اختصاصی سایت

قواعد تنظیم پایان نامه (قسمت اول)

 

thesis2

 

شیوه های تنظیم پایان نامه: 

1-   طرح روی جلد پایان‏ نامه‏

دانشجویان باید با توجه به مقطع تحصیلی (کارشناسی ارشد، دکتری)، نام رشته ی تحصیلی (شیمی٬ فیزیک…)  و گرایش آن (آلی، هسته ای …)، الگوی ارایه شده در صفحه روی جلد این آیین‌نامه را تکمیل کنند. سایر مشخصات (نام استاد یا اساتید راهنما و مشاور، موضوع پایان‏ نامه، نام نویسنده و زمان دفاع از پروژه ) نیز به طور مناسب بر روی جلد پایان‏ نامه با رنگ طلایی زرکوب می‌شود.

چند تذکر مهم:
۱-    جلد پایان‏ نامه باید از نوع گالینگور مرغوب باشد.برای دانشجویان کارشناسی ارشد رشته گردشگری رنگ سبز، و دانشجویان رشته یبرق رنگ مشکیتعیین شده است.
۲-    آرم دانشگاه در بالا و در فاصله 2/5cm  پایین تر از لبه ی جلد قرار ‌گیرد. در زیر آرم عبارت « نام دانشگاه » مربوطه نوشته شود.
۳-    مقطع، گرایش و نام رشته در فاصله 7/5cm  پایین تر از لبه بالایی جلد با قلم ۱۶ زر سیاه نوشته ‌شود.
۴-    بعد از آن، به فاصله ۱۰cm پایین تر از لبه جلد، کلمه ی «موضوع» با قلم  ۱۸ زر سیاه درج می‌شود.
۵-    به فاصله ی ۱۱cm پایین تر از لبه ی بالایی جلد، عنوان پایان نامه با قلم ۲۰ زر سیاه نوشته ‌شود.

یک عنوان خوب٬ مختصر٬ مفید و جامع می باشد و با کمترین تعداد کلمات پایان نامه را معرفی می کند. دقت شود که عنوان دقیقاً مطابق با عنوانی باشد که در هنگام انتخاب پایان نامه ، تایید و تصویب شده است.
۶-    تمام مندرجات روی جلد نسبت به دو طرف چپ و راست آن باید کاملاً در وسط قرار گیرد.
۷-    عنوان پایان نامه با دوطرف جلد، حداقل ۲cm فاصله داشته باشد.
۸-    به فاصله ی ۱۲cm از لبه ی پایینی جلد، عنوان «استاد راهنما» نوشته شده و در سطر بعد، نام و نام خانوادگی استاد راهنما همراه با پیشوند مناسب ( دکتر ) با قلم ۱۸ زر سیاه نوشته ‌شود. در صورتی که اساتید دو نفر باشند٬ نام آنها به ترتیب در دو سطر پی در پی نوشته شود.
۹-    به فاصله ی ۱۰cm از لبه ی  پایینی جلد، عنوان «استاد مشاور» نوشته شده و در سطر بعد، نام و نام خانوادگی استاد مشاور همراه با پیشوند مناسب (دکتر ) با قلم ۱۸ زر سیاه نوشته ‌شود. در صورتی که اساتید دو یا چند نفر باشند٬ نام آنها به ترتیب در سطرهای پی در پی نوشته شود.
۱۰-    به فاصله ی ۷cm از لبه ی پایینی جلد، عنوان «نام دانشجو» با قلم ۱۸ زر سیاه نوشته شده و در سطر بعد، نام و نام خانوادگی دانشجو نوشته ‌شود.
۱۱-    در فاصله ی 3/5cm   از لبه ی پایینی جلد، ماه و سالی که در آن٬ پایان نامه به اتمام رسیده و دفاع شده است٬ با قلم ۱۶ زر نوشته ‌شود.

۱۲-    در عطف پایان نامه فقط عنوان آن و نام دانشجو و سال آن دفاع با حروف کوچک زرکوب گردد. اگر  تمام عنوان پایان نامه روی عطف نمی گنجد، می‌توانید همه عنوان را روی عطف ننویسید.

2- ترتیب و آرایش صفحه‌های داخلی پایان‏ نامه

صفحه‌های داخلی یک پایان نامه به دو بخش تقسیم می‌شوند: صفحه‌های اصلی و صفحه‌های فرعی. تمامی صفحه‌هایی که قبل از شروع متن اصلی پایان نامه (مقدمه) آورده میشوند، صفحه‌های فرعی هستند و همه ی صفحه‌های  بعد از آن، صفحه‌های اصلی به شمار می آیند. تمامی مطالب پایان نامه باید روی کاغذ A4 معمولی٬ در اندازه ی 21cm * 29/7cm  و به صورت یکرو ماشین نویسی شود.

1-2 صفحه‌های فرعی
صفحه‌های فرعی فقط بر اساس حروف الفبای فارسی شماره گذاری می‌شود (آ- ب- پ- ت- ث- ج- ۰۰۰). شماره صفحه باید 1/5cm بالاتر از پایین صفحه باشد و از دو طرف کاملاً در وسط صفحه قرار گیرد. ترتیب قرارگیری صفحه‌های فرعی به صورت زیر است:
۱-    صفحه «بسم الله الرحمن الرحیم»
۲-    صفحه ی عنوان
۳-    صفحه ی  سپاسگزاری (اختیاری)
۴-    صفحه ی تقدیم (اختیاری)
۵-    صفحه ی چکیده ی فارسی و واژه‌های کلیدی
۶-    صفحه‌های فهرست مطالب(شامل عناوین و شماره صفحه ها)

۷-    صفحه‌های فهرست شکلها (در صورت وجود حداقل یک شکل در پایان نامه)
۸-    صفحه‌های فهرست جدولها (در صورت وجود حداقل یک جدول در پایان نامه)
۹-     صفحه‌های فهرست نمودار و طیف ها (در صورت وجود حداقل یک مورد در پایان نامه)
۱۰-    صفحه‌های لیست علایم و اختصارات (در صورتی که در متن اصلی از نشانه های اختصاری استفاده شده باشد).
۱۱-    صفحه ی چکیده ی  انگلیسی جدای از متن اصلی و پس ازلیست منابع در انتهای پایان نامه قرار گیرد.
یادآوری اینکه در صفحه فهرست مطالب ضمن درج عنوان “منابع و ماخذ” به شماره صفحه های مربوطه اشاره  می شود.

چند تذکر مهم:
•    وجود صفحه‌های با عنوان «اختیاری» ، الزامی نیست ولی توصیه می شود.
•    در صفحه ی عنوان، کلیه مندرجات روی جلد، با همان ترتیب فاصله‏ ها و اندازه ی  قلم ‏های روی جلد، آورده ‌شود. تفاوت صفحه عنوان و طرح روی جلد، در این است که نام استادان داور نیز باید در صفحه ی عنوان گنجانده شود.
•    صفحه ی بعد به سپاسگزاری‏ها اختصاص دارد (اختیاری). عنوان سپاسگزاری 9/5cm  پایین‏تر از بالای صفحه و از دو طرف کاملاً وسط صفحه و با فونت ۱۶ نوشته شود و مطالب آن با قلم ۱۴ با فاصله 4cm  از سمت راست و 3cm  از سمت چپ.
•    صفحه ی  بعدی، صفحه تقدیم است (اختیاری). عنوان«تقدیم به» با قلم ۱۲ نوشته شود و فاصله ی آن از بالا 10cm و از سمت راست 3cm و مطالب آن با قلم ۱۲ باشد. در هر حال٬ مطالب این قسمت نباید از یک صفحه تجاوز کند.
•    انتخاب نوع قلم در صفحه سپاسگزاری و تقدیم اختیاری است. اما پیشنهاد می‌شود از قلم های معمولی مانند لوتوس، زر، نازنین یا غیره استفاده گردد.
•    قسمت بعدی صفحه ی چکیده و کلیدواژه پایان‏نامه می‏باشد. واژه «چکیده» با قلم ۱۴ لوتوس سیاه و با فاصله ی 4cm پایین تر از بالای صفحه کاملاًدر وسط صفحه گنجانده ‏شود. در سطر بعد مطالب چکیده با فونت ۱۲ زر با فاصله 4cm  از سمت راست و 3cm  از سمت چپ و حد اکثر ۵۰۰ کلمه و ترجیحاًدر یک صفحه به نگارش در آید. چکیده شامل بیان مختصر مسأله ی مورد بررسی، ذکر کلی مراحل به کارگرفته شده برای کسب و جمع‏ آوری اطلاعات، نحوه ی عمل و نتیجه کلی حاصله می‏باشد به‏ طوری که خواننده با مطالعه ی آن پی برد که پایان نامه در بر گیرنده ی مطالب مورد علاقه ی وی می‏باشد یا خیر؟

•    واژه ‏های کلیدی (حداکثر تا هفت واژه و بعد از آخرین سطر متن چکیده می‏آید. عنوان «واژه‌های کلیدی» حداقل با یک خط فاصله از آخرین سطر چکیده در سمت راست با قلم ۱۴ لوتوس سیاه نوشته ‌شود و در سطر بعدی، کلمات کلیدی با قلم ۱۲ زر کنار هم می آیند. در ضمن بین هر کلمه ی کلیدی، یک نشان درنگ (،) و در انتهای خط یک نقطه (.) بیاید.
•    صفحه بعدی به اولین صفحه از فهرست مطالب اختصاص دارد. فاصله ی عنوان«فهرست مطالب» نسبت به بالای صفحه 2/5cm باشد و نسبت به دو طرف صفحه کاملاً در وسط صفحه قرار ‏گیرد و با قلم ۱۴ سیاه لوتوس نوشته ‏شود. یک سانتی‏متر پایین‏تر از عنوان، با قلم ۱۴ سیاه لوتوس کلمه‌های«عنوان» و «صفحه» نوشته ‏شود. فاصله ی «عنوان» تا سمت راست صفحه 3cm  و فاصله ی «صفحه» تا سمت چپ صفحه 2cm  باشد. بعد از آن می‌توانیم عناوین و مطالب و شماره ی صفحه‌های آن را با قلم ۱۲ زر بنویسیم. فهرست مطالب شامل مقدمه، شماره و عنوان فصل ، شماره و عنوان بخش و محتویات یا زیر موضوع های فصل به صورت شماره ‏گذاری شده است. لازم به توضیح است که اگر چند فصل از پایان نامه از لحاظ محتویات به هم وابسته است، می‌توانید آنها را در قالب کلی «بخش» دسته‌بندی کنید. وجود بخش ها در پایان نامه اختیاری است.
•    استفاده از قلم نازنین برای اعداد توصیه می‌شود.
•    صفحه‌های بعدی به ترتیب به «فهرست شکلها»٬ «فهرست جدولها» و « فهرست طیف ها و نمودارها» اختصاص دارد که قالب کلی آن همانند «فهرست مطالب»است؛ با این توضیح که هر کدام باید در صفحه جداگانه ای شروع ‌شوند.
•    اگر هر یک از فهرست ها، بیش از یک صفحه باشد، نوشته‌ها در صفحه‌های بعدی از فاصله 2/5cm  از لبه بالای کاغذ شروع می‌شوند.
•    قسمت بعدی به «لیست علایم و اختصارات» اختصاص دارد.در این قسمت لیستی از کلیه ی علایم و اختصاراتی که در متن به کار رفته، درج ‏گردد. نحوه ی نگارش آن همانند فهرست است. این لیست نیز در صفحه جداگانه ای به نگارش درآید. در سمت چپ علامت و در سمت راست مفهوم آن درج ‏گردد.

 

ادامه دارد…

 

Examiner

Winning is a Science, educate yourself to Win

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا