سخن مشاور

موسسات کنکور و دغدغه کنکوری ها

وقتی حرف کنکور به میان می‌آید، داوطلبان، کارهای مختلفی برای موفقیت در این آزمون در نظر می گیرند. در حال حاضر و با وجود افزایش دانشگاه‌ها، قبولی در رشته‌های بسیار خوب و دانشگاه‌های عالی به یکی از دل مشغولی‌های اصلی بیشتر داوطلبان تبدیل شده است. گروهی به برنامه خوب، عده‌ای به گردآوری جزوه های عالی و کامل، و گروهی به نحوه مطالعه و … فکر می‌کنند تا بتوانند از وقت و توان خود، بهترین استفاده را ببرند. عده‌ای هم در این میان، برای هر چه بهتر شدن وضعیت خود، تصمیم می‌گیرند تا از کلاس‌های تقویتی کنکور استفاده کنند. بیشتر داوطلبان عزیز فکر می‌کنند که یکی از راه‌های ورود به دانشگاه، شرکت در کلاس‌های آموزش خصوصی یا کلاس‌های جمعی در مؤسسه‌ها یا مراکز آموزشی مختلف است، و اگر از این مؤسسات و خدمات آنها استفاده نکنند، نمی‌توانند در آزمون سراسری رتبه خوبی کسب کنند.
پس ‌از انتخاب و تصمیم خانواده‌ها به اینکه هزینه‌هایی را برای این موضوع در نظر بگیرند، نوبت به انتخاب آموزشگاه معتبر و استادان حرفه‌ای می‌رسد. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که اصلاً این کلاس ها ضرورت دارد یا نه و تا چه اندازه می‌تواند برای داوطلبان، مفید و کمک کننده باشد. با توجه به اینکه فصل تابستان و پاییز، دوران اوج و تکاپوی داوطلبان برای شرکت در کلاس‌های تقویتی کنکور است و تبلیغات و هیاهوی گسترده‌ای هم در میان مؤسسات مختلف برای برگزاری این کلاس‌ها برپاست، در این مقاله می‌خواهیم درباره کلاس‌های کنکور و فواید و مشکلات آنها با شما عزیزان صحبت کنیم.
قبل از اینکه در کلاس های تقویتی کنکور شرکت کنید، حتماً به نکات زیر توجه داشته باشید:
1- کنکور، آزمونی غیر عادی نیست
وقتی صحبت کنکور به میان می‌آید، برخی از داوطلبان دچار استرس و اضطراب زیادی می‌شوند و همین استرس باعث می‌شود که آنها برای موفقیت در کنکور، هر راهی را که به ذهنشان می‌رسد امتحان کنند. البته کوشا بودن و تلاش کردن و به کار بستن راه‌های مختلف برای آمادگی در کنکور، اصلاً بد نیست؛ به شرط اینکه این راه‌ها کمک کننده و مفید باشد. یکی از کارهایی که این داوطلبان با تقلید از برخی دیگر از داوطلبان انجام می دهند همین شرکت در کلاس های کنکور است. به یاد داشته باشید که کنکور، یک آزمون عادی، مانند هر آزمون دیگر است و مهم‌ترین کاری که باید برای موفقیت در آن انجام دهید این است که تلاش کنید و پشتکار به خرج دهید. اگر پشتکار و تلاش و برنامه نداشته باشید، هیچ کلاس کنکوری نمی تواند شما را به هدفتان برساند؛ پس مهره اصلی در این میانه، خود شما هستید و باور اینکه می توانید موفق شوید؛ بنابراین، باورتان را تقویت کنید و به همه راه‌هایی که شما را برای رسیدن به هدفتان کمک می‌کند، فکر کنید.
2- به زمانی که این کلاس ها از شما می گیرد، توجه کنید
سالی که هر یک از شما داوطلبان عزیز در آن کنکور می‌دهید، سالی بسیار مهم برای مطالعه و آمادگی برای آزمون سراسری است؛ به گونه‌ای که باید بهترین استفاده را از این زمان برای شرکت در یک آزمون عالی و مثال زدنی ببرید. یکی از کارهایی که بخشی از زمان شما را خواهد گرفت رفتن به کلاس‌های کنکور است. علاوه بر اینکه زمان در نظر گرفته شده برای کلاس، مهم است، وقتی را که شما صرف رفت و آمد و استراحت بعد از کلاس می‌کنید نیز اهمیت دارد. یکی از موضوعاتی که قبل از رفتن به کلاس‌های کنکور باید بخوبی به آن فکر کنید این است که آیا با توجه به وقت و زمانی که می‌گذارید، می‌توانید از این کلاس‌ها بهره کافی ببرید. در واقع باید بررسی کنید و ببینید که آیا نمی‌توانید با صرف همین زمان در منزل، درس مورد نظر را مطالعه کنید. به طور خلاصه، وقت خود را درنظر بگیرید و بسنجید که رفتن به این کلاس ها با توجه به وقتی که می‌گذارید درست است یا نه.
3- هزینه صرف شده برای این کلاس‌ها را در نظر بگیرید
یکی از کارهایی که شما عزیزان، قبل از ثبت‌نام در کلاس‌های کنکور باید در نظر بگیرید این است که چه میزان هزینه را برای این کلاس‌ها باید صرف کنید. آیا صرف این هزینه لازم است یا نه و اصلاً اگر شما به این کلاس‌ها نروید، نمی‌توانید با مطالعه در خانه یا کمک گرفتن از دوستان یا کتاب‌های کمک آموزشی به هدف مورد نظرتان برسید؟
حقیقت این است که، بسته به مؤسسه و درس مورد نظر، هزینه های مربوط به کلاس های تقویتی کنکور برای بسیاری از خانواده سرسام آور و زیاد است. صرف نظر از خانواده‌های مرفه، تعداد بسیار زیادی از خانواده هایی که فرزند کنکوری دارند، به سختی می‌توانند از عهده چنین هزینه‌های برآیند؛ با این همه، خانواده‌ها وقتی احساس می‌کنند که تنها راه موفقیت فرزندانشان استفاده از این کلاس‌هاست، با هر سختی و با صرفه‌جویی از همه هزینه‌‌‌های ضرور و غیرضرور، شهریه مورد نظر این مؤسسات را فراهم می‌کنند؛ به این خاطر که همه پدر و مادرها آرزو دارند که فرزندانشان در بهترین رشته و دانشگاه قبول شوند و برای این هدف از انجام هر کاری از جمله پرداخت هزینه سرسام‌آور این گونه کلاس‌ها نیز ابایی ندارند؛ اما این شما داوطلب عزیز هستید که باید با سنجیدن شرایط، بهترین تصمیم را بگیرید؛ اینکه این کلاس‌ها با توجه به هزینه‌ای که صرف می‌کنید چقدر لازم به نظر می‌رسد و آیا به صورت دیگر نمی‌توانید مطالعه کاملی داشته باشید؟
4- خوب تحقیق کنید
دلایل بسیاری وجود دارد که یک داوطلب، مؤسسه خاصی را برای شرکت در کلاس‌های کنکور انتخاب کند.
1- برخی‌از داوطلبان به توصیه دوستان و فامیل خود یا کسانی که سال‌های پیش در کنکور پذیرفته شده‌اند به یکی از این آموزشگاه‌ها برای ثبت نام مراجعه‌ می‌کنند و برخی دیگر نیز به آگهی‌هایی که گاه و بی‌گاه در حیاط منزل خود و در خیابان و معابر عمومی به دست آنان می‌رسد، اعتماد کرده و متقاضی نام‌نویسی در این کلاس‌ها می‌شوند. آگهی‌های این آموزشکده‌ها و مؤسسه‌ها که مانند قارچ هر روز تعداد زیادی از آنها قد علم می‌کنند، به شکل‌های مختلف و گاهی کاملا بازاری که هیچ جنبه علمی در آنها لحاظ نشده است به چشم می‌خورد و بسیاری از داوطلبان را فریب می‌دهد. بیشتر این مؤسسات به فکر منافع و جیب خود هستند و به کنکور به عنوان یک صنعت پر سود نگاه می کنند. همچنین مؤسسه‌هایی هستند که فاقد مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند و فعالیت آنها نیز غیرقانونی اعلام شده است، اما آگهی‌هایشان همه روزه منتشر می‌شود و آنها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در این آشفته بازار، هر کس از راه می‌رسد به خود اجازه می‌دهد تا تنها با پرداخت مبلغی ناچیز به چاپخانه‌ها، به انتشار آگهی‌های بازاری و اساساً دروغ بپردازد.
اگر واقعاً فکر می‌کنید که نیاز دارید در کلاس‌های کنکور این مؤسسات شرکت کنید، به خاطر وقت و هزینه‌هایی که از این بابت صرف می‌کنید، خوب تحقیق کنید. تحقیق کافی به شما کمک خواهد کرد تا بهترین مؤسسه را از نظر هزینه‌ها و مهم‌تر از همه به لحاظ آموزشی انتخاب کنید.
یکی از راه‌هایی که می‌توانید از آن به عنوان تحقیق استفاده کنید این است که از داوطلبان سال‌های قبل که در این مؤسسات ثبت نام کرده‌اند، تحقیق کنید. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که در خصوص تبلیغات خود مؤسسه درباره تعداد قبولی‌ها و نیز رتبه‌های برتر، بسیار با احتیاط برخورد کنید. راه دیگر برای دریافتن خوب یا ضعیف بودن یک مؤسسه این است که برای یک جلسه یا بیشتر، در کلاس‌های آن شرکت کنید. مطمین باشید که در همان یک یا دو جلسه، به کیفیت کلاس و سطح آموزشی آن مؤسسه پی خواهید برد.
5- راه‌های دیگر را هم در نظر بگیرید
شرکت در کلاس‌های تقویتی کنکور، یکی از راه‌هایی است که شما داوطلب عزیز می‌توانید برای نیل به اهدافتان از آنها استفاده کنید؛ اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که این راه، تنها راه یا کامل‌ترین راه ممکن نیست و سالانه افراد زیادی در کنکور با رتبه‌های بسیار خوب قبول می‌شوند که بیشتر آنها در هیچ کلاسی شرکت نکرده‌ و فقط با استفاده از جزوه و کتاب‌های درسی توانسته‌اند به هدف خود نایل آیند.
*عجولانه تصمیم نگیرید. شما نیز تفاوتی با سایر داوطلبان ندارید و اگر بخواهید و تلاش کنید، مطمین باشید که موفق خواهید شد؛ پس حتماً و قبل از صرف هزینه و وقت، به این نکته فکر کنید که آیا راه دیگری به جز شرکت در کنکور وجود دارد که راهگشا و کمک شما در کنکور باشد یا نه. در بیشتر موارد، موضوع با تهیه یک جزوه، چند جلسه مطالعه یا رفع اشکال با دوستان و … حل می‌شود و نیازی به شرکت در کلاس‌های کنکور نیست. اگر هم واقعاً احساس می‌کنید که برای قوت بیشتر کارتان، نیاز به این کلاس‌ها دارید، برای کاهش هزینه‌ها، صرفه جویی در وقت و … تنها به عنوان رفع اشکال از این کلاس‌ها استفاده کنید.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. سلام یه سوالی داشتم ممنون اگه توضیحی بدین. میخواستم یه توضیحی در مورد استاندارد IEEE 14-SYSTEM که تو مقالات رشته برق بعضا نوشته میشه بدین . ممنون.

    1. سلام، ببینید این استاندارد در واقع یک شبکه نمونه از شبکه انتقال قدرت است که شامل چندین نیروگاه، بار مصرفی، ترانسها و خطوط انتقال است که دانشجوها برای اعمال مدلهای پیشنهادی خود و بررسی و صحت سنجی آنها از این شبکه استفاده میکنند.

  2. سلام دکتر فلش کارتهای مدار رو سفارش دادم میخواستم ببینم کی برام ارسال میشه.تشکر

    1. سلام.اگر تا قبل ساعت 12 سفارش دهید همان روز ارسال می شود ولی بعد از این ساعت در روز بعد ارسال خواهد شد.
      برای پیگیری میتوانید با انتشارات تبلور دانش (DLM) تماس حاصل فرمایید:
      پیگیری مرسولات پستی و سفارشات:
      66912866 – 021

  3. سلام استاد خسته نباشید می خواستم بدونم سنندج حوزه امتحانی سنجش تکمیلی رو داره ؟خیلی واسم مهمه ممنون میشم جواب بدید .

    1. سلام، فک کنم داره میتونی با شماره 8250-021 تماس بگیری آدرس و شماره نمایندگی سنندج رو بهتون میگن

  4. با سلام و خسته نباشید
    یه مشاوره خیلی مهم ازتون میخواستم خواهش میکنم راهنماییم کنید. من خیلی برای آزمون آزمایشی گیج شدم!!! در شهر من (زاهدان)موسسات پارسه و مدرسان و ماهان هست حالا میخواستم بدونم آزمون های آزمایشی کدوم یکی از این موسسات (البته فقط آزموناشون چون من کتاباشونو نمیخوام بخرم) بهتره برای ارشد رشته برق؟؟؟
    البته آزمون های تسلط سازمان سنجش هم هست. در کل بین چهارتا موسسه زیر کدوم رو برم؟
    1-سازمان سنجش (کارکنان سازمان سنجش)
    2-ماهان
    3-مدرسان
    4-پارسه
    پیشاپیش ممنونم از راهنماییتون

    1. سلام، به نظرم آزمونهای تعاونی سنجش خیلی به کنکور نزدیکتره و اگرم به غیر از اون میخواید دوباره آزمون بدید مدرسان خوبه

      1. خیلی ممنون از پاسختون ینی من که یه جا بیشتر برا آزمونا نمیخوام برم همون هشتا آزمون تعاونی سازمان سنجش رو برم خوبه؟؟؟
        ینی مثل آزمونای کارشناسیش که بسیار شبیه به کنکور بود برا ارشد هم همینطوره؟؟؟

        1. خواهش میکنم، بله همین تعاونی سنجش به نظرم خوبه، شما چه گرایشی میخواید امتحان بدید؟

          1. من چون خودم مخابرات خوندم ترجیحم مخابراته ولی دیگه درسای گرایشای الکترونیک و مکاترونیک مشابهن

          2. خیلی خوبه، ان شالله که موفق باشید، من بهتون پیشنهاد میکنم تو طرح پشتیبان مهندس روشان شمال شرکت کنید ایشان در این گرایش بسیار مسلط اند، همچنین برای درس مدارهای الکتریکی 1 و 2 نیز میتوانید از پک مدارهای الکتریکی 1 و 2 DLM که تالیف بنده است نیز استفاده کنید. اگرم سوالی چیزی داشته باشید بنده در خدمتم

        2. خواهش میکنم، بله به نظرم همین خوبه، شما چه گرایشی میخواید امتحان بدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا