اختصاصی سایتسخن مشاورمصاحبه با رتبه های برتر ارشد برق

مصاحبه اختصاصی با رتبه 78 مخابرات کنکور ارشد 93

مصاحبه سایت برق ارشد با آقای محمد رضا رنجبر رتبه 78 مخابرات کنکور کارشناسی ارشد سال 93 :

 

برق ارشد: با سلام و احترام و ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا خود را مختصرا معرفی کرده و بفرمایید رشته و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع لیسانس چه بوده است و با چه معدلی فارغ التحصیل شده اید؟ آیا در حین مطالعه برای کنکور شاغل یا دانشجو بودید؟

پاسخ: سلام، با تشکر از شما ،من در دانشگاه صنعتی اصفهان و در گرایش مخابرات تحصیل می کردم.فعلا معدل کلم مشخص نیست و شهریور فارغ التحصیل می شوم ولی معدل کنکورم 17.3 بود که تا پایان ترم 6 است.

برق ارشد: لطفا درصدهای خود در دروس مختلف کنکور ارشد و رتبه خود را بیان کنید؟
پاسخ: ریاضی و مدار هر دو 47 درصد ،زبان 17 درصد ، سیگنال 57 درصد ، الکترومغناطیس 44 درصد ،کنترل 8 درصد و الکترونیک 20 درصد

رتبه ی 78 در گرایش مخابرات

برق ارشد: آیا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشتید؟ این آزمونها و کلاسها را تا چه در موفقیت خود موثر می دانید؟ 

پاسخ: در کلاس های کنکور خیر ولی در آزمون های آزمایشی شرکت می کردم

تاثیر آزمون ها بسیار زیاد است از این جهت که بدانیم دروسی که طی بازه ی زمانی مربوط به آن آزمون خوانده ایم تا چه حد خوب و موثر خوانده ایم و نقاط ضعف و قوتمان بشناسیم و در ادامه برنامه ریزیمان را براساس آنها انجام دهیم.

برق ارشد: از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟

پاسخ: من تقریبا از اوایل تیرماه شروع کردم، ابتدا برایم مطالعه ی کتاب های کنکور سخت بود چون نحوه ی بیان آنها با کتاب های دانشگاهی متفاوت بود وآن ماه اول متوسط روزی 2ساعت مطالعه می کردم ولی بعد از عادت کردن به کتابهای کنکور و نزدیک شدن به آزمون های آزمایشی حضوری روزی 6 ساعت مطالعه ی مفید داشتم.

برق ارشد: کدام دانشگاه و گرایش را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کرده اید؟ 

پاسخ: دانشگاه صنعتی شریف ، گرایش ماکروویو و نوری

برق ارشد: کتابها و منابع پیشنهادی شما در هر یک از دروس رشته برق کدامها هستند و در هر درس چه توصیه های خاصی به داوطلبان دارید؟

پاسخ: من برای درسهایی که خودم نتیجه ی خوبی گرفتم کتاب پیشنهاد می کنم و برای دروس زبان و احتمال و کنترل خطی و الکترونیک کتاب پیشنهاد نمی کنم.

برای معادلات دیفرانسیل کتاب آقای کریمی ،ریاضی مهندسیکتاب آقای کریمی و کتاب آقای مومن زاده، مدارهای الکتریکی کتاب پوران پژوهش(کاروزرگر) ،تجزیه و تحلیل سیستم‌ها کتاب آقای مومن زاده ، الکترومغناطیس کتاب پارسه و یک کتابی که جدید باشد مثل کتاب مدرسان شریف یا جهش

برق ارشد: به طور کلی چه توصیه هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد دارید؟

پاسخ: برای کسانی که دانشجو هستند(فارغ التحصیل نیستند) و کنکور می خواهند بدهند باید در نظر بگیرند که واحد هایی که ترم 7 یا ترم 9 دارند سبک باشد و از 7 روز هفته حداقل 4روز تعطیل باشند و نگرانی برای نمره و معدل نداشته باشند تا بتوانند برای کنکور به اندازه وقت بگذارند.

یک توصیه ی مهم دیگر انتخاب درست منابع قبل از شروع است ، من مقداری از وقتم را با منابعی شروع کردم که خوب نبودند و پس از گذشت زمان من مجبور شدم برای برخی دروس منابعم را عوض کنم.

توصیه ی دیگر ، انجام خلاصه نویسی دروس در تابستان است، یعنی قبل از شروع آزمون های آزمایشی حضوری.اکثر دروس را می توان خلاصه نویسی کرد به نحوی که بعدا در بازه های 2 هفته ای آزمون ها بتوان از آنها استفاده کرد و بیشتر وقت خود را روی تست زنی گذاشت.(خلاصه نویسی باید معقول باشد اگر زیاد شد فایده ای ندارد)

داوطللبان کنکور باید بداند دروسی که طول دوران تحصیل به هر دلیلی خوب یاد نگرفته اند در دوران مطالعه ی کنکور باید جبران کنند و بیشتر وقت بگذارند.

برق ارشد: آیا از ابتدا به رشته برق علاقه داشتید و چطور شد که این رشته را انتخاب کردید؟

پاسخ: نمی توان گفت از ابتدا به برق علاقه داشتم ولی در زمان انتخاب رشته ی کنکور کارشناسی با بررسی رشته های دیگر به این نتیجه رسیدم که رشته ی برق را انتخاب کنم و فکر می کنم علی رقم سختی این رشته ، انتخاب خوبی داشتم.

برق ارشد: چی شد که حس کردید باید کنکور ارشد بدید؟ واقعا به این حس که نیاز به کارشناسی ارشد دارید رسیده بودید یا جو جامعه و سایر دانشجوها، فشار خانواده و … باعث این تصمیم شد.

پاسخ: در جمع دوستان ما برخی به فکر اپلای بودند و من هم تا ترم 5 هنوز تصمیم خودم را نگرفته بودم ولی با بررسی و مقایسه ی اینکه برای تحصیل در خارج تلاش کنم یا کنکور بدهم به این نتیجه رسیدم که در موقعیت من راه بهتر این است که کنکور بدهم و خدا را شکر موفق بودم .

برق ارشد: از روند درس خوندنتون برامون بگید، اگر از روزی که خوندن رو برای کنکور کارشناسی ارشد شروع کردید رو به بازه‌های زمانی دو ماهه تقسیم کنیم، تو هر بازه چه قدر درس میخوندید و رو چه دروسی تمرکز می‌کردید؟

پاسخ: من از هفته ی دوم تیر شروع کردم و تا اواسط مرداد مطالعه ی منسجمی نداشتم ولی برنامه ریزی ام به گونه ای بود که تا آخر هفته ی اول مهر تمامی دروس را یکبار خوانده باشم و خلاصه نویسی کرده باشم.

یعنی از تقریبا در بازه ی 8 هفته ای که تا آخر هفته ی اول مهر داشتم هر 2 هفته ، یک چهارم از تمامی دروس باید پیش می رفت .در آن بازه چون بیشتر وقت خود را روی مطالعه ی عمیق و خلاصه نویسی می گذاشتم کمتر وقت برای تست زدن می گذاشتم و البته پس از کمی تجربه کیفیت مطالعه ی من از 25 درصد سوم به بعد خیلی بهتر شد چرا که ساعت مطالعه ی من هم افزایش یافته بود.

از 2 هفته قبل اولین آزمون حضوری که تقریبا اول آبان بود من برنامه ی مطالعه ی خود را برای آزمون ها تنظیم می کردم و هر دو هفته پس از مرور مباحث به تست زنی می پرداختم. برای قسمت هایی که ضعیف بودم مجبور بودم بیشتر مطالعه کنم . کمتر تست بزنم.فهم عمیق مطالب از اولویت بیشتری نسبت به تست زنی برخوردار است.

باهمین روند تا قبل از آزمون های جامع پیش رفتم و از آن به بعد شروع کردم به آزمون های جامع زدن و آماده شدن برای روز کنکور .

برق ارشد: نحوه درس خوندنتون چطور بود؟ کجا درس می‌خوندین؟ خونه یا کتاب خونه؟ گروهی یا فردی؟

پاسخ: من بیشتر مواقع در خانه درس می خواندم و بیشتر برای ماه آخر و آزمون جامع زدن به کتابخانه می رفتم.

معمولا صبح ها دوساعت و نیم و بعد از ظهر ها سه ساعت و نیم مطالعه ی مفید داشتم.

برق ارشد: روش خاصی برای تست زدن داشتید؟ مثلا تستهای سخت رو بپرید یا تستی رو علامت بزنید و

پاسخ: بله من تست هایی رو که نمی توانستم جواب بدهم را علامت می زدم تا در نوبت های بعدی آن تست را دوباره بزنم.کتاب های تست معمولا برای هر فصل تعداد زیادی تست جمع آوری کرده اند و معمولا تست هایی که از تیپ هستند نزدیک هم هستند برای اینکه هربار تست های متنوع زده باشم به صورت مثلا 3تا در میان تست های یک فصل را می زدم.

برق ارشد: در زمان درس خوندن برای کنکور تفریح هم داشتی؟ چند ساعت صرف تفریحاتتون می کردین در طول هفته؟

پاسخ: بدون تفریح که نمی شود .ولی در زمان کنکور همه ی کار نظم خاصی پیدا می کند ، نمی توانم بگویم دقیقا چند ساعت ولی شاید متوسط در هفته 14 ساعت .

برق ارشد: چه کسانی تو این راه پر پیچ و خم کمکت کردن و در موفقیتتون بیشترین تأثیر رو داشتن؟

پاسخ: یکی از دوستان خوبم که سال قبل از من کنکور داده بود و رتبه ی خوبی آورده بود به من در این راه کمک می کرد و همچنین من از فضای مجازی هم مطالب خوبی یاد گرفتم و استفاده کردم.

برق ارشد: کاری هست که از انجام ندادنش افسوس بخوری؟ در این مورد چه توصیه‌ای برای داوطلبین داری؟

پاسخ: شاید اگر من درس کنترل خطی را از اول نمی خواندم و چون می توانستم الکترومغناطیس و سیگنال را بهتر بزنم

سرجلسه ی کنکور کنترل خطی را رها می کردم و بیشتر وقت روی الکترومغناطیس و سیگنال می گذاشتم بهتر بود.

برق ارشد: به نظرت باید برای هر درس چند تا منبع رو خوند یا به عبارتی یک منبع کامل کافیه؟

پاسخ: به نظرم یک منبع کامل کافیه البته اگر برای آن  درس منبع کامل موجود باشه.

برق ارشد: ممکنه بفرمائید به چه نحوی درس میخونید، از چه منابعی استفاده می کردید و اینکه آیا اگر دوباره برگردید بازهم از همان منابع و همان شیوه مطالعه استفاده می کنید یا خیر؟

پاسخ: معمولا صبح ها دوساعت و نیم و بعد از ظهر ها سه ساعت و نیم مطالعه ی مفید داشتم.من روز هایی که 6 ساعت می خوندم صبح یک درس مهم(بسته به گرایش و ضرایب کنکور) مثلا ریاضی یا الکترومغناطیس را می خواندم و بعد از ظهر 2درس که درس اول درس مهم و درس دوم درس کم اهمیت تر مثلا معادلات .

البته من 2هفته یکبار برنامه ریزی می کردم و برنامه ی مکتوبی برای هر روزخودم داشتم.این خیلی مهمه که بتوانیم تخمین بزنیم که در 2 هفته ی آینده چند ساعت  می توانیم مطالعه داشته باشیم.

برق ارشد: به نظر شما کلاس رفتن برای موفقیت در کنکور ارشد الزامیه یا بدون کلاس هم میشه رتبه خوبی آورد؟

پاسخ: برای کسانی که در دانشگاه به هر دلیلی درسی را یاد نگرفته اند شاید کلاسی که مورد تایید باشه بتونه مفید باشه.ولی به کسانی که پایه ی درسی متوسطی دارند می توانند با کتاب های موجود در بازار هم درس ها را یاد بگیرند. در کل من چون کلاس نرفتم نظر درستی نمی توانم بدهم ولی می دانم کتاب خوب، می تواند مثل  کلاس خوب باشه.

برق ارشد: بچه ها اگر بخوان در کلاس های کنکور ثبت نام کنند باید به چه نکاتی توجه داشته باشن؟ چه پارامترهایی برای انتخاب استاد مناسب وجود داره؟ 

پاسخ: قطعا تجربه و سابقه ی آن استاد بسیار مهم است و اینکه کاری با جو نداشته باشند و خودشان تصمیم بگیرند .

برق ارشد: آیا شما شرکت در آزمون های آزمایشی رو توصیه میکنید یا اگر دوستان بشینن خونه و درسشون رو خوب بخونن میتونن موفق باشن؟

پاسخ: من شرکت در آزمون های آزمایشی را پیشنهاد می کنم چون تجربه ی آزمون دادن شبیه کنکور می تونه خیلی مفید باشه

اگر در انتخاب آزمون هم دقت کنند و موسسه ای  که آزمون می دهند سوالات با کیفیتی طراحی کند روند پیشرفت دانشجوها بهتر می شود.

برق ارشد: آیا کسی که دروسی رو که در کنکور میان (مثل مدار و سیگنال و …) با کیفیت پاس نکرده باشه میتونه تو کنکور ارشد موفق باشه؟

پاسخ: بله می تونه ولی باید وقت بیشتری بگذاره من درس های ریاضی مهندسی و مدار2 را چون خوب یاد نگرفته بودم مجبور شدم وقت و انرژی بیشتری بگذارم تا بتوانم جبران کنم.

برق ارشد: شما چه برنامه ای رو برای تابستان، پاییز و زمستان (قبل کنکور) داشتید؟ مثلا آیا یه سری از درس ها رو در تابستان خونده بودید و یه سری رو در پاییز یا همه رو با هم پیش بردید؟

پاسخ: من همه ی دروس را موازی پیش می بردم به نظرم اینجوری ذهن یک نظم بهتری داره و برنامه ریزی بهتر می شه .چون آزمون های آزمایشی هم بر این اساس برنامه ریزی می شوند.

برق ارشد: درس خواندن جدی برای کارشناسی‌ارشد را از کی شروع کردی؟

پاسخ: از اوایل تیر شروع کرده بودم ولی به طور جدی و با کیفیت از اواسط مرداد .

برق ارشد: همه درس‌ها را به یک اندازه می‌خواندی؟

پاسخ: بله

برق ارشد: کدام درس برایت آسان‌تر از همه درس‌ها بود؟

پاسخ: از نظر مطالعه درس کنترل خطی و معادلات ولی تست های کنترل خطی را نمی توانستم بزنم!

برق ارشد: و سخت‌ترین درس؟

پاسخ: الکترومغناطیس و کمی ریاضی مهندسی

برق ارشد: تجاربی که فکر میکنید برای پشت کنکوریها مفیده بیان کنید ؟

پاسخ: نقاط ضعف و قوتتون رو شناسایی کنید و  اطمینان داشته باشید که با برنامه ریزی درست می توانید موفق باشید.

برق ارشد: در پایان مهم‌ترین توصیه‌ای که برای داوطلبان کنکور سال بعد دارید چیه؟

پاسخ: منابعتون رو درست انتخاب کنید، با برنامه مطالعه کنید ، خلاصه نویسی فراموش نشه،موسسه ی  آزمون آزمایشی را با تحقیق انتخاب کنید، به خدا توکل کنید حتما نتیجه ی در خور تلاشتون رو می گیرید.

برق ارشد: آیا با سایت برق ارشد آشنا بودید و ارتباط داشتید و از مطالب آن استفاده می کردید؟ چگونه با سایت برق ارشد آشنا شدین و بیشتر از کدام مطالب آن استفاده میکردید؟

پاسخ: بله آشنا بودم و از طریق لینک هایی که در سایت دیگری دیده بودم به این سایت مراجعه کردم ، از اخبار و مطالب مشاوره ای استفاده می کردم.

برق ارشد: با تشکر از وقتی که برای مصاحبه و کمک به دانشجویان سال آینده دادید.

کارنامه 78 مخابرات
کارنامه 78 مخابرات

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. سلام برای یادگیری ریاضی مهندسی آیا بهتره که ریاضی عمومی 1و2رو هم مطالعه کنیم؟

    1. سلام. اگر اطلاعات پایه از این درس داشته باشین نیازی نیست. اگر برای مثال با اعداد مختلط آشنایی اولیه دارین و با انتگرال و مشتق گیری میتونین مسائل رو حل کنین نیازی نیست و اگه به مشکل برخوردین میتونین سریع مراجعه کنید به ریاضی 1 و 2 و همون مشکل رو حل کنید. موفق باشین.

  2. سلام بسیار ممنون از سایت خوبتون .
    من واقعا برای پیدا کردن یک منبع خوب و مناسب در درسهای الکترونیک و سیگنال سردرگم شدم. ممنون میشم منبع مناسب رو برای این دوتا درس معرفی کنین . آخه هرکس یه پیشنهاد میده . سپاس

    1. سلام
      برای درس الکترونیک کتاب آقای اسلام پناه و برای درس سیگنال کتاب آقای مومن زاده جز منابع بسیار خوب هستند.

  3. سلام
    درس مدار پوران خوبه یا مدرسان شریف؟؟
    خیلی وقته که دنبال این پاسخ هستم…

    1. سلام.کتابهای مدار مدرسان شریف و پوران پژوهش هر دو خوب است ولی هر کدام معایب خاص خودشان را دارند بعنوان مثال کتاب مدرسان حجم بالایی نسبت به پوران پژوهش دارد که به دلیل وجود مثال ها و تست های زیاد است به علت پایه ای گفتن مطالب بیشتر برای داوطلبان متوسط و ضعیف مناسب است و کتاب پوران پژوهش هم بیشتر فرمولی گفته و برعکس مدرسان که تحلیلی گفته است ولی کتابی هست که تست های تالیفی خوبی دارد.در کنار یکی از کتب فوق با توجه به پایه درس مدارتان می توانید از جزوه کلاسی مدار مهندس کهن هم استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا