سخن مشاور

سخنی با ترم اولی های ارشد

 

سلام.

خواستم کمی درباره ی ترم اول ارشد به طور کلی با شما صحبت کنم و درباره ی تجربیات خودم بگم که اگر قبل ورود به ترم اول ارشد می دانستم نیاز نبود بعضی راه ها را امتحان کنم.

معمولا کسانی که از کارشناسی به کارشناسی ارشد می روند در دانشگاهی بهتر از دانشگاه مبدا می روند و دیگر لااقل در همان دانشگاه خودشان ادامه تحصیل می دهند . روی سخنم بیشتر با آن دسته از دانشجوها است که به دانشگاه دیگر می روند.

خیلی مهم است به این نکته واقف باشید که ممکن است برخی قوانین (چه قوانین آموزشی، چه قوانین غیر مکتوب اساتید) دیگر در دانشگاه جدید صادق نباشند و عدم اطلاع شما ممکن است به قیمت یک ترم عقب افتادن شما باشد.مثلا اگر می خواهید درسی را از گروه دیگر اخذ کنید حتما نیاز به گرفتن امضای استاد راهنما و تایید مدیر گروه دارید چون در غیر این صورت ممکن است آن درس از شما قبول نشود و شما هنگام فارغ التحصیلی متوجه شوید که باید یک ترم دیگر فقط برای یک درس در دانشگاه بمانید و یا به دلیل اینکه درس های ارشد در اکثر موارد در یک گروه و فقط در یکی از ترم های زوج و فرد ارایه می شوند شما باید تکلیف گرفتن درس های اجباری تان را زودتر مشخص کنید تا دچار مشکل نشوید.

جنبه ی دیگر این مطلب وفق یافتن با سیستم آموزشی جدید و اساتید جدید است.مثلا من خودم به تجربه فهمیدم که واقعا نیاز دارم در برخی درس ها صدای اساتید را ضبط کنم ولی در ترم اول کمی دیر این کار را شروع کردم.در واقع از اول نمی دانستم که برخی اساتید که بسیار سریع درس می دهند و نکاتی را فقط در صحبت هایشان می گویند در امتحان ها از آن نکات سوال طرح می کنند یعنی دیگر جزوه نوشتن من که در کارشناسی کافی بود در دانشگاه جدید دیگر کارآمد نبود و من باید فکر تازه ای می کردم.نکته ی دیگر درباره ی تعداد واحد ها است که اگر می بینید در دانشگاه جدیدتان معدل ها پایین است در ترم اول کمتر واحد بگیرید تا بتوانید به اندازه ی کافی بر روی دروس مسلط شوید ،زودتر تمام کردن دروس خوب است به شرط اینکه معدل شما خوب باشد پس ترم اول که وارد محیط ناشناخته ای شده اید در گرفتن واحد های زیاد عجله نکنید.

به عنوان یک راهنمایی کلی می توانم بگویم که هرچه سریع تر به دنبال دانشجویان سال بالاتری بگردید و مشکلات پیش رو را زودتر از آن ها بپرسید تا پیش از مواجه با آن ها آماده باشید.مثلا یکی از آن دانشجوها به من درباره ی اینکه در امتحان فلان استاد چه مطالبی مهم تر است و بیشتر سوال می آید نکات مهمی را یاد داد که در نمره ی من بسیار موثر بود.

چون در این سایت مخاطبان اکثرا دانشجویان برق هستند می توانم به آن ها بگویم که هرچه زودتر نرم افزار های مورد نیاز را یاد بگیرید .به خصوص نرم افزار MATLAB که امروزه عصای دست بسیاری از گرایش ها است. در روند اخذ پایان نامه و صحبت با اساتید لازم است شما با دست پر پیش آن ها بروید.

مهندس رنجبر

محمد رضا رنجبر / دیپلم از استعداد های درخشان(شهید اژه ای) / کارشناسی از دانشگاه صنعتی اصفهان / رتبه ی 78 مخابرات کنکور ارشد سال 93 / در حال حاضر دانشجوی سال دوم کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف رشته ی مخابرات میدان

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. با سلام در حال حاضر ایسانس مخابرات می خونم میخام ارشد قدرت شرکت کنم ولی چون حدودا 30 واحد از درس های قدرتو نخوندم میترسم ارشد با مشکل رو به رو شم ممنون بابت راهنمایتون . با تشکر

    1. سلام.الان که در حال تحصیل در مقطع لیسانس هستید سعی کنید دروس اختیاریتون رو قدرتی بردارید یا اینکه سر کلاس های دروس اصلی قدرت بنشینید.

  2. با سلام.من لیسانس الکترونیک از دانشگاه شیراز هستم,ارشد مخابرات سیستم صنعتی شیراز پذیرفته شدم,اما واقعا علاقه ای ندارم که در این دانشگاه ارشدم را بگذرانم,اصلا نمیخوام بگم که دانشگاه بدیه ولی من چون فکر میکردم جای دیگه ای قبول میشم الان خیلییییی ناراحتم و الان واقعا نمیدونم چی کارکنم خیلی به انصراف فکر میکنم یعنی حتی حاضرم محروم شم یک سال اما اینجا درس نخونم.ولی همه سرزنشم میکنن,خودم خیلی سختم هست که بخوام به این وضعیت ادامه بدم و واقعا دارم اذیت میشم.به نظر شما با این وضعیت میارزه انصراف بدم؟و یک سوال دیگه اینکه اگر من تو تکمیل ظرفیت شبانه انتخاب کنم و قبول شم و نرم میتونم در کنکور 95 شرکت کنم یا نه…ممنون بابت وقتی که میذارید,با تشکر

    1. سلام.اگر قضیه به این شکلی که گفتید باشد شما انگیزه ای برای ادامه تحصیل در دانشگاه نامبرده نخواهید داشت،لذا بهتر است در تکمیل ظرفیت شرکت کنید.اگر در تکمیل ظرفیت شرکت بکنید و شبانه هم قبول شوید و انصراف دهید با سال بعد محروم خواهید بود.

  3. سلام من کارشناسی الکترونیک بودم ولی بهم گفتن گرایش کنترل بهتره واسه ارشد.الان بین گرایش الکترونیک و کنترل موندم.بنظرتون کدوم بهتره و نرم افزارای مربوط بهش چیه

    1. سلام.بهتر اون گرایشی هست که شما باهاش سریعتر ارتباط برقرار کنید و بهش علاقه داشته باشید.کنترل بیشتر روی متلب زوم میکنه و الکترونیک روی اسپایس و ADS.

  4. با سلام. دوتا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین
    1.من ارشد مخابرات میدان قبول شدم کدوم نرم افزارها واسم خیلی مهمه که از الان یاد بگیرم؟
    2.دانشگاهی که قبول شدم غیر انتفاعی هست ایا واسه ارزش مدرکش واسه ایندم امیدی داشته باشم؟

    1. سلام.1.CST و HFSS . البته بسته به فیلد کاریتون هست 2.اگر به فکر کار در ایران هستید مناسب هست

  5. ممنون. یه سوال دیگه هم که داشتم شنیدم گرایش افزاره ها گرایش سختیه میترسم تو پروژه گیر کنم اخه هیچ تصوری که چه جوریه ندارم اگه امکانش هست راهنمای کنین.

  6. ممنون از پاسخگوییتون،دانشگاه علوم تحقیقات دانسگاه خوبی هست واسه ارشد؟

    1. سلام.بله دانشگاه خوبی است.در بین دانشگاه های آزاد این دانشگاه بهترین است.سعی کنید با استاد راهنمای جوان کار کنید.اساتید جوان انگیزه و جاه طلبی زیادی دارند.

  7. سلام،میوایتم بدونم دانسگاه علوم تحقیقات رشته مخابرات کدوم گرایشش بهتره؟میدان یا سیستم؟گرایش میدان واسه خانوما بازار کار داره؟اطلاعات جامعی میخوایتم راجع ب این دو تا گرایش ،میشه راهنماییم کنین

    1. با سلام.اول آنکه شما باید وارد گرایشی بشوید که به آن علاقه دارید و ملاک انتخاب شما نباید بازار کار یا هر چیزی جز علاقه باشد.شاید میدان کمی جذابیتش بیشتر باشد.سیستم بسیار ریاضی وار است و و شاید شما از این تک بعدی بودن اذیت شوید

  8. ممنون واسه مطلب مفیدی که گذاشتین.یه سوال داشتم من رشته الکترونیک گرایش افزاره های نیمه رسانا قبول شدم میخواستم بدونم چه نرم افزاری باید یاد بگیرم؟

    1. نرم افزار های ADS و Cadence جز نرم افزار های مهم هستند که باید کار و انجام پروژه با آن ها را بدانید و همچنین نرم افزار MATLAB را هم باید بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا