اختصاصی سایت

شیوه ی انتخاب و دفاع از پروژه

زمان انتخاب، تمدید و دفاع پروژه

انتخاب پایان نامه جهت دانشجویان کارشناسی ارشد پس از گذراندن واحد های نظری( معمولاً در شروع ترم سوم ) و برای دانشجویان دوره دکتری پس از اتمام دوره آموزشی و موفقیت در آزمون یا ارزیابی جامع صورت می‌گیرد. در هر حال، هر دانشجوی کارشناسی ارشد پس از گذراندن درسهای نظری و هر دانشجوی دکتری پس از گذراندن  آزمون یا ارزیابی جامع می‌تواند درس پایان نامه را انتخاب نمایند.
برای انتخاب این درس، هر دانشجو باید ابتدا عنوان پروژه یا موضوع کلی خود را انتخاب نموده و پس از هماهنگ کردن با استاد راهنمای مورد نظر و تکمیل فرم انتخاب پایان نامه، در زمان مقرر به کمیته تحصیلات تکمیلی گروه تحویل نماید. در صورت تاییدشدن عنوان پایان نامه و تصویب آن،دانشجو مجاز به انتخاب درس پایان نامه در زمان انتخاب واحد و یا حذف و اضافه می‌باشد.بدیهی است که در صورتیکه دانشجو در موعد مقرر برای انجام مراحل انتخاب پایان نامه مراجعه نکند، به‌هیچ وجه امکان انتخاب این درس بعد از مهلت‌های اعلام شده امکان پذیر نخواهد بود.

1-    تمامی دانشجویان می بایستی پایان نامه را به صورت انفرادی  انتخاب کنند.
2-    در صورت موافقت کمیته تحصیلات تکمیلی گروه و تایید آن در شورای دانشکده، مهلت انجام پایان نامه برای یک تا دو نیمسال دیگر( ترم پنجم و ششم) نیز قابل تمدید است. موافقت با تمدید منوط به آن است که دانشجو از نظر سنوات تحصیلی و سایر مقررات آموزشی مشکلی نداشته باشد. برای تمدید پایان نامه، ثبت نام و اخذ واحد « پایان نامه ناتمام» الزامی است.
3-    جهت تمدید پایان نامه، هر دانشجو باید کارهای زیر را انجام دهد. اول مطرح کردن موضوع با استاد پایان نامه و ارایه گزارش پیشرفت پایان نامه به صورت مکـتوب به استاد. دوم پرکـردن فرم درخواست تمدید و گرفتن امضا از استاد و ارایه آن به کـمیته تحصیلات تکمیلی. سـوم اخـذ واحـد « پایان نامه‌ناتمام» به شرط موافقت کمیته با تمدید پروژه.
4-    اگر دانشجو در ترم تابستان واحد نداشته باشد، ولی بخواهد پایان نامه را در تابستان تمدید کند، لزومی به اخذ واحد پروژه ناتمام نیست، اما فرم تمدید پایان نامه و گزارش پیشرفت پایان نامه همچنان باید به تایید استاد راهنما برسد و فرم تمدید پایان نامه به کمیته تسلیم گردد.
5-    در صورت عدم تقاضای تمدید از سوی دانشجو و یا عدم موافقت با تمدید از سوی کمیته تحصیلات تکمیلی گروه، مهلت ارسال نمره پروژه به آموزش دانشگاه به شرح زیر خواهد بود. در صورتیکه نمره پروژه در مهلت های یاد شده ارسال نگردد، برای پروژه در نیمسال اخذ، نمره مردودی منظور خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال نمره به آموزش برای دانشجویانی که پروژه ناتمام ندارند، بر اساس زمان انتخاب پروژه
نیمسال انتخاب پروژه    آخرین مهلت ارسال بدون کسر نمره    آخرین مهلت ارسال  همراه با کسر نمره به میزان هر هفته 0/25 نمره
ترم یکم (مهرماه)         حداکثر تا پایان بهمن‌ماه                     حداکثر تا پایان اسفند‌ماه
ترم دوم (بهمن‌ماه)       حداکثر تا پایان تیرماه                         حداکثر تا پایان مردادماه

6-    در صورت درخواست دانشجو و موافقت با تقاضای تمدید از سوی کمیته تحصیلات تکمیلی گروه، مهلت ارسال نمره پروژه به امور آموزش دانشگاه قبل از اتمام سنوات قانونی می باشد. در صورتی که نمره پروژه در مهلت های یاد شده ارسال نگردد ، دانشجو مشمول مقررات آموزشی خواهدشد.

7-    زمانبندی تکمیل و تحویل فرم تمدید پروژه به کمیته تحصیلات تکمیلی گروه ، برای دانشجویانی که مایل به تمدید پروژه خود هستند، در پایین توضیح داده شده است. بدیهی است در صورت عدم درخواست تمدید در زمانهای ذکر شده، دانشجو موظف است در موعد مقرر نسبت به تحویل پروژه اقدام نماید.

آخرین مهلت تکمیل و تحویل فرم تمدید پروژه به کمیته پروژه بر اساس نیمسال انتخاب پروژه
نیمسال انتخاب پروژه     آخرین مهلت تحویل فرم تمدید به کمیته پروژه
ترم اول (مهرماه)              حداکثر تا پایان دی‌‌ماه
ترم دوم (بهمن‌ماه)          حداکثر تا پایان خردادماه
ترم سوم (تابستان)        حداکثر تا نیمه شهریورماه

8-    تغییر عنوان پروژه بعد از تصویب در کمیته پروژه، پس از درخواست دانشجو ونظر موافق استاد راهنما و طرح وتایید آن در شورای تحصیلات تکمیلی گروه امکان پذیر است. ضمن اینکه تغییر عنوان پروژه فقط یکبار مجاز است. بنابراین دانشجویان باید دقت لازم را برای انتخاب عنوان پایان نامه مبذول دارند.
۱۰-    درخواست تغییر عنوان پایان نامه می بایستی حداقل یک ترم قبل از تاریخ دفاع از پایان نامه باشد.

مراحل دفاع از پایان نامه
دانشجویان کارشناسی ارشد از زمان انتخاب پروژه، به مدت دو ترم (بدون تمدید) یا چهار ترم (در صورت تمدید و اخذ پایان نامه ناتمام) فرصت دارند تا پایان نامه را به سرانجام رسانده و پایان‌نامه را طبق ضوابط ذکر شده در (دو پست قبلی) آماده نمایند. دانشجو می‌تواند زودتر از زمانهای قید شده (هرگاه پروژه به‌اتمام رسید) از پروژه خود دفاع نماید.
هر دانشجو باید برای دفاع از پایان نامه، اعمال زیر را به ترتیب انجام دهد:
۱-    تدوین و ارایه پایان‌نامه به استاد راهنما و گرفتن تایید ایشان مبنی بر اینکه پروژه با موفقیت انجام شده و قابل ارایه است.
۲-     اعلام کتبی اتمام پایان‌نامه توسط استاد راهنما و ارایه آن به کمیته تحصیلات تکمیلی گروه.
۳-     معرفی‌ استادان داور  به کمیته  و تعیین هیات داوران توسط کمیته و نماینده تحصیلات تکمیلی توسط دانشکده.
۴-    ارایه یک نسخه از پایان نامه به استادان داور (در این مرحله صحافی لازم نیست).
۵-    هماهنگی با اساتید راهنما و داور جهت مشخص کردن زمان دفاع.
۶-    تایید فرم معرفی به آموزش توسط کمیته تحصیلات تکمیلی و مراجعه به آموزش جهت هماهنگی زمان ارایه سمینار و رزرو سالن.
۷-    نصب اطلاعیه سمینارحداقل یک هفته قبل از تاریخ مصوب جهت دعوت از اساتید، دانشجویان و علاقمندان به موضوع پایان نامه.
۸-    برگزاری جلسه دفاع.
۹-    اِعمال تغییرات مورد نظر استاد راهنما و استادان داور در پایان نامه.
۱۰-    تایید نهایی پایان نامه توسط استاد راهنما و استادان داور.
۱۱-    ارایه پایان نامه به استاد راهنما جهت تایید نهایی از نظر رعایت دستورالعمل و قوانین نگارش.
۱۲-    صحافی حداقل ۳ نسخه از پایان نامه با شرایط ذکر شده در قبل.
۱۳-    تحویل یک نسخه از پایان نامه به استاد راهنما.
۱۴-    تحویل یک نسخه از پایان نامه به استاد مشاور (در این حالت ۴ نسخه از پایان نامه لازم است).
۱۵-    تحویل یک نسخه از پایان نامه به کتابخانه ی موسسه و یک نسخه پایان نامه بهمراه فایل الکترونیکی  (PDF) به حوزه مدیریت پژوهشی جهت ارسال به سازمان اسناد و اطلاعات علمی کشور
۱۶-    ارایه فرم تکمیل شده نمره همراه با یک نسخه از پایان نامه به آموزش دانشکده توسط نماینده تحصیلات تکمیلی دانشکده حاضر در جلسه دفاع .

چند تذکر مهم:
•    پس از آنکه دانشجو مراحل بالا را انجام داد، نمره وی پس از محاسبه توسط نماینده تحصیلات تکمیلی به آموزش دانشکده ارسال خواهد شد.
•    ضروری است دانشجویان محترم پیش‌بینی لازم برای طی مراحل فوق را قبل از اتمام مهلت ارسال نمره به آموزش انجام دهند. در نظر گرفتن حداقل یک ماه برای طی مراحل بالا الزامی است. در غیر اینصورت مسئولیت عدم ارسال نمره در موعد مقرر به آموزش و طولانی شدن فرایند فارغ التحصیلی به عهده دانشجو می باشد.

 چند توصیه کاربردی برای انجام صحیح پروژه

به دانشجویان عزیر توصیه می‌شود به نکته‌های زیر توجه کنند. عمل به این نکته‌ها، می‌تواند در جهت انجام موفقیت آمیز و آسان پروژه مفید باشد. درس پایان نامه، در واقع کاربردی‌ترین درس در دوران تحصیل شماست، اگر از ابتدای انتخاب تا تکمیل و ارایه آن با نظم و برنامه ریزی دقیق عمل کنید از موفقیت لازم برخوردار می شوید. پروژه‌ای که از سر بی‌حوصــلگی و رفع تکلیف و یا بدون نظم و ترتیب انجام شود، نه‌ تنها ارزش علمی ندارد، بلکه ممکن است باعث سرخوردگی شما در مقاطع بعدی تحصیلی شود.
۱-    قبل از انتخاب پروژه، تحقیقات کاملی راجع به سوابق علمی، منابع، قابلیت ها، محدودیتها، اهداف و دیگر خصوصیات پروژه بکنید.
۲-    برای شروع، قبل از هر کاری یک برنامه زمان‌بندی دقیق با واقع بینی برای انجام پروژه تدوین کنید و تا حد امکان خود را ملزم به رعایت آن کنید.
۳-    در طول انجام پروژه، هیچگاه مطالعه و تحقیق در منابع مختلف و یادگیری را فراموش نکنید.
۴-    همیشه و در همه حال با استاد راهنمای خود در ارتباط باشید؛ چه در حالیکه پروژه شما با موفقیت به پیش می‌رود، چه هنگامیکه با شکست مقطعی روبرو شده است. سعی کنید جلسات هفتگی را با استاد راهنمای خود تنظیم کنید و خود را ملزم به ارایه گزارش هفتگی به ایشان نمایید.
۵-    در طول انجام پروژه، تمامی نتایج خوب یا بد مقطعی را به صورت مکتوب نگهداری کنید. این کار باعث می‌شود در هنگام نگارش پایان نامه، بهتر بتوانید نکات و جزئیات کار خود را شرح دهید.
۶-    پروژه خود را به چند مرحله کوچکتر، البته با نظر استاد راهنما، تقسیم کنید و سعی کنید به صورت جزیی، از هر قسمت نتیجه بگیرید و در انتها نتایج را ترکیب کنید.
۷-    هیچ گاه سعی نکنید یک کار بزرگ را به صورت ضربتی انجام دهید. سعی کنید پله پله به سمت موفقیت حرکت کنید.
۸-    اگر پروژه شما به دستاوردها یا نتایج جدید و خوبی رسیده است، سعی کنید با نظر استاد راهنما و تایید ایشان، مقاله یا مقالاتی را از آن استخراج  و به مجلات علمی معتبر یا کنفرانس های علمی مربوط ارسال کنید. با این کار، شما برای خود یک شخصیت علمی مستقل خواهید ساخت.
۹-    یک پایان نامه خوب، پایان نامه ای است که تقریباً ۷۰ درصد آن به شرح کارهای شما در طول انجام پروژه پرداخته باشد و حداکثر شامل ۳۰ درصد مطالب مقدماتی یا ورود به بحث باشد. در عین حال انتظار می رود، یک پایان نامه ی مناسب در مقطع کارشناسی ارشد، حدود ۷۰ تا ۱۰۰ صفحه داشته باشد.

 

پایان 

Examiner

Winning is a Science, educate yourself to Win

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا