سخن مشاور

راههای مقابله با استرس

راههای مقابله با استرس:

 

۱. احساسات خود را باور کنید: به‌خودتان نگویید که شما نباید آنچه را انجام می‌دهید احساس کنید (جلوی احساس خود را نگیرید). نگویید: من الان نباید دچار استرس شوم. شما باید همیشه احساسات خود را قبول کنید در غیراین صورت آن احساسات به‌زودی بر شما غلبه می‌کنند. اگر شما قبول کنید که استرس دارید یک قدم جلو هستید و بهتر می‌توانید بر آن غلبه کنید.

۲. مسئولیت احساسات خود را قبول کنید: خالی کردن حالات استرس خود روی دیگران بسیار کار ساده‌ای است. ولی سعی کنید که هیچ‌ وقت با دیگران رفتار نامناسبی نداشته باشید. اگر با دیگران بر خلاف میل آنها رفتار کنید باعث می‌شود که آنها ناراحت شده و ناراحتی خود را بر سر شما خالی کنندمسئولیت کارهای خودتان را بر عهده بگیرید.

۳. نفس کشیدن: زمانی‌که اضطراب وجود شما را فرا می‌گیرد ناخودآگاه نفس‌های کوتاه می‌کشید. این کار باعث کاهش اضطراب می‌گردد.

۴. انعطاف پذیر باشید: استرس غیرقابل اجتناب است و مانند طلوع و غروب خورشید اتفاق می‌افتد. پس بهترین راه مبارزه با آن تغییر رفتار خودتان است.

۵. راجع به مشکل بعد از وقوع آن صحبت کرده و بحث کنید: این موضوع را اگر با موضوع قبلی یعنی انعطاف پذیری ادغام کنید می‌توانید مضطربتان را کنترل کنید. شما حتما باید بعد از یک اتفاق تنش‌زا (بعد از آرام شدن) راجع به آن با خانواده یا یک دوست صمیمی صحبت کنید.  در غیر این صورت آن مشکل به شکل فجیع تری تکرار خواهد شد.

۶. از دیــگران راجـع بــه عکس ‌العمل ‌های خودتان در هنگام استرس سئوال کنید: حتما این‌کار را بکنید زیرا در موقع استرس متوجه بسیاری از مسائل و رفتارهایی که از شما سر می‌زند نیستید و فراموشی کوتاه مدت اجازه بازیابی مسائل را به شما نمی‌دهد. همچنین اطلاع‌یافتن از رفتارهایتان می‌تواند به شما کمک شایانی بکند. 

۷. استرس شیمیایی: 

دو مورد ذکر شده زیر باعث استرس و اضطراب شده و شما باید از آنها دوری کنید.

الف) کافئین: از این داروی محرک دوری کنید به جای قهوه از یک نوشیدنی دیگر با کافئین کمتر مثل چای استفاده کنید.

ب) شکر: غذاهای شیرین باعث افزایش گلوکز می‌شود. می‌توانید از غذاهایی با شکر کمتر استفاده کنید مثل انواع نان سبوس‌دار.

پایان

Examiner

Winning is a Science, educate yourself to Win

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. مهم ترین راه مقابله با استرس، زندگی در زمان حال است.نه در گذشته زندگی کن که با فکر شکست های گذشته نامید شوی و تلاشت کم رنگ شود .نه به آینده فکر کن که نگران شرایط احتمالی باشی.

  2. اقای پور کاظم یکی از بچه ها می گفت درس هایی که تو گرایش خودت نیست رو شانسی بزنی ممکنه تو گرایش دیگه درصد خوبی داشته باشه .تو گرایش خودت هم تثر نداره .نظر شما چیه ؟

    1. سلام.اینکار برای داوطلبانی پیشنهاد می شود که اصلا هیچ مطالعه ای نداشته اند و فقط جهت شرکت و قرار گرفتن در فضای کنکور در جلسه حاضر شده اند.برای داوطلبانی که مطالعه داشته اند باید از وقت خود نهایت استفاده را بکنند و ذهن خود را درگیر دروس بی تاثیر گرایش خود نکنند.اما اگر پس از اینکه مطمئن شدید دیگر نمیخواهید به سوالات گرایش خود پاسخ دهید و میخواهید پاسخ نامه را تحویل دهید میتوانید در انتها چند دقیقه ای بر روی سایر دروس وقت بگذارید،توجه داشته باشید در جلسه کنکور زمان به سرعت میگذرد و بعضا دیده شده است داوطلبان حتی برای دروس پایانی دفترچه وقت کم میارند.از طرفی خستگی جسم و ذهن تمرکز شما را خواهد گرفت پس باید با یک برنامه ریزی و مدیریت از قبل تست شده سر جلسه بروید و بدانید که از چه سوالات و درسی شروع خواهید کرد و هر جا که احساس کردید تستی زمان زیادی را از شما میگیرد سریع کنار آن علامت بزنید و به سراغ تست بعدی بروید تا هم ذهن و وقت خود را برای یک سوال هدر ندهید.در چند روز آینده در این مورد بیشتر صحبت خواهد شد.

  3. سلام .اقای پور کاظم من برای کنکور ارشد مدار الکترونیک ومعادلات رو خوندم ریاضی مهندسی هم تا خود نگاشت .به جز تبدیل فوریه وسیگنال فقط فصل 1و2 ولی اصلا فصل 2 رو یادم نمیاد کنترل به جز نایکوییست و وفرکانس رو بقیه خوندم زبانم هم خوب نیست گرایشم هم الکترونیکه .تو ماه اخر فقط الکترونیک مدار تونستم تموم ومرور کنم به خاطر مشکلاتم بقیه مرور نشده ولی الان استرس دارم دیگه علاقه ندارم درس بخونم می ترسم نتیجه خوب نگیرم با مشکلاتی که من دارم نمی تونم برای سال اینده پشت کنکور بمونم درامد خوبی هم ندارم که در ازاد و… بخونم شما میگید من با این اطلاعاتی که دارم وخوندم این هفته چیکار کنم .؟چطور کار کنم که نتیجه خوب بگیرم .
    امیدوارم زود جواب بدین که بتونم از فرصت استفاده کنم

    1. سلام.قطعا تو این مدت با توجه به صحبت های شما سعی و تلاش خود را کرده اید و توان شما با توجه به مشکلاتی که پیش آمده براتون همین بوده و کاری هم نمیتوان کرد جز اینکه مطالب قبلی را مرور کنید و دنبال مباحث جدید نروید،فقط اینکه آیا تست کار کردید؟آزمون آزمایشی شرکت کردید یا حداقل برای خود شبیه سازی کردید؟در کل به نتیجه کار خود امیدوار باشید و سطح توقع خود را به اندازه وقت و تلاش خود در نظر بگیرید و تو این مدت پیگیر مطالب سایت برق ارشد باشید چون مطالب مفیدی را برای هفته پایانی کنکور در نظر گرفته ایم.

  4. سلام خدمت استاد توسلی

    جناب من یه سوال داستم خدمتتون !

    بنده امسال با توجه به اینکه ترم 7 کارشناسی بودم،متاسفانه وقت نشد برای کنکور بخونم.چون درسای خود دانشگاه زیاد و سنگین بود.
    ولی با این حال برای کنکور ثبت نام کردم.
    حالا هم از نظر علمی در حدی نیستم که بتونم کنکور بدم ولی از طرفی هم دوست دارم در کنکور شرکت کنم تا تو حال و هواش قرار بگیرم ولی برام سوال شده که وقتی که نمیتونم سر جلسه تست بزنم،سر جلسه خودمو به چه کاری مشغول کنم ؟!

    نظر شما چیه ؟
    ممنون

  5. ممنون خیلی تاثیر گذار بود
    ممنون میشم اگه مطالب بیشتری در این زمینه بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا