینکه در چه درصدی بازده ماکزیمم خواهد شد. سپس بحث تنظیم ولتاژ، تنظیم ولتاژ صفر و ماکزیمم مطرح خواهد شد. سوالات ترکیبی از این 3 قسمت بسیار زیاد است مانند سوالات 124 الی 126 کنکور 91، 115 و 116 کنکور 92، سوال 123 کنکور 93. در قسمت بعدی بحث اتوترانس مطرح می­شود که تقریباً هر سال از آن سوال مطرح می­شود. سوال ترکیبی از ترانس و اتوترانس هم مطرح می­شود. در قسمت اتوترانس باید خیلی خوب بتونید شکل اتوترانس را از روی ترانس رسم کنید و جریانهای آن را تشخیص دهید مانند سوال 121 کنکور 93. در نهایت هم بحث ترانس­های سه فاز مطرح می­شود که معمولاً در سالهای اخیر کمتر از آن سوال مطرح شده است اما بهر حال مهم است و باید نوع اتصالات و روابط ولتاژ و جریان در هر کدام از آنها را بخوبی متوجه شد.

فصل چهارم: ماشین‌های القایی

این فصل بسیار شبیه فصل ترانس است مخصوصاً بحثهای مربوط به مدار معادل، آزمایشات و بازده. مدار معادل و آزمایشات آن شامل آزمایش بی­ باری، روتور قفل شده و آزمایش DC بسیار مهم است. باید در مدار معادل دقت کنید که مقاومت روتور تقسیم بر لغزش خواهد شد. بحث بازده و نمودار گذر توان در ماشین القایی بسیار مهم است و هر سال از آن سوال مطرح می­شود. نکات مهم در این بحث تشخیص توان انتقالی از فاصله هوایی، توان روتور و توان مکانیکی و روابط بین آنها است. محاسبه لغزش و سرعت نامی در این سوالات هم همیشه هست مانند سوالات 125 و 126 کنکور 93، سوال 126 کنکور 94 و سوال 124 کنکور 92. بحث مهم بعدی روابط مربوط به گشتاور، گشتاور نامی، گشتاور ماکزیمم و راه­اندازی و روابط مابین آنها است. همچنین نمودار گشتاور – سرعت و روابط لغزش ماکزیمم هم بسیار مهم است. سوالات این قسمت شامل سوال 125 کنکور 92، سوال 124 کنکور 93 و سوال 125 کنکور 94 است. ­دیگر مباحث مختلف در این فصل شامل انواع راه­اندازی موتورها و هارمونیک­های زمانی و مکانی هستند که سوالات مطرح شده از آنها در این چند سال بسیار کم بوده است.

داوطلبان عزیز اگر سوالی دارند می‌توانند روی همین مطلب بپرسند و یا در طرح مشاور ثبت نام کرده وتلفنی مشکلات خود در این درس را مطرح کنند.

دکتر بهرام آرا

صلاح بهرام آرا دکتری رشته مهندسی برق گرایش قدرت در دانشگاه تربیت مدرس ، دوره ی لیسانس را در دانشگاه کردستان سپری کردم و در سال 1389 موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم.همچنین در همان سال و در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق موفق به کسب رتبه ی 17 در آزمون شدم و سپس در مهندسی قدرت-سیستم دانشگاه تهران مورد پذیرش قرار گرفتم. در سال 1391 موفق شدم با کسب درجه عالی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع کنم و در همان سال پس از گذراندن آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی در دانشگاه تربیت مدرس موفق به گرفتن پذیرش در مقطع دکتری شوم. با توجه به علاقه ی زیاد به درس مدار و پس از دو سال تلاش بی وقفه در این زمینه در دی ماه 1392 با همکاری انتشارات تبلور دانش موفق به چاپ کتاب مدار های الکتریکی 1و 2 شدم.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    یه سوال از خدمتتون داشتم، بنده امسال یعنی سال 94 در کنکور کارشناسی ارشد رشته برق دانشگاه دولتی روزانه گرایش الکترونیک قدرت و ماشین قبول شدم این طور که پرس و جو کردم سال دیگه یعنی کنکور 95 تحت هیچ شرایطی نمیتونم دوباره کنکور بدم حتی برای دوره شبانه، حالا میخواستم ببینم در صورت انصراف از تحصیل و یا اخراجی و … آیا میتونم سال 96 دوباره کنکور بدم و دوره روزانه قدرت قبول بشم یا فقط میتونم دوره های شبانه قبول شم؟ گرایش های دیگه چه طور مثلا گرایش الکترونیک میشه روزانه قبول شد؟
    اگه لطفی کنید راجع به این موضوع یه مقدار توضیح بدید ممنون میشم…. با تشکر از شما

    1. با سلام.شما در صورتی که انصراف دهید میتوانید در کنکور 96 شرکت کرده و روزانه هم قبول بشوید و مجددا از ظرفیت روزانه استفاده کنید زیرا انصراف داده اید و به طور کامل از سهمیه روزانه استفاده نکرده اید.

  2. سلام. من درس ماشین از کتاب مدرسان میخونم. تا دو هفته دیگه دور دومم تموم میشه. یعنی تا اون نوقع دو بار تستهای تالیفی و سراسری 83 به بعد رو زدم( حدود یک سوم تستهای تالیفی رو ستاره زدم). در دور بعد که میخوام تا پایان اسفند باشه، قراره تستهای سراسری رو به صورت زمان دار بزنم.1- تستهای تالیفی مهم اند، اونا رو هم به همراه سراسری بزنم؟ اگه به جای تستهای تالیفی، تستهای سال قبل مدرسان رو بزنم چطوره به نظرتون؟ 2- اگه آزمونهای مدرسان بدرد نمیخوره یه منبع تست تالیفی دیگه لطفا بگید؟ ( برای درصد بالا)

    1. سلام، نه به اندازه تستهای کنکور، تستهای کنکور رو اگر بارها و بارها حل کنید بازم ارزش داره. به نظرم پردازش و تستهای سازمان سنجش خیلی خوبه

  3. سلام ، ممنون از ممنون از مطلبِ مفیدتون ،ببخشید در مورد درس الکترونیک یه سوال داشتم ممنون میشم جوب بدبن.
    برای رسیدن به درصد 30 یا 40 کدوم فصل ها و مباحث رو بیشتر مورد مطالعه قرار بدیم ؟ تا الان ترانزیستور های دو قطبی و ماسفت و دیود و منابع جریان و تفاضلی ها رو مطالعه کردم (به طور کلی تر جلد 1 کتاب الکترونیک اسلام پناه -راهیان )

    1. سلام.الکترونیک درصدای خیلی بهتر هم میتونید بیارید!جلد دو خیلی سریع تر از جلد یک پیش میره.الکترونیک جز درس هایی هست که ارزش وقت گذاشتن داره ،بنظر من همون کتاب رو خوب مطالعه کنید کنارش مدارهایی که تمرینات اخر فصل کتاب رضوی هست هم با همون روش مهندس اسلام پناه تحلیل کنید.وقت هست به درصد های خیلی بهتر فک کنید!موفق باشید.

  4. الان دقیقا ربطِ این دو قسمت مطالب به نحوه ی مرور چی بودش؟
    این که نحوه ی مرور داخلش توضیح داده نشده! ممنون از مطلبِ مفید.

    1. سلام، بیشتر منظورمان نکات مهم مربوط به هر فصل است. نکاتی که هر سال از آن سوال مطرح می شود چون اینجا که نمی شود درسها را توضیح داد اما اگر سوالی در مورد هر کدام از بخشها دارید میتونید بپرسید.

  5. سلام . ببخشید یه اشتباه تایپی به نظرم وجود داره.از آزمایش بارداری تلفات مسی بدست میاد نه هسته . ممنون

    1. سلام، بله در آزمایش باداری یا اتصال کوتاه تلفات مسی به دست می آید، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا