سخن مشاور

داوطلبان موفق در کنکور چگونه تست می‌زنند؟

نحوه تست زنی در جلسه کنکور یکی از نکاتی است که باید مورد توجه داوطلبان باشد زیرا بسیاری از داوطلبان در جلسه آزمون در برخورد با چند سوال دشوار ناگهان دستپاچه می‌شوند و نظم ذهنی خود را از دست می‌دهند، بنابراین احساس می‌کنند کنکور را به طور کامل از دست داده‌اند و همین امر سبب می‌شود تا در پاسخ به سوالات دیگر نیز با مشکل مواجه شوند.

اینگونه داوطلبان تصور می‌کنند دیگران به همه سؤال‌ها پاسخ می‌دهند و فقط آن‌ها هستند که در پاسخ به چند سوال با مشکل مواجه شده‌اند و اتفاقا اگر سؤال‌های آزمونی دشوار باشد داوطلبان قوی‌تر بیشتر آسیب می‌خورند زیرا می‌خواهند به تمام یا اکثر سؤال‌ها پاسخ صحیح دهند و اگر نتوانند روحیه خود را به طور کامل از دست می‌دهند.

ولی تجربه نشان داده است که برخی افراد که در بهترین و دشوارترین رشته‌های دانشگاهی قبول شده‌اند در بعضی درس‌ها نمره کمتر از 40درصد به دست آورده‌اند.

توصیه کارشناسان به داوطلبان کنکور در وهله اول این است که اگر دیدید نمی‌توانید به چند سؤال متوالی پاسخ دهید، خود را نبازید. مطمئن باشید که دیگران هم وضع شما را دارند.

جواب‌ها باید فقط در پاسخنامه با پر کردن محل مخصوص آنها و به وسیله مداد مشکی نرم پررنگ مشخص شود.

پر کردن محل پاسخ‌ها باید پررنگ و یکنواخت باشد. پاسخ‌هایی که به هر نحو دیگر در پاسخنامه (مثلا به جای پر کردن محل مخصوص، (*) گذاشته یا به طور یکنواخت پررنگ نشود) یا در دفترچه آزمون علامتگذاری یا نوشته شود قابل تصحیح و نمره‌گذاری با ماشین نیست و به همین علت به هیچ‌وجه به حساب نمی‌آید.

در تست‌های چهارگزینه‌ای برای هر پاسخ صحیح 3 نمره مثبت (سه نمره مثبت) و برای هر پاسخ غلط، به منظور خنثی کردن پاسخ‌های حدسی یا تصادفی یک نمره منفی (یک نمره منفی) منظور خواهد شد. بنابراین به داوطلبان توصیه می‌شود اگر پاسخ صحیح سوالی را اصلا نمی‌دانند به آن سوال جواب ندهند زیرا به سوال‌های بدون جواب نمره منفی یا مثبت تعلق نمی‌گیرد و اگر به سوالی بیش از یک پاسخ داده شود همه پاسخ‌ها، غلط محسوب خواهد شد و به آن سوال یک نمره منفی (یک نمره منفی) تعلق خواهد گرفت.

اعتماد به نفس داشته باشید حتی بد نیست در اینجا کمی هم از خودراضی باشید و بگویید وقتی که این سؤال‌ها برای من دشوار است پس دیگران نیز حتما در پاسخ به آن با مشکل مواجه می‌شوند.

داشتن روحیه، در هر مسابقه‌ای سرنوشت ساز است پس هرگز روحیه خود را نبازید.

توصیه کارشناسان برای تست زنی نیز به این صورت است که ابتدا بر اعصاب خود تسلط داشته باشید و درست مانند یک شطرنج باز ماهر یا یک فرمانده نظامی در سخت‌ترین شرایط تصمیم بگیرید که چه کار کنید و بهترین کار در هر لحظه کدام است.

در لحظه باید تشخیص دهید، کدام تست را باید رها کرد، به کدام تست جواب داد و چگونه زمان را تنظیم کرد.

سؤال‌ها را به ترتیبی که در دفترچه می‌بینید پاسخ دهید.

اگر در یک درس تسلط بیشتری دارید، ترتیب جواب دادن به سؤال‌ها را تغییر ندهید. بدانید که نظم و ترتیب سؤالات در دفترچه آزمون کاری سنجیده و فکر شده است و درس‌ها را به طور تصادفی پشت سر هم مطرح نکرده‌اند پس بهتر است شما هم به همان ترتیبی که سؤال‌ها در دفترچه مطرح شده است به آنها پاسخ دهید.

تمام سؤالات دفترچه را حداقل یک بار مطالعه کنید.

کسانی که یک درس را به طور کامل کنار می‌گذارند خواه به این دلیل که آن درس ضریب کمتری دارد یا اینکه آن درس را بلد نیستند، کاملاً اشتباه می‌کنند.

می‌توانید بخش‌های دشوار یک درس را کنار بگذارید اما حذف کامل یک درس خطاست.

توجه داشته باشید که تمام روش‌ها در صورتی به موفقیت ختم می‌شود که شما آرامش خود را حفظ کنید و در نهایت آرامش در آزمون شرکت کنید. کنکور هم مانند تمام آزمون‌هایی است که تا به حال در آن حضور داشته‌اید.

با تمرکز بر روی مسائل مهم‌تر، مسائل ابتدایی را فراموش نکنید. وسایل موردنیاز خود مانند مداد نرم، پاک کن، کارت شرکت در آزمون و کارت ملی خود را به همراه داشته باشید.

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. mohandes khodetun tu raveshe motaleeye movazi goftid darshaee k bayad az anha cheshpooshi kard
    ba’d tu in goftid kar khubi nist k???

    1. سلام.به دلایل و نکات آنها باید توجه کرد:
      *دروسی که باید از آنها چشم پوشی کرد. به ۳ دلیل :
      1- کم ارزشند. (می شود زبان را مثال زد. البته ممکن است از نظر شما اینگونه نباشد)
      2- دروسی که برای یادگیری سختند. مثلا ممکن است که هر چقدر ریاضی بخوانید متوجه نشوید.
      3- توازن برقرار نشدن بین زمانی که برای درس می گذارید و جوابی که می گیرید.
      در مورد نکته دوم میتوان الکترومغناطیس را مثال زد که میتواند منطقی باشد مخصوصا برای داوطبانی که در دانشگاه پایه ضعیفی داشتند یا اصلا نگذراندن و نمیخواهند کلاس بروند و در مورد نکته سوم میتوان به محدود بودن زمان مطالعه و انتظار حداقل نتیجه را اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا