سخن مشاور

معرفی تخصصی،سرفصل دروس و دانشگاههای پذیرنده در ارشد مدیریت انرژی

کارشناسی ارشد مهندسی قدرت گرایش مدیریت انرژی

معرفی رشته :

امروزه شاید کمتر کسی را بتوان یافت که در اهمیت و ضرورت مدیریت انرژی آنهم به شکل علمی و آکادمیک آن تردید داشته باشد. افزایش روز افزون جمعیت از یکسو و محدودیت منابع انرژی از سوی دیگر، راهی را جز مدیریت انرژی باقی نگذاشته است.

هدف از این رشته تربیت کارشناسان و مدیران صنعت برق کشور برای بازنگری در روند تولید و توزیع انرژی الکتریکی در جهت استفاده بهینه از منابع این انرژی ارزشمند است.

موضوعاتی نظیر شبکه‌‌های هوشمند برق، کاهش ضایعات مواد سوختی در تولید انرژی الکتریکی، ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی در حجم زیاد، کاهش مصرف داخلی نیروگاه‌ها، کاهش تلفات در شبکه انتقال و توزیع، افزایش راندمان وسایل برقی مورد استفاده در بخشهای مختلف صنعتی، خانگی و کشاورزی مواردی از مباحث مورد توجه در موضوع مدیریت انرژی الکتریکی است.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور ارشد و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحدها، دانشگاه های دارای رشته مهندسی قدرت گرایش مدیریت انرژی، معرفی سایر گرایشهای ارشد و دکترای برق (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) این رشته ارایه می شود.

برنامه درسی (سرفصل) مهندسی قدرت گرایش مدیریت انرژی و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اصلي و تخصصی : 29 واحد
پروژه : 3 واحد

دروس اصلی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
منابع انرژی 2 اقتصاد و مدیریت انرژی 3
بهره برداری از سیستمهای قدرت 3 برنامه ریزی انرژی 2
فرایند و ارزیابی مصرف انرژی 3 مدیریت بار الکتریکی 1 3
انرژیهای نو 1 3    
دروس تخصصی (اختیاری)

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
مدیریت انرژی 2 روشهای بازیافت انرژی 3
انرژی و محیط زیست 3 انرژیهای نو 2 3
ذخیره سازی انرژی 3 قیمت گذاری انرژی 3
انتقال حرارت پیشرفته و تبدیل انرژی 3 انرژی هسته ای 2
مباحث ویژه در انرژی 3 مدیریت بار الکتریکی 2 2

دانشگاههایی که در رشته مهندسی قدرت گرایش مدیریت انرژی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 93

دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری کرمان دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاه صنعتی همدان

 

سایر گرایشهای ارشد مهندسی برق (بر اساس دفترچه راهنمای کنکور ارشد 92) : 

  • مهندسی برق گرایش قدرت
  • مهندسی برق گرایش کنترل
  • مهندسی برق گرایش مخابرات
  • مهندسی فوتونیک
  • مهندسی پزشکی گرایش بیو الکتریک
  • راه آهن برقی
  • کنترل و علائم
  • مهندسی مکاترونیک
  • مهندسی برق گرایش الکترونیک
  • مهندسی برق و مکاترونیک گرایش سیستمهای ابزار دقیق

 

گرایشهای دکترای مهندسی برق (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 92):

  • مهندسی برق گرایش الکترونیک
  • مهندسی برق گرایش مخابرات (میدان)
  • مهندسی برق گرایش مخابرات (سیستم)
  • مهندسی برق گرایش کنترل
  • مهندسی برق گرایش قدرت
  • مهندسی برق گرایش هوش ماشین و رباتیک

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۸۳ دیدگاه ها

  1. سلام استاد روشان شمال
    من از سی دی های آموزشی شما استفاده کرده ام بسیار خوب است.اما در کانال ارشدبرق بخشی ازمدار۲رادیدم کیفیت تصویرش پایینه.در سی دی هم کیفیت تصویر همینطوریه؟

  2. با سلام خدمت شما.ببخشید میخواستم بدونم ۱-با ارشد قدرت حقوق تازه استخدامی در غرب تهران و کرج در مپنا ،ابفا،توزیع،برق منطقه ای به ترتیب هرکدام چه قدر است و بعد از دوسه سال حدوداً چقدر افزایش میابد .۲-آیا با گرایش سیستم های انرژی میتوان در آزمون استخدامی شرکت کرد، ۳-قبولی در آزمون استخدامی به چه فاکتورهایی بستگی دارد آیا از آزمون کنکور سخت تر است زیرا من کارشناسی شهید بهشتی ام و ارشد هم احتمال زیاد شریف می یارم.باتشکر از راهنمایی شما.

  3. سلام من هدفم گرایش سیستم قدرت است و میخواستم ببینم این گرایش تا چه حد به سیستم نزدیک است

  4. با سلام گرایش مدیریت انرژی دانشگاه امیر کبیر تا چه رتبه ای میشه قبول شد؟؟

  5. با سلام. به نظر شما ۱-میانگین درامد استخدامی با ارشد قدرت چقدر است.۲–آیا گرفتن مدرک دکترا نسبت به ارشد تاثیری در درامدو بازار کار دارد.با تشکر از راهنمایی شما

    1. سلام ، درآمد یک مهندس قدرت ربطی به مدرکش نداره لزوما ، محل کار آن تعیین کننده حقوق و درآمد آن هست ، مهندس قدرت داریم ۲ تا ۲/۵ میگیره و مهندس قدرت دیگه هم داریم ۵ تا ۶ درآمد داره و چه بسا پروژه ای کار کنند بیشتر هم درآمد دارند ، مورد بعدی هم باز به محل کار برمیگردد ، داریم فردی که کارشناسی دارد و به اندازه یک ارشد و یا دکتری درآمد دارد و مورد بعدی ارتقای شغلی با ارشد یا دکتری در خیلی از مراکز دولتی تاثیر زیادی ندارد و مبلغی که به حقوق فرد اضافه میشه شاید ارزش تحصیل و وقت گذاشتن را نداشته باشد مخصوصا اگر در جایی کار کند که سنوات و جایگاه شغلی تاثیر بیشتری در حقوق فرد داشته باشد ، مگر بخواهد کلا با مدرک جدید پست مدیریتی بگیرد که داستان آن متفاوت می شود و بواسطه اون پست مدیریتی بیشتر افزایش حقوق دارد تا مدرک تحصیلی

  6. با سلام وخسته نباشید.به نظر شما کدام یک از سه گرایش به ترتیب سیستم های انرژی.مخابرات.قدرت به ترتیب از نظر درامد و بازار کار بهتر است.باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا